Modifiera rätt kass gammal högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-18 09:06

Jomen såntdär kan man åka till kollegor med sina MDF-bitar och fixa! Om man mäter ordentligt...

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav MiaM » 2016-03-20 23:42

Till trådstartaren/högtalarägaren: Jag hade provlyssnat med lådorna välta omkull med fronten riktad mot lyssnaren. Prova dels att verkligen rikta fronten rakt mot lyssnaren och dels att bara ställa dem så att framsidan är i linje med väggen bakom (den "inredningsvänliga" placeringen så att säga).

AlNiCo skrev:
jowl skrev:Hej! Jag fick ett par av dessa Teleton SST 222s av granntanten för ett tag sedan. Har hört mig för hos den lokala ljudgubben och han berättade att de tillverkades som en Carlsson-klon här i Växjö av Sunesson. Till det yttre, vill säga - tydligen är det bara en tom, sluten låda med två element, och i den mån de såldes var det inte för att de var bra utan för att de kunde lura folk att bli imponerade.

För eget vidkommande tänkte jag alltså att man kanske skulle ta tillfället i akt och lära sig lite. Jag tror nämligen att elementen är det bästa med bygget - Philips AD 0160/T8.


Rätt vida kallad "världens sämsta diskant". ;) Och om det är det bästa med högtalaren...? :mrgreen:

Jag tror den bästa uppgraderingen är att ställa högtalaren på sidan (alltså som en normal högtalare). Rundstrålande kan den ju inte vara på något sätt i originalutförande.


Jag håller inte alls med om att AD0160 skulle vara "världens sämsta diskant".

Det är inte en guldöra-audiofil-komponent, men de flesta högtalare, även bland många hifi-entusiaster i allmänhet, är inte heller guldöra-audiofilgrejer.

Jag har en minst sagt rätt stor samling blandade högtalare och de enda som klart och tydligt slår AD0160 är dels mina Bowers & Wilkins DM-5 och dels ett par nyare Polk (minns inte modell i huvudet). Diverse andra såsom nån Mirsch tvåvägare, S-System, nån Gylling-modell, ett par MP och en del annat blandat låter inte bättre än de lådor som har AD0160.

Fast när jag tänker efter så har jag nog alla mina högtalare med AD0160 placerade på "dåligt" vis så att diskanten faktiskt mest återges off-axis och/eller som reflexer (detta beror på att det är "andraanläggning"-högtalare, nåt par i kök, nåt par i sovrum o.s.v.).

Jag skulle inte köra AD0160 i bästa fin-anläggningen, men där ska högtalarna någotsånär matcha Thorens TD-125, SME 3009, Shure V-15 och Luxman L-430. Till en "vanlig" anläggning så lär AD0160 duga gott.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-23 16:58

Det var ungefär vad Troels också tyckte. :)

Jag är absolut musikälskare först och audiofil i tredje hand, däremellan kommer kultfaktorn. :) Har redan en anläggning som drar åt det audiofila, och det skapar nästan mera bekymmer än det ger extas...
Har ingen riktig plan för var de här lådorna kommer stå, men eventuellt i min igår färdigställda man-cave för att där agera datorhögtalare samt spela vinyler genom någon B-setup. Därför vore det bra om de kunde stråla mer eller mindre uppåt, så att de funkar skapligt både vid datorn och vid fåtöljen. På att göra-listan i påsk står dock att ikväll kanta om dem, och sen provlyssna och mäta upp dem i lite olika positioner. Om de visar sig ha klart större potential som direktstrålande så får jag väl tänka om, men de skulle allt bli lite väl djupa om man ställde dem horisontellt... Då skulle det kanske vara ballare att vinkla baffeln och/eller elementen, och - dagens lysande infall - kanske göra en lutande sockel åt dem, så att det blir lite kolbox över dem. Det vore väl fräckt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-23 17:52

Kanske så här då.
Bilagor
på sniskan.jpg
på sniskan.jpg (6.84 KiB) Visad 7067 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-24 09:28

Ooh läckert. :) Det vore kanske görbart, fast mina lådor är förstås lite mera rektangulära. Ska ge mig på att undersöka hur man bär sig åt för att mäta imorgon, om jag hinner efter att ha sett över ett fläktfilter och värmeväxlare som nog inte gjorts rena på 10 år...

Här en bild på det mindre läckra innandömet, tror förresten jag kantat om min första bas nu, verkar funka men det kommer ingen bild på den för det blev så kladdigt...: Bild

Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-24 10:08

jowl skrev:Ooh läckert. :) Det vore kanske görbart, fast mina lådor är förstås lite mera rektangulära. Ska ge mig på att undersöka hur man bär sig åt för att mäta imorgon, om jag hinner efter att ha sett över ett fläktfilter och värmeväxlare som nog inte gjorts rena på 10 år...

Här en bild på det mindre läckra innandömet, tror förresten jag kantat om min första bas nu, verkar funka men det kommer ingen bild på den för det blev så kladdigt...: [ Bild ]

Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?

Förslag att du skaffar Ullmattor (Acoustic Q mattor) och nitar fast på väggarna så du slipper de rena studsarna från lådväggarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-24 12:14

jowl skrev:Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?


Nä, staget är till för att styva upp lådans fria ytor. Så flaggan ska så att säga koppla ihop väggarna. Om du gör en bildsökning på Google så kommer du snart veta vad det är. Tänk ett fönster, en ruta med kors i, som du sätter i lådan så att sidorna på lådan inte kan flexa.


Perfector skrev:Förslag att du skaffar Ullmattor (Acoustic Q mattor) och nitar fast på väggarna så du slipper de rena studsarna från lådväggarna.


Perfector, kan du förklara det jag fetstilat?

Jag förstår inte hur du menar och vad nackdelen är, kanske använder du terminologi som jag inte förstår?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-24 12:19

Cortado skrev:
jowl skrev:Flaggstagen som tidigare nämnts, innebär det att sätta ett stag i varje hörn samt ett kors på varje sida?


Nä, staget är till för att styva upp lådans fria ytor. Så flaggan ska så att säga koppla ihop väggarna. Om du gör en bildsökning på Google så kommer du snart veta vad det är. Tänk ett fönster, en ruta med kors i, som du sätter i lådan så att sidorna på lådan inte kan flexa.


Perfector skrev:Förslag att du skaffar Ullmattor (Acoustic Q mattor) och nitar fast på väggarna så du slipper de rena studsarna från lådväggarna.


Perfector, kan du förklara det jag fetstilat?

Jag förstår inte hur du menar och vad nackdelen är, kanske använder du terminologi som jag inte förstår?

Acoustc ullen minskar reflektionerna genom att sänka lufthastigheten i lådan.
Om man fyller lådan ganska full istället för att bara sätta på väggarna så blir lådan skenbart större men tål då mindre effekt
Man kan åxå använda profilskum som sprider ut studsarna mellan lådans väggar och simulerar ett ekodött rum vilket gör att elementet inte färgas lika mycket av lådans interna reflexer
Det här kan man argumentera för och emot i en evighet.
Dina egna förslag emotses tacksamt om du tycker det verkar knasigt eller helt fel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-24 13:20

Perfector skrev:Acoustc ullen minskar reflektionerna genom att sänka lufthastigheten i lådan.


Jag skulle först vilja säga att effekten du är ute efter att nå, går att nå med andra material också då det helt enkelt handlar om att absorbera eller omvandla den akustiska energin till en icke-akustisk energi. Dvs, man måste inte ha ett material som säljs som en ljudprodukt, man kan istället använda något billigare som har samma effekt. T.ex. Rockwool, öppencellplast (skummadrass) osv.

Om jag förstår dig rätt så skulle jag inte orda det på samma sätt, jag skulle snarare säga att man dämpar resonanser. Lufthastigheter behöver man nog inte prata om, speciellt om man pratar om slutna högtalare eftersom luften inte rör på sig och har därmed ingen hastighet eller rörelse. Det som sker istället är att man varierar trycket i lådan och ens absorptionsmaterial då jämnar ut temperaturskillnaderna som uppstår av tryckförändringarna. Det ger i sin tur effekten att elementet ser en större låda och att resonanserna dämpas/minskas.

Det är nog den bästa förklaringen jag kan ge just nu på hur jag förstår/tror att det är.


Perfector skrev:Om man fyller lådan ganska full istället för att bara sätta på väggarna så blir lådan skenbart större men tål då mindre effekt


Håller med säkerhet med om 75-85% av ovanstående men önskar ett förtydligande gällande det fetstilade, alltså varav kommer den minskade effekttåligheten?

Perfector skrev:Man kan åxå använda profilskum som sprider ut studsarna mellan lådans väggar och simulerar ett ekodött rum vilket gör att elementet inte färgas lika mycket av lådans interna reflexer
Det här kan man argumentera för och emot i en evighet.


Eftersom insidan av högtalare är liten relativt till våglängden på de frekvenser den spelar så bör man nog inte likna det vid hur ljud fungerar i större rum, alla frekvenser som är "stora i lådan" är i fas i lådan och studsar inte omkring i den. Som tidigare sagt också, i slutna lådor rör sig inga frekvenser, i portade lådor gissar jag att luften endast rör sig i porten och i anslutningen till porten men jag är osäker.


Perfector skrev:Dina egna förslag emotses tacksamt om du tycker det verkar knasigt eller helt fel.


Ptja, varsego! :)

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-24 15:33

Ja jo, jag bildgooglade, och hittade mest exempel där korset ingick i en familj - som spröjs i ett fönster. Om det räcker att bara sätta stag utan att först limma hörnlister så blir det ju bara enklare. :)

Om det går bra med nästan vilket tyg som helst så har jag en gammal, äcklig filt typ sådana som man brukar lägga i bastrummor, som jag gärna offrar för ändamålet. Har även en massa rockwool kvar sedan vi satte upp en vägg, lite hönsnät och några nitar och man borde ju få undan eländet. Vad tros? Planen är väl förresten att även fixa basreflex.

En annan undran gällande innerväggarna är huruvida det är värt att behandla dem med något. Läste på nån DIY-sida i morse att man tydligen brukar coata insidan av en låda byggd i MDF med någon tät färg, eftersom materialet i viss mån andas/släpper igenom luft. Nu är ju min låda i "riktigt" trä, om än i tre lager, så det kanske inte gäller mig?

Har kantat om båda basarna nu, provlyssnade första lådan i mono genom en Beomaster 1000, ska köra genom en SX550 när limmet torkat på andra lådan, ska då även testa att luta dem lite.
Intrycket utan att ha mätt är att det låter bäst när diskanten står närmast väggen. När basen stod närmast började det lukta puckel någonstans i lägre mellan. När jag ställde den horisontellt, som en stativare, blev diskanten för påträngande, och så är lådan verkligen för hög för att det ska vara praktiskt att välta den. Isåfall skulle det nog vara bättre att lägga igen baffeln och såga hål i någon av sidorna och flytta elementen dit, men det blir det inget med, för jag gillar golvstående och rundstrålande grejer. :) Har ett par kanter på G till ett par OM3-28 jag köpte på mig i vintras, ska jämföra dem båda sedan, men det dröjer nog någon vecka eller två, för de kanterna fick jag beställa från Amerika.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-24 16:25

Körde paret genom båda förstärkarna nu, föga förvånande lät det mera upplöst genom SX550:n, Beomastern låter ju lite rörradio på ett för all del charmigt vis. Det blev klar skillnad om jag vinkade lådorna genom att lägga en Bonniers ordbok under varje, basen är påträngande/burkig runt 100-200hz, det får man kanske ta hänsyn till vid filterbygget, men först kanske jag ska fixa basreflexen och dämpa insidan...

Sitter som bäst och funderar på hur man med minst insats (alltså utan att vinkla baffeln) skulle kunna vinkla dem snett framåt, kanske ett par enkla, 5-8cm höga stativ som man limmar/skruvar fast inunder och sätter något tungt, typ asfaltmatta, på en skiva som botten, och lämnar öppet baktill för sladd och stånkande basreflex. Men ljudet kanske öppnar upp sig bara jag får ordning på föregående steg...
Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-25 14:32

jowl skrev:Ja jo, jag bildgooglade, och hittade mest exempel där korset ingick i en familj - som spröjs i ett fönster. Om det räcker att bara sätta stag utan att först limma hörnlister så blir det ju bara enklare. :)


Den man vill göra med stagningen är ju att stävja eller få bort flex i väggarna. Sätter du ett stag mellan två paralella väggar som både trycker ut och håller fast (limmat) så blir det svårt för respektive vägg att röra sig utåt eller inåt samtidigt. När du sen kopplar det staget till det vinkelräta staget för de andra väggarna (så att det blir ett kors som är limmat i mitten) så bromsas ju alla fyra väggar.

jowl skrev:Om det går bra med nästan vilket tyg som helst så har jag en gammal, äcklig filt typ sådana som man brukar lägga i bastrummor, som jag gärna offrar för ändamålet. Har även en massa rockwool kvar sedan vi satte upp en vägg, lite hönsnät och några nitar och man borde ju få undan eländet. Vad tros? Planen är väl förresten att även fixa basreflex.


Nja, inte med riktigt vad som helst. Materialet skall ha "rätt" isotermiska egenskaper. Isoleringsmaterial har ju oftast som uppgift att isolera, eller att avskilja två temperaturer. Täckjacksfoder, isoleringsull, fårull, skumplast etc - olika ull har olika egenskaper, det du har i din högtalare redan är ungefär det du vill ha i lådan. Sen ska man inte komprimera det alltför mycket eftersom du ju ändrar densiteten. Det ska vara lagom fluffigt för att ge maximal effekt, vad det nu kan betyda. :)

jowl skrev:En annan undran gällande innerväggarna är huruvida det är värt att behandla dem med något. Läste på nån DIY-sida i morse att man tydligen brukar coata insidan av en låda byggd i MDF med någon tät färg, eftersom materialet i viss mån andas/släpper igenom luft. Nu är ju min låda i "riktigt" trä, om än i tre lager, så det kanske inte gäller mig?


Dina lådor ser ut att vara fanerade på både ut och insida så jag tror inte du behöver behandla dem med något. Speciellt då utsidan är målad/fanerad/folierad eller har någon annan behandling. Varför man vill måla eller täta insidan är ju som du säger, att materialet lägger rakt igenom godset vilket t.ex ger förluster i ljudtryck. Någonstans har jag hört att någon undersökt detta (kanske IÖ?) och kommit fram till att skillnaden i ljudtryck mellan en rå MDF-låda och en lackad likadan var kring 15%.

jowl skrev: Intrycket utan att ha mätt är att det låter bäst när diskanten står närmast väggen. När basen stod närmast började det lukta puckel någonstans i lägre mellan. När jag ställde den horisontellt, som en stativare, blev diskanten för påträngande, och så är lådan verkligen för hög för att det ska vara praktiskt att välta den. Isåfall skulle det nog vara bättre att lägga igen baffeln och såga hål i någon av sidorna och flytta elementen dit, men det blir det inget med, för jag gillar golvstående och rundstrålande grejer. :)


Det vore ju bra att få se lite mätningar på dina experiment, tonkurvor! :)

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-27 07:51

Puh, det är så jobbigt att lära sig nya saker, men okej, jag ska mäta. Förslag på programvara emottages tacksamt, gärna inte överdrivet dyrt och med någon belysande Youtube-vidjo man kan konsultera för att komma igång... :wink: Bra mickar har jag redan. Jag har åtminstone fattat vad ett flaggstag är nu, ska ta och såga till lite lister som blev över efter tapetseringen och som jag händelsevis inte hunnit/orkat forsla bort ännu. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-27 08:18

Den här kan du använda för att dämpa diskanten så den inte skriker.
Bilagor
dämplista.jpg
dämplista.jpg (63.62 KiB) Visad 6947 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-27 09:31

Tack, men vid upprätt eller bara lätt vinklad spelning verkar det inte vara jobbigt, det var när man fick direktljudet i örat det blev lite påträngande. Ska somsagt försöka lära mig mäta och se om det finns något uppenbart fel vid lyssningsplatsen, och efter bästa förmåga tolka och därefter lära mig påverka resultaten. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-27 09:50

jowl skrev:Tack, men vid upprätt eller bara lätt vinklad spelning verkar det inte vara jobbigt, det var när man fick direktljudet i örat det blev lite påträngande. Ska somsagt försöka lära mig mäta och se om det finns något uppenbart fel vid lyssningsplatsen, och efter bästa förmåga tolka och därefter lära mig påverka resultaten. :)

Jo, den diskanten blir vass on-axis, men vid 30 till 35 graders vinkel så rätar kurvan ut sig.
Det är samma med många diskanter, att dom passar bäst som toppmonterade dito.
Du kunde prova en 2 dB dämpning och se om den blir fin både från sidan och framifrån.
2dB är ungefär den minsta ljudskillnaden örat normalt kan uppfatta så det borde inte sänka nivån för mycket.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-27 13:31

jowl skrev:Puh, det är så jobbigt att lära sig nya saker, men okej, jag ska mäta. Förslag på programvara emottages tacksamt, gärna inte överdrivet dyrt och med någon belysande Youtube-vidjo man kan konsultera för att komma igång... :wink: Bra mickar har jag redan. Jag har åtminstone fattat vad ett flaggstag är nu, ska ta och såga till lite lister som blev över efter tapetseringen och som jag händelsevis inte hunnit/orkat forsla bort ännu. :)


Här har du ett mätprogram, som är överdrivet gratis: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Gälllande mikrofon så måste du ta reda på om mikrofonen är linjär och vad den har för upptagningsmönster. Är inte mikrofonen linjär så går det inte att använda den för mätning. En mikrofon är ju inte linjär för att den är bra/dyr/känt märke etc, den är linjär för att den är linjär. Nu är känner jag att jag är rätt dålig på mikrofoner så jag kan nog inte säga mer än att en mätmikrofon ska vara linjär och vara kula (rundupptagande). Dock är jag helt säker på att det finns folk här som kan säga vilka mikrofoner är och inte är lämpliga för mätning, om du vill dela med dig av vad det är för mikrofoner du har så kan säkert någon säga bu eller bä.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-28 10:24

Ooh, tackar för tipset! Försökte Jotoba lite guider men hittade bara till dyra program med en massa dyra externa prylar. Googlade mina tillgängliga mickar, och som du säger är de till att låta bra snarare än linjärt. AKG C2000B har till exempel "a rise of around three or four dBs in the response between 8 and 12kHz, which provides a nice airy tone without introducing any obvious harshness, and the bass response is well extended." Så för att mäta bas borde den kanske gå bra, men jag får fixa en ny under loppet. Eventuellt ger jag mig på att fixa stagen invärtes först, för det här framkommit önskemål om att listerna som ligger i en hög i vardagsrummet bör flytta på sig. :)

Gällande eventuell dämpning av diskanten, så får det bli när jag vet var i lägenheten/man-caven den ska stå, mer eller mindre upprätt kommer de åtminstone att spela.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-28 11:45

jowl skrev:Ooh, tackar för tipset! Försökte Jotoba lite guider men hittade bara till dyra program med en massa dyra externa prylar. Googlade mina tillgängliga mickar, och som du säger är de till att låta bra snarare än linjärt. AKG C2000B har till exempel "a rise of around three or four dBs in the response between 8 and 12kHz, which provides a nice airy tone without introducing any obvious harshness, and the bass response is well extended." Så för att mäta bas borde den kanske gå bra, men jag får fixa en ny under loppet. Eventuellt ger jag mig på att fixa stagen invärtes först, för det här framkommit önskemål om att listerna som ligger i en hög i vardagsrummet bör flytta på sig. :)


Skaffa en sånhär:
http://www.conrad.se/KONDENSATOR-INSTIC ... 22_1412015

Den ska vara tillräckligt linjär för dina ändamål. Dyr är den ju inte heller. :)

jowl skrev:Så för att mäta bas borde den kanske gå bra


Ja, om den är linjär där, nej om den inte är det. Dock är det knepigt att mäta bas inomhus, även om man har en linjär mikrofon. Titta istället på vad som händer 500Hz uppåt eller något sådant.


jowl skrev:Gällande eventuell dämpning av diskanten, så får det bli när jag vet var i lägenheten/man-caven den ska stå, mer eller mindre upprätt kommer de åtminstone att spela.


Jag tycker det är helt galet att börja göra ändringar i filter innan man vet hur saker och ting ser ut. Nu betyder det inte att man bara ska mäta och inte lyssna, jag tycker det ska finnas ett koncensus mellan det man mäter och det man hör - hitta det man hör i mätningar och höra det man hittat i mätningarna. Då kan man också med större precision och säkerhet hantera eventuella problem, istället för att gissa en massa.

Som ett tillägg till detta så bör man ju mäta högtalaren från olika riktningar för att få koll på hur den beter sig. Även om direktljudet (det som går rakt från element till örat) skulle vara spikrakt, så är det ingen garanti för att det är likadant åt alla håll. Inget filter kommer att kunna korrigera vad ett element gör åt ett specifikt håll utan att påverka direktljudet likadant. Eventuella åtgärder får göras på andra sätt; form på baffel/högtalare, placering av element och högtalare, kanske i kombination med filter osv.

Tittar man på Troels artikel om diskanten AD0160, så ser jag ingenstans att han mätt den annat än vad jag antar är rakt framifrån. Han har dock ett datablad på sin sida för den här. I det databladet hittar man data för spridning, dock är den ganska oprecis eftersom man endast har angett vad den gör vid 2kHz, 10kHz, 15kHz och 18kHz.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-31 13:47

Mick beställd! Jo, planen är att sätta i lister, höja baffeln, och därefter mäta lite. Hur behjälpt vore jag av att mäta baselementen utan diskanten inkopplad? Och vice versa - jag är inte karl nog att haja vad informationen från Troels och databladet betyder. :) Läste lite på Carlssonkult om mätning av högtalare, och jo, baselementen verkar vara en ståry för sig. Får väl se vad man ids göra. Mäter man inomhus (och det antar jag man gör som komplement) så får man ju åtminstone veta något om hur det kan se ut och låta i praktiken. Har möjlig tillgång till ett ganska akustikdämpat studioutrymme, däremot ingen bil för att köra dit. Det är mycket med det akustiska. :D

En riktig nybörjarfråga: har man något fogskum/silikonaktigt runt elementkorgen för att få det helt tätt in i lådan, eller räcker det att skruva? Har varit med om både och de gånger jag skruvat isär lådor förut...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 14:02

jowl skrev:Mick beställd! Jo, planen är att sätta i lister, höja baffeln, och därefter mäta lite. Hur behjälpt vore jag av att mäta baselementen utan diskanten inkopplad? Och vice versa - jag är inte karl nog att haja vad informationen från Troels och databladet betyder. :) Läste lite på Carlssonkult om mätning av högtalare, och jo, baselementen verkar vara en ståry för sig. Får väl se vad man ids göra. Mäter man inomhus (och det antar jag man gör som komplement) så får man ju åtminstone veta något om hur det kan se ut och låta i praktiken. Har möjlig tillgång till ett ganska akustikdämpat studioutrymme, däremot ingen bil för att köra dit. Det är mycket med det akustiska. :D

En riktig nybörjarfråga: har man något fogskum/silikonaktigt runt elementkorgen för att få det helt tätt in i lådan, eller räcker det att skruva? Har varit med om både och de gånger jag skruvat isär lådor förut...

Jag kan svara på tätningen.
Det finns speciell tätlist 4x10 mm supermjuk som plattas ihop till under ½mm och då tätar.
annars blir det pysorkester och det låter inte trevligt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-03-31 14:53

Lysande, tack!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-31 16:41

Perfector skrev:Jag kan svara på tätningen.
Det finns speciell tätlist 4x10 mm supermjuk som plattas ihop till under ½mm och då tätar.
annars blir det pysorkester och det låter inte trevligt


Ett tillägg är att den Hifikit säljer är bra. Tom för bra i vissa fall, när den så att säga vakumlimmar ett element så man måste trixa för att få bort den. Ja, den listen är iaf bra, kör på den! :)

Köp mer än du tror att du behöver så du kan labba lite.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 16:44

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag kan svara på tätningen.
Det finns speciell tätlist 4x10 mm supermjuk som plattas ihop till under ½mm och då tätar.
annars blir det pysorkester och det låter inte trevligt


Ett tillägg är att den Hifikit säljer är bra. Tom för bra i vissa fall, när den så att säga vakumlimmar ett element så man måste trixa för att få bort den. Ja, den listen är iaf bra, kör på den! :)

Köp mer än du tror att du behöver så du kan labba lite.

Den ligger väl på rulle, 5 eller 10 meter så köp ett par rullar så har du för framtida projekt.
för inte fanken blir det här det enda du gör nu när du fått upp ögonen för allt man kan åstadkomma :)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-31 17:03

jowl skrev:Mick beställd! Jo, planen är att sätta i lister, höja baffeln, och därefter mäta lite.


Bra med mickbeställningen - gratulationer, eller nått! :)

Jag tror det kan vara en akustisk fördel att inte ha de där kanterna runt baffeln, speciellt om man inte tagit hänsyn till de när man konstruerat högtalaren. Dock tycker jag att du ska mäta detta också, före och efter - alltid ger det någon sorts erfarenhet! :)


jowl skrev:Hur behjälpt vore jag av att mäta baselementen utan diskanten inkopplad? Och vice versa


Mycket. Det är bra att veta vad respektive element gör, speciellt vid en eventuell delningsfrekvens. Dessutom bör du mäta de från några olika vinklar, separat. Allt mätande är bra, speciellt om man lär sig något av det.

jowl skrev: - jag är inte karl nog att haja vad informationen från Troels och databladet betyder. :)


Det kommer, man ska inte fatta allt direkt. Med en sund inställning och nyfikenhet kommer du långt!

jowl skrev:Läste lite på Carlssonkult om mätning av högtalare, och jo, baselementen verkar vara en ståry för sig. Får väl se vad man ids göra. Mäter man inomhus (och det antar jag man gör som komplement) så får man ju åtminstone veta något om hur det kan se ut och låta i praktiken. Har möjlig tillgång till ett ganska akustikdämpat studioutrymme, däremot ingen bil för att köra dit. Det är mycket med det akustiska. :D


Du kan mäta både inom- och utomhus. De kommer ge dig olika resultat och olika information. Utomhusmätning kan ju passa bra nu när det snart är grill- och pilsnerväder ute. Kan ju aldrig vara fel med en kall en och lite mikrofonaktiviteter i solskenet? :)

Fördelen med att mäta ute är att du har större möjlighet att nå något som skulle kunna ses som frifältsmätning, dvs, mätningar utan påverkan av väggar och reflexer. Dock vågar jag inte säga vad som är viktigast eller vad som skulle ge dig mest. Båda har ju fördelar som kan ge dig aha-upplevelser.

Gällande studiomätningar, det skulle jag vänta med. Jag har svårt att se att det skulle ge tillräckligt stor skillnad mot de mätningar du gör i ett vanligt rum, om du gör de rätt. Sen har du ju utomhusmätningarna, om det är en möjlighet - skulle gissa det kommer vara bättre än studiomätningarna, beroende på miljön då. :P

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-03-31 19:36

Perfector skrev:Den ligger väl på rulle, 5 eller 10 meter så köp ett par rullar så har du för framtida projekt.


Senast jag köpt så köpte jag en rulle på 10meter, men jag tror att de säljer den på löpmeter. Men ja, minst en 10m skulle jag nog säga.

Perfector skrev:för inte fanken blir det här det enda du gör nu när du fått upp ögonen för allt man kan åstadkomma :)


Jag vill hålla med och hoppas att det blir så! :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Cortado » 2016-06-25 19:22

Ping! Vad händer här då, kommer man nå vart'? Vore skojskoj att se lite framsteg!

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav DrBoar » 2016-06-26 14:28

Flush mount betyder monterat i samma höjd så att diskantelement varken sticker upp eller sjunker ner jämfört med omgivande baffelyta. aD160 får man montera så arr ytterkanten är nedsänkt men mittendelen i plan. Sedan fylla i eller tejpa över "vallgraven"

Angående mätmick skulle jag köpa en med USB utgång så slipper man kosta på sig en mokrofonförstärkare mellan Mick och dator.
https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-1
Sedan har loudspeakerfreaks.com Dayton audios motsvarande mic och svenska xtz
http://www.fyndborsen.se/xtz/matsystem/xtz-mikrofon

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav jowl » 2016-07-28 16:45

Tack för klargörandet av flush mount! Detdär mickpaketet såg onekligen lockande ut, men ska försöka med den jag just köpte först, så får vi sen se om det blir fler projekt framöver. Semestern är åtminstone slut nu, så det är dags att börja jobba med de här små uslingarna igen! Sade jag att jag spelade dem jämte ett par OM-28, och att de lät OERHÖRT instängt i jämförelse? :roll:

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Re: Modifiera rätt kass gammal högtalare

Inläggav Renobo » 2016-08-17 06:32

Om det var ett par Mirsch 3 28 du tyckte lät instängda i jämförelse så förstår jag inte varför du skall modda högtalaren. 3 28 räknas till de mest välljudande 70-talare som finns. Att vinkla baffeln för att "se/höra" mer av diskanten tar ju bort det luftiga rundstrålande ljudet o det blir en standardhögtalare. Man behöver ju inte alls se diskanterna för att få bra rundstrålande ljud. När man provar att möblera fåtöljer framför ett par Carlsson så upptäcker man att det inte blev så stor skillnad som man kunde tro. Typ 80% av ljudet du hör är reflekterat.
/Krister

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster