FM problem Akai AA-1030(trasig variabel spole)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
palton

FM problem Akai AA-1030(trasig variabel spole)

Inläggav palton » 2016-02-24 13:50

Sitter med farsgubbens gamla Akai AA-1030 Receiver. Ska ordna till nätdelen i den. Men det finns ett större bekymmer. Någon har försökt sig på(tror jag) att justera FM-delen i den och har gjort sönder den variabla spole med, vad jag förstår 2 lidningar och därmed 2 funktioner. Den "övre" kärnan är trasig och ramlade ut i bitar. Jag kan inte hitta någon komponent efter mycket googlande som skulle kunna stämma överens med denna? Får bara upp ett par träffar på Akai-manualer. Alla idéer är välkomna för hur jag ska kunna ersätta denna del. Radion spelar i nuläget mycket vagt och med mycket distortion. Den är specad som T4 i komponentförteckningen från manualen. Någon som har en idé hur gå vidare? Eller om någon sitter på en Akai AA-10XX(verkar vara samma komponent i samtliga ur serien) som är skrot eller reservdelar så köper jag den eller bara komponenten.

http://akdatabase.org/AKview/albums/use ... Manual.pdf

Lasse-

Re: FM problem Akai AA-1030(trasig variabel spole)

Inläggav Lasse- » 2016-02-24 18:50

Hej står det Murata eller Toko på skärmburken till T4 eller något annat ?
Hej igen är det en quadrakturspole som du letar efter eller?
På ritningen ser det ut som man ska ha en sexkantig plast skruvmejsel för att kunna justera kärnan med.

Electrokit har en del mf hf spolar med trimkärna bhiab har en del spolar och delar på surplussidan du får titta
där eller ringa dit

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2016-02-24 19:40

Den är märkt som angivet i komponentförteckningen, dvs: MV4FLC20000AG sedan under står det: 68IN och så fins det en lapp på med märkning AA-1030 och US-B. Det är allt som finns.
Men ska tydligen vara så att den stämmer av 10,7 MHz eller något i den stilen(har ej koll på dessa saker). Så i teorin borde det kanske gå att ersätta kärnan med en likvärdig från en singelspole för samma frekvens som verkar betydligt lättare att få tag i. Måste bara vara en som passar med samma innerdiameter vilket kan bli desto värre i sammanhanget. Har mätt den och diametern i loppet verkar vara 5mm.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-02-24 19:50

Jaha det är en mellanfrekvensspole på 10.7 MHZ men sånna har electrokit titta där om du hittar något på hemsidan

electrokit.se
Det finns två 10.7 Mhz spolar IF122 och IF123 på electrokits hemsida dom har olika omsättning och impedanser
på in och utgång mer kan jag inte hjälpa dig det kanske finns annat folk här på forumet som kan hjälpa dig
med lämpliga data

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2016-02-24 20:40

Mycket bra tips! Men impedansen borde väl påverkas till större delen av lindningen och ej av kärnan, vilken jag främst är ute efter i detta läget. Så man kan ju köpa en och slakta bara för kärnans skull. Frågan är bara hur jag kan finna ut dess diameter på den jag ska inhandla.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-02-24 20:54

Sen så är det det om det är en ferrit kärna eller en järnpulverkärna som påverkar AL värdet jag tror att det
är omöjligt att få tag i en likadann spole om man inte har tur.

Jag gjorde några sökningar på Ebay men jag hittade på några färdiga Akai recievers till salu har du
provat med hifimagasinet om en donator apparat också har du tradera att söka på men du behöver
sexkantiga plastskruvmejslar för att kunna justera en sådan där spole metallskruvmejslar påverkar induktansen i spolen.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2016-02-24 22:07

Jo, det är ju just det med ferrit eller järnpulver. Kan man visuellt se skillnad på de olika materialen? Jo, har kollat magasinet, Ebay och tradera redan utan resultat. Jag vill verkligen få i ordning på denna åt far min så måste hitta en bra lösning.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-02-24 22:14

Ring till bhiab i Nyköping och fråga eller prova med ecotec-online.se i motala dom kan ju ha mera saker på lagret än
dom har på hemsidan annars så vet jag inte har du provat med bde.se eller?

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-02-25 20:19

Hej igen har du provat med en annons på http. dxradio.se, .dxradio.se och det är en hemsida för radioammatörprylar
men man kan ju ha tur en del radioammatörer är ju typ sådanna där prylsammlare som typ har bra och ha prylar i drivor hemma.

mvh Lasse-

Återgå till Vintage-hifi