Tonarmslyft Sonab S85

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Tonarmslyft Sonab S85

Inläggav leffe » 2016-02-01 22:37

Någon som vet hur man justerar tonarmslyften på Sonabs 85s - konstruktionen verkar löjligt tillkrånglad och jag kan inte se att det finns några justeringar.
Mitt problem är att armen inte lyfts tillräckligt högt, vare sig med automatiken eller med den manuella funktionen :oops:

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Re: Tonarmslyft Sonab S85

Inläggav rolfzetterberg » 2016-02-01 23:16

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-02-02 20:35

Tack Rolf - det stämmer precis med mina problem (med skivspelaren, alltså) :D :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-03 18:58

leffe skrev:Någon som vet hur man justerar tonarmslyften på Sonabs 85s - konstruktionen verkar löjligt tillkrånglad och jag kan inte se att det finns några justeringar.
Mitt problem är att armen inte lyfts tillräckligt högt, vare sig med automatiken eller med den manuella funktionen :oops:

Hittade denna beskrivning på carlsonplanet om den kan vara till någon hjälp

Hej, skruvade lite ikväll och hittade lösningen...
Jag böjde helt enkelt det plåtbleck (1) som länkar mellan lyftarm/excenter/pinne och tonarm. Det behövs bara en liten, liten justering. Förmodligen blir den lite "utmattad" med åren...
(provade med att justera muttern mm men fick inte till det med den. Det finns en liten justerskruv också (på blecket), rörde inte den, men den kanske kunde hjälpt??)

Hoppas det kan vara till hjälp för någon annan..
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Vintage-hifi