Service av Sony rullbandspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Service av Sony rullbandspelare

Inläggav oa51 » 2016-12-31 23:38

Hej! Jag har en kompis vars gamla Sony rullbandspelare inte längre driver stora band, medans små fungerar. Har ni tips på var man lämnar in en sådan för att se om den går att fixa. Lokalisation? Ludvika och söderut till Södertäljetrakten......

Tack på förhand
Peter
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Service av Sony rullbandspelare

Inläggav Perfector » 2017-01-01 00:05

oa51 skrev:Hej! Jag har en kompis vars gamla Sony rullbandspelare inte längre driver stora band, medans små fungerar. Har ni tips på var man lämnar in en sådan för att se om den går att fixa. Lokalisation? Ludvika och söderut till Södertäljetrakten......

Tack på förhand
Peter

Det låter som ett klassikt remproblem.
Den stora spolen väger för mycket och remmen slirar.
Rent praktiskt kan då kolla med vilken serviceverkstad som helst om det finns remmar.
Eller kolla på Sonys hemsida om dom har.
Annars plocka ur remmarna och kolla längden samt beställa någon cm kortare remmar så borde det fungera.
Annars kanske kalle på ReHifi kan hjälpa dig, han sysslar ju med sån't har jag för mig och är medlem i forumet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Service av Sony rullbandspelare

Inläggav jowl » 2017-01-04 12:22

Om man går till någon gammal radioreparatör som fortfarande går på reservdelslistan när han kollar om det fortfarande finns remmar att få tag på, kan det vara bra att veta att det, till alla vanligare modeller, finns nya remmar på eBay. Det har hänt mig ett par gånger att jag stövlat in på någon lokal radioaffär , snackat in mig, och fått komma in i verkstaden för att spana in de olika gamla projekt som står där och dammar. "Tyvärr finns inga delar längre", sägs det ofta, men jodå, det finns det ofta visst. :)
http://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m4084.l1313&_nkw=Drive+belt+Sony+reel

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Service av Sony rullbandspelare

Inläggav jowl » 2017-01-04 12:27

Fast det finns såklart mycket reko reparatörer, närmaste jag känner till är Bergslagens Radio i Lindesberg, epost bra@bergslagensradio.se. De har hjälpt mig med remmar till en modell som ingen visste fanns.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Service av Sony rullbandspelare

Inläggav PerStromgren » 2017-01-04 16:29

Jag håller helt med, det är ett rem-problem. Om ni inte har alla tummar mitt i handen, tycker jag att ni ska lyfta på några skruvar och titta efter vilken rem som har problem och följa rådet om e-bay.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Re: Service av Sony rullbandspelare

Inläggav Daniel_A » 2017-01-04 23:33

Om du skulle behöva assistans kan jag varmt rekommendera Schuberts Bandspelarservice.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Service av Sony rullbandspelare

Inläggav Lasse- » 2017-01-06 17:53

Flera år sedan så köpte jag en rem till min Tanberg skolbandspelare i stereo modell ifrån Schuberts bandspelarservice
och det var inget problem med det och den kom med ett brev på posten.

mvh Lasse


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster