Nottingham Interspace

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Klabbas

Nottingham Interspace

Inläggav Klabbas » 2016-02-27 10:52

Jag har en Nottingham Interspace skivspelare som det är något skumt med. Jag får den inte att gå upp i 45 varv. Den är remdriven och drivhjulet sitter på sidan av tallriken. När jag flyttar upp remmen i 45 varvsläget kommer den enbart upp i 35 varv och håller sig stabil där. Har tvättat rem och försökt med olika tricks men inte lyckats få det att fungera.

Någon med tips?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Nottingham Interspace

Inläggav Perfector » 2016-02-27 17:50

Klabbas skrev:Jag har en Nottingham Interspace skivspelare som det är något skumt med. Jag får den inte att gå upp i 45 varv. Den är remdriven och drivhjulet sitter på sidan av tallriken. När jag flyttar upp remmen i 45 varvsläget kommer den enbart upp i 35 varv och håller sig stabil där. Har tvättat rem och försökt med olika tricks men inte lyckats få det att fungera.

Någon med tips?

Av bilder på den funderar jag på om lagret behöver smörjas om.
Alla oljor beckar ihop med tiden och då orkar kanske inte den större diametern på motorn dra ordentligt.
Snurrar den lätt när du tar bort remmen helt eller bromsar den upp snabbare än man kan förvänta sig?
Symaskinsolja brukar vara det bästa såvida det inte finns specar på en speciell olja man ska använda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Klabbas

Re: Nottingham Interspace

Inläggav Klabbas » 2016-02-27 18:58

Tack för tipset. Borde vara så. Blev dock lite fundersam eftersom den ligger exakt på 33 1/3 varv.
Provar en uppsmörjning.

Återgå till Vintage-hifi