Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-tal

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-tal

Inläggav Fanatic » 2017-05-26 21:38

Så kom den dag, när jag fick ärva detta midisystem som köptes nytt av min far på tidigt 80-tal, som alltid stått i vår gillestuga och gäckat mig med sin grafiska equalizer, stora VU mätare ,signalindikator på radiodelen och alla andra LED-ar som så tidsenligt återfinns på detta system. :P

Detta system ÄR anledningen till att jag faktiskt läser och ibland skriver här på faktiskt, som ung lovade jag mig själv att "När jag en dag har råd ska jag minsann ha ett stereosystem som låter precis lika bra som farsans gör!". :D

Så vad innehöll systemet då?
DC Stereo Turntable HT-G2
Slutsteg Hitachi HMA-G2
Mixing Amplifier HMC-G2
Stereo Tuner Deck HTD-G2
Graphic Equalizer HGE G2
Dessvärre gick tillhörande högtalare (Hitachi HS-G2) ur tiden sent 1900-tal då upphängningarna enbart blev smulor en kväll när föräldrarna inte var hemma. :mrgreen: Men det var troligtvis inget att gråta över egentligen, byggda i 10mm spånskiva och en mattsvart plastfilm som finish, dessutom inte ett uns till dämpmaterial i lådorna.

Rätt tidigt in i min hifi-karriär insåg jag såklart att det fanns bra mycket mer välljudande system än detta. Men ändå så står jag här idag i mitt eget vardagsrum, hypnotiserad av de stora VU mätarna, den grafiska equalizern och allt annat som lyser..

Hur låter det då?
Precis som jag minns, varmt och mysigt. Men det fanns en anledning, min far är allt annat än audiopurist, loudnessknappen intryckt och den sedvanliga hängmattan på equalizern. Men som 10-åring var detta det bästa som fanns, inte så mycket idag dock! :lol:

Hur låter det egentligen då?
Alla kontroller återställda , systemet inkopplat till mina Klipsch Rf-82II. Brusigt, väldigt mycket grundbrus, och inte blir det bättre när volymkontrollen går uppåt. Beror väl delvis på att mina högtalare har hög känslighet, men säkerligen också på all apparatur mellan signalkällan och utgången på slutsteget.

Så jag bestämde mig för att modernisera det hela lite, satte min DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core som försteg istället, tog ur mixer,radioenhet och equalizer ur kedjan.
Nudå?
Jodå! Inte en viskning eller tillstymmelse till brus!
Suttit här hela kvällen hittills och lyssnat. Detta lilla slutsteg behöver definitivt inte skämmas för sig, jag tror inte att jag skulle kunna urskilja om det är mitt ordinare slutseg eller hitachisteget som är i kedjan, iallafall inte med dessa högtalare. 8)

Vad jag har förstått så har hitachis slutsteg från denna eran alltid fått positiv kritik, men de är oftast med MOSFET trissor, i detta steg sitter det 2st typ "STK" kretsar. Men ser man till specsen så verkar det absolut inte vara skräp!

Så är det någon här inne som faktiskt äger ett större hitachisteg från samma tidsera och kan berätta om de är något att hänga i granen, både effektmässigt och ljudmässigt. De betingar ju allt som oftast rätt bra med pengar när man ser dem till salu.

Givetvis måste jag slänga in några bilder i tråden, fritt lånade från annan faktisktmedlem(!):

Bild
Bild
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav Nattlorden » 2017-05-26 22:30

Hitachi (och även Mitsubishi) har producerat en hel del högkvalitativa saker.

( Däremot är DualCore långt ifrån tillräckligt transparent för att jag ska använda mitt... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav Fanatic » 2017-05-26 22:55

Nattlorden skrev:Hitachi (och även Mitsubishi) har producerat en hel del högkvalitativa saker.

( Däremot är DualCore långt ifrån tillräckligt transparent för att jag ska använda mitt... )


Jo detta har jag också förstått, men jag vet inte om det sträckt sig enda ned på mini/midisystemsnivå. Vi hade dock också en köksradio med löstagbar kassetdecksenhet (blev som en walkman) som även den lät bra mycket bättre än mycket annat i storlek, även denna var en hitachi.

Om vi ska prata DC så låter den trevligare än min Marantz nr-1403 5.1 reciever. Men det är ju även en viss prisskillnad. Men ett rent tvåkanalsförsteg är svårslaget. Dock växer de ju inte på träd om man vill ha optisk in och slippa alla enhet runtomkring.
Går det att bryggkoppla?

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav Tell » 2017-05-26 23:28

Ååh det där slutsteget hittade jag på tippen en gång för massa år sen. Tyvärr blinkade Protection-lampan hela tiden o jag lyckades inte få reda på varför (inte ens med hjälp av min el-lärare). Hade kvar det några år tills jag tröttnade o slängde det igen, men har nu massa år senare ångrat mig då jag hade kunnat använda dom där stooor fina VU-mätarna till nåt roligt! Även ström-enheten däri hade ja ju kunnat använda till nåt kul. Men men. Kul att du njuter av ditt system iaf :)

Användarvisningsbild
Fanatic
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2003-09-22
Ort: Jönköping

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav Fanatic » 2017-05-27 00:03

Tell skrev:Ååh det där slutsteget hittade jag på tippen en gång för massa år sen. Tyvärr blinkade Protection-lampan hela tiden o jag lyckades inte få reda på varför (inte ens med hjälp av min el-lärare). Hade kvar det några år tills jag tröttnade o slängde det igen, men har nu massa år senare ångrat mig då jag hade kunnat använda dom där stooor fina VU-mätarna till nåt roligt! Även ström-enheten däri hade ja ju kunnat använda till nåt kul. Men men. Kul att du njuter av ditt system iaf :)


Tog ett par bilder när jag hade av locket för lite rengöring, ser inte ut att vara extremt svårt att felsöka. Rätt sparsmakat med komponenter.
Bilagor
image4.JPG
image4.JPG (1.04 MiB) Visad 2402 gånger
image3.JPG
image3.JPG (1.22 MiB) Visad 2402 gånger
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav Figge77 » 2017-05-27 00:19

coolt!

ser dock ut som du behöver byta skumkanter på basarna i högtalarna.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav hifikg » 2017-05-27 00:40

Jag hade ett sånt där slutsteg ett tag. Det lät inte sämre än NAD 208 på normala volymer, dvs nästan alltid hos mig, men jag orkade inte med VU-metrarna. De ÄR läckra, men det SKA vara mörkt när jag lyssnar, så jag gav bort det till någon här på Faktiskt, minns faktiskt inte vem *s*

En komplett stapel är förstås extra tufft att inneha!
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dagen då jag fick ärva ett Hitachi midisystem tidigt 80-

Inläggav Tell » 2017-05-27 00:51

Fanatic skrev:
Tell skrev:Ååh det där slutsteget hittade jag på tippen en gång för massa år sen. Tyvärr blinkade Protection-lampan hela tiden o jag lyckades inte få reda på varför (inte ens med hjälp av min el-lärare). Hade kvar det några år tills jag tröttnade o slängde det igen, men har nu massa år senare ångrat mig då jag hade kunnat använda dom där stooor fina VU-mätarna till nåt roligt! Även ström-enheten däri hade ja ju kunnat använda till nåt kul. Men men. Kul att du njuter av ditt system iaf :)


Tog ett par bilder när jag hade av locket för lite rengöring, ser inte ut att vara extremt svårt att felsöka. Rätt sparsmakat med komponenter.


Äh, jag var typ 17 år gammal o min lärare brydde sig väl inte tillräckligt :P Den är som sagt ändå borta nu så :)


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster