Lenco L75

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Lenco L75

Inläggav Lasse-pin » 2016-12-26 16:50

vom.jpg
vom.jpg (95.41 KiB) Visad 1722 gånger
Som jag nämnde i en annan tråd skulle min Lenco L-75a få en kompis.
Han är som färdig nu.
Det är en Voice of Music rörförstärkare som har fått en plint han också.
Äkta Honduras mahogny och hemsågad/torkad björk från Dalarö.110v trans inkopplad
Problemet är att Phonoingången låter hemskt lågt.Ska jag då koppla in ett RIAA ska ju en annan ingång användas.
Det är bara tre ingångar Phono,radio och aux.Kan man sätta RIAAn i radio ingången eller en CD???
Eller kan man göra på något annat sätt???

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lenco L75

Inläggav Perfector » 2016-12-26 16:56

Phono har nog den högsta känsligheten.
En till liten plint med 2 ingångar och omkopplare mellan de 2 så kan ju sätta en förförstärkare till pickupen om det är en MM eller mcförstärkarmodul om det är MC.
Du får 2 ingångar till phono och valbarhet utan att trycka i och ur kontakter
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Lenco L75

Inläggav leffe » 2016-12-26 17:19

Troligen så är din phonoingång konstruerad för typ kristall p-u - kanske kan funka med nån typ passiv step-up trafo,

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Lenco L75

Inläggav GrosvenorAudio » 2016-12-26 18:03

vackert träarbete, dom ser ut att må bra tillsammans alla tre :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lenco L75

Inläggav paa » 2016-12-27 01:10

Om phonoingången är avsedd för kristallpickuper (vilket är troligt) så är det en linjeingång utan RIAA-kompensation.
Vilken ingång du än använder för skivspelaren så krävs det ett externt RIAA-steg före. Det kan hända att phono-ingången funkar tillsammans med en RIAA men det kan också händas att den överstyrs, det är ju bara att prova. Dom andra två ingångarna är säkert inbördes lika så det inte spelar någon roll vilken av dem du använder.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Lenco L75

Inläggav Lasse-pin » 2016-12-27 19:14

Jag tar och testar ett RIAA helt enkelt.....
och sedan får jag väl gå ner i källaren och hitta ett nytt projekt.....

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Lenco L75

Inläggav leffe » 2016-12-28 01:23

paa skrev:Om phonoingången är avsedd för kristallpickuper (vilket är troligt) så är det en linjeingång utan RIAA-kompensation.
Vilken ingång du än använder för skivspelaren så krävs det ett externt RIAA-steg före. Det kan hända att phono-ingången funkar tillsammans med en RIAA men det kan också händas att den överstyrs, det är ju bara att prova. Dom andra två ingångarna är säkert inbördes lika så det inte spelar någon roll vilken av dem du använder.


Kom just på att jag har samma problematik med en gammal rörförstärkare från -63 (Revox), men det måste finnas nån RIAA-korrigering, för ingången låter helt normalt förutom låg nivå - jag använder den med en MC-puppa med hög utsignal och en passiv step up (audio innovation) och det låter hur bra som helst.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Lenco L75

Inläggav Lasse-pin » 2017-01-04 22:56

Har nu testat med en RIAA i phonoingången.Det fungerar men det brummar ordentligt.Nu står förstärkare och grammofon nära varandra/ingen jordkabel mellan förstärkare och grammofon.Finns ingen jordkontakt på förstärkare.Kan man koppla in nätjorden?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lenco L75

Inläggav Perfector » 2017-01-04 23:06

Lasse-pin skrev:Har nu testat med en RIAA i phonoingången.Det fungerar men det brummar ordentligt.Nu står förstärkare och grammofon nära varandra/ingen jordkabel mellan förstärkare och grammofon.Finns ingen jordkontakt på förstärkare.Kan man koppla in nätjorden?

Du har väl metall i förstärkaren?
Då kan du koppla en jord mellan de 2 och kolla om det hjälper.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Lenco L75

Inläggav Lasse-pin » 2017-01-04 23:25

Ja,just det............................... :oops:


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster