Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 15:45

Cortado skrev:Landa, hur stor låda var det när du mätte disten och vid hur hög nivå gjorde du det?

Perfector, tror nog dina beräkninar är som du säger "knasbesäkningar". De har ju sina vanliga fel med att de inte tar hänsyn till relevanta parametrar. Sen vet vi ju inte var disten kommer ifrån, det vore ju kul och/eller bra att veta innan man börjar bygga experimentlådor som är beräknade efter de beräkningar och teorier du föreslår. Som vanligt menar jag inget illa. :)

Och jag pratar utifrån vad Wikström i Sundbyberg som var generalagent för Isophon har godkänt efter lyssning.
Så min rekommendation är baserad på verkliga byggen.
Att jag kallar det knasberäkningar beror på att jag föregår den som ändå kommer att kalla det för just det :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 15:47

Cortado skrev:
Perfector skrev:
landa skrev:Mins mätningar är gjorda på slutna lådor. Så det kanske blir skillnad.

Jo, Isophon sa ju alltid att man inte skulle använda basreflex.


Vet man varför Isophon avrådde från basreflex, motiverade de själva det nån gång?

Jadå, en väldigt kort löpbana för talspolen genom alnicomagnetens utformning , men det löser sig med rörets beräkning som då belastar konen och stryper rörelsen vilket även ger högre effekttålighet då effekten är angiven baserat på den mekaniska effekttåligheten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-06 17:18

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Jo, Isophon sa ju alltid att man inte skulle använda basreflex.


Vet man varför Isophon avrådde från basreflex, motiverade de själva det nån gång?

Jadå, en väldigt kort löpbana för talspolen genom alnicomagnetens utformning , men det löser sig med rörets beräkning som då belastar konen och stryper rörelsen vilket även ger högre effekttålighet då effekten är angiven baserat på den mekaniska effekttåligheten.


Så, du menar att elementet har en begränsad slagländ? :D

Om den distar kraftigt under 40Hz så skulle jag nog inte porta lådan.

Landa, har du tillgång till elementens parametrar?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav landa » 2017-08-06 17:44

Lådan var på ca 35 l och jag mätte vid ca 90 db.

Har T/s som jag fått av en tysk entusiast. Tycker de har stämt rätt bra vid mätningar/simuleringar men detta är ju gamla element.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 18:26

Cortado skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:
Vet man varför Isophon avrådde från basreflex, motiverade de själva det nån gång?

Jadå, en väldigt kort löpbana för talspolen genom alnicomagnetens utformning , men det löser sig med rörets beräkning som då belastar konen och stryper rörelsen vilket även ger högre effekttålighet då effekten är angiven baserat på den mekaniska effekttåligheten.


Så, du menar att elementet har en begränsad slagländ? :D

Om den distar kraftigt under 40Hz så skulle jag nog inte porta lådan.

Landa, har du tillgång till elementens parametrar?

Elementet har begränsad slaglängd pga det lite udda gapet för talspolen.
Den löper ju ovanpå magneten så det finns inte hur mycket rörelse som helst
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 18:27

landa skrev:Lådan var på ca 35 l och jag mätte vid ca 90 db.

Har T/s som jag fått av en tysk entusiast. Tycker de har stämt rätt bra vid mätningar/simuleringar men detta är ju gamla element.

Detta borde vara rätt data för dina element.
Du kan ju se om data stämmer.
Bilagor
psl 300-50.jpg
psl 300-50.jpg (11.96 KiB) Visad 7064 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-06 18:48

landa skrev:Lådan var på ca 35 l och jag mätte vid ca 90 db.

Har T/s som jag fått av en tysk entusiast. Tycker de har stämt rätt bra vid mätningar/simuleringar men detta är ju gamla element.


Om du befinner dig i stockholmsområdet så skulle jag kunna hjälpa dig att mäta upp parametrarna. Annars föreslår jag att du bygger ihop en såndär mätgrunka som någon av de som föreslås här: http://www.artalabs.hr/support.htm

Den enklaste varianten kräver väl bara något motstånd och sen använder man datorns ljudkort för att mäta upp det med lämpligt program.

Perfector skrev:Detta borde vara rätt data för dina element.
Du kan ju se om data stämmer.


Inga av de egenskaper som finns på lappen där är speciellt viktiga parametrar om man t.ex. vill simulera en låda till dem. Vill man ha korrekta parametrar så mäter man. Tycker du borde bygga ihop en såndär också om du har möjlighet. Kostar inte många kronor.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav landa » 2017-08-06 19:07

Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-06 19:24

landa skrev:Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2


Du verkar ju nästan ha allt där, Xmax och Sd vore ju bra också. Har du simulerat något?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-06 19:29

Cortado skrev:
landa skrev:Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2


Du verkar ju nästan ha allt där, Xmax och Sd vore ju bra också. Har du simulerat något?


Det är i varje fall långt ifrån Perfectors märkiga tumregeldimensioneringssätt!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-06 19:53

RogerGustavsson skrev:Det är i varje fall långt ifrån Perfectors märkiga tumregeldimensioneringssätt!


Det är synd att "Perfectors axiom" inte fungerar, det hade ju varit mycket enklare att konstruera högtalare. Nu är det ju inte så, men lyckligtvis finns det rätt bra kunskap om hur saker och ting fungerar, även om de kanske är lite svårare att greppa för den oinsatte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 20:16

Cortado skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är i varje fall långt ifrån Perfectors märkiga tumregeldimensioneringssätt!


Det är synd att "Perfectors axiom" inte fungerar, det hade ju varit mycket enklare att konstruera högtalare. Nu är det ju inte så, men lyckligtvis finns det rätt bra kunskap om hur saker och ting fungerar, även om de kanske är lite svårare att greppa för den oinsatte.

Det fungerar i praktiken vilket jag tycker är det viktigaste.
Bilden var egentligen för att visa Isophon's rekommendationer på låda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-06 20:29

Perfector skrev:Det fungerar i praktiken vilket jag tycker är det viktigaste.


Det är väl din åsikt och den har du rätt till, såklart.

Din formel ger dock olika resultat beroende på vilket element man använder, eftersom element kan skilja väldigt mycket fastän de har samma diameter på korgen. Då är det bara slump eller tur som avgör huruvida det fungerar eller inte. Deja vu-känslan bör vara väldigt stark nu. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 20:37

Cortado skrev:
Perfector skrev:Det fungerar i praktiken vilket jag tycker är det viktigaste.


Det är väl din åsikt och den har du rätt till, såklart.

Din formel ger dock olika resultat beroende på vilket element man använder, eftersom element kan skilja väldigt mycket fastän de har samma diameter på korgen. Då är det bara slump eller tur som avgör huruvida det fungerar eller inte. Deja vu-känslan bör vara väldigt stark nu. :)

Bara vetskapen att genom 25 år har det stämt varenda gång då diameter på rör x längd ger samma karaktär av belastning.
Prova om du har tid och lust så ser du att det stämmer så man blir förbannad.
Alltihop kommer ju av mätningar och sedan en framtagen formel för att slippa mäta och få rätt resultat varje gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-06 20:50

Perfector skrev:Alltihop kommer ju av mätningar och sedan en framtagen formel för att slippa mäta och få rätt resultat varje gång.


Det där tror jag inte på. Om du faktiskt mätt så borde du ha kommit fram till att element är olika och att olika dimensioneringar av låda och port är olika lämpliga för olika element.. bland annat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-08-06 21:03

Cortado skrev:
Perfector skrev:Alltihop kommer ju av mätningar och sedan en framtagen formel för att slippa mäta och få rätt resultat varje gång.


Det där tror jag inte på. Om du faktiskt mätt så borde du ha kommit fram till att element är olika och att olika dimensioneringar av låda och port är olika lämpliga för olika element.. bland annat.

Jag tror du missförstår mig här.
Låda och en hålborr.
Sedan öka på hålet tills det inte låter cykelpump, då är hålet så stort det behöver vara.
Därefter skjuta 2 rör i varandra tills konen stannar upp nästan helt (så lite rörelse som möjligt)
Därefter få en formel för att kunna dela hålet med ett bestämt mått, vilket efter månader av lekstuga blev elementkorgens ytterdiameter.
Sedan dela längden på det utprovade röret med diametern på detsamma.
då uppkom formeln dimeter korg /3.22 x 2.36.
Småningom tog jag korgen genom Pi x 2.36.
Oavsett hur stort elementet är så är balansen mellan diameter x längd det som bestämmer hur belastningen fungerar, och det har den alltid gjort.
Därmed slutade jag mäta och räknar istället.
Dödsstöten för mätning kom när jag testade teorin med en 15" bas i 160 liter och först körde en tongenerator vid 20 Hz och drog på så det rörde sig ordentligt.
Därefter drogs rörets längd ut tills konen nästan stod helt still
Röret var 110 mm innerdiameter och blev 260 mm långt.
110 x 2.36 = 259.6 mm
Då bestämde jag mig för att lita på beräkningen snarare än mätningen.
Det har alltid fungerat klockrent och jag litar helt på att det fortsätter fungera.
Prova gärna med nåt bygge och se själv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav landa » 2017-08-06 21:22

Känns som att vi tagit denna diskussion tidigare.

För att återgå till ämnet så blir jag som alltid lite konfunderad av Åke Bloms konstruktioner. Ta dessa högtalare, fantastiskt välkonstruerade kabinette. Skilda bafflar för bas och diskant. Egen kavitet för diskanten som samtidigt stadgar lådan. Riktigt väldämpat i hela lådan. Sedan finns det inget filter för basen. bara användning av den naturliga avrullningen. Filtret för diskanten såg väldigt enkelt ut.

Slutresultatet blev dock helt ok.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav landa » 2017-08-06 21:25

Cortado skrev:
landa skrev:Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2


Du verkar ju nästan ha allt där, Xmax och Sd vore ju bra också. Har du simulerat något?

Det har simulerats friskt. Känns som jag får återkomma i en egen tråd om det.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav landa » 2017-08-08 23:52


Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Cortado » 2017-08-09 00:06

landa skrev:Här har jag simulerat lite.

viewtopic.php?f=3&t=64167&p=1938252#p1938252


Såg det precis, lade till ett svar i den! :D

Användarvisningsbild
harpan57
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-06-13

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav harpan57 » 2017-08-16 13:09

trevligt att läsa era åsikter om Isophon ...o annat . Kan det tänkas finnas intresse för en heldag 'hemma hos' någon av oss ?
Cortado, Landa, Perfector m fl
jag själv , Harpan57 har ett flertal Supreme / Isophon-lådor att visa / spela :) Ni övriga har säkert också nåt kul 'Projekt' el annat som konstruera högtalare som kan intressera oss övriga .

vi har en lång o trist höst framför oss..kan inte ovan vara en kul ide' ...om intresse finns förstås ..beroende på var vi bor..

nån som har lust o tid ? :?
Bilagor
IMG_0684.JPG
IMG_0684.JPG (1.53 MiB) Visad 6839 gånger

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav landa » 2017-08-25 10:46

Lust finns definitivt. Det är ju bara en fråga om tid...

Användarvisningsbild
harpan57
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-06-13

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav harpan57 » 2017-10-26 14:13

önskar lite info el hjälp av Perfector om möjlighet finns . ( Vi kan nog hitta på bra lösning här )
Har nu 2st X 8tum Isophon (gummikant) i 60 liters basreflex , stagad låda rör= 80x189 , ihop med diskant SEAS H534 .
Diskant sitter löst ovanpå lådan i eget 'hus' vilken går att flytta bakåt för tidskorr. (se bild förra inlägg )
vet ej exakt var delning ligger men 2-3 kHz ? jag skulle vilja att ena Isophon-elemntet bara jobbar mellan resonans = 28 hz o uppåt >> 100-200 hz.
vad rekommender du o hur ordnar jag basens dämpning uppåt i frekvens .

Tack för svar

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-10-26 14:58

harpan57 skrev:önskar lite info el hjälp av Perfector om möjlighet finns . ( Vi kan nog hitta på bra lösning här )
Har nu 2st X 8tum Isophon (gummikant) i 60 liters basreflex , stagad låda rör= 80x189 , ihop med diskant SEAS H534 .
Diskant sitter löst ovanpå lådan i eget 'hus' vilken går att flytta bakåt för tidskorr. (se bild förra inlägg )
vet ej exakt var delning ligger men 2-3 kHz ? jag skulle vilja att ena Isophon-elemntet bara jobbar mellan resonans = 28 hz o uppåt >> 100-200 hz.
vad rekommender du o hur ordnar jag basens dämpning uppåt i frekvens .

Tack för svar

Jag antar att du har 4 ohms basar eftersom du kör dom i par (upp till 8 ohm)
Jag lägger med filterlistan så kan du se hur stor spole du behöver för att dela där du vill ha delningen.
Fördelen borde bli att om diskanten är 8 ohm får du då en 3 db sänkning av den vilket kan bli alldeles lagom
Se'n kan vi fortsätta vidare när du kollat lite hur det är tänkt att bli.
Edit:
Min tanke blir att en går som ren bas, en som bas/mellan upp till diskanten.
Om du har nå't annat i åtanke får vi ta ett varv till.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 6591 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
harpan57
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-06-13

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav harpan57 » 2017-10-30 13:24

Tack för svar . basarna är 8ohm men paralelle-kopplade då ? >>>> 4ohm . ( filtret är I.Öhman LTS-variant )
el är dom serie-kopplade ?
en spole 5.0mH då om jag uppfattar rätt ?
jag han inte mer än att måste fråga : var sätter jag spolen ?

som det låter idag behöver diskant ej dämpas mer ( i mina öron )

se bif bild med diskant ovan
Bilagor
IMG_08011.jpg
IMG_08011.jpg (1.79 MiB) Visad 6539 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-10-30 15:26

harpan57 skrev:Tack för svar . basarna är 8ohm men paralelle-kopplade då ? >>>> 4ohm . ( filtret är I.Öhman LTS-variant )
el är dom serie-kopplade ?
en spole 5.0mH då om jag uppfattar rätt ?
jag han inte mer än att måste fråga : var sätter jag spolen ?

som det låter idag behöver diskant ej dämpas mer ( i mina öron )

se bif bild med diskant ovan

Är det 8 ohm till 4 ohm blir filtret annorlunda.
Kan du mäta på basarna genom anslutningskontakten?
Om diskanterna stämmer redan så blir det väldigt enkelt att få till ett bra ljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
harpan57
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-06-13

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav harpan57 » 2017-12-07 14:44

tack för info. nu till helgen skall jag kolla upp o mäta resp bas samt över genom anslutningskontakten. ska passa på att spela lite också..står ju o dammar :(

Användarvisningsbild
harpan57
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-06-13

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav harpan57 » 2017-12-20 16:41

på baksidan av magneten står det 8 Ohm. men mäter jag på det elementet visar det ca 5,5 Ohm , som jag vill ha delningen på / 'skära' frekvens över ca 150hz .
får Perfector ut nåt av denna förklaring ? förslag emotses.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav Perfector » 2017-12-20 17:44

harpan57 skrev:på baksidan av magneten står det 8 Ohm. men mäter jag på det elementet visar det ca 5,5 Ohm , som jag vill ha delningen på / 'skära' frekvens över ca 150hz .
får Perfector ut nåt av denna förklaring ? förslag emotses.

RDC är inte den impedans du får när du kör elementet dynamiskt.
Det är ju både en motor och en generator som gör att impedanskurvan hoppar upp och ner i frekvens.
Man brukar ange -20 % innan man går ner till nästa lägre impedans.
Jag rekommenderar en konjugatlänk ihop med ett 8 ohms filter.
Då får förstärkaren rätt impedans att arbeta mot och elementet kan hålla på med sitt i frid och ro.
Börjar du linda spolar för impedansen vid delningen blir det märkligt för att förstärkaren som är uppmätt med ett linjärt mätmotstånd får hjärtattacker hela tiden med impedansvariationerna.
Jag vet att andra här tycker det är skitprat, men under alla år jag jobbat med högtalare och frågat experter där jag gått bet så har jag aldrig blivit slagen på fingrarna om att det inte skulle funka.
Möjligen att det blir dyrare att bygga dessa filter vilket jag tycker faller naturligt då elementen åxå kostar en del och då ska även filtret kosta ungefär lika mycket och med bästa tänkbara komponenter så man slipper flaskhalsar i den färdiga produkten.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Supreme 54 Dekonstruktionstråd

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 17:47

Att dela passivt vid 150 Hz brukar kräva att man har kännedom om impedansförloppet. Det du mätt är DC-resistansen och den kan inte användas för att beräkna en delning. 150 Hz ligger ofta väl nära elementets egenresonans och impedansen varierar rejält och kan göra att filtret blir långt ifrån det man tänkt.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster