Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:Men en sak fattar jag inte. Han testar högtalare i sitt eget vardagsrum och med rörlig mikrofon. Varför? Vad har jag för nytta av att veta hur t ex OD 11 låter i hans vardagsrum? Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?
Skrivbordet skrev:...Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?
JM skrev:Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?
Letade men hittade ingen. Sannolikt ofullständiga uppgifter.
JM
darkg skrev:JM skrev:Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?
Letade men hittade ingen. Sannolikt ofullständiga uppgifter.
JM
Den heter Analogue Hearts, Digital Minds? An Investigation into Perceptions of the Audio Quality of Vinyl och författaren heter Michael Uwins.
hifikg skrev:Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?
Att han sannolikt har rätt. CD duger bra, om de som tillverkar dem gör rätt. Vinyl låter antagligen (objektivt) sämre om allt annat är lika. Känslan i att hantera vinyl är sannolikt en av de faktorer som gör att många tycker/tror sig tycka att vinyl låter bättre. Skivspelarspelning ger en lite exklusiv känsla och sååå illa låter det inte med bra grejor, så därför får de fronta på mässor. Nu ska inte mysfaktorer som vinyl, pickuper, lite knaster och rörglöd förringas, inte alls, om den hanteringen får ner pulsen i varv och öppnar upp sinnena för att ta emot det musikaliska budskapet så går det säkert fram bättre än under stress med aldrig så perfekt ljudanläggning. Tror jag.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?
Att han sannolikt har rätt. CD duger bra, om de som tillverkar dem gör rätt. Vinyl låter antagligen (objektivt) sämre om allt annat är lika. Känslan i att hantera vinyl är sannolikt en av de faktorer som gör att många tycker/tror sig tycka att vinyl låter bättre. Skivspelarspelning ger en lite exklusiv känsla och sååå illa låter det inte med bra grejor, så därför får de fronta på mässor. Nu ska inte mysfaktorer som vinyl, pickuper, lite knaster och rörglöd förringas, inte alls, om den hanteringen får ner pulsen i varv och öppnar upp sinnena för att ta emot det musikaliska budskapet så går det säkert fram bättre än under stress med aldrig så perfekt ljudanläggning. Tror jag.
Glöm inte att många vinylsläpp har bättre mix/mastring än motsvarande CD. Även de som är inblandade i produktionen medger ju att man tex har högre dynamik och mindre toppklippning på vinylutgåvorna. Så det är inte bara nostalgika att det spelas vinyl på mässor. Det är det inte heller när det spelas på rör, det finns många mycket goda återgivare när det gäller rörförstärkare och det handlar inte alls bara om ett varmare mysigare ljud, det handlar om ordning och reda i musiken, tydligheten i vad musikerna vill säga.
/ B
hifikg skrev:Det var ungefär vad jag menade med "allt annat lika". Om vinylen får bättre förutsättningar kan den, så klart, låta bättre än CD, särskilt om CD´n är totalt söndermastrad. Rör däremot vill jag ska låta lite annorlunda än referensen (NAD 208) annars kan det lika gärna kvitta. 208:an låter rätt, så rör kan få färga mysigt. Jag e sugen emellanåt.
Skrivbordet skrev:Carlsson Kult är en trevlig websajt.
Hans huvudgrej verkar vara att mycket inom hifi är bluff och båg och att de skillnader vi hör i själva verket är placebo.
Detta hittade jag under FAQ:
....
Men en sak fattar jag inte. Han testar högtalare i sitt eget vardagsrum och med rörlig mikrofon. Varför? Vad har jag för nytta av att veta hur t ex OD 11 låter i hans vardagsrum? Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?
Bill50x skrev:208:an må låta korrekt, men inte rätt
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:208:an må låta korrekt, men inte rätt
"Korrekt" är synonymt med "rätt", så jag måste be om en bättre formulering.
Sign. Rätt ska vara rätt!
Bill50x skrev:paa skrev:Bill50x skrev:208:an må låta korrekt, men inte rätt
"Korrekt" är synonymt med "rätt", så jag måste be om en bättre formulering.
Sign. Rätt ska vara rätt!
Korrekt är uppfattningen om vad som är rätt. Rätt är rätt.
/ B
Bill50x skrev:hifikg skrev:Det var ungefär vad jag menade med "allt annat lika". Om vinylen får bättre förutsättningar kan den, så klart, låta bättre än CD, särskilt om CD´n är totalt söndermastrad. Rör däremot vill jag ska låta lite annorlunda än referensen (NAD 208) annars kan det lika gärna kvitta. 208:an låter rätt, så rör kan få färga mysigt. Jag e sugen emellanåt.
208:an må låta korrekt, men inte rätt Inte helt rätt, men det gör tex Audio Research' rörsteg. Om jag nu ska hårdra det hela. Det pratas fortfarande om att det är rörens distorsion som ger ljudet som är så verkligt, men jag hävdar med en dåres envishet att så inte är fallet. Hur kan dist vara mer lika verkligheten än icke-dist? I min enfald trodde jag dist var en avvikelse från verkligheten.
Nattlorden skrev:Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.
Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.
/ B
Nattlorden skrev:Visst, det hade jag kunnat köpa om att alla inspelningar gjorts likadant. Det man gör när man justerar med dist är att vissa inspelningar går säkert åt ett trovärdigare håll, emedan andra gör motsatsen. Och då får man ju själv ta ställning till vad man vill göra. Vill man ställa sig i mitten, eller välja bättre&sämre-varianten. Jag bryr mig inte om vilket, men däremot tycker jag det är viktigt att man känner till sitt val fullt ut.Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.
Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.
momus skrev:Det blir till slut en återvändsgränd, den eviga debatten om att det ena fonogrammet är bättre än det andra. Jag skulle vilja vända lite på det: Jag är chockad över att mina gamla LP-skivor kan låta lika bra som mina CD-skivor. Det borde dom ju inte med den ålderstigna tekniken. Men bättre? Nja, det vill jag nog inte hålla med om. Om man kan lita på Carlssonkult? Jo det tror jag. Kom ihåg att den senaste drapan är ett referat. Skjut inte på pianisten.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Visst, det hade jag kunnat köpa om att alla inspelningar gjorts likadant. Det man gör när man justerar med dist är att vissa inspelningar går säkert åt ett trovärdigare håll, emedan andra gör motsatsen. Och då får man ju själv ta ställning till vad man vill göra. Vill man ställa sig i mitten, eller välja bättre&sämre-varianten. Jag bryr mig inte om vilket, men däremot tycker jag det är viktigt att man känner till sitt val fullt ut.Bill50x skrev:Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.
Jag har ännu inte hört något som låtit sämre i AR'sförstärkeri än i något annat. Tvärtom, de övertygar vad man än lyssnar på. Det gör iofs Linns Exakt-system också men på ett annat sätt.
Så nej, det handlar inte om att "justera" återgivningen (typ tonkontroller eller graphic equalizer) för att vinna några poäng med vissa inspelningar. Långt ifrån. Så enkelt är det tyvärr inte. Det skulle vara såväl enklare som billigare.
/ B
Daniel_A skrev:Orsaken, som vi så småningom kom fram till, var lite diskanthöjning och, får man förmoda, skön distorsion som fick allt att låta "bättre".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster