Philips ag9014

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lothar

Philips ag9014

Inläggav Lothar » 2016-01-11 15:41

Funderar på högtalarlösning till min nya (nåja) Philips ag9014 (tror jag) som jag inte kunde låta bli att köpa tillsammans med en AGA typ 3197 för att den var så snygg. Förlorade precis en budgivning på tradera där ett par Lux 800 Ohmare gick för över tusenlappen :evil: . Är, som kommer att framgå, ingen audiotekniker men det är aldrig för sent att lära sig lite tänker jag. Fråga: Skulle dessa funka som last för att kunna koppla in vanliga 8 Ohmare?

http://www.mouser.se/Search/ProductDeta ... 42TM008-RC

Om det går skulle man isåfall koppla in högtalarkabeln från stärkaren in över primärsidan och vidare från sekundär in i högtalaren. Låter för enkelt. Orkar någon förklara eller hänvisa till text/tråd där jag kan läsa om det här? Har inte hittat så mycket. Finns bättre/annan lösning.

Känns som ett kul projekt. Har bara lyft på höljet och den ser helt oskruvad ut. Blir till att rengöra och kolla över vad som behöver fixas men då behöver jag högtalare att testa med. Och säkert mycket hjälp med att reda ut vad som är vad och vad som ska ersättas med vad. Scheman och delar verkar det finnas tillgång på.

Tack / Lasse

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Philips ag9014

Inläggav AlNiCo » 2016-01-11 21:22

Det kanske är möjligt att använda extratransformatorn, men lösningen är synnerligen suboptimal och det skulle antagligen låta värdelöst. Dessutom får du en maximal uteffekt på 0,2W, vilket är lite i minsta laget.

Jag föreslår att du letar vidare efter ett par 800-ohmare. Eller ännu hellre en helt annan förstärkare. AG9015 eller 9016, t ex. Då kan du använda normala högtalare. I vissa fall finns det helt enkelt ingen anledning att lägga energi eller pengar på ett projekt, och jag anser verkligen att alla dessa 800-ohms-rörförstärkare faller i den gruppen.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-01-12 12:37

Lothar skrev:Funderar på högtalarlösning till min nya (nåja) Philips ag9014 (tror jag) som jag inte kunde låta bli att köpa tillsammans med en AGA typ 3197 för att den var så snygg. Förlorade precis en budgivning på tradera där ett par Lux 800 Ohmare gick för över tusenlappen :evil: . Är, som kommer att framgå, ingen audiotekniker men det är aldrig för sent att lära sig lite tänker jag. Fråga: Skulle dessa funka som last för att kunna koppla in vanliga 8 Ohmare?

http://www.mouser.se/Search/ProductDeta ... 42TM008-RC

Om det går skulle man isåfall koppla in högtalarkabeln från stärkaren in över primärsidan och vidare från sekundär in i högtalaren. Låter för enkelt. Orkar någon förklara eller hänvisa till text/tråd där jag kan läsa om det här? Har inte hittat så mycket. Finns bättre/annan lösning.

Känns som ett kul projekt. Har bara lyft på höljet och den ser helt oskruvad ut. Blir till att rengöra och kolla över vad som behöver fixas men då behöver jag högtalare att testa med. Och säkert mycket hjälp med att reda ut vad som är vad och vad som ska ersättas med vad. Scheman och delar verkar det finnas tillgång på.

Tack / Lasse

Man kan använda de transformatorer du länkade till. Det som blir problemet är dels att det är begränsad effekt på dem, finns risk att man spelar sönder transformatorerna, och då sedan också andra delar i anläggningen. Dels är det också så att de är mycket begränsade i sitt frekvensomfång, de klarar inte bas eller diskant, och därav kommer det troligen låta ganska konstigt.
Mer rätt är tyvärr nog att leta efter rätt typ av element till din stärkare.

Lycka till!
MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-01-13 00:58

I princip borde det gå att använda transformatorn till "linjehögtalare". Exempelvis 100V 800 ohm ger 12,5W. En trafo som alltså är specad att ge 12,5W ut i normal utimpedans (4/8/16 ohm) vid 100V in borde ha 800 ohm impedans in.

Vid de vanligare 50V linje så blir det något så klent som en trafo som bara ska ge drygt 3 watt, lite väl klent antar jag och det är väl få sådana trafos som är specade att låta särskilt bra.

Men det är väl ingen större idé att ha en fin OTL-rörförstärkare och sen ändå hänga på en trafo?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-01-13 16:47

En tidigare tråd om ämnet 800 ohm:
viewtopic.php?f=3&t=48720&start=30

Lothar

Inläggav Lothar » 2016-01-13 22:07

Hej och tack alla för svar!

Suboptimal sa Bull. 0,2 watt...Rock on :oops: Förstod väl att det inte var så enkelt. Tack AINiCo, rampitsch, MiaM och Rolf för tråden (som jag hade läst men tappat bort)

Kollade runt lite på ebay och hittade dom här http://www.ebay.com/itm/262230695626?_t ... EBIDX%3AIT t.ex så det får väl bli något liknande om jag inte hittar något på loppis eller annat. Den får stå på tillväxt och vara snygg så länge. Har ju en AGA typ 3197 som jag tycker låter helt ok med ett par gamla fischerhögtalare att spela på. Tanken är (som ni förstår) inte bästa ljudet utan en anläggning att ha i 1700-tals torpet och spela loppisfyndvinyl på. Vill inte släpa in plast i huset gärna :D . Hittade för övrigt min gamla AR skivspelare som var vintage redan för 30 år sedan när jag köpte den. Blir en schysst combo.

Tråkigt att inte kunna använda roligare/bättre högtalare till Philipsen. Hade fått upp lite hopp när jag också hittade de här grejorna:

http://www.ebay.com/itm/220980706446?_t ... EBIDX%3AIT Vad det nu är?

/ Lasse

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-01-13 23:33

AGA 3197 är inte så tokig den heller.Har också en sån i förrådet.En sådan förstärkare behöver alltid nya kondingar på slutrörets galler.Har du bytt dem?

Det sista är konstantimpedanspotentiometrar,sällsynta sådana.
Tänkta att använda där man vill justera nivån men hela tiden behålla samma impedans.Det gör man inte med en vanlig pot.

Återgå till Vintage-hifi