Lenco L-78 ...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Lenco L-78 ...

Inläggav xeizo » 2016-09-05 16:42

Lasse skaffade en Lenco L-75, Jonas likaså, jag kan inte vara sämre. En Lenco L-78, med en del att fixa. Den snurrar i alla fall och håller hastighten, antiskatingvikt saknas och knivlagret i tonarmen är keff samt att nålen är av. Blir nog nya knivlager från Svalander och kanske en AT95E så man kan joina den klubben. Och så behövs ny nätsladd samt RCA-kablar, eftersom den fortfarande har DIN, antagligen inte använd sen Hedenhös eftersom den ser nästan nyuppackad ut ...

HItills har jag smörjt tallrikslagret samt spänt hjulfjädern, tack perfector, kvar där är att smörja motorlager och att justera fjädringen. Fundersam över transportskruvarna, två röda, motorn vibrerade och lät men blev tyst när jag drog åt dom. Men dom skall väl inte vara åtdragna?

Tacksam för alla Lenco-tips, säkert någon som vet nåt som inte står på Lencoheaven, långsiktiga planen är att bygga en snygg plint och troligen skaffa en annan arm. Men det kan ta ett tag. Jag är i alla fall inspirerad av att Troels Gravesen kör en moddad L78 i sin main-rig :D

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lenco L-78 ...

Inläggav jonaz81a » 2016-09-05 17:10

Lenco L-78 ser ut att vara en trevlig maskin! Nästan halvautomagisk är den också, sån lyx!

Bygga en ny tyngre plint funderar jag också på, men det blir ett senare, troligen mycket senare project.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-05 19:28

Ja, ren LYX, dessutom går automatiken att stänga av. Ännu mer LYX. Sådär, nu är knivlager och en AT95E beställda, imorgon blir det att fixa kablarna och justera upphängningen :D

Ingen som har en såndär liten antiskatingvikt till Lenco liggande? Jag köper den gärna, annars blir det väl ett litet blysänke från fiskelådan till att börja med.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-05 19:34

xeizo skrev:Ja, ren LYX, dessutom går automatiken att stänga av. Ännu mer LYX. Sådär, nu är knivlager och en AT95E beställda, imorgon blir det att fixa kablarna och justera upphängningen :D

Ingen som har en såndär liten antiskatingvikt till Lenco liggande? Jag köper den gärna, annars blir det väl ett litet blysänke från fiskelådan till att börja med.

Be jonaz att väga sin så du får rätt vikt på den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-05 19:36

Perfector skrev:
xeizo skrev:Ja, ren LYX, dessutom går automatiken att stänga av. Ännu mer LYX. Sådär, nu är knivlager och en AT95E beställda, imorgon blir det att fixa kablarna och justera upphängningen :D

Bra idé! Jonaz? För övrigt tror jag att jag läste någonstans att det original följde med två vikter, en på 2 gram och en på 4 gram, men det är väl 2 grams-vikten man skall ha med normala nåltryck?

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2016-09-05 21:22

Ha! Plinten är klar redan :D :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-05 21:24

Lasse-pin skrev:Ha! Plinten är klar redan :D :D

Ok, då är det bara för dig att skicka den till mig då! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-05 21:34

xeizo skrev:Lasse skaffade en Lenco L-75, Jonas likaså, jag kan inte vara sämre. En Lenco L-78, med en del att fixa. Den snurrar i alla fall och håller hastighten, antiskatingvikt saknas och knivlagret i tonarmen är keff samt att nålen är av. Blir nog nya knivlager från Svalander och kanske en AT95E så man kan joina den klubben. Och så behövs ny nätsladd samt RCA-kablar, eftersom den fortfarande har DIN, antagligen inte använd sen Hedenhös eftersom den ser nästan nyuppackad ut ...

HItills har jag smörjt tallrikslagret samt spänt hjulfjädern, tack perfector, kvar där är att smörja motorlager och att justera fjädringen. Fundersam över transportskruvarna, två röda, motorn vibrerade och lät men blev tyst när jag drog åt dom. Men dom skall väl inte vara åtdragna?

Tacksam för alla Lenco-tips, säkert någon som vet nåt som inte står på Lencoheaven, långsiktiga planen är att bygga en snygg plint och troligen skaffa en annan arm. Men det kan ta ett tag. Jag är i alla fall inspirerad av att Troels Gravesen kör en moddad L78 i sin main-rig :D

[ Bild ]

Lite sen komentar om skruvarna.
I transportläge skruvar man upp dom och därmed ner verket i chassiet så det sitter fast.
När man ska använda den skruvar man ner skruvarna helt så att fjädringen kan arbeta.
Är det så du menar?
I så fall har du gjort rätt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-05 21:40

Perfector skrev:
xeizo skrev:Lasse skaffade en Lenco L-75, Jonas likaså, jag kan inte vara sämre. En Lenco L-78, med en del att fixa. Den snurrar i alla fall och håller hastighten, antiskatingvikt saknas och knivlagret i tonarmen är keff samt att nålen är av. Blir nog nya knivlager från Svalander och kanske en AT95E så man kan joina den klubben. Och så behövs ny nätsladd samt RCA-kablar, eftersom den fortfarande har DIN, antagligen inte använd sen Hedenhös eftersom den ser nästan nyuppackad ut ...

[ Bild ]

Lite sen komentar om skruvarna.
I transportläge skruvar man upp dom och därmed ner verket i chassiet så det sitter fast.
När man ska använda den skruvar man ner skruvarna helt så att fjädringen kan arbeta.
Är det så du menar?
I så fall har du gjort rätt.

Ja, jag har skruvat "fast" dom i botten, då blev det tyst. Vilken tur att det är så det skall vara! 8O :D

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2016-09-05 21:44

Tror inte det........
L-75an ska få en kompis återkommer.............

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-05 21:45

xeizo skrev:
Perfector skrev:
xeizo skrev:

Bra idé! Jonaz? För övrigt tror jag att jag läste någonstans att det original följde med två vikter, en på 2 gram och en på 4 gram, men det är väl 2 grams-vikten man skall ha med normala nåltryck?

Vägning kommer!

Jag har bara våg som klarar hela gram men jag känner en långhårig typ som kan tänkas ha en bättre våg, jag ska kolla upp det snarast.
Presentation kommer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-09-05 22:18

Nä grabbar-nu får ni i hemläxa att läsa om manualen!

http://www.hifi-studio.de/hifi-klassike ... ng-L78.pdf

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-05 22:32

Ja, skruvarna ska tydligen lossas, men bara så att motorn hänger fritt förmodligen går dom att skruva längre än så. Får försöka hitta rätt läge.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-09-06 16:34

Skruvarna ska mycket riktigt bara skruvas upp kanske 5mm och sedan börjar de gå trögt pga låsbrickorna i lilländen.
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-06 16:38

Dom kallas för transportskruvar.
Skruvas upp för transport och ner för att använda spelaren.
De flesta spelare med fjädrande verk har så.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-06 16:48

Perfector skrev:Dom kallas för transportskruvar.
Skruvas upp för transport och ner för att använda spelaren.
De flesta spelare med fjädrande verk har så.

JA, fast poängen var att på Lenco är det tvärtom, när skruvarna är nerskruvade sitter motorn fast i metallchassiet = transport. När man lossar på skruvarna hänger motorn ner från chassiet mha dragningskraften och därmed ingen fysisk kontakt mellan själva motorn och chassiet = driftläge, mindre resonanser

I mitt fall var skruvarna först FÖR lösa så att motorn vibrerade och lät. När jag skruvade fast dom upphörde givetvis den vibrationen men det blev en fysisk koppling till chassiet som inte är bra under drift.

Lösning, lossa på dom bara litegrann så att det inte känns några vibrationer i chassiet längre, men inte för löst . Fungerade perfekt, nu är det väldigt tyst!

Monterade ny nätsladd idag, väntar med RCA eftersom det visade sig att jag har en tidig modell med lågt serienummer. Fördelen är att mellanhjulet är i metall, nackdelen är att kretskortet för att löda kablar sitter riktigt illa till under chassiet(på nyare finns en kopplingsplint direkt under skivtallriken). Får fundera på hur jag skall rigga upp den för att kunna löda i lugn och ro.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-06 20:55

jonaz81a skrev:
xeizo skrev:
Perfector skrev:Be jonaz att väga sin så du får rätt vikt på den.

Vägning kommer!

Jag har bara våg som klarar hela gram men jag känner en långhårig typ som kan tänkas ha en bättre våg, jag ska kolla upp det snarast.

Nån liten "antiskating-vikt" verkar inte jag heller ha.

Min stora balansvikt väger 106.50g med skruv, den lilla väger 19,30 gram med skruv, jag blev ju tvungen att väga någonting nu när jag lånat en våg! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-06 21:10

jonaz81a skrev:
jonaz81a skrev:
xeizo skrev:

Vägning kommer!

Nån liten "antiskating-vikt" verkar inte jag heller ha.

Min stora balansvikt väger 106.50g med skriv, den lilla väger 19,30 gram med skruv, jag blev ju tvungen att väga någonting nu när jag lånat en våg! :D

Haha, ja dom vikterna har jag, liksom dom båda små flärparna för antiskatingvikten. Nåja, det är ingen brådska, och blysänke fungerar säkert bra. Måste installera knivlagren och pickupen först innan jag kan börja experimentera, dom kommer förhoppningsvis imorgon och sen skall det gå att få ljud. Fixat en adapter för DIN-kontakten som tillfällig lösning, måste kontemplera kabelval ordentligt innan jag ger mig på det. Sen går det ju att modda i oändlighet, råmaterialet finns där, 4kg precisionstillverkad tallrik, "outslitligt" huvudlager, flytande upphängning och en motor som mer ser ut som en startmotor till en bil i storlek än som en skivspelarmotor. Rejäla grejor :)

Och till AT95E finns det piratnålar med Shibata-slipning om man vill gå den vägen, vi får se, jag hoppas att det blir en lång tråd. MIn Technics-spelare låter ju utmärkt, men det finns inte direkt mycket att modda där i den formgjutna plasten med proprietära IC:s ...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-06 21:48

xeizo skrev:...

I mitt fall var skruvarna först FÖR lösa så att motorn vibrerade och lät. När jag skruvade fast dom upphörde givetvis den vibrationen men det blev en fysisk koppling till chassiet som inte är bra under drift.

Lösning, lossa på dom bara litegrann så att det inte känns några vibrationer i chassiet längre, men inte för löst . Fungerade perfekt, nu är det väldigt tyst!

Skruvarna skall nog vara ganska så ordentligt lossade*, minst flera mm, om det låter illa
då så har du något annat fel, troligtvis/möjligtvis justeringen av motorupphängningen.
Tips, kolla på Lenco Heaven då de kan spelaren utåinnan . . . typ. :)

*Du kan även, som många gör, ta bort e-ringarna å avlägsna skruvarna helt.
(Om nu inte Perfector kommer med ett ännu bättre tips ?** :wink: ).

**Detta min käre xeizo var en "eftersläng" till skillnad från den "eftersläng" som du,
tycker jag, felaktigt anklagade mig för i en annan tråd då du lekte baksätesmoderator. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-06 21:58

Laila skrev:
xeizo skrev:...

Skruvarna skall nog vara ganska så ordentligt lossade*, minst flera mm, om det låter illa
då så har du något annat fel, troligtvis/möjligtvis justeringen av motorupphängningen.
Tips, kolla på Lenco Heaven då de kan spelaren utåinnan . . . typ. :)

*Du kan även, som många gör, ta bort e-ringarna å avlägsna skruvarna helt.

Tack för tipsen! Men nu låter det ingenting så jag har nog lossat dom tillräckligt, det är möjligt att motorn har suttit snett eller något men den har nog hamnat rätt nu troligen pga att jag skruvat isär rengjort och vänt och vridit på verket men är gången tyst är jag nöjd oavsett vad det beror på :D

edit. felaktigt och felaktigt, vet jag inte det är möjligt tycker bara att ibland hackas det lite mycket på "p" inte speciellt från dig utan allmänt så jag blir lätt upprörd när liknande är på g, är kanske överkänslig förmodar att det hänger ihop med guldöronen :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-06 22:19

Nu råkar jag vara en som ofta "försvarat" "p" diverse gånger då jag både tror å tycker att
han verkar vara en både trevlig å hjälpsam prick. Att han sedan, när han inte har full koll
på vad han pratar om*, ber mig att hålla käften, tar jag inte så hårt(även om det är noterat)
. . . typ. :D

*Då många läser här så är det ingen höjdare om direkta felaktigheter sprids som sanningar,
det blir ju så lätt myter eller vandringssägner då, kanske.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-06 22:38

Jo så kanske det är, färdigslängt för tillfället då :D

Jag ser väldigt mycket fram emot att få ljud ur Lenco-besten nu, fullt medveten om att jag kommer att bli underväldigad till att börja med men det är liksom det som är poängen. Resan att fixa saker ...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-10 16:01

Ja, hursomhelst fungerar den perfekt nu. Jag har bytt elkabel, signalkablar, bytt knivlager, smort alla lager, justerat alla upphängningar, gjort rent överallt, spelaren är nu knäpptyst i drivningen och kablaget fungerade bra. Inget hum öht, knäpptyst i bakgrunden. Antiskating fick bli med en blyvikt för fiske, fungerar. Och AT95E sitter på och spelar med den äran.

Första tweaket är gjort, satte på en eftermarknadsmatta från England gjord för Technics SL-1210 mk II. Ljudet blev annorlunda, mörkare med mer midbass jämfört med den 40 år gamla originalmattan. Vet inte om det är bättre, men det låter väldigt bra. Just nu snurrar Rush "Permanent Waves" och det låter fylligt och bra med bra punch och alla instrument väl separerade i ljudbilden och med bra fokus, ljudet är mycket rent, det märks på att det är svårt att veta när jag spelar för högt det märks mer i andra rum. Inget att klaga på :D

Bild

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-10 18:12

Allt ser skitfint ut!

Jag borde ta tag i min Lenco 75a!

Jag har införskaffat lite "pickuper" att prova, eller jag hoppas i all fall att jag har det då säljaren inte visat några livstecken än.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-10 18:31

jonaz81a skrev:Allt ser skitfint ut!

Jag borde ta tag i min Lenco 75a!

Jag har införskaffat lite "pickuper" att prova, eller jag hoppas i all fall att jag har det då säljaren inte visat några livstecken än.

Ännu en cliffhanger :D

Ja, du borde ta tag i Lencon, det är en riktigt övertygande spelare bara som den är fast fixad från fel. Sen går den som sagt att modda till extrem high-end om man har tid med sådana saker, drivsystemet med mellanhjul och konisk drivaxel är så robust det bara går och eftersom motorn snurrar med 1500 rpm kan du glömma allt vad "cogging" heter.

Många Linn-fantaster och allt vad det är som gått över till Lenco och sålt sina superdyra Linn, över på andra sidan Atlanten är dom riktigt avundsjuka eftersom det knappt finns några Lencos där. Dom har iofs gott om Garrard och Dual, men de bättre Garrard-spelarna går för höga summor och är svårservade, och Dual-spelarna är inte riktigt i samma kaliber och även dom mer svårservade än Lenco som är så primitiv och rå i sin konstruktion som det bara kan bli. Extremt lättservad. Dessutom finns det numera gott om mindre tillverkare som tillverkar förbättrade versioner av originaldelarna, som tallrikslager och mellanhjul bla. eller adaptrar för att stacka tallrikar om man inte tycker att 4Kg tallriksmassa räcker. Det går även att köpa färdiga socklar om man inte orkar DIY, beställs från Ungern i allehanda träslag för ca. 1500Kr. Dessutom kan man använda bara verket om man vill och para med i princip vilken tonarm som helst beroende på hur man utformar sin sockel.

Den gamle farbrorn som handlindade Koetsu-pickuper körde på en Garrard 401, du kan komma upp i samma/bättre prestanda med en L75 så inget hindrar dig att använda superdyra Koetsu-pickuper tex. :mrgreen:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-23 18:04

Så fixade en hemmagjord antiskating-vikt i mässing från en snubbe i Barcelona. ett nytt tonarmsskal och en Denon DL-103R så jag kan använda min Technics SH-305MC stepup transformator :D

Jämfört med AT95E? Det är flipp, minst lika engagerande och kraftfullt ljud men en hel del renare och mer separerat mellan olika instrument, hörs mest tydligt i lurar. Inga problem med utnivån heller, lägsta förstärkningen på Technicsen dvs "30 Ohm" räcker massor. Heller inget hörbart brum, lysande!

Jag orkade inte justera höjden på tonarmen just ikväll eftersom jag då måste ta bort hela spelaren, så jag la en metall-distans i tonarmsskalet, hjälper också till med den effektiva massan, och kör med dubbla gummimattor. Lenco original under och en Technics SL-1210 matta över. Funkar bra och ser rätt coolt ut ...

edit. en annan cool grej är att jag fick med ett mätprotokoll på pickupen, det verkar som att de har skruvat upp utnivån på senare ex, den speccade är 0.25mV men min har 0.33mV vilket ju är bra!

Osorterade Bilder(orkade inte):

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-24 02:04

Tycker det ser ut som pickupen står på näsan rejält. Angående utnivån är det helt normalt att den ligger en bit över. Specifikationer brukar vara worst case scenario. Tror min ligger på något liknande och den har jag ändå haft i 5-7 år (minns inte exakt).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-24 08:42

Vinylcalle skrev:Tycker det ser ut som pickupen står på näsan rejält. Angående utnivån är det helt normalt att den ligger en bit över. Specifikationer brukar vara worst case scenario. Tror min ligger på något liknande och den har jag ändå haft i 5-7 år (minns inte exakt).

MvH Carl

Jo, jag ska justera VTA när jag får tid/möjlighet att flytta på verket, svårt att ändra på tonarmshöjden som den står nu. Men rejält är det inte, det låter bra. Och om man tittar på nålen från sidan så ser iaf själva diamanten ut att stå rätt så rakt i spåret. Som sagt, en st distans och dubbla gummimattor var jag tvungen att ta till. Annars hade det varit rejält. Möjligen att jag "räddas" av att det är konisk nål, en ellips/hyperellips hade jag inte vågat köra innan tonarmen var 100% paralell.

Den låter i alla fall en hel del bättre än AT95E på alla sätt och vis trots fnv mindre perfekt VTA, mest förvånad över detaljupplösningen, den gräver faktiskt fram massor ur spåret som jag inte hade väntat mig. Reverbsvansar på enskilda instrument/röster klingar ut tydligare och renare än vad jag kan minnas att jag hört någon gång förut :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-27 20:22

Justerade VTA och överhäng, 9mm från diamantspetesen till skalets framkant skall det vara och det är det nu, och pickupen/armen är helt parallell med skivan om man tittar från sidan. Nice att tonarmslyften också var enkelt justerbar med en skruv, det var nästan nödvändigt när man började sänka armen ,,,

Är det bättre? Vet inte, det har låtit väldigt bra hela tiden men det är iaf inte sämre :D

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-28 00:05

För helvitte, backa genast till dina tidigare inställningar, för det vet vi ju alla , att låteräbra
såäräjubra, sådäså . . . typ. :evil: :D

Nästa

Återgå till Vintage-hifi