av Gigas » 2016-02-12 11:44
Tack rampitsch för ditt svar men vad jag läste så var det vissa vitala saker som bör kollas upp.
Detta är saxat från en tråd, men jag minns inte var, "En kort förklaring:på de allra flesta apparater från den här tiden sitter det en s.k. kopplingskondensator mellan anoden på förförstärkarröret och gallret på slutstegsröret. Den här kondingen är ofta gjord av vaxat papper och börjar med tiden att läcka. Då får slutröret en positiv spänning in på gallret,och det tycker inte slutröret om!Resultatet blir(om man har tur)bara distorsion,men det kan också leda till att slutröret bränns,eller utgångstrafon bränns eller nättrafon bränns. nte så kul med en gammal klenod,eller hur"
På annan plats står det att läsa, "Obs att det är ganska meningslöst att mäta spänningar,eftersom man kan mäta helt riktiga värden efter uppstart,men sakta börjar kondingen att läcka....det kan röra sig om minuter eller timmar,men så småningom KAN man få farliga värden. Kondingen sitter på pin 2 på ett EL84 och har ofta ett värde på 10n(0,01uF) eller däromkring. Sätt dit en ny "plastkonding" som bör tåla minst 250V,helst 400V.Kolla gärna efteråt att det är 0 volt på pin2. Du behöver absolut inte byta flera kondingar,i alla fall inte på det här stadiet.Byt de här två och provkör" och till sist, "Jag har renoverat upp en sån där Bandmaster åt en före detta
kompis jag bytte nästan ut alla komponenter och drog om jordningen inuti apparaten. Vad jag kommer ihåg är det en eller flera jordtampar som går i slinga runt i apparaten det blir brum av det brumslingor. Jag tog och stjärnjordade apparaten i stället. Det kan nog vara bra att byta ut ellyt och motstånd där det sitter avkopplat på katoden på elektronrören annars blir förstärkaren trött.
Hoppas att det är ok att visa denna text!