Goodmans of England - Audiom 61

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Goodmans of England - Audiom 61

Inläggav misanplass » 2016-05-05 16:58

Jag har fått ett problem på på halsen. Som jag nämnde i fyndtråden så kom jag över ett par hembyggen för någon vecka sedan. Dessa byggen visade sig innehålla ett par tolvtummare av ett för mig okänt märke, Goodmans of England. Efter lite googlande så visade det sig att märket/företaget fortfarande existerar. Goodmans av idag verkar förse den breda massan med hemelektronik av budgettyp, medans fokuset förr verkar ha varit riktat mot HiFi- och PA marknaden. Hittade även info om att element från Goodmans går att finna i gamla gitarrförsärkare.

Mitt bekymmer är att jag nu sitter på ett par, vad jag tror är, intressanta element. Intressanta för den insatte och vintage intresserade är vad jag tror alltså. Vad göra? Innan fanns inga planer på att bygga några högtalare med element av denna typ. T/S parametrar saknas och elementen behöver nya kanter och kanske även nya koner. Vad tror ni spontant om elementen visar sig vara i god kondition. Skall jag låta dom gå vidare eller är är dom värda att satsa på. Jag tror dom är från slutet på 60-talet. Provspelade lite lätt och dom fungerar.

http://www.radiomuseum.org/r/goodmans_audiom_61.html

Bild
gymnastikshall?
Bild
Bild
Bra val att förse fronten med ett nät i metall. Skulle tro att nätet räddat elementen många gånger under årens lopp.
Bild
fin spindel på båda elementen
Bild
Bild
småsprickor här och där längst upp mot kanten
Bild
kan magneterna ha tappat styrka med åren?
Bild
15/16 Ohm = rörförstärkare endast?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Goodmans of England - Audiom 61

Inläggav darkg » 2016-05-05 19:19

Du kanske ska parallellkoppla och göra nån monogrej? Med 4 diskanter à la popbox eller nåt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-05 22:56

misanplass skrev:15/16 Ohm = rörförstärkare endast?

Nej då. Det funkar lika bra med en transistorförstärkare men effekten blir förstås lägre än med en 4-8 ohmshögtalare. I det här fallet troligen bara bra eftersom elementen bara är specade till 20W (40 USA-Watt :) ). De spruckna kanterna går inte att byta ut eftersom kanten är en del av konen men sprickorna går att limma ihop.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2016-05-06 20:04

darkg skrev:Du kanske ska parallellkoppla och göra nån monogrej? Med 4 diskanter à la popbox eller nåt.

Tack för förslag! Jag känner dock att jag behöver få svar på om elementen är något att ha eller inte innan jag bestämmer mig för att göra ett projekt av det hela. :) Ett långtidsprojekt i så fall...
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2016-05-06 20:17

Flint skrev:
misanplass skrev:15/16 Ohm = rörförstärkare endast?

Nej då. Det funkar lika bra med en transistorförstärkare men effekten blir förstås lägre än med en 4-8 ohmshögtalare. I det här fallet troligen bara bra eftersom elementen bara är specade till 20W (40 USA-Watt :) ). De spruckna kanterna går inte att byta ut eftersom kanten är en del av konen men sprickorna går att limma ihop.

Bra att Ohmtalet funkar med transistorförstärkare. Det beskedet hamnar på plussidan. Kanten är mycket riktigt en del av konen. Jag tänkte att det kanske hade gått att skära av konen så högt upp som möjligt och därefter limma på ny kant. Att sprickorna går att limma ihop hamnar också på plussidan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-06 21:26

Ja, det kanske går om man är väldigt försiktig och säker på handen. Med skumkant blir det visserligen ett helt annat element men det kan ju vara kul det med. De flesta av T/S-parametrarna lär bli "modernare".

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-05-07 10:37

Som du själv sagt så är dessa gjorda för pa-bruk och till typ gitarrer. Som just till en gitarrförstärkare kan de nog vara fantastiska. Som hifi är det nog inget projekt man ska ta på sig om man inte är sjukligt intresserad av högtalarbygge. Hundratals bortslösade timmar, mycket experimenterande och slitande av hår framför dig, om du väljer att anta projektet. Slutresultatet, i sitt bästa fall, blir antagligen inte heller någon höjdare. Dyrt, också. Du kommer behöva fler element, typ diskanthorn.

Att förstöra dem med att byta kanter vore hemskt, och skulle ta bort allt värde i högtalarna (1000 kr styck om du har tur). Dessa skönheter förtjänar att få leva vidare i originalutförande. Att det finns några sprickor runt hörnen påverkar inte prestandan.

JM

Inläggav JM » 2016-05-07 11:42

Janne Lodström lagade en lätt skadad högtalare med "långtrådigt" lim typ kontaktlim utan ngn påvisbar negativ påverkan på ljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2016-05-08 21:36

AlNiCo skrev:Som du själv sagt så är dessa gjorda för pa-bruk och till typ gitarrer. Som just till en gitarrförstärkare kan de nog vara fantastiska. Som hifi är det nog inget projekt man ska ta på sig om man inte är sjukligt intresserad av högtalarbygge. Hundratals bortslösade timmar, mycket experimenterande och slitande av hår framför dig, om du väljer att anta projektet. Slutresultatet, i sitt bästa fall, blir antagligen inte heller någon höjdare. Dyrt, också. Du kommer behöva fler element, typ diskanthorn.

Att förstöra dem med att byta kanter vore hemskt, och skulle ta bort allt värde i högtalarna (1000 kr styck om du har tur). Dessa skönheter förtjänar att få leva vidare i originalutförande. Att det finns några sprickor runt hörnen påverkar inte prestandan.

Tack för synpunkter. Jag tycker också dom förtjänar att leva vidare i originalutförande i en passande applikation . Om ingen säger något annat så låter jag dom gå vidare.

Återgå till Vintage-hifi