Kan man lita på Carlssonkult?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Skrivbordet » 2016-05-02 07:34

Carlsson Kult är en trevlig websajt.
Hans huvudgrej verkar vara att mycket inom hifi är bluff och båg och att de skillnader vi hör i själva verket är placebo.
Detta hittade jag under FAQ:

[b]Det är för det första helt uppenbart och många gånger påvisat att CD inte påverkar ljudkvaliteten negativt. En korrekt A-D-A kedja gör originalet omöligt att skilja från det digitaliserade och därefter åter analogiserade ljudet. CD-standarden 16bit/44,1kHz är fullgod. Det är däremot inte vinylformatet. Gravering/pressning och uppspelning på vinylspelare - hur god den är är - ger påtagliga brister. Förutom bruset och knastret fås avvikelser i tonkurva, en påtaglig distorsion och en annan stereobild till följd av överhörningen. En sämre skivspelare/pickup kan också ge svaj, vinkelfel mm.

Hur kan det då vara att vinylskivor spelas på High-end-mässor och sanna hifinördar har vinylspelare och fnyser åt CD? Det är som så ofta ett mysterium och ytterligare en av hifivärldens paradoxer. Den som är intresserad av hur saker faktiskt förhåller sig bör köpa ($20) en nyligen framlagd doktorsavhandling presenterad på 2015 ärs AES-kongress. Den bästa och mest genomarbetade forskning jag sett på olika ljudformat. (sök e-Brief 185 på www.aes.org)

Ett stort antal lyssnare fick först lyssna blint på ett antal format (originalfiler, CD, MP3, vinyl, mm). Med olika tricks försvårades möjligheten att höra skillnad genom bruset och knastret från vinyl. Vinyl kom då med bred marginal på jumboplats, rent av långt efter MP3!

Därefter - det intressanta - fick samma lyssnare öppet jämföra, genom att faktiskt fysiskt hantera vinylskivor, CD-skivor etc och spela själva. Saken var dock att med oändlig möda hade vinylskivor tillverkats som INTE innehöll musiken, utan styrkoder som gjorde att de mycket illusoriskt i själva verket startade uppspelning av CD-ljud (WAV-filer) när man sänkte ner pickupen. Med inmixat brus och allt! Deltagarna trodde sig alltså spela LP kontra CD men lyssnade i själva verket på samma CD-ljud i båda fall.

Då inträffade det intressanta att ca 30% inte tyckte det var någon skillnad (korrekt, det var samma sak). Ca 20% tyckte CD lät bättre (inbillning) och hela 50% tyckte vinyl lät bättre (alltså också inbillning). Ännu märkligare var att de som nu föredrog vad de trodde var vinyl inte tillhörde det fåtal som i blind lyssning, mot majoriteten, faktiskt föredragit vinyl. Ingen av dem.

Lite komiskt är det också att läsa de stackars deltagarnas subjektiva omdömen. Man känner igen dem från snacket på forum och mässor. Vinylskivan sägs ge ett varmare ljud, närmare musiken, inte lika precist men mer behagligt, med en fastare bas, etc. Man får anta att de blev lite förbannade när de fick veta sanningen...

Det är en trevlig hobby att äga en exklusiv vinylspelare och en samling LP-skivor, men man bör alltså inte koppla in vinylspelaren, bara låta skivorna snurra på den, polera dem, studera konvoluten och försiktigt sänka ner pickupen. Musiken bör dock spelas från CD. Eller Spotify!

Man bör också vara mycket misstänksam mot säljare i butiker och på mässor som demar högtalare med vinylskivor. De är uppenbart inte bara okunniga utan också lite lomhörda.
[/
b]

Men en sak fattar jag inte. Han testar högtalare i sitt eget vardagsrum och med rörlig mikrofon. Varför? Vad har jag för nytta av att veta hur t ex OD 11 låter i hans vardagsrum? Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-02 08:31

Skrivbordet skrev:Men en sak fattar jag inte. Han testar högtalare i sitt eget vardagsrum och med rörlig mikrofon. Varför? Vad har jag för nytta av att veta hur t ex OD 11 låter i hans vardagsrum? Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?

Vad man vill veta är ju hur en högtalare beter sig i ett normalt rum (vad nu det är för något..). Du kan aldrig anpassa ditt eget rum så det låter som en ekokammare eller fritt fält. För högtalaren beter sig aldrig i sig själv, den samverkar alltid med rummet. Carlssonhögtalarna är för övrigt gjorda för att dra nytta av rummet, "spela med" så att säga istället för mot. Ekokammare är dock nyttiga att göra vissa mätningar i, lika så är frifältsmätningar avslöjande. Men få av oss lyssnar seriöst i frifält så hur det låter där är ointressant.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav hifikg » 2016-05-02 10:51

Skrivbordet skrev:...Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?


Framförallt för alla som tänker lira i ekofria rum :-) Carlsson tänkte sig att man lyssnar i sitt vanliga rum och anpassade högtalarna istället för rummet. Vad som är bäst är upp till var och en. Själv kan jag tycka att det är rätt bekvämt att bara rulla in en boll o låta... eh, en högtalare (gärna två) och låta den ljuda.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Skrivbordet » 2016-05-02 14:57

Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav JM » 2016-05-02 15:01

Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?

Letade men hittade ingen. Sannolikt ofullständiga uppgifter.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav hifikg » 2016-05-02 15:02

Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?


Att han sannolikt har rätt. CD duger bra, om de som tillverkar dem gör rätt. Vinyl låter antagligen (objektivt) sämre om allt annat är lika. Känslan i att hantera vinyl är sannolikt en av de faktorer som gör att många tycker/tror sig tycka att vinyl låter bättre. Skivspelarspelning ger en lite exklusiv känsla och sååå illa låter det inte med bra grejor, så därför får de fronta på mässor. Nu ska inte mysfaktorer som vinyl, pickuper, lite knaster och rörglöd förringas, inte alls, om den hanteringen får ner pulsen i varv och öppnar upp sinnena för att ta emot det musikaliska budskapet så går det säkert fram bättre än under stress med aldrig så perfekt ljudanläggning. Tror jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav darkg » 2016-05-02 15:15

JM skrev:
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?

Letade men hittade ingen. Sannolikt ofullständiga uppgifter.

JM


Den heter Analogue Hearts, Digital Minds? An Investigation into Perceptions of the Audio Quality of Vinyl och författaren heter Michael Uwins.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Flint » 2016-05-02 15:57

Vad är syftet med tråden? Att svärta ner ett forum? Kan man lita på något rätt av som sägs på något forum över huvud taget? Självklart inte. Men det finns det väl heller ingen som gör?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav JM » 2016-05-02 16:18

darkg skrev:
JM skrev:
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?

Letade men hittade ingen. Sannolikt ofullständiga uppgifter.

JM


Den heter Analogue Hearts, Digital Minds? An Investigation into Perceptions of the Audio Quality of Vinyl och författaren heter Michael Uwins.


Tack darkg.
Skribenten på Carlsonkult har rätt i att skatta ljud med hörseln är svårt. De flesta skattningar av hur ljud låter uppfyller inte de mest basala kriterierna för objektiv vetenskaplig utvärdering.
Han beskriver bra hur förväntanseffekterna påverkar bedömningarna.

Nu kan inte alla i alla lägen göra dubbel eller trippelblindtest.
Jag har genom åren lyssnat hos hifi-försäljare, på mässor o hos kompisar med allt vad förväntanseffekter innebär. Mitt lyssnande är då helt oobjektivt med massor med placebo.
Det har hänt att jag blir helt betagen av ett ljud i extern situation o bara vill ha samma ljud hemma. Oftast när jag väl riggat det nya objektet hemma har jag blivit gruvligt besviken.
Olika rum o förväntningar påverkar identiskt objekt mer än man tror.
De få gånger ljudet förbättrats har prylarna stannat o de det gamla har åkt in i de inre regionerna i huset. Inte helt sällan har en längre tids utvärdering krävt ny utvärdering o de gamla prylarna åkt tillbaka. Det har hänt att flera generationer äldre prylar har åkt upp som nr 1. Sämsta läget föreligger när utbytta prylar inte längre finns i huset. Minnet lurar ofta att de var bättre.

Denna utvärdering är absolut inte vetenskaplig men tillräckligt bra för ge mig ett allt bättre ljud. Är utvärderingen fri från placebo? Nej men tillräckligt bra för att jag personligen blir allt mer nöjd.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav AlNiCo » 2016-05-02 16:27

Ja, det grafpro säger stämmer bra. Han, liksom alla andra med riktig kunskap säger samma sak. Det mesta som sägs inom hifi, eller audiofili som jag kallar det är helt grundat i okunskap och missledande reklam. Inom ljud har pris ingen relevans med prestanda, och därför har företagen försökt hitta på en massa tjafs för att kunna sälja produkter med höga priser. Eftersom de flesta som är intresserade av hifi helt saknar utbildning i el, elektronik, fysik och annat relevant så är de inkapabla att förstå och därmed se det felaktiga i påhitten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-02 16:53

hifikg skrev:
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?


Att han sannolikt har rätt. CD duger bra, om de som tillverkar dem gör rätt. Vinyl låter antagligen (objektivt) sämre om allt annat är lika. Känslan i att hantera vinyl är sannolikt en av de faktorer som gör att många tycker/tror sig tycka att vinyl låter bättre. Skivspelarspelning ger en lite exklusiv känsla och sååå illa låter det inte med bra grejor, så därför får de fronta på mässor. Nu ska inte mysfaktorer som vinyl, pickuper, lite knaster och rörglöd förringas, inte alls, om den hanteringen får ner pulsen i varv och öppnar upp sinnena för att ta emot det musikaliska budskapet så går det säkert fram bättre än under stress med aldrig så perfekt ljudanläggning. Tror jag.

Glöm inte att många vinylsläpp har bättre mix/mastring än motsvarande CD. Även de som är inblandade i produktionen medger ju att man tex har högre dynamik och mindre toppklippning på vinylutgåvorna. Så det är inte bara nostalgika att det spelas vinyl på mässor. Det är det inte heller när det spelas på rör, det finns många mycket goda återgivare när det gäller rörförstärkare och det handlar inte alls bara om ett varmare mysigare ljud, det handlar om ordning och reda i musiken, tydligheten i vad musikerna vill säga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav hifikg » 2016-05-02 18:18

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Skrivbordet skrev:Ok, men vad tror ni om den vetenskapliga avhandling som han refererar till?


Att han sannolikt har rätt. CD duger bra, om de som tillverkar dem gör rätt. Vinyl låter antagligen (objektivt) sämre om allt annat är lika. Känslan i att hantera vinyl är sannolikt en av de faktorer som gör att många tycker/tror sig tycka att vinyl låter bättre. Skivspelarspelning ger en lite exklusiv känsla och sååå illa låter det inte med bra grejor, så därför får de fronta på mässor. Nu ska inte mysfaktorer som vinyl, pickuper, lite knaster och rörglöd förringas, inte alls, om den hanteringen får ner pulsen i varv och öppnar upp sinnena för att ta emot det musikaliska budskapet så går det säkert fram bättre än under stress med aldrig så perfekt ljudanläggning. Tror jag.

Glöm inte att många vinylsläpp har bättre mix/mastring än motsvarande CD. Även de som är inblandade i produktionen medger ju att man tex har högre dynamik och mindre toppklippning på vinylutgåvorna. Så det är inte bara nostalgika att det spelas vinyl på mässor. Det är det inte heller när det spelas på rör, det finns många mycket goda återgivare när det gäller rörförstärkare och det handlar inte alls bara om ett varmare mysigare ljud, det handlar om ordning och reda i musiken, tydligheten i vad musikerna vill säga.

/ B


Det var ungefär vad jag menade med "allt annat lika". Om vinylen får bättre förutsättningar kan den, så klart, låta bättre än CD, särskilt om CD´n är totalt söndermastrad. Rör däremot vill jag ska låta lite annorlunda än referensen (NAD 208) annars kan det lika gärna kvitta. 208:an låter rätt, så rör kan få färga mysigt. Jag e sugen emellanåt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-02 19:11

hifikg skrev:Det var ungefär vad jag menade med "allt annat lika". Om vinylen får bättre förutsättningar kan den, så klart, låta bättre än CD, särskilt om CD´n är totalt söndermastrad. Rör däremot vill jag ska låta lite annorlunda än referensen (NAD 208) annars kan det lika gärna kvitta. 208:an låter rätt, så rör kan få färga mysigt. Jag e sugen emellanåt.

208:an må låta korrekt, men inte rätt :) Inte helt rätt, men det gör tex Audio Research' rörsteg. Om jag nu ska hårdra det hela. Det pratas fortfarande om att det är rörens distorsion som ger ljudet som är så verkligt, men jag hävdar med en dåres envishet att så inte är fallet. Hur kan dist vara mer lika verkligheten än icke-dist? I min enfald trodde jag dist var en avvikelse från verkligheten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Zzombie » 2016-05-02 19:38

Jag lyssnar på LP för att jag aldrig sålde, gav bort eller dumpade mina skivor för 25-30 år sedan. Köper också nya skivor ibland. CD låter säkert bättre, men det skiter jag i när jag lyssnar på mina LP från 70-talet...jag har förresten även mina kassetter kvar och har en rullbandare...

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav bootstrap » 2016-05-02 19:51

Skrivbordet skrev:Carlsson Kult är en trevlig websajt.
Hans huvudgrej verkar vara att mycket inom hifi är bluff och båg och att de skillnader vi hör i själva verket är placebo.
Detta hittade jag under FAQ:

....

Men en sak fattar jag inte. Han testar högtalare i sitt eget vardagsrum och med rörlig mikrofon. Varför? Vad har jag för nytta av att veta hur t ex OD 11 låter i hans vardagsrum? Vore det inte mer objektivt att testa högtalare i ett helt ekofritt rum, eller ute på ett fält en tidig morgon kl 3.30 i början av Juni? Ska man inte veta hur högtalaren beter sig i sig själv, för att sedan anpassa sitt rum?


Har aldrig fått uppfattningen att Grafpro mörkar något eller har en agenda. Enligt mig kan du lita på honom. Om du håller med är ju en helt annan femma :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav paa » 2016-05-02 20:47

Bill50x skrev:208:an må låta korrekt, men inte rätt
/ B

"Korrekt" är synonymt med "rätt", så jag måste be om en bättre formulering.
Sign. Rätt ska vara rätt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
martin8306
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2014-07-18
Ort: Torhamn

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav martin8306 » 2016-05-02 21:16

Carlsson har säkert rätt i att cd och spotify låter bättre än vinyl men känslan i att lägga på en vinylplatta. se tonarmen sänka sig och höra det lilla knastret när nålen träffar skivan kontra lägga i en cd eller klicka igång en låt på spotify, ja där vinner vinyl med hästlängder. sen om det då är placebo som får mig att tycka att vinylen låter bättre, härligare och skönare det struntar jag högaktningsfullt i! :D
En plats för allting och allting på sin plats

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-02 22:16

paa skrev:
Bill50x skrev:208:an må låta korrekt, men inte rätt

"Korrekt" är synonymt med "rätt", så jag måste be om en bättre formulering.
Sign. Rätt ska vara rätt!

Korrekt är uppfattningen om vad som är rätt. Rätt är rätt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav gflar » 2016-05-03 08:41

Bill50x skrev:
paa skrev:
Bill50x skrev:208:an må låta korrekt, men inte rätt

"Korrekt" är synonymt med "rätt", så jag måste be om en bättre formulering.
Sign. Rätt ska vara rätt!

Korrekt är uppfattningen om vad som är rätt. Rätt är rätt.

/ B


Är det inte så i det här fallet, att rätt är din uppfattning av vad som är korrekt? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Nattlorden » 2016-05-03 09:20

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Det var ungefär vad jag menade med "allt annat lika". Om vinylen får bättre förutsättningar kan den, så klart, låta bättre än CD, särskilt om CD´n är totalt söndermastrad. Rör däremot vill jag ska låta lite annorlunda än referensen (NAD 208) annars kan det lika gärna kvitta. 208:an låter rätt, så rör kan få färga mysigt. Jag e sugen emellanåt.

208:an må låta korrekt, men inte rätt :) Inte helt rätt, men det gör tex Audio Research' rörsteg. Om jag nu ska hårdra det hela. Det pratas fortfarande om att det är rörens distorsion som ger ljudet som är så verkligt, men jag hävdar med en dåres envishet att så inte är fallet. Hur kan dist vara mer lika verkligheten än icke-dist? I min enfald trodde jag dist var en avvikelse från verkligheten.


Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Flint » 2016-05-03 10:32

Vad som är korrekt är en tolkningsfråga som kan ses ur många perspektiv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 12:48

Nattlorden skrev:Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.

Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Nattlorden » 2016-05-03 13:05

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.

Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.

/ B


Visst, det hade jag kunnat köpa om att alla inspelningar gjorts likadant. Det man gör när man justerar med dist är att vissa inspelningar går säkert åt ett trovärdigare håll, emedan andra gör motsatsen. Och då får man ju själv ta ställning till vad man vill göra. Vill man ställa sig i mitten, eller välja bättre&sämre-varianten. Jag bryr mig inte om vilket, men däremot tycker jag det är viktigt att man känner till sitt val fullt ut.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 13:15

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Det är inte verkligheten du spelar upp. Det är en inspelning. Det är den som din dist avviker ifrån. Någon återkoppling till verkligheten kan du inte begära av en inspelning då du inte har den blekaste aning om hur ljudet processats på vägen.

Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.
Visst, det hade jag kunnat köpa om att alla inspelningar gjorts likadant. Det man gör när man justerar med dist är att vissa inspelningar går säkert åt ett trovärdigare håll, emedan andra gör motsatsen. Och då får man ju själv ta ställning till vad man vill göra. Vill man ställa sig i mitten, eller välja bättre&sämre-varianten. Jag bryr mig inte om vilket, men däremot tycker jag det är viktigt att man känner till sitt val fullt ut.

Jag har ännu inte hört något som låtit sämre i AR'sförstärkeri än i något annat. Tvärtom, de övertygar vad man än lyssnar på. Det gör iofs Linns Exakt-system också men på ett annat sätt.

Så nej, det handlar inte om att "justera" återgivningen (typ tonkontroller eller graphic equalizer) för att vinna några poäng med vissa inspelningar. Långt ifrån. Så enkelt är det tyvärr inte. Det skulle vara såväl enklare som billigare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav IngOehman » 2016-05-03 13:28

Det finns många poänger i det som Carlssonkult skriver, men det finns även många viktiga faktorer som är utelämnade.

Det är alltid svårt att förhålla sig till en text som innehåller så mycket förenklingar. Speciellt när den är skriven på ett sätt som gör att det inte ser ut som om författaren håller det öppet att det finns ytterligare faktorer. Fördelen med att generalisera och förenkla är förstås att budskapet blir tydligare.

Själv föredrar jag dock att vara tydlig med att frågan är komplex och att det finns massor av ytterligare faktorer som bestämmer huruvida man föredrar det ena eller andra mediet - även om det betyder att budskapet blir otydligare för många som läser det.

Hellre sant och otydligt än osant men tydligt.

Tydlighet har inget egenvärde. Det skapar bara övertygelser som de som tar dem till sig kan behöver olära sig i ett senare stadium.

- - -

Huvudingredienserna att CD-systemet som sådant är bättre än sitt rykte, och att vi som lyssnare i många fall påverkas av suggestion i en mycket högre grad än folk (speciellt de som inte studerat saken) tror är hur som helst riktiga, och jag tycker det är bra att de lyft fram ofta. Så att Carlssonkult är på samma linje är förstås glädjande.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav momus » 2016-05-03 14:15

Det blir till slut en återvändsgränd, den eviga debatten om att det ena fonogrammet är bättre än det andra. Jag skulle vilja vända lite på det: Jag är chockad över att mina gamla LP-skivor kan låta lika bra som mina CD-skivor. Det borde dom ju inte med den ålderstigna tekniken. Men bättre? Nja, det vill jag nog inte hålla med om. Om man kan lita på Carlssonkult? Jo det tror jag. Kom ihåg att den senaste drapan är ett referat. Skjut inte på pianisten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 14:20

momus skrev:Det blir till slut en återvändsgränd, den eviga debatten om att det ena fonogrammet är bättre än det andra. Jag skulle vilja vända lite på det: Jag är chockad över att mina gamla LP-skivor kan låta lika bra som mina CD-skivor. Det borde dom ju inte med den ålderstigna tekniken. Men bättre? Nja, det vill jag nog inte hålla med om. Om man kan lita på Carlssonkult? Jo det tror jag. Kom ihåg att den senaste drapan är ett referat. Skjut inte på pianisten.

Man kan absolut lita på Carlssonkult. Karln är vettig i sina åsikter. Man akn möjligen tycka annorlunda i vissa avseenden, men det förändrar inte grunden.

Bra sajt, önskar dock att allt kunnande om Carlsson-högtalarna samlades under samma hatt. Men Carlsson-planet har väl drabbats av interna stridigheter och är kanske inte den klippa de har varit.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Daniel_A » 2016-05-03 17:03

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Det har du iofs rätt i. Men detta resonemang leder mig till att lyssna på utrustning som låter så lik verkligheten som möjligt. Med eller utan dist, det skiter jag i. "Låter det bättre, är det bättre" är en ganska bra devis. Det jag tycker är extra roligt är att tex Audio Research rörförstärkeri ofta klår Linn på deras egna planhalva, dvs homogenitet och (återgivning av) musikalitet.
Visst, det hade jag kunnat köpa om att alla inspelningar gjorts likadant. Det man gör när man justerar med dist är att vissa inspelningar går säkert åt ett trovärdigare håll, emedan andra gör motsatsen. Och då får man ju själv ta ställning till vad man vill göra. Vill man ställa sig i mitten, eller välja bättre&sämre-varianten. Jag bryr mig inte om vilket, men däremot tycker jag det är viktigt att man känner till sitt val fullt ut.

Jag har ännu inte hört något som låtit sämre i AR'sförstärkeri än i något annat. Tvärtom, de övertygar vad man än lyssnar på. Det gör iofs Linns Exakt-system också men på ett annat sätt.

Så nej, det handlar inte om att "justera" återgivningen (typ tonkontroller eller graphic equalizer) för att vinna några poäng med vissa inspelningar. Långt ifrån. Så enkelt är det tyvärr inte. Det skulle vara såväl enklare som billigare.

/ B


Det här påminner om när vi var ett gäng som skulle jämföra olika ljudformat ca år 2000. LP, CD, MD och rullband stod på menyn. Kanske MP3 också, men jag minns inte säkert.

Testet gjordes blint men kanske inte helt vetenskapligt. Vad som förbluffade alla var rullbandaren (någon gammal Sony på 19 cm/s), som matchades mot diverse andra källor. Den lät nämligen *bättre* än alla ursprungskällor. Orsaken, som vi så småningom kom fram till, var lite diskanthöjning och, får man förmoda, skön distorsion som fick allt att låta "bättre".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav Bill50x » 2016-05-03 17:27

Daniel_A skrev:Orsaken, som vi så småningom kom fram till, var lite diskanthöjning och, får man förmoda, skön distorsion som fick allt att låta "bättre".

Ja, visst är det alltid frekvensgångsskillnader och lite dist som gör att det låter bättre om en apparat som "borde" vara sämre? Varför letar vi alltid uppenbara och enkla förklaringar till ljudskillnader? Kan utgångssteget på rullbandaren helt enkelt varit bättre? Kan det ha varit en bättre inspelning, kanske tom en bätre master som ni lyssnade på?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Kan man lita på Carlssonkult?

Inläggav data_foggen » 2016-05-03 18:37

Trådrubrik: Kan man lita på Carlssonkult?
Svar: Ja (om man samtidigt har i bakhuvudet det IngOehman skriver)

/H :)
Det finns ingen planet B.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster