LUXMAN PD370

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

LUXMAN PD370

Inläggav Andersss » 2017-06-03 08:44

Hej

Har kommit över en Luxman PD370 vinylspelare. Den har dock farit ganska illa av den sista ägarens behandling och det fattas lite delar till tonarmen, bland annat vikter ock pickup. Gummifötter är söndervittrade, gångjärn till lock saknas. Jag behöver tips på vart jag kan få tag i reservdelar, internetsida, eller vart jag kan få tag i någon som har erfarenhet på att skruva "micro seiki" tonarm. Som jag eventuellt kan få tips av och rådfråga.

Spelarens vacumfunktion fungerar och den lyser och snurrar. De ser även relativt okej ut (dock med ett litet urslag i faneret och en liten bula i plåten bakom tonarmen).

Någon som har tips??

Den är otroligt stabil och vacker, och jag tänker ge den en chans.
mvh Anders

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: LUXMAN PD370

Inläggav hifikg » 2017-06-03 11:14

Grattis! Du får säkert många bra tips, själv kan jag bara tycka att det är en mycket fin pjäs du kommit över, väl värd att renovera och pyssla om!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: LUXMAN PD370

Inläggav matssvensson » 2017-06-05 12:59

Har du testat https://www.vinylengine.com/?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: LUXMAN PD370

Inläggav Andersss » 2017-06-05 22:57

Ja jag testar vinyl engine. Men det är halvkass med napp, för att vara ärlig...
Men men gissar att den inte är så himla vanlig. Hade varit skillnad om det varit en SL1210mk2 som det finns en uppsjö med delar åt.

Men å andra sidan så torde det ju gå med en likvärdig vikt (bara jag listar ut vad vikten på vikten är), bara axeldiametern är densamma. Har ingen brådis men det vore ju roligt att provköra. :) Det är ju en fin spelare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: LUXMAN PD370

Inläggav paa » 2017-06-05 23:22

Kanske finns någon info om armen på den här sidan? Vad är det för modellbeteckning på armen?
http://www.micro-seiki.nl/database/arms-armbases.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: LUXMAN PD370

Inläggav Andersss » 2017-06-05 23:32

Jag vet ju inte vad det är för beteckning. Gissar att jag måste ta den ur huset för att se beteckning.

Fick förslag på att det var en "TA-1" men det stämmer inte riktigt. Och den finns dessvärre inte med i databasen :roll: Får forska vidare..


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster