Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav jowl » 2017-01-13 19:03

Hej forumet! Köpte en spelare av nämnda modell på Röda Korset för ett tag sedan, men den gav ifrån sig ett missljud som jag inte riktigt förstod vad det berodde på. När jag strax därefter sprang på ytterligare en på en annan välgörenhetsinrättning köpte jag den, så jag skulle kunna jämföra de fysiska skillnaderna mellan exemplaren och räkna ut vad som är fel med den första.

Självklart hade den andra samma problem. :oops:

Sitter alltså för närvarande med två Solid-1 som nästan fungerar. Det är hastighetsväljargaffeln i plast som tar i remmen när man har hastighetsväljarspaken i extremläge åt något håll det händer. Men det måste man väl kunna ha?!? För man tillbaka spaken något mot mitten/offläge försvinner ljudet. På den ena spelaren är problemet dock lite värre, och remmen tenderar att ofta hoppa av.

Båda remmarna är nya, har provat både Thakker och en amerikansk leverantör eftersom jag först trodde det var remmen som felade. Men två olika tillverkare borde väl inte slutföra remmar av felaktig dimension? Båda spelarna är i övrigt ordentligt uppsmorda och borde kunna vara redo att leverera musik till den som behöver en lagom spelare, om inte det vore för det här nesliga felet.

Det är märkligt, tycker jag. Man kan ju anta att spelarna inte gjorde det underliga ljudet från fabrik, men jag ser inget utom stål och plast i kedjan från spak till gaffel, alltså inget som borde slå sig eller förändras över tid. Skulle kanske kunna fila lite på den ena för att se om man kunde få bort ljudet vid uppspelning, men risken är ju att man tar för mycket och det till slut inte går välja hastighet alls. Har någon några idéer på vad som kan göras?

Här är en video, lyssnar man noga kan man nog höra ljudet, samt när det försvinner: Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav paa » 2017-01-13 23:13

Sitter motorn rätt monterad eller sitter den snett på något sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav Perfector » 2017-01-13 23:22

Plocka bort tallriken och lyssna på motorn.
Är den ok, så sätt tillbaks tallriken utan remmen och snurra på den och lyssna efter missljud.
Då får du svar på vad som låter.
Om ingendera låter var för sig, kolla då så det inte är remmen som är för hård sträckt, dvs. om det är en för kort rem vilket skulle betyda att man ersatt remmen med en felaktig.
Då är rembyte lösningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav jowl » 2017-01-14 18:07

Tycker nog inte att motorn ser ut att sitta snett eller konstigt på någon av spelarna, och tallrikarna snurrar fint så länge inte remmen sitter på... Har kontaktat Thakker och LP Gear, och frågat om de har någon idé, det verkar ju faktiskt vara så att remmen kanske är lite för bred...

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav jowl » 2017-01-24 00:48

Fick inget svar från någondera firman, så eftersom jag hade en extra rem, tog jag och skar ner den drygt 1mm på bredden. Det fanns ju spår på en av tallrikarna efter tidigare remmar, som tycktes mig smalare än de jag fick från Thakker och LP Gear. Tack till er som fick mig våga tvivla på remmen! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav Perfector » 2017-01-24 01:06

jowl skrev:Fick inget svar från någondera firman, så eftersom jag hade en extra rem, tog jag och skar ner den drygt 1mm på bredden. Det fanns ju spår på en av tallrikarna efter tidigare remmar, som tycktes mig smalare än de jag fick från Thakker och LP Gear. Tack till er som fick mig våga tvivla på remmen! :D

Väl bekomme.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav jowl » 2017-01-25 17:32

Det kanske inte framkom med önskad tydlighet att spelarna nu går ljudlöst. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav Perfector » 2017-01-25 17:46

jowl skrev:Det kanske inte framkom med önskad tydlighet att spelarna nu går ljudlöst. :D

Jodå, det förstod jag tydligt.
Grattis än en gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Mekaniskt missljud Micro Solid-1

Inläggav Falkis » 2017-02-01 15:54

man brukar annars kunna justera klykan som byter mellan 33/45 varv på motoraxeln, var med om en spelare som gick för sakta trots rem som var "original", det var bara att skruva lite i klykan.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster