Modifiera rätt kass gammal högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-15 10:02

Hej! Jag fick ett par av dessa Teleton SST 222s av granntanten för ett tag sedan. Har hört mig för hos den lokala ljudgubben och han berättade att de tillverkades som en Carlsson-klon här i Växjö av Sunesson. Till det yttre, vill säga - tydligen är det bara en tom, sluten låda med två element, och i den mån de såldes var det inte för att de var bra utan för att de kunde lura folk att bli imponerade.

För eget vidkommande tänkte jag alltså att man kanske skulle ta tillfället i akt och lära sig lite. Jag tror nämligen att elementen är det bästa med bygget, Scanspeak 21w 4204 F2B och Philips AD 0160/T8. Dvs rätt vanliga budgetelement, men ändå. Filtret består av en ensam kondensator limmad på diskanten.

Innermåtten är 20,5x31x36cm. Romantikern i mig inbillar sig det borde vara möjligt att göra något åt lådvolymen, göra ett bättre filter, höja upp baffeln (kanske vinkla upp diskanten som på OD11?). Kan det göras? Isåfall vore jag oändligt tacksam för tips på hur. I annat fall ska jag kanske inte ens bry mig om att köpa nya kanter? :)

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-15 16:07

jowl skrev:Hej! Jag fick ett par av dessa Teleton SST 222s av granntanten för ett tag sedan. Har hört mig för hos den lokala ljudgubben och han berättade att de tillverkades som en Carlsson-klon här i Växjö av Sunesson. Till det yttre, vill säga - tydligen är det bara en tom, sluten låda med två element, och i den mån de såldes var det inte för att de var bra utan för att de kunde lura folk att bli imponerade.

För eget vidkommande tänkte jag alltså att man kanske skulle ta tillfället i akt och lära sig lite. Jag tror nämligen att elementen är det bästa med bygget, Scanspeak 21w 4204 F2B och Philips AD 0160/T8. Dvs rätt vanliga budgetelement, men ändå. Filtret består av en ensam kondensator limmad på diskanten.

Innermåtten är 20,5x31x36cm. Romantikern i mig inbillar sig det borde vara möjligt att göra något åt lådvolymen, göra ett bättre filter, höja upp baffeln (kanske vinkla upp diskanten som på OD11?). Kan det göras? Isåfall vore jag oändligt tacksam för tips på hur. I annat fall ska jag kanske inte ens bry mig om att köpa nya kanter? :)

[ Bild ]

Jag sticker ut hakan och säger nytt filter som reglerar båda elementen samt basrefelx för att få ut mer botten i ljudet.
6/12 dB/oktav vid 3000 Hz med konjugatlänk och dämpning.
Bas 0.5 mH på grov tråd och impedansjustering 3.7 uF + 10 ohm
Diskant 3.3 uF och 0.75 mH parallellt med dämpning 2.2 ohm serie och 22 ohm parallellt
Det bör kunna ge bra balans i den lådan
Reflexrör (och nu kommer alla att skjuta mig) 70 mm innermått och 165 mm långt.
Om högtalare står på fötter så kan man sätta röret i botten, annars bredvid diskanten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-15 19:47

Den står på fötter! Det är ju ingen märkvärdig högtalare man slaktar, så ska man någon gång begå en synd värdig att skjutas för är det väl i en sånhär låda. :)
Gör alltså så att jag i vart fall börjar med att beställa kanter, och så ser vi hur långt projektet kommer efter det!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-15 19:59

jowl skrev:Den står på fötter! Det är ju ingen märkvärdig högtalare man slaktar, så ska man någon gång begå en synd värdig att skjutas för är det väl i en sånhär låda. :)
Gör alltså så att jag i vart fall börjar med att beställa kanter, och så ser vi hur långt projektet kommer efter det!

Ser med spänning fram emot resultatet, gärna med bilder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-15 20:24

Perfector skrev:Jag sticker ut hakan och säger nytt filter som reglerar båda elementen samt basrefelx för att få ut mer botten i ljudet.


Tja, inget fel med det förslaget - jag håller med!

Kan vi bara först kolla vad skicket är på elementen vad man har för parametrar osv?
Det kanske är så att elementet inte har rätt egenskaper för att bli vettig med en portad låda?

Perfector skrev:6/12 dB/oktav vid 3000 Hz med konjugatlänk och dämpning.
Bas 0.5 mH på grov tråd och impedansjustering 3.7 uF + 10 ohm
Diskant 3.3 uF och 0.75 mH parallellt med dämpning 2.2 ohm serie och 22 ohm parallellt
Det bör kunna ge bra balans i den lådan


Oj. Hur kom du fram till det där?

Tror du att du kan rita ett schema på det där så vi (jag) förstår hur det skall kopplas?


Perfector skrev:Reflexrör (och nu kommer alla att skjuta mig) 70 mm innermått och 165 mm långt.


Skön gissning. Ja. Det är nog lika fel nu som i alla andra trådar. Vi behöver nog inte gå in på hur du gör, det finns det en helt egen tråd för.

Det skulle vara en frisk fläkt om du presenterade två förslag, ett enligt hur resten av världen gör och hur resultat kan bli då och sen presenterar du ditt sätt. Tänker att det ger den du försöker hjälpa ett alternativ.

Perfector skrev:Om högtalare står på fötter så kan man sätta röret i botten, annars bredvid diskanten.


Varför brevid diskanten?
Senast redigerad av Cortado 2016-03-15 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-15 20:28

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag sticker ut hakan och säger nytt filter som reglerar båda elementen samt basrefelx för att få ut mer botten i ljudet.


Tja, inget fel med det förslaget - jag håller med!

Kan vi bara först kolla vad skicket är på elementen vad man har för parametrar osv?
Det kanske är så att elementet inte har rätt egenskaper för att bli vettig med en portad låda?

Perfector skrev:6/12 dB/oktav vid 3000 Hz med konjugatlänk och dämpning.
Bas 0.5 mH på grov tråd och impedansjustering 3.7 uF + 10 ohm
Diskant 3.3 uF och 0.75 mH parallellt med dämpning 2.2 ohm serie och 22 ohm parallellt
Det bör kunna ge bra balans i den lådan


Oj. Hur kom du fram till det där?

Tror du att du kan rita ett schema på det där så vi (jag) förstår hur det skall kopplas?


Perfector skrev:Reflexrör (och nu kommer alla att skjuta mig) 70 mm innermått och 165 mm långt.


Skön gissning. Ja. Det är nog lika fel nu som i alla andra trådar. Vi behöver nog inte gå in på hur du gör, det finns det en helt egen tråd för.

Det skulle vara en frisk fläkt om du presenterade två förslag, ett enligt hur resten av världen gör och hur resultat kan bli då och sen presenterar du ditt sätt. Tänker att det ger den du försöker hjälpa ett alternativ.

Perfector skrev:Om högtalare står på fötter så kan man sätta röret i botten, annars bredvid diskanten.


Varför brevid diskanten?

Jag svarar bara på den om röret, för att det finns ett utrymme där ifall lådan skulle stå direkt på golvet så man slipper ta hål genom faneret
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-15 20:47

Perfector skrev:Jag svarar bara på den om röret, för att det finns ett utrymme där ifall lådan skulle stå direkt på golvet så man slipper ta hål genom faneret


Hah, ja det var ju faktiskt en rätt bra och enkel anledning. Jag trodde det skulle finnas något annat avancerat bakom det. :)


Till TS;

Det är kul när fler får intresse för högtalare, jag är själv en såndär som nördat ner mig i detta rätt nyligen (några få år typ). Jag tror att du med lite anamma kommer få ljud ur den där högtalaren och hoppas att det blir en aktiv bygg/mod-tråd. :)

Har du nåra bilder på insidan av lådan?

Innermått på lådan kan nog också hjälpa för att eventuellt komma med förslag på basreflexlösning, yttermått kan nog vara bra också.

Har du tillgång till någon sorts mätutrustning (mätmikrofon, grejjer för att mäta elementens parametrar)?

Var i Sverige finns du? - Står ju. Doh.

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav henriksch » 2016-03-15 21:46

såhär gjorde jag en gång för länge sedan när jag hade ett par gamla lådor

viewtopic.php?f=17&t=25808

mvh
H

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-15 21:57

Bra där, sätt lite press på mig. :D Jag tog inga bilder av innanmätet, eftersom där var helt tomt sånär som på lite ull. Skruvade precis ihop den i väntan på kanter, men ge mig anledning att öppna den igen innan dess och det kan hända det blir av. :wink:

Jo, jag har hängt här på forumet tillräckligt länge för att veta att Perfectors råd ofta skapar kontrovers, fast vem utom Perfector vet hur det faktiskt kommer låta? Är själv lite nyfiken. Men jo, ett schema kommer efterhand att efterfrågas, jag kommer vid det laget filterbygge tar vid att ha byggt filter en ynka gång, och då med bara fyra komponenter... :roll:

Innermåtten står angivna, yttermåtten är 24x34x41, men då är baffeln nedsänkt 1,5cm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-15 22:09

henriksch skrev:såhär gjorde jag en gång för länge sedan när jag hade ett par gamla lådor

viewtopic.php?f=17&t=25808

mvh
H


Riktigt ballt bygge, ska glos! :)

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-15 22:26

Ja det var en spännande tråd! Kan tyvärr inte mäta mig vad gäller träarbete, det vill jag ha sagt redan nu. :wink:
Har ju också varit inne på snedställd baffel, men begränsad tillgång till snickeri gör nog att jag skrotar den tanken. Dämpmaterial-korgen var en kul lösning, ska fundera lite på det. Man kanske kunde stoppa in nån gammal glasslåda? :D

Fastnade förövrigt för denhär poignanta formuleringen: "Ett beslut är tyvärr ofta en konsekvens på att man är trött på att tänka." :lol:

Ett tillägg tillägnat Cortado: finns nog en multimeter i gömmorna, som jag inte vet hur man använder, men det kanske går att lära sig... Mätutrustning av ljud saknar jag, kunde möjligen roa mig med att spela in högtalarna med en kondensatormikrofon och sen köra ljudfilen genom någon spektrumanalysplugg i datorn... Men prio ett är att få ihop grejorna och dessutom få ljud. :)

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav AlNiCo » 2016-03-15 22:27

jowl skrev:Hej! Jag fick ett par av dessa Teleton SST 222s av granntanten för ett tag sedan. Har hört mig för hos den lokala ljudgubben och han berättade att de tillverkades som en Carlsson-klon här i Växjö av Sunesson. Till det yttre, vill säga - tydligen är det bara en tom, sluten låda med två element, och i den mån de såldes var det inte för att de var bra utan för att de kunde lura folk att bli imponerade.

För eget vidkommande tänkte jag alltså att man kanske skulle ta tillfället i akt och lära sig lite. Jag tror nämligen att elementen är det bästa med bygget - Philips AD 0160/T8.


Rätt vida kallad "världens sämsta diskant". ;) Och om det är det bästa med högtalaren...? :mrgreen:

Jag tror den bästa uppgraderingen är att ställa högtalaren på sidan (alltså som en normal högtalare). Rundstrålande kan den ju inte vara på något sätt i originalutförande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav darkg » 2016-03-15 22:50

AlNiCo skrev:
jowl skrev:Hej! Jag fick ett par av dessa Teleton SST 222s av granntanten för ett tag sedan. Har hört mig för hos den lokala ljudgubben och han berättade att de tillverkades som en Carlsson-klon här i Växjö av Sunesson. Till det yttre, vill säga - tydligen är det bara en tom, sluten låda med två element, och i den mån de såldes var det inte för att de var bra utan för att de kunde lura folk att bli imponerade.

För eget vidkommande tänkte jag alltså att man kanske skulle ta tillfället i akt och lära sig lite. Jag tror nämligen att elementen är det bästa med bygget - Philips AD 0160/T8.


Rätt vida kallad "världens sämsta diskant". ;) Och om det är det bästa med högtalaren...? :mrgreen:

Jag tror den bästa uppgraderingen är att ställa högtalaren på sidan (alltså som en normal högtalare). Rundstrålande kan den ju inte vara på något sätt i originalutförande.


Tja... men
Bild

Med kula typ http://www.tildatoys.se/products/37959-100mm-1007.aspx hängande i tråd, så folk inte kan låta bli att gunga på den! Bättre än Leslie-kabinett!
Don’t just do something, sit there.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-15 22:52

Jag står fast vid mitt ord! :D
Har en AD 0162 T8 liggandes, kanske skulle sätta in en sån i ena lådan och jämföra? Den har ju ändå ett två siffror högre produktnamn. :)

Höhö, lite sugen på att köpa ett par kulor blev man ju... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-15 22:54

jowl skrev:Jag står fast vid mitt ord! :D
Har en AD 0162 T8 liggandes, kanske skulle sätta in en sån i ena lådan och jämföra? Den har ju ändå ett två siffror högre produktnamn. :)

Liten magnet = 40 watt vid 4000 Hz 12 db oktav
Stor magnet = 40 watt vid 2000 Hz 12 db oktav
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-15 22:55

jowl skrev:Ett tillägg tillägnat Cortado: finns nog en multimeter i gömmorna, som jag inte vet hur man använder, men det kanske går att lära sig... Mätutrustning av ljud saknar jag, kunde möjligen roa mig med att spela in högtalarna med en kondensatormikrofon och sen köra ljudfilen genom någon spektrumanalysplugg i datorn... Men prio ett är att få ihop grejorna och dessutom få ljud. :)


Multimeter är ju en bra grej att ha, vet inte hur mycket nytta du kan ha av den i ett delningsfilterbygge. För felsökning kan det säkert vara bra, kortslutningstesta och sånt typ.

Nu är jag inte expert på mikrofoner, men alla mikrofoner är inte bra för mätning och jag vet inte hur fallet är med din mikrofon. I en tråd tipsade Svante om denna: http://www.conrad.se/KONDENSATOR-INSTIC ... 22_1412015

Den är ju billig och kommer tipset från Svante får man anta att den är tillräckligt bra för den nivå vi pysslar på.

Det vore bra om du kunde mäta elementparametrar också, särskilt efter att du bytt kanter på den. Kanske före också för att se skillnader. Jag har en grunka för att mäta elementparametrar och jag kan inte säga att det är den bästa och billigaste lösningen (förhoppningsvis kommer det fler tips om det finns).

http://www.daytonaudio.com/index.php/da ... ystem.html

Gissar att du som faktiskt-besökare även känner till "Basta!" ?

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-16 16:14

Är bara till namnet bekant med Basta. Vi får se hur mycket finlir det blir utöver förmodat självklara uppgraderingar såsom reflexrör, filter och eventuell stagning av lådan, och gärna lätt vinkling av elementen typ Henrischs bygge. Apropå det - vore det inte en fullt acceptabel ful-lösning att, istället för att snedställa hela baffeln, göra 4-5cm höga rör av typ MDF till varje element, slipa ner dem till önskad vinkel (c:a 15°?), fästa dessa på baffeln och sedan elementen i dem? Det borde ju inte ha jättestor inverkan på lådvolymen, och är klart enklare att få till om man saknar verkstad.

Läste lite om världens sämsta diskant, och det visade sig ändå kunna finnas lite hopp: http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-16 16:28

jowl skrev:Är bara till namnet bekant med Basta. Vi får se hur mycket finlir det blir utöver förmodat självklara uppgraderingar såsom reflexrör, filter och eventuell stagning av lådan, och gärna lätt vinkling av elementen typ Henrischs bygge. Apropå det - vore det inte en fullt acceptabel ful-lösning att, istället för att snedställa hela baffeln, göra 4-5cm höga rör av typ MDF till varje element, slipa ner dem till önskad vinkel (c:a 15°?), fästa dessa på baffeln och sedan elementen i dem? Det borde ju inte ha jättestor inverkan på lådvolymen, och är klart enklare att få till om man saknar verkstad.

Läste lite om världens sämsta diskant, och det visade sig ändå kunna finnas lite hopp: http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm

Enligt Philips själva är detta vad den kan och egentligen är den inte så dålig.
Se'n undrar jag varför du ska snedställa baffeln, det är ju bara merarbete.
Gör bara i ordning den med ordentliga filter och prova om diskanten behöver dämpas.
Dämplista kan du få av mig om det visar sig att diskanten ligger för högt mot basens känslighet.
Edit:
Ser att jag kletade in fel diskant och att den du har inte finns i boken över philipselement.
Bilagor
240.jpg
240.jpg (212.82 KiB) Visad 8223 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav darkg » 2016-03-16 17:04

Perfector skrev:Se'n undrar jag varför du ska snedställa baffeln, det är ju bara merarbete.


Ja, det är nog för att få lite diskant i lyssningsposition. Varken direktljud eller förstareflexen i taket lär väl ge mycket om den sitter som den sitter. Eller är jag ute och cyklar?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-16 17:07

darkg skrev:
Perfector skrev:Se'n undrar jag varför du ska snedställa baffeln, det är ju bara merarbete.


Ja, det är nog för att få lite diskant i lyssningsposition. Varken direktljud eller förstareflexen i taket lär väl ge mycket om den sitter som den sitter. Eller är jag ute och cyklar?

Njaäe, du kan nog ha en vinkel där :-)
Men det spikar rätt elakt i höga diskanten och det slätas ut om den sitter platt så man lyssnar off-axis.
eller är JAG ute och cyklar där?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-16 19:36

darkg skrev:
Perfector skrev:Se'n undrar jag varför du ska snedställa baffeln, det är ju bara merarbete.


Ja, det är nog för att få lite diskant i lyssningsposition. Varken direktljud eller förstareflexen i taket lär väl ge mycket om den sitter som den sitter. Eller är jag ute och cyklar?


Beror väl lite på hur brett diskanten sprider vid höga frekvenser. Det framgår ju inte av databladet som visas. Så som jag förstått det hela så vill man i orthoakustiska högtalare (framförallt om man endast har en) diskanter som sprider höga frevenser brett, så man får ungefär (så lik som möjligt) samma tonkurva åt alla håll. Det ska då ge de tidiga reflexerna samma tonkurva som direktljudet.

Jag hade mätt den där diskanten från 0-90 grader inkrement om typ 5-10 grader för att få lite koll på den.

Så.. sprider diskanten (och basen) höga frekvenser tillräckligt så behöver man inte snedställa baffeln av det skälet. Det kan ju naturligtvis finnas andra skäl, t.ex för att baffeln är försänkt i lådan - det lär ju ha rätt stor betydelse för saker och ting.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-16 19:42

Lite läsning för de som känner för läsning:

http://www.carlssonplanet.com/download/ ... s-english/

Ska försöka orka läsa igenom det där. :)

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-17 00:14

Perfector skrev:Men det spikar rätt elakt i höga diskanten och det slätas ut om den sitter platt så man lyssnar off-axis.

Jag gissar du kollade länken till Troels mätningar? Någon spik i örat vill man ju förstås inte ha, men lite beroende på infästning verkar ju responsen vara riktigt skaplig (även om jag inte fattar vad "flush mount" innebär). Men den satt ju väl även i massa Mirsch/Expert-lådor (?), riktad rakt uppåt, så den fungerar väl bra till det, även om jag har dendär andra, 0162 T8, i mina OM 3-28.
Jag gör nog så att jag åker och köper nog med MDF imorgon för att både höja baffeln genom att limma direkt på den gamla (eller har jag något att vinna på att flytta upp befintlig baffel och därigenom få en aning större lådvolym?) samt, om jag inte får tillräckligt mycket feeling efter att ha fixat filter, även kunna vinkla elementen en gnutta snett utåt.

En snabb fråga, apropå den gamla baffeln: finns det något vidare bra sätt att ta loss den på, genom att värma limmet med värmepistol eller så, eller är det våld som funkar bäst?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav darkg » 2016-03-17 00:19

Cortado skrev:
darkg skrev:
Perfector skrev:Se'n undrar jag varför du ska snedställa baffeln, det är ju bara merarbete.


Ja, det är nog för att få lite diskant i lyssningsposition. Varken direktljud eller förstareflexen i taket lär väl ge mycket om den sitter som den sitter. Eller är jag ute och cyklar?


Beror väl lite på hur brett diskanten sprider vid höga frekvenser. Det framgår ju inte av databladet som visas. Så som jag förstått det hela så vill man i orthoakustiska högtalare (framförallt om man endast har en) diskanter som sprider höga frevenser brett, så man får ungefär (så lik som möjligt) samma tonkurva åt alla håll. Det ska då ge de tidiga reflexerna samma tonkurva som direktljudet.

Jag hade mätt den där diskanten från 0-90 grader inkrement om typ 5-10 grader för att få lite koll på den.

Så.. sprider diskanten (och basen) höga frekvenser tillräckligt så behöver man inte snedställa baffeln av det skälet. Det kan ju naturligtvis finnas andra skäl, t.ex för att baffeln är försänkt i lådan - det lär ju ha rätt stor betydelse för saker och ting.


Jag utgick från att den inte sprider brett :-) i alla fall inte fett brett, vet inte om det är rätt. Annars hamnar som du säger min synpunkt snett.
Don’t just do something, sit there.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-17 00:23

darkg skrev:Jag utgick från att den inte sprider brett :-) i alla fall inte fett brett, vet inte om det är rätt. Annars hamnar som du säger min synpunkt snett.

Lite för lätt att rimma brett med brett, annars har jag lett lite snett åt detta sätt att sätta sprätt på en onsdagkväll framåt ett! :wink:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-17 00:58

jowl skrev:En snabb fråga, apropå den gamla baffeln: finns det något vidare bra sätt att ta loss den på, genom att värma limmet med värmepistol eller så, eller är det våld som funkar bäst?


Jag hade någ tagit bort det mesta av den, låtit lite av kanterna kvara kvar som agerar en "hylla" för den nya baffeln.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-17 10:44

Ja det verkar ju klart smart förstås. :) Hur är det med dämpning av lådan, är det sånt man bara sysslar med om man bygger grejor med stora, långslagiga element, eller har jag någon glädje av det, jag också? Just nu är det somsagt BARA lite rockwool i lådan, inga lister i hörnen. Det har jag ju sett att andra stoppar i. :wink: Asfaltmatta, är det överkurs, förutom att den extra tyngden skulle skapa en illusion av gedigen kvalitet?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-17 12:11

jowl skrev:Ja det verkar ju klart smart förstås. :) Hur är det med dämpning av lådan, är det sånt man bara sysslar med om man bygger grejor med stora, långslagiga element, eller har jag någon glädje av det, jag också? Just nu är det somsagt BARA lite rockwool i lådan, inga lister i hörnen. Det har jag ju sett att andra stoppar i. :wink: Asfaltmatta, är det överkurs, förutom att den extra tyngden skulle skapa en illusion av gedigen kvalitet?


Fluff, som jag nu vill kalla det, har två primära egenskaper och det är att man ökar innervolymen på lådan och det andra är att man absorberar resonanser i lådutrymmet. Jag kan inte se varför man inte vill ha båda av dessa egenskaper i alla typer av högtalare. Slutna lådor brukar man fylla rätt rejält medan portade lådor är lite klurigare.

Asfaltsmatta, ptja, antar att det är för att klistra fast på väggarna för att dämpa/bromsa resonanserna i själva lådgodset. Jag skulle nog tycka det var överkurs, framförallt i detta projekt, hade nog bara stagat lådan med t.ex. ett "flaggstag".

Om man ska komma med lite konkreta tips kan det ju vara bra att känna till lite om förutsättningarna verktygsmässigt, vad har du tillgång till?

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-17 15:38

Tja, väldigt lite. Typ skruvdragare, figursåg, några tvingar och lim. Men jag är relativt köpglad, har köpt lägenhet och satt igång och fixa den, så jag fyller gärna på beståndet. :) Har även rätt bra mickar från min tid med hemstudio, så jag ska undersöka detdär med Basta och eventuella andra spektrumanalysgrejer, har ett professionellt intresse av att jämföra hur olika strängar på kontrabasen förändrar frekvenserna... :wink:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-17 16:19

jowl skrev:Tja, väldigt lite. Typ skruvdragare, figursåg, några tvingar och lim. Men jag är relativt köpglad, har köpt lägenhet och satt igång och fixa den, så jag fyller gärna på beståndet. :) Har även rätt bra mickar från min tid med hemstudio, så jag ska undersöka detdär med Basta och eventuella andra spektrumanalysgrejer, har ett professionellt intresse av att jämföra hur olika strängar på kontrabasen förändrar frekvenserna... :wink:


Mja, en handöverfräs är ju en bra grej för högtalarbygge och en cirkelsåg (gärna mer specifikt en sänksåg). Vet inte hur bra dessa är för just lägenhetsrenovering, men bra när man ska bygga häftiga saker. :D

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster