Projekt: AGA 3454 Transistorradio

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Projekt: AGA 3454 Transistorradio

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-01 20:13

Min bror vill att jag skall skaffa lite vintagegrejor till honom. Han är rätt noga med stil och utseende. Till deras kök har jag nu införskaffat en AGA 3454 Transistorradio. Dom har själv varit och hämtat den jag fick den idag.

Målsättning:

Få den att fungera och även fungera med en extern källa, driven av t.ex. Iphone.

Tankar och idéer innan jag ens fått den att spela:

Jag har några aurasound ns3 element som jag ev kommer att byta ut originalelementet med. I sådant fall även förstärka lådan på insidan.

Om själva förstärkardelen är allt för dålig så kommer den ersättas av någon liten kines class d förstärkare. Helst av allt vill man att radiodelen fungerar så vi får se hur det går med det. Man borde få dessa att kunna köras paralellt?

Jag har bara burit in radion i vardagsrummet och såg då att det fanns två in/utgångar på baksidan för skivspelare och band.

Hittat en tråd med någon som reparerar en likadan på elektronikforum:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=78738

Tyvärr har jag inte den kompetens som finns där i den tråden, men vi får se hur det går och i vilket skick den är i.

Bilder finns här, visst är den fin:

http://www.linneolump.se/sald/retro-fun ... -53x18-cm/

Lånade bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Projekt: AGA 3454 Transistorradio

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-01 21:51

Statusuppdatering:

Den lever!

Oxid i pottarna såklart och belysningen fungerar inte heller. Men det låter och det går att ratta in radiostationer med god mottagning. Men som vanligt är där ett MEN:

Jäklar vad klen den var? Det låter ju svagt om den, kör man volymen på max så hör man ok, men det är ändå för svagt. Det är inte så svagt så att det bara är förstegsdelen som låter men det är ändå inte tillräckligt. Jag kan inte komma ihåg att jag lyssnat på så många äldre radioapparater men nog skall det låta mer än såhär. Någon som har god etfarenhet av hur mycket ljud man skall få av en sådan här radio?

Man borde väl kunna bygga om phonoingången till en aux? Eller sätta något utanför som korrigerar så att man får rätt signal om man använder till exempel en iphone?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-01 22:09

Mer bilder, det fanns en hel del lösa skruvar inne i, den jag har är lite annorlunda än den på de tidigare bilderna. Jag tycker den jag har är finare:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2016-01-01 23:28

Det är ju kanske lite fusk, men man kan kanske hacka in något liknande?

TDA7297-Version-B-2-15W-Digital-Audio-Amplifier-Board:
http://www.ebay.co.uk/itm/TDA7297-Versi ... SwmUdUXaLZ

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-01 23:46

robin_bockman skrev:Det är ju kanske lite fusk, men man kan kanske hacka in något liknande?

TDA7297-Version-B-2-15W-Digital-Audio-Amplifier-Board:
http://www.ebay.co.uk/itm/TDA7297-Versi ... SwmUdUXaLZ

Det är lite så jag tänker, men vill försöka behålla radiofunktionaliteten och bas/diskant-styrningen. Finns ju liknande förstärkare med Bluetooth-mottagare också, men jag har inte hitta någon med separat signalingång.

Däremot tror jag att man får satsa på lite mer effekt, jag har en Muse 2 x 15 watt förstärkare och jag tycker den är lite för klen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-06 23:53

Jag har snott en bild från ett annat forum på ett schema. Nu har jag två frågor:

1. Är det någon som kan se om det finns någon RIAA-korrektion på skivspelaringången eller är det en vanlig ingång?

2. Är det möjligt att plocka ut signalen från radion, dvs förstegssignalen, med radio och skivspelaringången rakt ut till en annan förstärkare?

Ytterst tacksam för hjälp. Betalar gärna en slant för hjälp, eller fixar lite fika eller något.

Schema:

Stor bild: http://s1283.photobucket.com/user/Fjonk ... f.jpg.html

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-07 00:10

Åhjeflar en sån där hade vi i vardagsrummet när jag växte upp. Finfint ljud, minns jag...

Och bakom den där avlånga plastbiten till höger satt det tre rattar som man kunde ställa in de förvalda stationerna med.

*Nostalgi*
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-01-07 01:56

RIAA har du ingen men väl en grammofon ingång för kristall-pick-uper. Mono, med känsligaste ingången på stiftet 4 och jord på stift 2. Uttag till annan förstärkare har du på bandspelaruttaget, stift 4, jord på stift 2. Passa dig så att du inte förstör transistorerna i förstärkaren, det är germaniumtransistorer och går sannolikt inte att få tag i längre.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-07 02:18

PeterAkemark skrev:RIAA har du ingen men väl en grammofon ingång för kristall-pick-uper. Mono, med känsligaste ingången på stiftet 4 och jord på stift 2. Uttag till annan förstärkare har du på bandspelaruttaget, stift 4, jord på stift 2. Passa dig så att du inte förstör transistorerna i förstärkaren, det är germaniumtransistorer och går sannolikt inte att få tag i längre.

Tack Peter!

Hur skiljer sig en ingång för kristallpickuper med känsligaste ingången mot en normal ingång?

Uttag till en annan förstärkare var så uppenbart självklart att jag inte såg det!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-01-07 02:25

Kristall-pickupen hade en frekvensgång som i stort var en riaa kompensation. Ingången i sig hade ingen frekvenskompensation utan gjordes enbart med en nivåanpassning. Kristallpickupen hade en utspänning om flera 100 mV att jämföra med några mV för en vanligt p.u.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-07 02:50

PeterAkemark skrev:Kristall-pickupen hade en frekvensgång som i stort var en riaa kompensation. Ingången i sig hade ingen frekvenskompensation utan gjordes enbart med en nivåanpassning. Kristallpickupen hade en utspänning om flera 100 mV att jämföra med några mV för en vanligt p.u.

Jag tänkte använda ingången till en hörlursutgång på en mediaspelare/telefon. Är det ens lönt att tänka på?

Vidare undrar jag om man kan få matning från den befintliga nätdelen till den nya förstärkaren på ett säkert sätt?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-01-07 12:48

Vad snygg. AGA var liksom Sveriges B&O. Vad formgivningen anbelangar. Var det inte dom som gjorde en pyramid-TV formgiven för att stå i ett hörn? I alla fall hade som ett schabrak benämnt "Skarabé" med en liten grön skallbagge som "handtag" till dom ställbara jalusidörrarna. En sån TV ville jag att mina föräldrar skulle köpa. Men det blev en Conserton istället.
Utifrån dina (utmärkta) bilder så misstänker jag att några knappar har bytt plats. Stor - liten - liten- stor ska den nog vara. Bas och diskant ska vara dom små tror jag. Så ser det ut som i alla fall.
Att ljudet är pytte kan nog bero på ett större problem tyvärr.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-07 13:12

Korrekt uppfattning med rattarna, inte hunnit byta än bara.

Visst är dom snygga, tycker att dom gjort mycket fint.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-01-07 13:51

Svag signal, är du säker på att säkringen (400mA) i kollektorkretsen för AC117(III) är hel? En Iphone kan du väl ansluta direkt som det är via antingen grammofon- eller bandspelar-ingången. De flesta hörlurar har en impedans om ca 32 ohm så den kan du ansluta direkt över högtalaren (med volymen neddragen till minimum.)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-01-13 01:03

Bandspelarkontakten verkar vara enbart utgång. Använd skivspelaruttaget.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-01-14 00:28

Se det nog som att det borde gå att både banda in från och spela av bandet i radion.
Alla signaler finns på bandspelaruttaget.
Bandspelaren sköter ju valet av stift själv beroende på om du vill spela in eller av.
Man får bara trycka ner gramtangenten så att radion kopplas bort.

Det borde egentligen ha funnits en tangent till -"band"-men den har man snålat bort.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-01-16 22:49

Bandspelare kontakten har både in och ut på bandspelar kontakten och den har nog rimligaste nivåerna samt rak frekvensgång.
Sedan är det ju bara mono så du får koppla ihop båda kanalerna med 2 motstånd och ta ut signalen från mitten. Pröva med 10k motstånd.
Stift 2 är jord och stift 1 är ingång för bandspelarsignal enligt schemat.
Bosse

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-16 23:32

Alltså, finns det någon frekvensgångskompensation alls på skivspelaringången? Jag ser ingen, och då kan man ju lika gärna använda den ingången. De sitter ju nästan ihop med varandra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-17 02:25

AGA!! Alla vet ju att AGA är STATE-OF-THE-ART. Fråga vilken Lidingöbo som helst.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-17 21:35

Skall köpa lite sladdar och testa in/utgångar. Återkommer när sladdarna är inköpta!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-01-28 02:15

Svante har rätt. Pickuperna med högnivåutgång gav ungefär RIAA-korrektion själva vid rätt belastning, och därför har GRAM-ingången rak frekvensgång. Nivåmässigt är den dessutom närmast en modern line-signalkälla.

Visst "kan" man använda bandspelarkontakten även för uppspelning men det blir ju rörigt att ändå behöva trycka in GRAM och då dessutom ändå inte kunna använda GRAM-ingången samtidigt...

Lägg för övrigt märke till att det är olika signalnivå på de två högra stiften på bandspelarkontakten. Det verkar vara en AGA-special att ha udda kopplingar på DIN-kontakterna. Jag kom över en heltransistoriserad radiogrammofon med förstärkare och högtalare i mono. Eftersom pickupen trots allt är i stereo så kunde man få ut stereoljud för inspelning på två av stiften i DIN-kontakten. Ytterligare ett stift används för inspelning i mono från radiodelen. Jag tror dessutom att uppspelning från bandspelare i mono görs via samma stift som inspelning i stereo från skivspelarens vänster kanal... :?

Återgå till Vintage-hifi