Kan man lita på Carlssonkult?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav IngOehman » 2016-05-03 19:29

Bill50x skrev:...Carlsson-planet har väl drabbats av interna stridigheter och är kanske inte den klippa de har varit.

Har dom? :o

Det känner inte jag till. Carlsson Planet är en hemsida som förestås av Per Gulbrandsen. Så vilka är "dom"?

Tänker du möjligen på SSC, som Per sitter i styrelsen för?

Om så - jag träffade faktiskt två personer från SSC bara för ett par timmar sedan och är mycket tveksam till att det skulle finnas några interna stridigheter. Per Gulbransen som förestår Carlsson Planet har haft mycket att göra bland annat i jobbet (på SR) och har därför inte varit så aktiv med Carlsson Planet senaste tiden, men det har som sagt så vitt jag vet helt andra skäl än några stridigheter. Och jag tror det blir ändring framöver.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Daniel_A » 2016-05-03 20:18

Bill50x skrev:
Daniel_A skrev:Orsaken, som vi så småningom kom fram till, var lite diskanthöjning och, får man förmoda, skön distorsion som fick allt att låta "bättre".

Ja, visst är det alltid frekvensgångsskillnader och lite dist som gör att det låter bättre om en apparat som "borde" vara sämre? Varför letar vi alltid uppenbara och enkla förklaringar till ljudskillnader? Kan utgångssteget på rullbandaren helt enkelt varit bättre? Kan det ha varit en bättre inspelning, kanske tom en bätre master som ni lyssnade på?

/ B


Jag uttryckte mig kanske inte glasklart och ska förtydliga mig litet. Vad jag menade var att om vi spelade över ljudet från valfri ljudkälla till rullband och därefter växlade mellan originalkällan och rullbandet så lät rullbandet - kopian - konsekvent bättre. Sedan kan man naturligtvis diskutera fram och tillbaka vad som gjorde att ljudet från bandkopian uppfattades som bättre, men rimligen hade ljudet - rent objektivt - genomgått någon form av förvrängning som fick det att - subjektivt - låta bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 21:33

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:...Carlsson-planet har väl drabbats av interna stridigheter och är kanske inte den klippa de har varit.
Har dom? :o

Det känner inte jag till. Carlsson Planet är en hemsida som förestås av Per Gulbrandsen. Så vilka är "dom"?

Tänker du möjligen på SSC, som Per sitter i styrelsen för?

Om så - jag träffade faktiskt två personer från SSC bara för ett par timmar sedan och är mycket tveksam till att det skulle finnas några interna stridigheter. Per Gulbransen som förestår Carlsson Planet har haft mycket att göra bland annat i jobbet (på SR) och har därför inte varit så aktiv med Carlsson Planet senaste tiden, men det har som sagt så vitt jag vet helt andra skäl än några stridigheter. Och jag tror det blir ändring framöver.

I alla fall var det interna stridigheter för ett antal år sedan. Jag hade köpt på mig ett par OA14 samt nya element/filterkomponenter och hängde på Carlssonplanet dagligen. Det blev med tiden mycket tjafs (och nej, det var inte pga mig :-)) så jag tröttnade till slut och sålde av mina grejor. Detta var runt 2005 så det var ett tag sedan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav IngOehman » 2016-05-04 02:13

Märkligt. Jag känner inte till dessa som du kallar dem "inre stridigheter" heller. :?

Har du sett dem på Carlsson Planet verkligen?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav DVD-ai » 2016-05-04 07:00

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:...Carlsson-planet har väl drabbats av interna stridigheter och är kanske inte den klippa de har varit.
Har dom? :o

Det känner inte jag till. Carlsson Planet är en hemsida som förestås av Per Gulbrandsen. Så vilka är "dom"?

Tänker du möjligen på SSC, som Per sitter i styrelsen för?

Om så - jag träffade faktiskt två personer från SSC bara för ett par timmar sedan och är mycket tveksam till att det skulle finnas några interna stridigheter. Per Gulbransen som förestår Carlsson Planet har haft mycket att göra bland annat i jobbet (på SR) och har därför inte varit så aktiv med Carlsson Planet senaste tiden, men det har som sagt så vitt jag vet helt andra skäl än några stridigheter. Och jag tror det blir ändring framöver.

I alla fall var det interna stridigheter för ett antal år sedan. Jag hade köpt på mig ett par OA14 samt nya element/filterkomponenter och hängde på Carlssonplanet dagligen. Det blev med tiden mycket tjafs (och nej, det var inte pga mig :-)) så jag tröttnade till slut och sålde av mina grejor. Detta var runt 2005 så det var ett tag sedan.

/ B


Sålde du av grejerna för att det var stridigheter på ett internet forum ?! 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-04 08:40

DVD-ai skrev:Sålde du av grejerna för att det var stridigheter på ett internet forum ?! 8O

Ja, jo... halva nöjet med renoveringen var ju att diskutera projektet på forumet. Lite får väl även skyllas på att jag precis då träffade min nuvarande sambo och fick lite andra intressen.. ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-04 09:35

Skrivbordet skrev:[b][i]Det är för det första helt uppenbart och många gånger påvisat att CD inte påverkar ljudkvaliteten negativt. En korrekt A-D-A kedja gör originalet omöligt att skilja från det digitaliserade och därefter åter analogiserade ljudet.

korrekt A-D-A kedja...Ja det är ju det som är problemet. Man glömmer lätt att ADA är beroende av fullgod hantering av övergången mellan A, D o A - samt fullgod hantering av analogsignalen innan den skickas ut från ADA.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Skrivbordet » 2016-05-04 09:41

Jo, nu har jag ju fått svar på mina frågor.
Diskussionen har kommit lite från ämnet och går över mitt huvud, så ni får roa er vidare utan mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-04 17:19

Bill50x skrev:Jag har ännu inte hört något som låtit sämre i AR'sförstärkeri än i något annat.


Audio Research är inte ofelbara, Dsi200 ska du möjligen undvika. D-100 var heller inte alla nöjda med men det var alldeles förträffligt till basen på Tympani IIIA.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav IngOehman » 2016-05-05 12:35

Daniel_A skrev:
Bill50x skrev:
Daniel_A skrev:Orsaken, som vi så småningom kom fram till, var lite diskanthöjning och, får man förmoda, skön distorsion som fick allt att låta "bättre".

Ja, visst är det alltid frekvensgångsskillnader och lite dist som gör att det låter bättre om en apparat som "borde" vara sämre? Varför letar vi alltid uppenbara och enkla förklaringar till ljudskillnader? Kan utgångssteget på rullbandaren helt enkelt varit bättre? Kan det ha varit en bättre inspelning, kanske tom en bätre master som ni lyssnade på?

/ B


Jag uttryckte mig kanske inte glasklart och ska förtydliga mig litet. Vad jag menade var att om vi spelade över ljudet från valfri ljudkälla till rullband och därefter växlade mellan originalkällan och rullbandet så lät rullbandet - kopian - konsekvent bättre. Sedan kan man naturligtvis diskutera fram och tillbaka vad som gjorde att ljudet från bandkopian uppfattades som bättre, men rimligen hade ljudet - rent objektivt - genomgått någon form av förvrängning som fick det att - subjektivt - låta bättre.

Så är det förstås.

Men viktigt att nämna, i sådana där sammanhang, är att den "sanningen" gäller primärt för den specifika situationen. Och situationen ÄR specifik, även om ni testade vad du kallar "valfri ljudkälla" (jag utgår ifrån att du inte menar ljudkälla (en violin och en högtalare är exempel på ljudkällor), utan programmaterial).

Men det betyder ju inte att ni testade alla tänkbara sorters programmaterial, och definitivt inte alla programmaterial som finns.

Men de stora variablerna så inte varierades utan hölls konstanta (om jag utgår ifrån det du berättade) var att det var både samma lyssnare och samma lyssningsutrustning. Att vissa människor i en specifik lyssning (anläggningen) föredrar en färgning skapligt konsekvent är inte ovanligt. Men det betyder inte att andra lyssnare som lyssnar i andra anläggningar, tycker samma.

- - -

Ett experiment man kan göra om man vill labba med trevliga färgningar, är att repetera dem tills man inte gillar dem längre. Sen backar man...

Så om man tycker om det man hör bättre (avlyssnat i en specifik anläggning) så kan man lägga till färgningen man tydligen gillade en gång till. Kanske tycker man att det blir ännu bättre då (för om man gillar det rullbandet gör, varför inte göra det två gånger?). Och gör man det kan man lägga till effekten ytterligare en gång, o s v.

Till slut kommer man att tycka att det inte låter bra längre, speciellt om man går tillbaka och jämför med originalet. Och från det kan man göra en intressant förlängning av experimentet - om man stannar där man tycker att det börjar låta dåligt, och sen lyssnar på ett steg bakåt, och sen ett till, och ett till... Så märker man ofta att man av att ha varit med om första delen av experimentet liksom "tröttnat på färgningen" och nu tycker det låter bättre och bättre hela vägen tillbaka till originalet!

Varseblivningen av färgningen som något som (efter många seriella likadana pålägg blivit rätt tydligt) ligger liksom "i vägen för musiken", gör att man nu hör den som något negativt även när det bara är mycket lite av den...

Hörseln är spännande på många sätt. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav darkg » 2016-05-05 14:04

Liknande komplexa upplevande av vad som är bättre "fast kanske inte, snarare sämre" osv får jag när jag försöker bildbehandla foton.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav IngOehman » 2016-05-05 23:33

Så sant. Fördelen med fotot är att det står stilla och kan tittas på länge och noga. Man kan försäkra sig om att det ser ut som det ser ut. Man kan se vad det är som gör att man upplever det man upplever, om man tittar noga.

Musik är svårare. Pausar man musik, med förhoppningen att man skall få lyssna noga på ett ögonblick, så blir det ju liksom istället tyst. Så det blir lätt så att subjektiviteten tar överhanden och det objektiva liksom tappas bort. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Andersh74 » 2016-07-02 23:23

darkg skrev:Liknande komplexa upplevande av vad som är bättre "fast kanske inte, snarare sämre" osv får jag när jag försöker bildbehandla foton.

Det både foton, måleri och ljudupptagningar gör är väl representationer? Jag gillar ju Carlssonljudet. Men jag gillar även den nonfigurativa konsten. Alltså kan jag förstå dom som vrider sina tonkonkontroller hit och dit och gör hängmattor av sina equalisers.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav hifikg » 2016-07-03 00:12

IngOehman skrev:...Så det blir lätt så att subjektiviteten tar överhanden och det objektiva liksom tappas bort. :)


Och det är väl ändå riktigt skönt för alla oss som inte måste vara domare i någon musiktävling, njutning är subjektivt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav distad » 2021-08-01 17:17

Vem är det som skriver texten på Carlssonkult ? Ska någon gång läsa igenom allt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav petersteindl » 2021-08-01 17:21

FBK skrev:Vem är det som skriver texten på Carlssonkult ? Ska någon gång läsa igenom allt.


Han var aktiv på Faktiskt tidigare. Minns inte vilket nick han hade.

. . .

Jo, hans nick var Grafpro om jag minns rätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav STDI » 2021-08-01 17:27

Han heter Anders Forsberg och kallar sig här grafpro.

Jag tycker hans sida är bra och informativ. Dessutom mer objektiv än en del annat. Men självklart kan allt som skrivs av en enskild person kritiseras av de som tycker annorlunda.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav distad » 2021-08-01 17:28

Tack Peter och STDI! Blev rekommenderad att läsa igenom allt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Kalejdokom » 2021-08-04 11:45

Kontaktuppgifterna finns ju på hemsidan:
http://www.carlssonkult.se/About.aspx

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Daniel_A » 2021-12-20 22:46

darkg skrev:
JM skrev:
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?

Letade men hittade ingen. Sannolikt ofullständiga uppgifter.

JM


Den heter Analogue Hearts, Digital Minds? An Investigation into Perceptions of the Audio Quality of Vinyl och författaren heter Michael Uwins.


Jag har nu läst studien (som såvitt jag kan se inte är någon doktorsavhandling). Den finns att läsa gratis här: http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/27345/

Utan att själv ha deltagit i eller låtit genomföra något dubbelblindtest, så betvivlar jag inte att CD rent objektivt är "bättre" än LP. Men studien bekräftade bara att förväntningar om vilket format man lyssnar på har stor inverkan på det upplevda ljudet (vilket jag inte heller betvivlar). Eftersom antagandet att det inte går att höra skillnad på LP och en digital 16/44-kopia var en av utgångspunkterna - vilket ansågs bevisat i andra sammanhang - var även LP-ljudet digitaliserat i blindtestet. Så studien bevisar inget om hur "dåligt" LP-ljud är I förhållande till CD.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Skrivbordet » 2021-12-28 11:45

CD eller vinyl; du har säkert rätt; testen Carlssonkult refererar till redovisar folks förväntningar; inte vilket av cd eller vinyl som är "bäst".

Men: Jag greppar fortfarande inte detta med mätning av högtalare.

Man vill veta hur en högtalare låter i ett normalt rum. Vad är ett normalt rum? Vems rum är normalt? Jag gissar att de resultat som Carlssonkult får i sitt rum inte kommer att vara desamma i mitt rum om jag skulle mäta som han gör.

En bekant till mig, som är mer kunnig än jag, demonstrerade en liten lyssning för mig. Han har en mätmikrofon och ett datorprogram. Han satte sig i sin fåtölj och höll mikrofonen direkt framför ansiktet. Vi tittade på tonkurvan, den såg rätt bra ut. Han flyttade mikrofonen en halv meter bakåt från lyssningsplatsen och tonkurvan blev en helt annan. Med mikrofonen en halv meter framåt från lyssningsplatsen blev tonkurvan återigen helt annorlunda. Jag har inga svårigheter att förstå att det blir så. Med mitt enkla förstånd vore det rätt väg att gå; att sträva efter att högtalaren ska mäta så rak tonkurva som möjligt i sig själv, i ett ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig söndagsmorgon klockan halv fyra i juli, och sedan möblera lyssningsrummet så att den tonkurvan återskapas på lyssningsplatsen.

Jag tänker vidare; man vill ju att återgivningen ska vara så lik verkligheten som möjligt. Men vilken är den riktiga verkligheten? Var i konsertsalen är den? I mitten av parkett? Uppe på läktaren? Min upplevelse av konserten kommar rimligtvis att vara olika beroende på var i konsertsalen jag sitter.

Någon gång för länge sedan har jag varit på hifimässa. Man demonstrerar högtalare. Hur meningsfullt är det? Min upplevelse av högtalarna måste ju rimligtvis bero på t ex var i rummet jag sitter, hur många andra som sitter i rummet och t o m vilka kläder lyssnarna har på sig. I min enkla värld borde de tester i ekofritt rum, som man gjorde till 70-talets hifihandböcker vara det mest objektiva sättet att testa högtalare på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav hifikg » 2021-12-28 14:27

Skrivbordet skrev:...I min enkla värld borde de tester i ekofritt rum, som man gjorde till 70-talets hifihandböcker vara det mest objektiva sättet att testa högtalare på.


Men säger sådana tester något om hur högtalaren låter i vanliga rum? Högtalare borde levereras med information om hur mycket man förväntas bygga om sitt hem för att få dem att låta optimalt och är man inte nöjd efter den insatsen så får man byta och bygga om igen. Det finns en genväg, men man ska inte förringa värdet av att göra själv.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav petersteindl » 2021-12-28 16:18

I 70-talets hifihandböcker gjordes högtalarmätningarna i Statens Provningsanstalts efterklangsrum. Man mätte den utstrålade energin såsom ett diffusljudfält.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Skrivbordet » 2021-12-29 21:14

Jaha, tack för det Peter. Det var en vintage-hifi-entusiast som berättade för mig att "förr i tiden mätte alla tillverkare sina högtalare i ekofria rum". Så var det alltså inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav petersteindl » 2021-12-29 22:49

Skrivbordet skrev:Jaha, tack för det Peter. Det var en vintage-hifi-entusiast som berättade för mig att "förr i tiden mätte alla tillverkare sina högtalare i ekofria rum". Så var det alltså inte.


Jo, så var det. Vintage-hifi-entusiasten har rätt. :D Men det är skillnad på tillverkarnas egna mätningar kontra Svenska Hifi-handböckernas mätningar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav MacBruce » 2021-12-30 00:14

petersteindl skrev:
Skrivbordet skrev:Jaha, tack för det Peter. Det var en vintage-hifi-entusiast som berättade för mig att "förr i tiden mätte alla tillverkare sina högtalare i ekofria rum". Så var det alltså inte.


Jo, så var det. Vintage-hifi-entusiasten har rätt. :D Men det är skillnad på tillverkarnas egna mätningar kontra Svenska Hifi-handböckernas mätningar.

MvH
Peter


Ja, och resultatet av mätningarna i SP:s efterklangsrum var lika beroende av högtalarnas placering som i vilket lyssningsrum som helst, enligt mina erfarenheter. Enligt SP själva (förmedlat via den lastbilsåkare som lämnade och hämtade en drös av mina lådor där), fanns det kända tillverkare som "hyrde mätrummet i veckotal" för att justera sina alster map filter och placeringar i rummet, för att uppnå bästa möjliga mätresultat...

Det motsäger ju rätt så kraftfullt påståendena, att mätningarna i SP:s efterklangsrum skulle utgöra något slags "objektivt" omdöme när det gällde högtalarnas ljudande kvaliteter. Kritik mot metoden (och SP:s mätrum) saknades förvisso inte, men ändå blev den en "standard" för redovisning av högtalares egenskaper i t.ex Hi-Fi-handboken (hette den så?).

P.S. Ser vid noggrannare läsning av ditt inlägg, att du skiljer mellan Svenska Hifi-handböckernas mätningar och "övriga". Minns nu, att vi har diskuterat detta tidigare... Själv läste jag nog aldrig Hifi-Handboken, utan snarare R&T et al...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2021-12-30 00:15

Mätningar i ekofritt rum (tex utomhus utan reflekterande ytor) kan absolut vara en hjälp för högtalarkonstruktörer. Men det säger abslout ingenting om hur en högtalare låter i hemmiljö. Det behövs en mycket kunnig person för att tolka resultaten av en frifältsmätning (eller ekofritt rum) och hur det ska appliceras på en högtalare avsedd att fungera i normal lyssningsmiljö. En rak kurva uppmätt i ett ekofritt rum låter helt enkelt apa i ett vanligt rum.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav MacBruce » 2021-12-30 00:48

Bill50x skrev:Mätningar i ekofritt rum (tex utomhus utan reflekterande ytor) kan absolut vara en hjälp för högtalarkonstruktörer. Men det säger abslout ingenting om hur en högtalare låter i hemmiljö. Det behövs en mycket kunnig person för att tolka resultaten av en frifältsmätning (eller ekofritt rum) och hur det ska appliceras på en högtalare avsedd att fungera i normal lyssningsmiljö. En rak kurva uppmätt i ett ekofritt rum låter helt enkelt apa i ett vanligt rum.

/ B


Inte nödvändigtvis – men ingen mätning är ju heller nödvändigtvis ett mått på hur en högtalare "låter" hemma hos en själv, vill jag påstå. Det finns ju en kurva med "standard-lutning" som påstås vara den som skall eftersträvas – den skulle "låta apa" i det "lyssningsrum" som jag för närvarande förfogar över... ;-)

Hesiterar (--- Gunnar Sträng) att numera kalla mig "högtalarkonstruktör" men, som du påpekar kan mätningar absolut vara till hjälp för en sådan. I bästa fall gör man ju som sådan mätningar dels för att kolla om man har "tänkt rätt", dels för att kolla om komponenterna uppfyller de utlovade specifikationerna. Mätningar i avnämarens lyssningrum är ytterligare en form av mätningar med ett specifikt syfte. Kort sagt finns det "mätningar och mätningar". Och "tolkningar och tolkningar" kanske jag borde tillägga...

Edit: tolkningar
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster