Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-12-01 17:45

Så var det klart! Jag satte dit dioder på regulatorerna ändå, på undersidan.

Ingångsförstärkaren med Nichicon USW:
DSC_0041.JPG
DSC_0041.JPG (153.38 KiB) Visad 4485 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-12-06 19:00

darkg har du provlyssnat din SC8a än? Och i så fall upplever du någon skillnad mellan innan och efter renovering?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-12-06 23:12

Rille skrev:darkg har du provlyssnat din SC8a än? Och i så fall upplever du någon skillnad mellan innan och efter renovering?


Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-12-07 00:00

När du väl lyssnat, skriv gärna en rad om dina intryck. Jag har fått igång min och inser att det kan dröja innan jag fixar resten som du gjort så snyggt. Men jag är ju nyfiken på vad du tycker om din..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-12-09 02:13

Kopplade in SC8 och PA8 för första gången nu. Något är galet med slutsteget.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-12-09 11:28

Asch va trist! Jag som hoppades på en lyssningsupplevelse i stället. Hoppas du får till det så det fungerar.. Jag väntar med spänning..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-12-12 17:13

Det var lite blandade issues. Två säkringar rök, och jag kom på att jag har sett att PA8 ogärna matar < 8 ohm, och jag spelar på Guru QM10two som specas till 5. Omkopplaren till lurar var inställd på lurar, så det var ju lätt åtgärdat.

Men dessutom väsnades trafon alldeles för mycket! Lika mycket bortkopplad som ikopplad. Även förstegets transformator hördes mer än jag tycker kan vara lagom. De står på varandra så jag kan tänka mig att de kopplar lite också. Jag rafsade ihop en dc-fälla och det blev bättre, jag ska göra en lite prydligare sådan "sen" och hoppas få bort lite brum till. Ja, så ställde jag grejorna på en betongplatta för att inte koppla ner lika mycket vibrationer i möbeln.

För att ändå kunna spela lite utan oro kopplade jag helt enkelt in motstånd i serie med högtalarna, inte så elegant men bättre än inget.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-12-14 11:16

Och nu när du lyssnat, hur låter det?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-12-14 16:17

Rille skrev:Och nu när du lyssnat, hur låter det?


Med all tänkbar reservation - resistorerna, rummet är olyssnat innan, högtalarna knappt heller, och inte ens Sentec-delarna har jag hört, källan är en squeezeboxföregångare med sin egen dac - låter det bra. Rent, i alla fall, möjligen en aning ljust snarare än motsatsen, men QM10 kan luras lite när man är ovan. Jag har inte heller dämpning bakom. Så mängden förvirrande faktorer är överväldigande, det enda som egentligen kan sägas att det inte finns några uppenbara stora tokigheter :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2019-11-02 16:28

Nu efter lång tid tog jag tag i min SC8 som lämnat ett brumm ifrån sig. Nu bytte jag regulatorerna och fick bort brummet helt. Jag kopplade upp den i sovrummet mot mina PA9 och Pip. Ingen FElyssning eller mer kritisk lyssning har gjorts, men rent spontant så hittar jag inget att klaga på utom möjligen att nivån ut ifrån den är lite stark för att ha ett brett justerområde på volymkontrollen. Det blir starkt för fort helt enkelt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2019-11-04 14:30

Det är sant, det minns jag att jag hade synpunkter på. För närvarande spelar jag inte på Sentec-sakerna, men jag har vissa "planer". En lättare modifiering av volymkontrollen läggs i bakhuvudet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav PerStromgren » 2019-11-04 14:42

Rille skrev:Nu efter lång tid tog jag tag i min SC8 som lämnat ett brumm ifrån sig. Nu bytte jag regulatorerna och fick bort brummet helt. Jag kopplade upp den i sovrummet mot mina PA9 och Pip. Ingen FElyssning eller mer kritisk lyssning har gjorts, men rent spontant så hittar jag inget att klaga på utom möjligen att nivån ut ifrån den är lite stark för att ha ett brett justerområde på volymkontrollen. Det blir starkt för fort helt enkelt.


Jag har några par dämpsatser för just sådant här bruk!

https://www.amazon.co.uk/Rothwell-Line- ... B00WT3MVEY

Det är ju snyggare att lösa saken med en lödkolv, men detta är mycket snabbare! (Om man har dämpsatserna hemma, vill säga.)
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster