Technics/Hitachi värt att renovera?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
saabkungen
 
Inlägg: 358
Blev medlem: 2008-05-16
Ort: Skärblacka

Technics/Hitachi värt att renovera?

Inläggav saabkungen » 2016-12-30 17:15

Halloj å gott nytt år på er!
Vet inte riktigt om dessa räknas som vintage, admin får flytta annars.

Gick in på min lokala second hand butik häromdagen. De höll på att kontrollera senaste donationerna.

Två vinylspelare testades:
En Technics BD22. Inget lock, trasig drivrem och när de skulle sätta. Strömmen lossnade kontakten och försvann in i chassit.

En Hitachi HT350. Visuellt OK, men när de satte i strömmen blinkade den bara till å dog. Har kollat säkringarna och inget är bränt på kretskortet.

Fick dem billigt så frågan är om nån av dem är värt att lägga några kronor på att fixa.
Tankar och idéer mottages tack.
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Technics/Hitachi värt att renovera?

Inläggav Mannegizen » 2016-12-30 18:04

Hitachin har jag ingen erfarenhet av däremot har jag pillat på en Sl-BD22 som tallriken knappt snurrade på.

Den plockade jag isär och sprutade dexoit i 33/45 varvs väljaren och i alla kabelanslutningar som det gick att lossa på samt sprutade deoxitfaderlube i potten för "pitch adjust".

Sedan fungerade den bra, tog väl cirka 10-15 minuter innan varvtalet stabiliserade sig, kommer inte ihåg om det var upp eller neråt i hastighet men skillnaden var ytters marginell och inget jag hörde, det vara bara synligt på hastighetsindikatorn.

Ljudmässigt fann jag inget jag störde mig på, reglagen kändes dock väldigt budget.

Den tar bara pickupper av T4P typ, vilket antagligen minskar urvalet men man slipper fippla med något förutom motvikten vid byte.

En helt OK budgetspelare skulle jag tro.

Värdet motsvarar väl en billig pickup + rem ;-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Technics/Hitachi värt att renovera?

Inläggav phloam » 2017-01-12 01:01

BD-22 är något av en doldis har jag för mig, överraskande bra, skulle helt klart försöka fixa. /Technics-fan

Användarvisningsbild
saabkungen
 
Inlägg: 358
Blev medlem: 2008-05-16
Ort: Skärblacka

Re: Technics/Hitachi värt att renovera?

Inläggav saabkungen » 2017-01-12 10:37

Jahapp, kontakten var lätt att fixa, den hade bara böjt upp sig på kretskortet. Ny rem beställd, inga problem att sätta dit. Återstår bara ett lock. (sen har jag ingen aning om nål osv är ok än)

Båda spelarna ser fina ut efter en rejäl avtorkning.

Angående Hitachin får jag ingen ordning på den, finns nån i Norrköpingstrakten som kan tänka sig ta en titt på den?
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster