Någon som har koll på kanadensiska Image?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

LasseT
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-06

Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav LasseT » 2017-02-17 10:48

IMG_2180.jpg
IMG_2180.jpg (1.48 MiB) Visad 1325 gånger
IMG_2255.jpg
IMG_2255.jpg (1.16 MiB) Visad 1325 gånger
IMG_2436.jpg
IMG_2436.jpg (1.13 MiB) Visad 1325 gånger
1980 köpte jag ett par högtalare i en Hifi-butik i Linköping. Märket, eller kanske modellbeteckningen, är Image och de kostade 2000 kr på den tiden. De har använts i min familj till och från under åren, men nu är vi framme vid ett läge där de antingen ska kasseras eller renoveras. Min undran är om någon känner igen dessa lådor, och om denne "någon" i så fall kan ge mig något gott råd. Är de något att satsa på, eller blir det återvinningscentralen...?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav Perfector » 2017-02-17 10:56

LasseT skrev:
IMG_2180.jpg
IMG_2255.jpg
IMG_2436.jpg
1980 köpte jag ett par högtalare i en Hifi-butik i Linköping. Märket, eller kanske modellbeteckningen, är Image och de kostade 2000 kr på den tiden. De har använts i min familj till och från under åren, men nu är vi framme vid ett läge där de antingen ska kasseras eller renoveras. Min undran är om någon känner igen dessa lådor, och om denne "någon" i så fall kan ge mig något gott råd. Är de något att satsa på, eller blir det återvinningscentralen...?

Kolla lådans beskaffenhet.
Är det ordentligt material i den?
Det är synd att kasta om lådan är ordentligt gjord.
Den kan ju tjäna som utvecklingsprojekt med nya basar.
Alternativt skumma om dom som sitter i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav jowl » 2017-02-18 19:08

Vet inget utöver att de nämns i samma mening som t ex Sound Dynamics. Torde väl vara bra högtalare, väl värda att kanta om! Det är en trevlig syssla, om man vill göra själv, eller så kontaktar man LN Högtalarservice i Göteborg.

LasseT
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-06

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav LasseT » 2017-02-18 23:37

Tack för synpunkter så här långt. Ja, jag har själv känslan att de är värda ett fortsatt liv och då handlar det väl om alternativen omkantning eller ersättningselement. Att kanta om är kanske det som ligger närmast till hands, men jag känner mig inte kapabel att ge mig på det på egen hand. Jag, och högtalarna, finns i Örebro - någon som har tips på kunnig hjälp i det området...?

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav leffe » 2017-02-19 09:31

Adressen på papplådan känns bekant...kan det vara en budgetvariant och ha något med Mirage att göra?

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav jowl » 2017-02-19 09:52

LasseT skrev:Tack för synpunkter så här långt. Ja, jag har själv känslan att de är värda ett fortsatt liv och då handlar det väl om alternativen omkantning eller ersättningselement. Att kanta om är kanske det som ligger närmast till hands, men jag känner mig inte kapabel att ge mig på det på egen hand. Jag, och högtalarna, finns i Örebro - någon som har tips på kunnig hjälp i det området...?


Det är faktiskt inte vidare svårt. Kanter hittar du på nätet, eftersom fabrikatet är lite ovanligt kanske det kan vara svårt att googla modellbeteckning+foam, skruva isåfall ut ett element och se om du hittar elementets namn där. Sen beställer man nya kanter samt lim (är bra om det är vattenlösligt om det skulle bli fel) och kollar lite på Youtube. I korthet så här, med reservation för att ett proffs säkert har bättre, smartare och helt annorlunda lösningar: Ta ut elementet. Ta bort resterna av kanten, helst mekaniskt med nageln men det kan finnas andra alternativ beroende på konens beskaffenhet (papp är t ex inte så bra att använda sprit på...). Lägg på rygg. Limma inre cirkeln på konen och låt torka. Lägg sen lim runt stora cirkeln. Se till att ha en baston redo, finns exempelvis "50 Hertz test tone" på Youtube. I nio fall av tio brukar det bli bra att köra en baston från förstärkaren till elementet, vilket får konen att själv lägga sig centrerat utan att skrapa i någonstans. Man blir lite otålig/orolig under torkprocessen men till slut brukar man få det att fästa överallt utan skrap.

LasseT
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-06

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav LasseT » 2017-02-19 11:47

Stort tack för dina tips Jowl - jag har också sett att det finns en hel del youtube-tips kring omkantning, och jag har också noterat att man kan beställa skumkanter via nätet. Jag får fundera vidare på om jag ska våga mig på ett försök - jag har ju liksom inget att förlora:) Skulle någon ändå känna till någon "kunnig hjälp" i Örebro-trakten så vill jag som sagt ha tips! Och Leffe - jag har också sökt febrilt med hjälp av beteckningarna på kartongen, dock utan framgång. Som sagt, tack till er så här långt!

LasseT
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-12-06

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav LasseT » 2017-03-03 10:45

Hej igen - jag fortsätter att försöka identifiera mina kanadensiska högtalare och jag har i alla fall fått fram lite mer info "sen sist". På elementen som behöver kantas om ("woofern") finns (se bilden) en etikett med någon form av typbeteckning - dock tyvärr inget fabrikat. Jag har hittat en tråd som verkar diskutera just de här högtalarna, och där syns följande text:

[i]"Dimensions are 9.5"w x 16"h x 8.75"d
Woofer is 6.5" (outside dimension of speaker basket). Plastic cone. It has a sticker:
PL9K1
4DR51637
Made in Canada

The tweeters are Vifa but there is an Image part number sticker over the Vifa sticker, so I don't know what the Vifa part # is. The Image sticker reads:
PL912
5DR51407

No model number on the speaker but it seems to look just like the Paisley Research .5 in the link. Outside is covered with black woodgrain vinyl. It's mostly good except for a dime-size hole (burn?) on the top front of one. Not sure how to deal with that.

XO uses a single 5.6uF NPE. I may replace that with a 4.7 + 1.0 film cap."

Ni som har bättre koll än jag kan kanske hjälpa mig vidare: Hur ska jag hitta nya skumkanter när jag inte kan få fram mer info än det som syns här? Återigen, tacksam för tips!
Bilagor
IMG_2492.jpg
IMG_2492.jpg (1.65 MiB) Visad 1082 gånger
IMG_2480.jpg
IMG_2480.jpg (1.52 MiB) Visad 1082 gånger

jowl
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2015-04-14
Ort: Växjö

Re: Någon som har koll på kanadensiska Image?

Inläggav jowl » 2017-03-05 14:57

Kanske blir enklast för dig att skicka dem till LN högtalarservice. Vill man envisas med att på egen hand ta reda på vilka kanter som kommer närmast, kan man kolla efter en guide i hur man mäter. Har sett de har det på antingen Speakerrepairshop eller Simplyspeakers. Det är till exempel många som behövt mäta efter kanter till den s. k. Eskilstunabasen som satt i vissa Mirsch!-högtalare, och som inte finns i några kant-arkiv.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster