Kan det vara transistorerna som bränts? Tror ni jag har någon chans att fixa detta själv?

Moderator: Redaktörer

jowl skrev:Hej forumet! Fick denna pjäs av en vänlig själ, av det enkla skälet att något är lurt med den. Säkringar är bytta och pottar och omkopplare är rengjorda. Den får ström, men det kommer inget ljud - inklusive inget relä-knäpp - i högtalarna, på varken ena eller andra högtalarutgången. Försteget fungerar, för om jag kopplar in tape out i en annan förstärkare så låter det helt fint. Det går en blixt genom ena säkringen vid strömpåslag. Inga lytar eller komponenter ser vid blotta anblicken ut att vara skadade. Jag hittar ingen manual på nätet, och är tyvärr tills vidare helt oerfaren vad gäller multimetermätning, och är lite för halvdum för att klara av att utan schema lista ut var det vore lämpligt att mäta. På nätet hittar jag servicemanual till PM500, som liknar 510 vad gäller det yttre. Däremot skiljer det enligt Hifiengine hela 5kg till 500:ans fördel. Någon som vet hur det kan komma sig, eller om jag kan använda det (fruktansvärt plottriga) schemat till PM500? Tyvärr bestod avdelningen Troubleshooting i den manualen ungefär av "ingen ström: kontrollera nätsladden"... jo man tackar.![]()
Kan det vara transistorerna som bränts? Tror ni jag har någon chans att fixa detta själv?
[ Bild ]
AlNiCo skrev:Gör inget förhastat - hittar du trasiga grejer, byt inte ut dem eller köp nya.
Lasse- skrev:En sådan där Trasig förstärkare bör man nog starta med en variac med inkopplade strömmätningsinstrument för
att ha koll på läget om den drar för mycket .För att släpper man på full spänning så hinmer man inte med ifall
det är kortslutning någonstanns och det säger pang i bygget.
mvh Lasse-
jowl skrev:Upptäckte av en händelse att min granne är elektriker, inte bara av den i reparationshänseende tråkiga sorten installationselektriker, utan i den bemärkelsen att han under sådär en trettio år har fixat upp trasiga stereoprylar. Men ovanstående goda råd och avrådande i baktanke så får det nog bli så att dethär projektet får fortlöpa i den tid det vill. Att den inte är värd att fixa må vara hänt (och håller jag egentligen med om) men om jag under en mentors överinseende får tillfälle att fixa till den är den ett väl så bra projekt, innan man går bet på något finare - till exempel min HK930, som behöver översyn.
jonaz81a skrev:Jag tror nog inte alla exemplar brusar förfärligt, då skulle folk inte köpt dessa förstärkare.
Kalejdokom skrev:jonaz81a skrev:Jag tror nog inte alla exemplar brusar förfärligt, då skulle folk inte köpt dessa förstärkare.
Notera eq:n på fronten. Prova att dra upp diskantreglaget några dB så förstår du vad jag menar...
AlNiCo skrev:Brusiga förstärkare var knappast något ovanligt på 70-talet, inte ens bland det absoluta toppskiktet. På 80-talet hade man lärt sig bygga ordentliga grejer, men det slapp naturligtvis igenom en hel del skräp också. Den här tråden behandlar en del av det skräpet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster