Dammsugning av blocket?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Enfin

Dammsugning av blocket?

Inläggav Enfin » 2016-03-01 14:56

Det är svårt att fynda 60-, 70- och 80-tals hifi på blocket har jag märkt. Man måste ringa direkt och då helst sitta i bilen på väg till rätt kommun när man gör det. Oftast beror det såklart på att säljaren gått ut med ett för lågt pris. Helt förståeligt då prylarna är svåra att värdera för en icke insatt. Skicket är också ofta svårbedömt.
Får en känsla av att det sitter ett antal hifi-samlare och bygger upp muséer hemma. Eller också några som tjänar lite extra genom att köpa billigt och sälja dyrt.
Absolut inget fel i det men har det alltid varit såhär eller har intresset för gammal hifi ökat sista åren tycker ni (som varit med ett tag)?
För några år sedan gick jag i tron att gamla högtalare, förstärkare, och kanske framför allt skivspelare, var helt värdelösa och bara att slänga men nu när jag själv har fått ett visst nostalgiskt intresse märker jag att det inte alls är så.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Dammsugning av blocket?

Inläggav Perfector » 2016-03-01 18:53

Tradera brukar ha gamla reliker till försäljning.
Dags att dammsuga även där?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Dammsugning av blocket?

Inläggav hifikg » 2016-03-01 20:24

Såg en Luxor skivspelare på en loppis idag för hundra spänn... iddes inte
Sitter nöjd :)

Återgå till Vintage-hifi