Balansratt i passivt försteg; hur gör jag?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Balansratt i passivt försteg; hur gör jag?

Inläggav Skrivbordet » 2016-03-23 11:05

Lägger frågan här, eftersom jag inte fått några klargörande svar på DIY-avdelningen.
Jag har lött ihop ett passivt försteg med volym och ingångsväljare.
Jag vill gärna ha en balanskontroll.
Hur kopplar jag?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Balansratt i passivt försteg; hur gör jag?

Inläggav Perfector » 2016-03-23 12:03

Skrivbordet skrev:Lägger frågan här, eftersom jag inte fått några klargörande svar på DIY-avdelningen.
Jag har lött ihop ett passivt försteg med volym och ingångsväljare.
Jag vill gärna ha en balanskontroll.
Hur kopplar jag?

Om du har en dubbelpot kan du dela den i 2 och då får du volym för varje kanal, vilket kan vara lika bra som en balans och en volymkontroll
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-03-23 21:34

En ballanspotentiometer som har uttaget jordat och ändarna på det fasta motståndet mellan höger och vänster
kanal ger inte det en viss överhörning mellan kanalerna eller?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-23 21:38

Lasse- skrev:En ballanspotentiometer som har uttaget jordat och ändarna på det fasta motståndet mellan höger och vänster
kanal ger inte det en viss överhörning mellan kanalerna eller?

mvh Lasse-

Rätta mig om jag har fel.
jord på vänster ben ger noll signal vid noll volym.
höger ben har effekten på sig och när man vrider poten från vänster till höger ökar volymen /effekten.
Jag byggde om en rörstärkare från Philips i lumpen 72-73 så jag fick separata volymkontroller då balanspoten var skadad i den ena kanalen och det funkade utmärkt.
det blir nog överhörning i elektroniken åxå pga den gemensamma jorden i kretskortet.
Annars HK-340 med 2 monoblock under samma skal med åtskilda nätdelar.
Men även den hade väl en jordskärm som var gemensam för båda kanalerna?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-23 22:27

Hur snitsigt man gör det kan också bero på om man tänker sig att ställa in ca 1 gång pga sned lyssningsposition, växla mellan två lägen, eller vill kunna ratta varje skiva...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-23 22:29

darkg skrev:Hur snitsigt man gör det kan också bero på om man tänker sig att ställa in ca 1 gång pga sned lyssningsposition, växla mellan två lägen, eller vill kunna ratta varje skiva...

Jo, det var ju ett problem förstås, men för mig med en bränd kolslitbana fanns inget alternativ då.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-03-23 22:31

Jag byggde om en JLH Powertran ifrån sjuttiotelet och jag plockade bort ballanspoten och så ersatte jag volymkontrollen
med inbyggd strömbrytare till en volumkontroll med dubbla axlar för vänster och höger kanal men då är inte rattarna
original så då måste man ha en ratt för 4 mm axel och en för 6 mm axel så det är lite klurigt att göra så.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-04-12 01:40

Det snyggaste sättet är att ha en särskild balanspotentiometer. Den består av två potentiometrar där halva sträckan ersatts av "noll-ohm-bana", så att båda halvorna står på "100% ljudstyrka" med reglaget i mitten.

En sån potentiometer får man nog bara tag på om man skrotar nån befintlig stereo (inkl bilstereo) som har just en sån potentiometer.

Men annars kan man ha en vanlig linjär monopot som jordar höger/vänster kanal, med seriemotstånd före. Nackdelen är att du då alltid måste ha ett seriemotstånd på varje kanal före pot:en.

Den sista utvägen är att ha två vanliga (logaritminska) monopot:ar som en extra volymkontroll för varje kanal.

Återgå till Vintage-hifi