Marantz PM 510 DC - inget ljud...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl

Marantz PM 510 DC - inget ljud...

Inläggav jowl » 2016-08-03 16:35

Hej forumet! Fick denna pjäs av en vänlig själ, av det enkla skälet att något är lurt med den. Säkringar är bytta och pottar och omkopplare är rengjorda. Den får ström, men det kommer inget ljud - inklusive inget relä-knäpp - i högtalarna, på varken ena eller andra högtalarutgången. Försteget fungerar, för om jag kopplar in tape out i en annan förstärkare så låter det helt fint. Det går en blixt genom ena säkringen vid strömpåslag. Inga lytar eller komponenter ser vid blotta anblicken ut att vara skadade. Jag hittar ingen manual på nätet, och är tyvärr tills vidare helt oerfaren vad gäller multimetermätning, och är lite för halvdum för att klara av att utan schema lista ut var det vore lämpligt att mäta. På nätet hittar jag servicemanual till PM500, som liknar 510 vad gäller det yttre. Däremot skiljer det enligt Hifiengine hela 5kg till 500:ans fördel. Någon som vet hur det kan komma sig, eller om jag kan använda det (fruktansvärt plottriga) schemat till PM500? Tyvärr bestod avdelningen Troubleshooting i den manualen ungefär av "ingen ström: kontrollera nätsladden"... jo man tackar. :wink:
Kan det vara transistorerna som bränts? Tror ni jag har någon chans att fixa detta själv?
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Marantz PM 510 DC - inget ljud...

Inläggav Perfector » 2016-08-03 16:47

jowl skrev:Hej forumet! Fick denna pjäs av en vänlig själ, av det enkla skälet att något är lurt med den. Säkringar är bytta och pottar och omkopplare är rengjorda. Den får ström, men det kommer inget ljud - inklusive inget relä-knäpp - i högtalarna, på varken ena eller andra högtalarutgången. Försteget fungerar, för om jag kopplar in tape out i en annan förstärkare så låter det helt fint. Det går en blixt genom ena säkringen vid strömpåslag. Inga lytar eller komponenter ser vid blotta anblicken ut att vara skadade. Jag hittar ingen manual på nätet, och är tyvärr tills vidare helt oerfaren vad gäller multimetermätning, och är lite för halvdum för att klara av att utan schema lista ut var det vore lämpligt att mäta. På nätet hittar jag servicemanual till PM500, som liknar 510 vad gäller det yttre. Däremot skiljer det enligt Hifiengine hela 5kg till 500:ans fördel. Någon som vet hur det kan komma sig, eller om jag kan använda det (fruktansvärt plottriga) schemat till PM500? Tyvärr bestod avdelningen Troubleshooting i den manualen ungefär av "ingen ström: kontrollera nätsladden"... jo man tackar. :wink:
Kan det vara transistorerna som bränts? Tror ni jag har någon chans att fixa detta själv?
[ Bild ]

Håller säkringen trots blixten?
Annars brukar en sådan strömrusning indikera kortis till jordplan, eventuellt mellan sluttrissa och chassie.
Eller om någon metallbit hamnat mellan bottenplåt och kretskort.
Har du mätt på högtalarutgångarna med en voltmeter för att se om det går likspänning till högtalarna?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-08-03 19:51

Vanligaste felorsak vid inget reläklick är kortslutna sluttransistorer, med tillhörande följdproblem. Mät på benen av de stora transistorerna på den stora kylflänsen. Använd pipläget. Piper det mellan något ben (vilket som helst) så är det kortslutning i den transistorn. Gör inget förhastat - hittar du trasiga grejer, byt inte ut dem eller köp nya.

jowl

Inläggav jowl » 2016-08-03 21:32

AlNiCo skrev:Gör inget förhastat - hittar du trasiga grejer, byt inte ut dem eller köp nya.

INTE byta ut dem? :o :wink:
Tack pojkar, ett par grejer till att kolla! Ska låna en voltmeter av en kollega när vi kommer hem om några dagars jobb. Leta efter pip låter lagom avancerat för en nybörjare. Jo, säkringen håller! Ska se efter om det lossnat någon jordledare, tog aldrig av botten eftersom det inte verkade finnas något där ändå...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-08-06 17:53

Du ska inte byta transistorerna. Det händer ofta att nybörjare handlar fejkkomponenter på Ebay och sätter in direkt, vilket naturligtvis resulterar i katastrof.

Så länge det finns fler defekta komponenter inuti kommer de att ta med sig resten av förstärkaren också direkt du kopplar på strömmen. Du måste hitta samtliga fel och fixa alla, innan du testar. Detta innebär att du måste ta ur alla transistorer i slutsteget och testa dem en och en. Du måste även testa alla dioder och gärna en hel del resistorer också.

Detta är en avancerad modell och dessutom finns inget schema att tillgå. Reparation blir inte enkelt.

Att leta lösa metalldelar eller att mäta likström på de av skyddsreläet inaktiverade högtalarutgångarna är slöseri på tid och totalt meningslöst.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-08-06 20:52

En sådan där Trasig förstärkare bör man nog starta med en variac med inkopplade strömmätningsinstrument för
att ha koll på läget om den drar för mycket .För att släpper man på full spänning så hinmer man inte med ifall
det är kortslutning någonstanns och det säger pang i bygget.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-07 13:21

Lasse- skrev:En sådan där Trasig förstärkare bör man nog starta med en variac med inkopplade strömmätningsinstrument för
att ha koll på läget om den drar för mycket .För att släpper man på full spänning så hinmer man inte med ifall
det är kortslutning någonstanns och det säger pang i bygget.

mvh Lasse-

Man borde kunna sätta en glödlampa av lämplig styrka i serie med nätspänningen som ett budget alternativ. Glödlampan agerar strömbegränsare till förstärkarens transformator vid kortslutning, jag tror mig ha läst ett tips om det någonstans. :)

Om glödlampan är av dubbla effekten jämfört med den effekt man förväntar sig att apparaten ska dra så ska glödlampan dimma ner så gott som direkt efter man slår på strömmen för att sen lysa med svag styrka, fortsätter lampan att lysa starkt hela tiden är det ett teckan på kortslutning.

Typ så här. (punkterna är bara där för att formateringen blir fel annars)

Fas____glödlampa _____
......................... Förstärkare
Nolla_________________|
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-08 06:45

Den är inte värd att reparera. Jag hade en likadan när den var "aktuell" och den brusade något förfärligt.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-08-13 01:38

Hej jag såg en sådan här Marantz förstärkare på Myrorna i källaren vid Sveavägen i Stockholm i fredags.

mvh Lasse-

jowl

Inläggav jowl » 2016-08-13 16:16

Upptäckte av en händelse att min granne är elektriker, inte bara av den i reparationshänseende tråkiga sorten installationselektriker, utan i den bemärkelsen att han under sådär en trettio år har fixat upp trasiga stereoprylar. Men ovanstående goda råd och avrådande i baktanke så får det nog bli så att dethär projektet får fortlöpa i den tid det vill. Att den inte är värd att fixa må vara hänt (och håller jag egentligen med om) men om jag under en mentors överinseende får tillfälle att fixa till den är den ett väl så bra projekt, innan man går bet på något finare - till exempel min HK930, som behöver översyn. :)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-13 21:44

jowl skrev:Upptäckte av en händelse att min granne är elektriker, inte bara av den i reparationshänseende tråkiga sorten installationselektriker, utan i den bemärkelsen att han under sådär en trettio år har fixat upp trasiga stereoprylar. Men ovanstående goda råd och avrådande i baktanke så får det nog bli så att dethär projektet får fortlöpa i den tid det vill. Att den inte är värd att fixa må vara hänt (och håller jag egentligen med om) men om jag under en mentors överinseende får tillfälle att fixa till den är den ett väl så bra projekt, innan man går bet på något finare - till exempel min HK930, som behöver översyn. :)

Jag tror nog inte alla exemplar brusar förfärligt, då skulle folk inte köpt dessa förstärkare.

Philips-Marantz hade säkert bara lite taskig kvalitetskontroll. Om inte annat får du ca 1000:- på Tradera för den när den är genomgången och fungerande om du inte blir nöjd med prestandan.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-15 16:23

jonaz81a skrev:Jag tror nog inte alla exemplar brusar förfärligt, då skulle folk inte köpt dessa förstärkare.

Notera eq:n på fronten. Prova att dra upp diskantreglaget några dB så förstår du vad jag menar...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-08-15 19:33

Brusiga förstärkare var knappast något ovanligt på 70-talet, inte ens bland det absoluta toppskiktet. På 80-talet hade man lärt sig bygga ordentliga grejer, men det slapp naturligtvis igenom en hel del skräp också. Den här tråden behandlar en del av det skräpet.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-15 23:04

Kalejdokom skrev:
jonaz81a skrev:Jag tror nog inte alla exemplar brusar förfärligt, då skulle folk inte köpt dessa förstärkare.

Notera eq:n på fronten. Prova att dra upp diskantreglaget några dB så förstår du vad jag menar...

AlNiCo skrev:Brusiga förstärkare var knappast något ovanligt på 70-talet, inte ens bland det absoluta toppskiktet. På 80-talet hade man lärt sig bygga ordentliga grejer, men det slapp naturligtvis igenom en hel del skräp också. Den här tråden behandlar en del av det skräpet.

Då låter ~1000:- från en försäljning på Tradera som det rimliga alternativet om felet visar sig vara enkelt åtgärdat, i annat fall slakt, transformatorn borde gå att använda till nåt kul.

Jag har ingen erfarenhet av modellen i fråga men om den brusar så illa att det är hörbart vid tysta partier i musiken så kan jag tycka att dåtidens köpare borde ha lämnat tillbaka maskinen till Philips då den inte håller rimlig SNR-nivå. Fast vanligt folk kanske var helt kravlösa i början på 80-talet.

Brus kan ju också ställa till lite olika problem beroende på resten av utrustningen, ett konstant brusgolv som är oberoende av insignal blir så klart jobbigare om man har högtalare med hög känslighet. Maranzen kanske går att stå ut med om man har ett par tröga stativare?
Presentation kommer

Återgå till Vintage-hifi