Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-04 12:03

Jag kom nydligen över försteget Sentec SC8 där ena kanalen brummar, ordentligt! Jag har sedan jag såg SC8 första gången velat ha ett baserat på utseendet och funktionen. Nu när jag fått känna på knoppar och spakar så slås jag av vilken känsla av kvalite det är i dom. Att gämföra mot dagens plastiga vred är löjeväckande. Så när utseende, funktion och känsla är rätt så vill jag ännu mer rädda denna apparat från elhimlen.. Troligen finns här folk som har en SC8 och kan bidra med tipps på varför den brummar och vilka uppdateringar som är lämpliga. Det första jag fick göra var att byta nätsladden som inte gick i jordt uttag till en med platt eurokontakt. Kondensatorerna kommer bytas då de troligen gjort sitt och behöver bytas. På sidan http://tekniken.se/sentec/doc/kondensator.html
Hittar jag lite info om det och där finns även lite andra tipps och info om uppdateringar. Men tex så skrivs det att tantaler inte har i ljudkedjor att göra men det står inte vilken typ som med fördel bör sitta där istället.. Jag saknar lite info med andra ord. Jag tänkte att detta likt sidan kan hjälpa andra SC8 ägare med en sammanställd inköpslista för renovering och uppdatering samt lite bilder från renoveringen. Så komm med tipps på hur ni gjort eller hade gjort.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Figge77 » 2016-11-04 13:44

i signalvägen bör det sitta kondensatorer av typen MKT (Polyester) eller MKP (Polypropylen).
Wima MKS2 passar rätt bra att ersätta lytar på trånga kretskort.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-04 15:17

Följer tråden, jag ska vid tillfälle titta till min SC8.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-07 23:49

Nu börjar en inköpslista fyllas på och några frågetecken har uppstått. På sidan tekniken så föreslås byten av transistorerna till något nyare varianter. Detta tänkte jag göra när jag ändå är inne och rotar i apparaten. Det föreslås en ändring av motståndsvärden till 36kΩ på motstånden 5-6 på alla moduler utom tonkontrollen där 51kΩ föreslås och phonomodulen. Varför föreslås 51kΩ på tonkontrollen och inte 36kΩ?

Jag har ursprungligen inte tänkt lägga ner tid på phonodelen då jag har en bra riaa till min skivspelare och SC8an kommer troligen inte kopplas till en skivspelare med krav på högsta återgivning någonsin. Men om någon nu har en bra och välfungerande uppdatering av phonodelen så är det lika enkelt att göra det på en gång, så kom gärna med förslag..

Totalkostnad på min inköpslista från Elfa än så länge är 396kr med moms och frakt. Då har jag inte valt varken de dyraste eller billigaste komponenterna, utan de som av någon anledning verkar vara tillräckligt bra.. Jag har inte hittat någon foliekonding att ersätta tantalkondingarna utan ersätter dom med elektrolyter. 47uf är lite för stort värde för fina foliekondingar, dom blir så rackarns stora.. Har någon ett annat/bättre förslag till ersättningskondingar?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-08 03:45

Rille skrev:Nu börjar en inköpslista fyllas på och några frågetecken har uppstått. På sidan tekniken så föreslås byten av transistorerna till något nyare varianter. Detta tänkte jag göra när jag ändå är inne och rotar i apparaten. Det föreslås en ändring av motståndsvärden till 36kΩ på motstånden 5-6 på alla moduler utom tonkontrollen där 51kΩ föreslås och phonomodulen. Varför föreslås 51kΩ på tonkontrollen och inte 36kΩ?

Jag har ursprungligen inte tänkt lägga ner tid på phonodelen då jag har en bra riaa till min skivspelare och SC8an kommer troligen inte kopplas till en skivspelare med krav på högsta återgivning någonsin. Men om någon nu har en bra och välfungerande uppdatering av phonodelen så är det lika enkelt att göra det på en gång, så kom gärna med förslag..

Totalkostnad på min inköpslista från Elfa än så länge är 396kr med moms och frakt. Då har jag inte valt varken de dyraste eller billigaste komponenterna, utan de som av någon anledning verkar vara tillräckligt bra.. Jag har inte hittat någon foliekonding att ersätta tantalkondingarna utan ersätter dom med elektrolyter. 47uf är lite för stort värde för fina foliekondingar, dom blir så rackarns stora.. Har någon ett annat/bättre förslag till ersättningskondingar?


Jag har inga direkta råd. Som modulerna sitter får det ju inte plats några stora doningar. Men 47 μF - behövs det egentligen? Jag menar, med elektrolyter finns det ingen större anledning att snåla, så de kanske är överdimensionerade? Jag pillade ihop en Pass Labs-buffert där in- och utgångskondensatorerna var specade till 1 resp. 10 μF, till exempel. Nu blir jag lite sugen på att meka. Men det går nog över.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 09:24

Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-08 14:19

RogerGustavsson skrev:Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?


Hej Roger
Jo det borde gå, men jag har inte hittat någon. Kan du länka till ett förslag?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-08 14:23

Darkg jag vet inte varför värdet är 47uf men då jag utgår ifrån att konstruktören satt just det värdet av en anledning så håller jag mig till originalvärden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 14:39

Rille skrev:
RogerGustavsson skrev:Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?


Hej Roger
Jo det borde gå, men jag har inte hittat någon. Kan du länka till ett förslag?


Elfa har numera endast ytmonterade. Mouser har t.ex. dessa med benavståndet 2.5 mm: http://www.mouser.com/ProductDetail/Nic ... sPgA%3d%3d

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-08 17:38

Ja Roger den ser bra ut. Om jag får ihop lite fler grejer från Mouser att beställa så är de klara kandidater till projektet. Men om jag inte hittar mer grejer att beställa därifrån så blir det väldigt dyra kondingar med frakten.. Jag måste mäta lite så jag vet vad som får plats också.. Kanske måste det bli dom från mouser..

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Figge77 » 2016-11-08 18:02

jag försöker undvika lytar i signalvägen så långt det går. men ibland får man nöja sig med lyt. då gör jag en kompromiss med Elna RFS och en mindre typ 470nf film parallellt, men även Nchicon UKL funkar väl ok. sista är en standard "low leakage" alla tillverkare har nog någon sådan. Rubycons heter TWL , vet inte vilka elfa kör med.

aldrig provat polymer till det ändamålet, hmm kanske jag borde?
jag har bara använt dessa till digitala kretsar i cd-spelare.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 19:31

Rille skrev:Ja Roger den ser bra ut. Om jag får ihop lite fler grejer från Mouser att beställa så är de klara kandidater till projektet. Men om jag inte hittar mer grejer att beställa därifrån så blir det väldigt dyra kondingar med frakten.. Jag måste mäta lite så jag vet vad som får plats också.. Kanske måste det bli dom från mouser..


Har förmodligen en större beställning på gång hos Mouser, du kan hänga på där om du vill.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-08 21:47

RogerGustavsson skrev:Har förmodligen en större beställning på gång hos Mouser, du kan hänga på där om du vill.


Förträffligt Roger! 9st tack! Vi hörs på PM..

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-10 00:29

Jag funderar på om det är värt att även byta ut de keramiska kondingarna. Kostnad och jobb är ju inte mycket att gnälla om men om det inte behövs.. Vad säger ni som vet bättre än jag om keramiska kondingars livslängd?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-10 11:28


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-10 17:37

Man kanske helt enkelt skulle ordna nån relälösning för nätbrytaren, den brukar tydligen krångla.

Kondensatorvalet retar mig. Hur valde du? Läckström, livslängd / temperatur, ESR, allmän känsla av kvalitet (fabrikat osv) eller vad?

Mouser har för övrigt fraktfritt vid uppnåeliga 400 kr.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-10 21:56

Jag har inte valt klart än.. Jag väljer efter min egen begränsade kunskap i ämnet och vad jag får för råd som verkar vara bra. Och där jag inte vet så brukar jag gå på en dyrare variant av ett känt märke.. Ja menar em jag behöver två lite större kondingar och så kostar en 3kr och den dyraste 10kr, ja då får jag väll bli 14kr fattigare.. Men föreslå gärna kondingar. Blir prisbilden 500kr mot 15 och den för 500 har en benkonfiguration på 4cm och det behövs 2,5mm så går den troligen också bort pga att det inte får plats och är för dyr.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Figge77 » 2016-11-10 23:16

low leak till dom som sitter i serie med signalen(exempel: Nichicon UKL, electrokit), och low esr till resten (exempel: Panasonic FM, Elfa)

edit: såg att electrokit bara hadde 2st olika. och ingen du behöver. mouser har nog allihop
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-11 03:19



I den avdelningen har jag 47n (= spec.) och 2 x 1n (2 x 10n spec.). Jag sätter nog på en RC-snubber som typ https://goo.gl/7EE7wI på själva knappen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-11 03:55

Figge: Tack för det. UKL har onekligen låg läckström. Vi får se vad jag slår till på.

Rille: som jag då ungefär, gällande urvalsmetodiken :-)

Vad jag ser nu så är det nätsladd, ev fix med nätbrytaren, 14+2 kondingar som ersätter tantal, ett par lysdioder, och övriga elektrolyter på baskortet, ej i signalvägen: 1000uf, 470, 47. Har jag missat nåt? :-) Jo, två kondingar på 851-kortet. Har du det eller 821? Och har du phonosteg SC842 eller SC947?

Jag byter inga transistorer tror jag.

Och du, har du möjligen kollat rastermått på 47uF och 470uF på baskortet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-11 11:17

Vad kul att vi verkar bli några som fixar till sina gamla SC8or. Jag jobbar 7 långa dagar och är sen ledig 7. Och nu har jag just gått på min period i går. Jag skriver från pendeltåget nu så tyvärr kommer jag vara mer aktiv i tråden med rasteravstånd och olika kondingar.. Jag kommer byta transistorerna då dom är på väg att utgå från Elfa.. Eller i allafall beställa hem dom..
Men nu börjar ju tråden ta den form jag hoppats, nämligen att ge info om renovering/modifiering av SC8an på ett trevligt och informativt sätt. Hörs närmre nästa torsdag..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-11 19:24

Jag gick igång lite på transistorerna ändå, men det visade sig att jag genomgående har B-versioner, så de får allt sitta.

Tillägg till mina inköps / fixa-anteckningar ovan: kondensatorer och dioder till stabbarna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-13 04:20

Jag har öppnat och kan kolla mått själv.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-13 14:10

Toppen! Skriver du de du kollat så kanske vi andra slipper öppna och kolla vi också..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav darkg » 2016-11-14 00:39

baskortet sitter två axiella glättningskondensatorer med hålavstånd 41 mm. De kan vara upp till 18 mm i diameter. Två 47uF tantaler med utvikta ben till kanske 20 mm sitter illa till mellan två moduler, man får kolla vad som funkar beroende även på vad man sätter på den modul som riskerar att krocka! Övriga elektrolyter rastermått 5 mm, de små kan vara 10 och de större 16 mm i diameter.

modulerna sitter 47uF tantaler med rastermått 3.5 mm (SC82, SC851), och 5 mm (SC821, SC842), även 3u3 på SC842 och 22u på SC851 5 mm.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-17 21:19

Jag blev lite för sugen på att få ordning på den för att vänta, så jag åkte till Elfa och handlade lite. Jag köpte 2200uf i stället för 1000uf på C107, C108. 470uf och 47uf inhandlades också och jag bytte i dag. Anledningen till renoveringen för mig var ju att den brummade på ena kanalen. Nu efter att de kondingarna är bytta så är brummproblemet borta. :D
Jag kommer såklart byta resterande komponenter som jag tänkte inkludera från början, men nu får det ta den tid det tar.. En sak jag märkt är att det tar ett hack på volymen för att få lagom ljudstyrka och vid två hack så är det ganska starkt. Jag önskar få ett mer användbart användningsområde för volyminställning. Har någon en bra ide om hur en sådan moddifiering kan utföras?
Föresten så undrar jag hur ser vilken version av huvudkort jag har. På mitt står bara SENTEC 03 och skrivet med spritpenna 009. Kan det möjligen handla om en förserie och att jag har fått tag i ex nr9?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-17 23:18

Jag försökte mig på att löda ega kablar från DIN 5polig till RCA med hjälp av denna sida https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Resultatet blev ljud i höger kanal och tyst i vänster. Nu kan jag ju prova de andra stiften för vänster kanal, utom mittenstiftet som är jord såklart.. Och nu har jag just skruvat ihop lådan och kopplat in den. Vet någon på rak arm vilket stift som är ljud ut vänster ur SC8an?

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-17 23:43

Jag hittade svar på dämpningsfrågan här på faktiskt i denna tråd viewtopic.php?t=4165
Man sätter altså ett motstånd innan attenuatorn på 47k så sänks nivån med 10db. Tack för det Pekka!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-18 07:58

Rille skrev:Jag försökte mig på att löda ega kablar från DIN 5polig till RCA med hjälp av denna sida https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Resultatet blev ljud i höger kanal och tyst i vänster. Nu kan jag ju prova de andra stiften för vänster kanal, utom mittenstiftet som är jord såklart.. Och nu har jag just skruvat ihop lådan och kopplat in den. Vet någon på rak arm vilket stift som är ljud ut vänster ur SC8an?


Följer det inte DIN-standarden?

Bild

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-18 11:10

Jag kopplade stift 1 till vänster RCAkontakt och stift 4 till höger RCAkontakt och fick bara ljud i höger RCAkontakt. Jag provade såklart att skifta kontakterna i slutsteget för att se om problemet följde med eller var kvar i vänster kanal. Felet följde med RCAkontakten.. Jag har nu tagit isär kabeln och dubbelkontrollerat lödningar och mätt igenom kabeln utan att hitta kortslutning eller kontaktproblem. Kabeln borde således fungera finfint. Jag får väll öppna SC8an och se om den är kopplad annorlunda..

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster