Finns det några Quadraphonicdiggare på Faktiskt?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boogiepack

Finns det några Quadraphonicdiggare på Faktiskt?

Inläggav boogiepack » 2016-02-06 19:42

Quadraphonic sound var något som aldrig fick fäste i Sverige, och inte i övriga världen heller för den delen men i USA var det ju betydligt mer utbrett.

Det lilla man läser på forum och bloggar från Sverige som behandlar detta ämne är ju, för att vara snäll, oftast inte helt korrekt. :mrgreen:

Men eftersom det dyker upp trådar ibland där folk hittat framförallt recievers med quadfunktioner tänkte jag kolla om det finns fler än jag som roas av att leta prylar och skivor för att avnjuta SQ, QS eller CD-4 som det var tänkt?

Finns det kanske till och med någon som har en 4-kanals rullbandare med förinspelade quadinspelningar? Eller den så opålitliga Quad-8, Stereo-8:an med 4-kanaler.....

Gillar man musik från ca 68-77 finns det mkt kul att upptäcka i quadrophonic-världen! (OBS detta har ingenting med kvalitetsmärket QUAD att göra, utan är den gängse benämningen på 4-kanalsinspelningar & utgåvor på den tiden).

Bild

Användarvisningsbild
RobotKeso

Re: Finns det några Quadraphonicdiggare på Faktiskt?

Inläggav RobotKeso » 2016-02-09 11:14

Hade en Marantz 4230 förut. Men det är bara en liten del i ledet för att kunna lyssna på 4-kanal :(
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
boogiepack

Inläggav boogiepack » 2016-02-10 23:12

RobotKeso skrev:Hade en Marantz 4230 förut. Men det är bara en liten del i ledet för att kunna lyssna på 4-kanal :(

Ja det beror ju på vilket format. En 4230 med SQ-decodern undertill och 4 högtalare är allt man behöver för att spela SQ-skivor. Den hade ju dessutom logik vilket de flesta SQ-receivers saknade så den är ju inte fy skam.

Hittar man sen en:
Bild
så behöver man bara en shibatanål så kan man spela CD-4 också!

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2016-02-12 08:02

Jag har en 4270 som jag hade tänkt använda som 4-kanalare till TV-ljudet, men tyvärr är vardagsrummet för litet för att ha 2 högtalare bak vid soffan också. Saknar tyvärr också SQ-decodern undertill :cry:

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-02-13 20:53

Jag är teoretisk diggare, d.v.s. jag tycker tekniken är intressant men har inga grejer själv (förutom Ambiofoniuttag på nån stereo...)

En bekant och min bekants bekant hade varsin HK-reciever med CD-4-dekoder men ingen hade tillräckligt bra pickup om jag förstod rätt.

För 10-15 år sen fick jag besök av min bekant med båda recieversarna och en klase skivor med sig. Vi provkörde med min skivspelare med Shure V-15 och konstaterade att det fungerade halvbra. Början av skivorna med starkare signal vid höga frekvenser fungerade medan längre in mot mitten så slutade avkodningen att fungera. Dessutom tror jag att dekodern bara fungerade ordentligt i ena recievern eller hur det nu var.

Det jag mest reagerade på var hur erbarmligt dålig diskant det blev med lågpassfiltret som ingår i CD-4-dekodern.

Var filtret och/eller just de skivorna vi lyssnade med för dåliga i diskanten eller är CD-4 alltid så dåligt? Det förvånar mig att de valt samma frekvensgång på fram-bak-informationen som sidoinformationen så att säga. Om de valt 20kHz för sidoljudet (det som hörs med vanlig stereoåtergivning) och säg t.ex. 10kHz för fram-bak-tillägget (CD-4-bärvågen) så hade förvisso quad-effekten blivit lidande i diskanten men jag är rätt övertygad om att ljudkvaliteten blivit bättre. Jämför t.ex. en bra bilstereo som vid halvdålig FM-mottagning börjar med att återge diskanten i mono men mellanregister/bas fortfarande återges i stereo.

Tyvärr så hade min bekant bråttom med att ta tillbaka sina skivor & co. Jag hade tänkt att prova att spela dem i 16RPM-läget på min Thorens TD-125 och skicka in ljudet i datorn för att prova att skriva mjukvara för att avkoda CD-4-bärvågen. Idag borde det gå att göra detta utan att köra skivan saktare om man kör ett 24/96-ljudkort och eventuellt moddar RIAA-steget så att man bara har med bashöjningen men inte diskantsänkningen. Diskantsänkningen får då göras i mjukvara på datorn, liksom avkodning av CD-4-bärvågen.

Om jag hade en quad-reciever så hade jag absolut letat reda på en DVD-spelare (och/eller ljudgrej till datorn) som kan köra "4.0" och kört fyrkanal för film/tv genom quad-recievern.

Återgå till Vintage-hifi