Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:På en spelare som jag köpt sitter en Technics EPC P24, antagligen med sfärisk nål.
Den har enligt säljaren suttit där sedan spelaren köptes på 80-talet.
Svalander har elliptisk ersättningsnål, kopia, för under 400 kr. Vågar man köpa en kopia?
Ska jag hellre satsa på en ny pickup? Audio Technica har ju med elliptisk nål för ungefär samma pris; lite dyrare.
Hur är kvaliteten på deras produkter?
Ronnie skrev:Ortofon OMP hos KAB USA.
Kan bli otäckt med importkostnader förstås.
http://www.kabusa.com/frameset.htm?phoncart.htm
Ronnie skrev:Ortofon OMP hos KAB USA.
Kan bli otäckt med importkostnader förstås.
http://www.kabusa.com/frameset.htm?phoncart.htm
Ted_B skrev:Vad finns det för alternativ nu?
Jag har efter ca 17 år plockat fram min gamla skivspelare, en Technics M1, med T4P infästning för pickupen (nålmikrofon, för de som inte förstår vanligt tal).
Ingenting svindyrt söks men kanske max 1200 eller så.
Knastret, kommer det från skivorna eller från pickupen?
MacBruce skrev:Ted_B skrev:Vad finns det för alternativ nu?
Jag har efter ca 17 år plockat fram min gamla skivspelare, en Technics M1, med T4P infästning för pickupen (nålmikrofon, för de som inte förstår vanligt tal).
Ingenting svindyrt söks men kanske max 1200 eller så.
Knastret, kommer det från skivorna eller från pickupen?
Skit i spåren, elektrostatiska urladdningar eller dålig pressmassa är väl de vanligaste förklaringarna – förutsatt att man inte har råkat dra pickupen tvärs över spåren utan att först lyfta den...
Det finns speciella diskmedel att använda för det första fallet. Vissa av dem sägs också avhjälpa elektrostatisk uppladdning. Det var ett tag sedan jag använde sådant, så jag kan inte nämna något fabrikat. (Numera är mina vinyler överförda till CD). "Flata mårdhårspenslar" var det enda saliggörande diskverktyget man fick använda. Svindyra, men "det finns inga genvägar!" Själv tyckte jag mig uppnå samma rengöringseffekt med en vanlig diskborste och dito diskmedel, som "troende" uppnådde med "korrekta" medel...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster