Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Stereomono
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-05-31

Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Stereomono » 2017-07-07 15:03

Tänkte skaffa ett gammalt kassettdäck (80-/90-tals) så jag kan börja föra över gamla inspelningar till datorn.
Nån som kan ge några generella råd vilket/vilka märken man ska spana efter och vilka man ska undvika?
T ex vilka som har bra mekanik etc. Vill helst inte råka ut för bandtrassel.

Vet att detta blir väldigt generellt men tacksam för alla tips.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Perfector » 2017-07-07 15:28

Stereomono skrev:Tänkte skaffa ett gammalt kassettdäck (80-/90-tals) så jag kan börja föra över gamla inspelningar till datorn.
Nån som kan ge några generella råd vilket/vilka märken man ska spana efter och vilka man ska undvika?
T ex vilka som har bra mekanik etc. Vill helst inte råka ut för bandtrassel.

Vet att detta blir väldigt generellt men tacksam för alla tips.

Jag har en Philips Dcc som spelar vanliga kassetter, men endast spelar in på digitala kassetter med fjärrkontroll.
Den heter DCC 730
Den kan du få om du känner behov av en spelare.
Så vitt jag kan bedöma fungerar den klanderfritt.
Vet dock inte hur den ska skickas för att komma fram i ett stycke.
Bilagor
DSC00045.JPG
DSC00045.JPG (252.17 KiB) Visad 5737 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Stereomono
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2015-05-31

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Stereomono » 2017-07-07 16:17

Perfector skrev:
Stereomono skrev:Tänkte skaffa ett gammalt kassettdäck (80-/90-tals) så jag kan börja föra över gamla inspelningar till datorn.
Nån som kan ge några generella råd vilket/vilka märken man ska spana efter och vilka man ska undvika?
T ex vilka som har bra mekanik etc. Vill helst inte råka ut för bandtrassel.

Vet att detta blir väldigt generellt men tacksam för alla tips.

Jag har en Philips Dcc som spelar vanliga kassetter, men endast spelar in på digitala kassetter med fjärrkontroll.
Den heter DCC 730
Den kan du få om du känner behov av en spelare.
Så vitt jag kan bedöma fungerar den klanderfritt.
Vet dock inte hur den ska skickas för att komma fram i ett stycke.



Toppen om du vill skänka den:) Så den spelar alltså upp vanliga kompaktkassetter?
Enklast tror jag att du skickar den med Schenker "Skicka enkelt" skicka2.dbschenker.com
Då borde frakten hamna på 138 kr (jag matade in 55 x 40 x 20 cm och vikt 6-7 kg)
Jag skickar min adress i PM till dig, så för jag över pengar om jag får dina uppgifter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Bill50x » 2017-07-07 20:03

Ska kassettdäcket endast för uppspelning är det braom man lätt kan justera avspelningshuvudetsa azimuth. Kassettdäck är mycket känsliga på den punkten genom sin låga hastighet. Det är diskanten som tar stryk och får för låg utnivå om inspelningsdäckets azimut skiljer sig från avspelningsmaskinen. Även avspelnings-eq kan skilja men det är få maskiner som har en lättåtkomlig justering för detta. Men just detta kan någorlunda nöjaktigt justeras med tonkontroller.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Perfector » 2017-07-07 20:13

Bill50x skrev:Ska kassettdäcket endast för uppspelning är det braom man lätt kan justera avspelningshuvudetsa azimuth. Kassettdäck är mycket känsliga på den punkten genom sin låga hastighet. Det är diskanten som tar stryk och får för låg utnivå om inspelningsdäckets azimut skiljer sig från avspelningsmaskinen. Även avspelnings-eq kan skilja men det är få maskiner som har en lättåtkomlig justering för detta. Men just detta kan någorlunda nöjaktigt justeras med tonkontroller.

/ B

DCC har en specialare som kallas autoazimut ajust.
Under huvudet är det 2 lätt vinklade stöd som driver tejpen uppåt.
Över huvudet sitter 2 raka stöd som lägger tejpen rakt i huvudet.
Jag har inte haft problem med azimut trots att jag haft 5 deck som spelat in över tid.
Det kan vara så att den har autoajust som nakamichi har på en del deck.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Lasse- » 2017-07-09 01:17

Hej jag har ett Nakamitchi däck BX 125 som det går att få tag delar på på EBay

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav petersteindl » 2017-07-09 02:09

Nakamichi 1000.

Bild

Nakamichi Dragon.

Bild

Tandberg 3004.

Bild

eller 3014
Bild

Studer

Bild

Revox

Bild

Dessa tyckte jag var bra på 80-talet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Lasse- » 2017-07-09 03:09

Hej fanns det inte ett Nachamichi som vänder på bandet och ett som hette Tri racer också ?

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Micke23
 
Inlägg: 786
Blev medlem: 2008-04-09
Ort: hoacoustic

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Micke23 » 2017-07-09 10:14

Det är inte Nakamichi Dragon på bilden utan RX505.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Lasse-pin » 2017-07-09 10:15

Det var väl två? 505 och 202 ????

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav darkg » 2017-07-09 11:59

Dragon ($2,499 1982) var ju cool med annorlunda knapptänk:

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-11 22:34

Om banden är bra inspelade krävs bra avspelning och helst ett kassettdäck där man kan justera azimut (finns flera parametrar) och gärna även avspelningskorrektionen. Om banden är inspelade med brusreducering som Dolby är detta ännu viktigare eftersom fel snabbt adderas. Vissa kassettdäck följer heller inte de avspelningskorrektioner som är standardiserade. Nakamichi Dragon gör hela grejen enklare men att hitta ett sådant i bra skick till rimliga pengar är nära nog omöjligt.

Jag har ett 3-huvuds Denon-däck till skänks om någon vill ha.

Användarvisningsbild
Katt-natt
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Katt-natt » 2017-08-04 15:31

De Denon-däck som kom i slutet av-90talet var ju riktigt bra.
Trevligt med digitalt räkneverk osv.
Tog fram mitt däck förra sommaren efter att det stått undanpackat ett par år; det funkar, men skulle nog må bra av lite smörj och kärlek då det lät illa. Signalen ut var dock ok.
Annars är väl tandberg, Luxor, nakamichi märken att hålla utkik efter.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-04 16:32

Trådskaparen har tagit emot mitt något modifierade Denon-däck från 80-talet och tycks vara nöjd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Perfector » 2017-08-04 17:37

Det var ju bra, för mIn Philips DCC som han fick hade tydligen "rostat" och lät inte bra längre.
dåligt lagringstid kan man tycka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav GrosvenorAudio » 2017-08-04 17:55

tråkigt om kassettdäck nuförtiden bara duger till att överföra inspelningar till dator i samma stil som att man bara skaffar en billig vinylspelare för att digitalisera skivmaterialet. Kassettdäcket var ju en viktig del i hifikedjan när det begav sig. Ett kassettdeck som fungerar som det var tänkt kan än idag fortfarande låta riktigt trevligt tycker jag :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-04 18:08

Nja, gamla kassettband verkar tappa en del med tiden. Har digitaliserat det jag vill spara. Ligger ca 400 kassetter och 2 Nakamichi-däck i garaget om andan skulle falla på...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Perfector » 2017-08-04 19:44

RogerGustavsson skrev:Nja, gamla kassettband verkar tappa en del med tiden. Har digitaliserat det jag vill spara. Ligger ca 400 kassetter och 2 Nakamichi-däck i garaget om andan skulle falla på...

Jag har kassetter från tidigt 80-tal som fortfarande låter alldeles utmärkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-04 19:51

Mina äldsta är från 1978. Har även kvar däcket de är inspelade på. Vet inte riktigt vad du relaterar till när du säger "utmärkt".

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav leffe » 2017-08-05 09:17

Nakamichidäcken var mina favoriter, jobbade i en HiFi-butik på den tiden och hade således möjlighet att prova igenom stora delar av marknadsbeståndet och valet föll tillslut på Naka 480Z som jag tyckte spöade det mesta (allt under en månadslön) - detta byttes sedemera till ett av burspråken (202e) vilket trots den coola designen till trots inte var i närheten ljudmässigt.

Naka´s avvikande spaltvinkel gjorde däremot att de inta var så kompatibla med kassetter inspelade på andra fabrikat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Perfector » 2017-08-05 09:27

RogerGustavsson skrev:Mina äldsta är från 1978. Har även kvar däcket de är inspelade på. Vet inte riktigt vad du relaterar till när du säger "utmärkt".

samma kvalitet som skivorna dom kommer i från.
Jag har jämfört och kan fan inte höra någon skillnad på de 2 källorna.
Fast då kanske jag ska berätta att jag moddade ett Philips 2507 med nytt tonhuvud från Philips 2521, bytte alla transistorer på moderkortet till 65 volt samt nätdelen med 2x15 volt istället för 2x9 som är original samt även bytte zenerdiodbryggan och tog upp 24 volt på moderkortet och dämpade in och utgångar till rca-standard för att kunna köra på en moden förstärkare. Även redaeroscillatorn trimmades till en högre raderfrekvens på 65 kHz mot 44 som är fabriks standard, detta med hjälp av Philips tekniker i Norrköping som även bestod mig med värden på serie och parallelldämpning på signal in och utgångarna. Kasseterna spelades in och skickades till bla. Pioneer som ju släppte en kassett i den vevan och dom skickade 5 nya tomma band som tack. Track tape i Malmö fick 5 kassetter av sitt eget fabrikat och skickade tillbaks en kartong med kassetter som tack och använde sedan tejperna på företaget som demotejper för att visa hur bra deras produkt kan låta. skickade även tejper till Mobile Fidelity med förslag på 2 plattor som borde passa deras halvfartsgravyrteknik och fick 2 kasseter i retur med Rolling Stones Sticky fingers i normalfartsinspelning som kom direkt ifrån masterttejpen samt en med Linda ronstadt som aldrig kom ut men som det står demotejp på och ett brev som avslutades med ett "keep up that good work" Senare släppte dom Led Zeppelin II som halvfartsgravyr, men den hann jag inte på innan upplagan var slut. Dom pressade 5000 exemplar om jag minns rätt.
Så där är en liten beskrivning på vad jag sysslade med och fortfarande kan om det kniper trots att jag blivit lat och drar mig för stora arbeten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Erik_Gustavsson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-08-04

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Erik_Gustavsson » 2017-09-16 23:26

Det finns ju faktiskt nya däck att köpa:

Tascam (Teac Corp.) återinförde combidäck CD-A580 i år
och fler är på gång, dock för andra marknader, då kassetter
är fortf. mycket populära i Asien än Europa.

Denna är inte så dyr ca. 3.500:- inkl. moms, men utförs
förekommer under 3.000:- CD & USB på köpet.

Cassette deck:
One-way IC Logic transport control enables recording and playback
Dub from CD
Dub from USB flash drive and recording from LINE Inputs
+/-10% pitch control
Supported cassette tape types:
Playback: normal (TYPE I), chrome (TYPE II), metal (TYPE IV)
Recording: normal (TYPE I), chrome (TYPE II)
Recommended tape length: 10 minutes to 90 minutes

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Köpa kassettdäck - vilka märken är bra, vilka är kass?

Inläggav Zzombie » 2017-09-25 21:00

Nak Cassette Deck 1 är den billigaste med manuell azimuth. inte ännu uppe i idiotpriser


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster