Sentec Tu 8

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Sentec Tu 8

Inläggav Lasse- » 2017-07-09 01:30

Stickproppskontroll av Sentec Tu 7 tuner

I ena läget med omkopplaren till höger om snabbvalstryckknapparna så står det Channel eller frequency och
I ena läget så står det FM på displayen och i det andra läget visar displayen 10 Mhz hela tiden så vad är felet ?

Är det Mellanfrekvens kretsen vad den nu hette rca eller är det frekvensräknaren som är problemet ?

Först så tror jag att kretsen hette 3089 och senare så dök det upp en förbättrad variant som hette 3189

Jag såg dessutom att det fanns en Multipath utgång på baksidan av den gemensama din kontakten och på en
En del tuners då finns det ett inbyggt oscilloscop är den här multipath utgången till för att koppla till
Ett oscilloscop för att kolla signalen eller ?


Mvh Lasse-
Senast redigerad av Lasse- 2017-07-18 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
erajoma
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2004-08-29

Re: Sentec Tu 7

Inläggav erajoma » 2017-07-17 20:04

Hej
Först undrar jag om du menar TU77 eller TU8?
Jag antar att du menar TU8 baserat på resten av texten och skillnad på omkopplaren är kanal nummer eller frekvens.
Jag bytte själv ut CA3189 kretsen och sen var min TU8 ok, men jag hade problem med känsligheten.
just Multipath utgången vet inte jag hur man ska använda, men det finns säkert äldre radio kunniga som kan berätta mer om det.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Sentec Tu 7

Inläggav rolfzetterberg » 2017-07-17 22:27

Läs broschyren för TU-8:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... tu-8.shtml

(jag har alltid undrat varför inte en endaste person på detta jordklot har lyckats/velat/kunnat/orkat ta några bilder på innanmätet.Man kan ibland få ut en hel del av sånt).

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec Tu 7

Inläggav Lasse- » 2017-07-18 13:16

Hej jo jag menar TU 8 jag har problem med min mail så jag måste gå in på min Webmail och kika angående
Hifi engine login hemsida .

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec Tu 8

Inläggav Lasse- » 2017-07-21 16:20

Hej nu har jag öppnat locket och kikat ner i Tunern och två vridpotentiometrar till två förval av olika frekvenser är
Bortplockade och ersatta av fyra motstånd dvs två till varje förval av någon anledning och sen är det nog
Dags att recappa dom stående ellyterna som sitter vid nättraforn dvs det sitter plastbitar mellan dom stående
Ellyterna det ser trångt ut mellan dom.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec Tu 8

Inläggav Lasse- » 2017-07-22 22:59

Hej igen jag tror att man kan hitta dom mångvarviga vridpotentiometrarna på Bhiabs surplus lista för
Förvalet i Sentecs tuner.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec Tu 8

Inläggav Lasse- » 2017-08-04 02:11

100 kOhm ser vridpottarna ut att vara efter en kontroll med öppet lock på apparaten och en ficklampa

Utgången med den 5 poliga 180 grderskontakten är åt ena hållet ut vänster och höger mitt jord åt andra hållet
Är det två utgångar för spökbilder på oscilloscop ser det ut som är dom ihop med jord eller hur kopplar man ?

Räcker det med ett enkanaligt oscilloscop eller måste det vara tvåkanaligt ?


Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec Tuner

Inläggav Lasse- » 2017-08-08 02:08

Dom svarta mångvarviga trimpotarna som sitter Ibak finns på Bhiab och kostar 8 kr per styck plus moms och frakt.

Jag tänkte beställa några st 3189 mellanfrekvenskretsar ska man beställa original RCA eller något annat fabrikat
Eller ? Jag såg att CA 3189 original fanns som sk pulls dvs som urplockade kretsar ur fungerande utrustning .

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec Tu 8

Inläggav Lasse- » 2017-11-11 22:23

Har köpt mig en begangnad fempolig Din till fyra rca kontakter i olika färger och fyra st rca till phono övergångar
För att stoppa in en av varje rca sladd på övergången för att koppla till ett oscilloscop för att kolla signalerna
På scoopet .och så är det vänster och höger kanal till en förstärkare

Måste man ha ett tvåkanaligt oscilloscop eller ett enkanaligt som man x y kopplar för att kolla signalerna
Ifrån Sentec tunern är det någon som vet hur man gör ? Annars så får jag testa mig fram i verkligheten med
Scoopet som jag har hemma.


Det finns visst nått scoop som kallas för Vektor scoop är det sådana som sitter inbyggda i Fm tuners eller

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sentec Tu 8

Inläggav darkg » 2017-11-12 00:39

xy kräver 2 kanaler.
(Två kanaler vill man över huvud taget gärna ha, tycker jag, det är otroligt mycket roligare än en, och inte särskilt mycket sämre än tre eller fyra.)
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster