Däcket saknar dolby eller annan brusreducering så måste ju vara ett tidig modell i vilket fall.
Moderator: Redaktörer
GrosvenorAudio skrev:Vet någon om detta luxor dt-4000g är ett kassettdäck tillverkat av Luxor i Motala? undrar då däcket saknar det typiska "Luxor Motala" klistermärket samt att Luxor loggan inte är den klassiska från Luxor
Däcket saknar dolby eller annan brusreducering så måste ju vara ett tidig modell i vilket fall.
GrosvenorAudio skrev:Tack för svaret. Har köpt däcket på annons o väntar på leverans så har än så länge bara säljarens bilder att gå på. Men jo det ser ut att vara designat för att stå upp... så allt som stod Luxor på var inte deras egen tillverkning redan så här tidigt? om det finns en koppling till Philips...detta måste ju vara från ca 1970-74
GrosvenorAudio skrev:Däcket saknar dolby eller annan brusreducering så måste ju vara ett tidig modell i vilket fall.
PerStromgren skrev:GrosvenorAudio skrev:Däcket saknar dolby eller annan brusreducering så måste ju vara ett tidig modell i vilket fall.
I PDF-filen nedan står 1971.
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/Ba ... G1D-17.pdf
PDF-filen tillhör vår faktiskt-vän cicaro, han kanske vet mer?
Perfector skrev:GrosvenorAudio skrev:Tack för svaret. Har köpt däcket på annons o väntar på leverans så har än så länge bara säljarens bilder att gå på. Men jo det ser ut att vara designat för att stå upp... så allt som stod Luxor på var inte deras egen tillverkning redan så här tidigt? om det finns en koppling till Philips...detta måste ju vara från ca 1970-74
Kan stämma hyfsat bra.
Kanske innan luxor gjorde sina egna däck.
Men hittar du ett Philips 2521 så har en absolut vinnare.
Bättre däck har jag inte hört, undantaget den 2507 jag moddade hej vilt och fick så bra ljud ur att ingen kunde fatta att dom lyssnade på kassetter.
Tonhuvud och raderhuvud från 2521
Ny nätdel med 2x15 volt.
Zenerdiodbryggan till 24 volt.
Alla transistorer till 65 volt samma förstärkning.
Ombyggnad av rader oscillatorn till 65 kHz raderfrekvens.
Dämpning av signal ut och känslighet in för anpassning till modern 0.775 v. signalstandard.
Mycket gjordes i samarbete med Philips i Norrköping som villigt ställde upp med ritning efter mina ideer.
Jag spelade in band till Track Tape i Malmö som användes i deras butik för att visa hur bra deras kassetter faktiskt var.
T.om HiFi o ch Musik hade svårt att förstå vad dom hörde.
GrosvenorAudio skrev:så intressant! tack för att du berättar. Var finns det däcket idag?
Perfector skrev:GrosvenorAudio skrev:Tack för svaret. Har köpt däcket på annons o väntar på leverans så har än så länge bara säljarens bilder att gå på. Men jo det ser ut att vara designat för att stå upp... så allt som stod Luxor på var inte deras egen tillverkning redan så här tidigt? om det finns en koppling till Philips...detta måste ju vara från ca 1970-74
Kan stämma hyfsat bra.
Kanske innan luxor gjorde sina egna däck.
Men hittar du ett Philips 2521 så har en absolut vinnare.
Bättre däck har jag inte hört, undantaget den 2507 jag moddade hej vilt och fick så bra ljud ur att ingen kunde fatta att dom lyssnade på kassetter.
Tonhuvud och raderhuvud från 2521
Ny nätdel med 2x15 volt.
Zenerdiodbryggan till 24 volt.
Alla transistorer till 65 volt samma förstärkning.
Ombyggnad av rader oscillatorn till 65 kHz raderfrekvens.
Dämpning av signal ut och känslighet in för anpassning till modern 0.775 v. signalstandard.
Mycket gjordes i samarbete med Philips i Norrköping som villigt ställde upp med ritning efter mina ideer.
Jag spelade in band till Track Tape i Malmö som användes i deras butik för att visa hur bra deras kassetter faktiskt var.
T.om HiFi o ch Musik hade svårt att förstå vad dom hörde.
GrosvenorAudio skrev:däcket anlände, bakpå syns Mitsubishis logga![]()
kosmetiskt mycket fint o fungerar faktiskt också mekaniskt, spolar bak o fram utan problem MEN det hörs ett svagt brumm i vänster kanal o när man sätter fingret på aluminiumhöljet så ökar brummetvad betyder det? hade upp däcket o försökte spraya de pottar jag hittade men brummet försvann inte.
Perfector skrev:GrosvenorAudio skrev:däcket anlände, bakpå syns Mitsubishis logga![]()
kosmetiskt mycket fint o fungerar faktiskt också mekaniskt, spolar bak o fram utan problem MEN det hörs ett svagt brumm i vänster kanal o när man sätter fingret på aluminiumhöljet så ökar brummetvad betyder det? hade upp däcket o försökte spraya de pottar jag hittade men brummet försvann inte.
Gissar på en dålig jordslinga för ena kanalen.
Du kan inte få bort den genom att vrida anslutningarna fram och tillbaks?
Gamla däck brukar få tunna oxidskikt som kan ge brum.
Lasse- skrev:Hej lite skavanker får du nog räkna med på kassett däcket det är ju inte fabriksnytt precis NOS kanske.Någonting
händer med elektroniken hela tiden vad det nu är.
mvh Lasse-
GrosvenorAudio skrev:Lasse- skrev:Hej lite skavanker får du nog räkna med på kassett däcket det är ju inte fabriksnytt precis NOS kanske.Någonting
händer med elektroniken hela tiden vad det nu är.
mvh Lasse-
jo så är det, däcket är ungefär jämngammalt med mig så ca 46 år då![]()
gissar att en del transistorer o sånt tappat värdet o borde bytas...
Svempa skrev:Rec/play-omkopplaren är väl det jag skulle kolla först. Den kopplar om många delar av elektroniken för rec respektive play. Oxid där kan ge många spännande fenomen. Klassiskt problem redan på den tiden kassettdäck fortfarande var aktuella.
Svempa skrev:Vill man bekräfta orsaken kan man ibland få bort oxiden genom att motionera omkopplaren. Tryck ner rec-tangenten ett stort antal gånger.
GrosvenorAudio skrev:Luxordäcket har vandrat vidare till nästa ägare som får reda ut bekymmren. I utbyte fick jag ett annat mycket mera spännande toppmatat deck från 1975 som spelar musik utan störningar i signalvägen![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster