varmt om Dirigenten

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

varmt om Dirigenten

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-09-25 13:15

Något hände med min gamla Dirigent igår kväll. Hade spelat en lp och sen stod receivern på "tomgång" ett par timmar i skivspelarläge med högtalare påkopplade. När jag skulle slå av den upptäcker jag att högra delen av lådan är mycket varm och det luktar "varm elektronik" men inte bränd lukt eller rök. Slår av den direkt o stickproppen dras ur. Känner på metallchassit under där elkabeln går in och det är så hett att man inte vill ha kvar fingrarna där. Värmen verkade va koncentrerad kring nätdelen.

Det här har alltid varit en ganska sval apparat även fast man spelat musik i flera timmar så med sådan värmeutveckling måste något va fel. Vad kan ha hänt? förstås svårt o säga på avstånd... kan tyvärr inte fixa något själv så det blir att lämna den hos någon när tiden känns rätt.

71002.jpg
71002.jpg (45.57 KiB) Visad 3843 gånger

P.s Alnico hade du varit i knutarna nu så hade jag haft jobb åt dig :wink:
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Figge77

Re: varmt om Dirigenten

Inläggav Figge77 » 2016-09-30 17:55

en gissning baserad på den infon du gett, skulle jag säga att glättningskondensatorerna är dåliga. och kanske gör att trafon blir varm. har för mig dessa apparater hadde ringkärnetrafo skruvad mot botten.

jag skulle inte använda apparaten mer förens någon fixat den.

vart i landet befinner du dig?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-10-01 08:11

Jag kommer inte ihåg om det är den dirigentmodellen jag haft flera som passerat arbetsbänken med trasig zenerdiod i nätsteget som resulterar i att det blir för hög spänning så efterföljande kondingar tagit stryk. In med felet att de blir varma (otroligt nog fungerande) ut efter renovering av nätsteg och genomgång med sval drift igen.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-01 09:23

tack för era svar. Jag kan ju inget om felsökning o hur det egentligen funkar men min första tanke var att det inte är själva nätdelen som är felet (även om den var varm) utan att något annat fel gör att värmen stiger i den.

Ljudmässigt märkte jag inget avvikande när jag spelade skivan allt lät bra som det brukade.

Sen vet jag bestämt att den inte gått varm tidigare eftersom jag alltid brukar känna på den innan jag slår av den :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-01 09:32

som lite tröst köpte jag en annan 7100 mot fraktkostnad även om skicket på den är okänt och antagligen också trasig men tänkte att den kanske går o ta reservdelar ifrån 8)

6201228918.jpg
6201228918.jpg (45.66 KiB) Visad 3650 gånger

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-01 10:09

Aldrig fel med en reservdels donator!, om nåt annat skulle gå sönder dock tror jag det din behöver är lite nya fräscha kondensatorer, och som nämnts zenerdioder . även vissa transistorer som är kända bråkstakar. detta brukar vara det man byter när man renoverar gammla hifi prylar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-15 21:29

kan ju berätta att den andra 7100 som jag fick hem faktiskt FUNGERAR :D först hördes inget i ena kanalen men efter att ha sprayat pottarna så kom det ljud ur även den. Så denna gång hade jag lite flyt att få hem en annan 7100 som fungerar mot bara fraktkostnaden. Förstås har jag ju inga garantier hur länge den spelar men just nu så är allt bra. Den kom i ett ljusare träslag än min gamla men det var ju enkelt fixat... bara o byta lock 8)

min "nya" 7100 har en lägre tillverkningsnummer 744007 så den är väl egentligen äldre än min första. Trots sexsiffriga tillverkningsnummer kan väl ändå inte dessa gjorts i orimliga 700 tusen ex ??? någon som vet hur man skall tolka tillverkningssiffrorna?

lu4.jpg
lu4.jpg (267.24 KiB) Visad 3529 gånger

och för dem som gillar att jämnföra så är de här side by side :) min nya 7100 längst bak

lu3.jpg
lu3.jpg (777.88 KiB) Visad 3529 gånger

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-15 22:08

första 2 siffrorna är nog år skulle jag tro

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-15 22:13

Man får ju hoppas att den använder dubbel spänningsmatning och inte som exvis Dirigent 2000 enkelsidig.
Då måste det ligga en stor konding till högtalarutgångarna.
Tycker det ser ut som 2 st. 2000 uF kondingar till höger på bild som skulle kunna vara filtreringen mot högtalarna.
Kan det stämma?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-15 22:14

Figge77 skrev:första 2 siffrorna är nog år skulle jag tro

ok då kanske de följande två är vecka och så dag... verkar ju troligt att det är så.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-15 22:22

Perfector skrev:Man får ju hoppas att den använder dubbel spänningsmatning och inte som exvis Dirigent 2000 enkelsidig.
Tycker det ser ut som 2 st. 2000 uF kondingar till höger på bild som skulle kunna vara filtreringen mot högtalarna.
Kan det stämma?

ifall du menar de två gula så ser de ut så här på närmare håll

lu6.jpg
lu6.jpg (650 KiB) Visad 3509 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-15 22:28

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Man får ju hoppas att den använder dubbel spänningsmatning och inte som exvis Dirigent 2000 enkelsidig.
Kan det stämma?

ifall du menar de två gula så ser de ut så här på närmare håll

lu6.jpg

Kan nog stämma.
Dom gör visserligen att ljudet låter lite mer "manligt" men begränsar omfånget.
Om jag inte är helt off så blir det 20 Hz i 8 Ohm och 40 i 4 Ohm.
Och det går inte att ta bort dom heller.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-16 10:44

GrosvenorAudio skrev:ok då kanske de följande två är vecka och så dag... verkar ju troligt att det är så.

Njae, dag 00 och dag 07 verkar inte rimligt. Möjligen något löpnummer, men varför skulle det börja på 00? Jag har dock ingen annan gissning...

Hur som, så är Dirigentserien förknippad med mycket nostalgi för många. Det var min första stereo 1977; en Dirigent 3000. Lycka till med renoveringen.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-16 11:12

74 år, 4 kvartal? resterande löpnummer?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-16 13:01

klart skulle kunna vara 7448 år/vecka sedan löp som du skrev, men då är man begränsad till 99 i veckan typ 25 om dagen. låter ju lite i våra dagar men kanske kan stämma?
skulle innebära att den apparaten med 00 är ett måndags ex. och det förklarar ju varför den gick sönder :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-16 14:07

Kalejdokom skrev:
GrosvenorAudio skrev:ok då kanske de följande två är vecka och så dag... verkar ju troligt att det är så.

Njae, dag 00 och dag 07 verkar inte rimligt. Möjligen något löpnummer, men varför skulle det börja på 00? Jag har dock ingen annan gissning...

Hur som, så är Dirigentserien förknippad med mycket nostalgi för många. Det var min första stereo 1977; en Dirigent 3000. Lycka till med renoveringen.

ja det här är nostalgi på hög nivå, det är ju därför det är så kul :)

sen tycker jag också att "Dirigent" är ett fyndigt namn på modellerna...en dirigent som styr och dirigerar musiken ut till högtalarna

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-16 14:10

Figge77 skrev:klart skulle kunna vara 7448 år/vecka sedan löp som du skrev, men då är man begränsad till 99 i veckan typ 25 om dagen. låter ju lite i våra dagar men kanske kan stämma?
skulle innebära att den apparaten med 00 är ett måndags ex. och det förklarar ju varför den gick sönder :)

ja vi går på det, måndagsexemplar . Jag brukar ofta få såna så det förvånar mig inte alls :wink:

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-16 14:23

ja båda är ju måndagsexemplar enligt den teorin:)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2016-10-16 17:24

Det ser ut som det är fyra utgångstransistorer på kylflänsen är det två per kanal eller npn pnp vad heter
det kvasikomplementärt ellet vad det nu var minnet sviker så det slutsteget är symetriskt utan
utgångskondensator och med dubbel matnincsspänning .

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 17:41

Lasse- skrev:Det ser ut som det är fyra utgångstransistorer på kylflänsen är det två per kanal eller npn pnp vad heter
det kvasikomplementärt ellet vad det nu var minnet sviker så det slutsteget är symetriskt utan
utgångskondensator och med dubbel matnincsspänning .

mvh Lasse-

Det kan vara samma trissa för båda sidorna om det är enkel matning
Det hade i alla fall diregent 2000 som jag hade.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-16 18:23

kollar man filter/glättningskondingarna byglingen där så ser dom parallellkopplade ut. tyder på perfectors teori.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 18:51

Det går att byta filterkondingarna mot högtalarna till 3300 uF eller 4700 Uf så blir frekvensgången bredare och då tjänstgör även kondingarna som strömbuffert.
För stora kondingar kan dock ha effekten att ge sämre frekvensgång uppåt, vilket inte låter trevligt.
Men 3300 uF borde funka fint.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-10-16 19:12

Den där har en "gammal" koppling med 4st 2N3055,enkelmatning och utgångskonding 2200uF.
Har för mig att schema finns i Cicaros stora förråd.
Först bör man nog kolla i typnyckeln efter numret,annars tar det evigheter att söka "manuellt".
Tror att det ligger i pärm 1.
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/Parm%201/

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-16 19:30

Perfector skrev:Det går att byta filterkondingarna mot högtalarna till 3300 uF eller 4700 Uf så blir frekvensgången bredare och då tjänstgör även kondingarna som strömbuffert.
För stora kondingar kan dock ha effekten att ge sämre frekvensgång uppåt, vilket inte låter trevligt.

Strömbuffert, hur då?

Sämre frekvensgång uppåt, berätta mer!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 19:46

darkg skrev:
Perfector skrev:Det går att byta filterkondingarna mot högtalarna till 3300 uF eller 4700 Uf så blir frekvensgången bredare och då tjänstgör även kondingarna som strömbuffert.

Strömbuffert, hur då?

Sämre frekvensgång uppåt, berätta mer!

Frekvensgången i en stor bult är inte rolig.
Den buffrar ju ström och blänker ur sig när man spelar på låg volym.
Det gjordes ofta med bilstereo där inte slutstegen orkade trycka ström.
Gissar att dom som sitter i kan ge 2.5 Ampere i stöten vilket ger bashjälp, framförallt om den sitter ihop med enbart basen.
Men även annars.
Bara att prova med en större och jämföra de 2 förstärkarna

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-17 15:48

GrosvenorAudio
Nu när du har två maskinar har du ju ett ypperligt läge att jämföra dom mot varandra. T.ex spänningen över sluttrissornas emittermotstånd (de fyra vita stående på kortet närma sluttrissorna), de där som avslöjar hur hög biasström som går genom varje sluttrissa. Även jämföra hur varma vissa komponenter blir.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-10-17 17:12

Flint skrev:GrosvenorAudio
Nu när du har två maskinar har du ju ett ypperligt läge att jämföra dom mot varandra. T.ex spänningen över sluttrissornas emittermotstånd (de fyra vita stående på kortet närma sluttrissorna), de där som avslöjar hur hög biasström som går genom varje sluttrissa. Även jämföra hur varma vissa komponenter blir.

Tack för förtroendet men tyvärr är jag helt okompetent för att utföra någon sorts servicearbeten på elektronik, äger inte ens en multimeter :oops: mina begåvningar ligger på annat håll. Okej jag kan byta signallampor och kondingar i högtalarfilter men sen är det stopp :)

min nya Dirigent utvecklar nästan ingen värme alls. Gallren uppe på lådan är svala ännu efter att ha stått på många timmar.Så var min gamla receiver också när allt funkade som det skulle.

Återgå till Vintage-hifi