pioneer pds 501 cd spelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-07-23 01:06

Hej jag har en pioneer cd spelare ifrån början av 90 talet som inte spårar på vissa cd skivor men vissa fungerar bra.

SKa man köpa en rengörings skiva med alkohol och prova med den om det hjälper .Den här cd spelaren har en
Tallrik och att man lägger cd skivan uppochner ner på tallriken så laser enheten måste sitta ovanför tallriken eller?
Och hur kommer man åt den


Mvh Lasse -

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-09-17 01:35

Hittade en Laser lens cleaner ifrån Am Danmark som säljs av Ginzas web butik på Tradera och det är
Bara en cd skiva utan alkohol där det sitter små borstar på skivan i olika positioner ungefär så nu har
Jag provat den några gånger och det är en röst som pratar och talar om vad man ska göra under
tiden skivan är igång och nu spelar jag musik och provar om det är någon skillnad med att det
Börjar att hoppa efter ett tag i musiken.

Mvh. Lasse-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-09-17 01:49

Det kan ev räcka med att skruva isär den lite och göra rent med en topz. Men det kan vara större fel också.
//Johan Lindroos

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-09-17 03:01

Dom första cd skivorna gick ganska bra men på cd skivan Värmlandsrock så är det lite problem men det är
Fler låtar på den skivan så det kanske är trångt mellan spåren.

Jag.har hört att man kan smörja upp traversskenorna till laser släden och jag har super lube dvs teflonfett
Hemma så det kanske är ett bra tips men då får jag skruva av kåpan på spelaren som ännu inte har gjorts.

Annars så spelar den bra och det är inget fel på ljudet i hörlurarna,

Lasse-

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Figge77 » 2017-09-17 10:34

brukar kunna vara oxid på armaturen som kolen löper mot i spindelmotorn (den som snurrar skivan) då kan den ha svårt att hålla rätt hastighet.
symtomet brukar vara att spelaren kör skivorna bra i början men mot mitten/slutet läser den dåligt.

man kan löda loss motorn och antingen öppna och polera rent eller så kan man köra snabblösningen och koppla på ett 9V batteri i några sek och varva ur den utav bara H#¤%¤#E
obs koppla inte på ett 9V batteri när motorn fortfarande är inkopplad i CD-spelaren.


sedan har just pioneer spelare ett lite ovanligt problem.... linsen brukar lossna! kolla så den sitter ordentligt itryckt. ofta ligger den löst och skramlar runt i spelaren (då funkar ju inte spelaren alls). tänkte i ditt fall om den sitter lite på sniskan. den ska sitta itryckt i huset ända emot stoppet. linserna är inte limmade därav att dom ramlar ur med tiden. jag har sett det på 6st pioneerspelare genom åren 5st med skivtallrik och en vanlig.
jag har inte sett det fenomenet på något annant fabrikat.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav imac » 2017-09-17 11:29

Om det är släden som det är problem med så borde felet återkomma vid ett visst ställe, testa att köra samma låt o se om det är konsekvent!

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Figge77 » 2017-09-17 12:26

finns en faktor till: kondingar!.
kompisen min kom dragandes med en technics han köpte ny 1991 när vi var 14bast. den funka lite si och så. tog väldans tid att läsa in TOC osv och ibland stod det bara NO DISC i fönstret..
öppnade locket och vart förvånad över att det satt en philips CDM-4 läsare i den. lokaliserade det direkta felet till en tvärslut konding (blå axiell philips lyt) i servokretsen på själva philipsläsaren.
eftersom jag ändå hadde skruvat isär hela spelaren i alla dess beståndsdelar så passa jag på att byta alla lytar i hela apparaten. det var inte så värst många.

efter detta gick den som ny igen. läste in TOC på en halv sek. och detta var enbart ett kondingbyte.


men byt nu inte alla kondingar i den där pioneeren direkt...kolla först så linsen sitter som den ska.

att cd-spelare stular beror så gott som aldrig på att det är "damm" på linsen. skulle behövas extremt mycket damm isåfall.
dessutom hänger lasern neråt i den där så det lär ju inte hamna mycket damm på den.
felen är oftast
spindelmotorn (japanska spelare) ej philips med svängarm
släden går ej som den ska, (japanska spelare) ej philips med svängarm. kan vara att nån mekat runt å kabel paketet hamnat fel. eller torkat fett.
dåliga kondingar, (philips med svängarm) inte så vanligt på japanska
linsen ramlat ur, (enbart pioneer)
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Perfector » 2017-09-17 13:36

Lasse- skrev:Hej jag har en pioneer cd spelare ifrån början av 90 talet som inte spårar på vissa cd skivor men vissa fungerar bra.

SKa man köpa en rengörings skiva med alkohol och prova med den om det hjälper .Den här cd spelaren har en
Tallrik och att man lägger cd skivan uppochner ner på tallriken så laser enheten måste sitta ovanför tallriken eller?
Och hur kommer man åt den


Mvh Lasse -

Jag hade en Monacor spelare från tidigt 90-tal som åxå började konstra med vissa skivor, framförallt hembrända.
Man kan ge sig på trimpotarna på huvudkortet och se om det går att ställa om för komponenterna på kortet (främst kondingar) torkar med tiden och värdena förändras.
I mitt fall slutade det med att jag gav bort den och skaffade en Yamaha D565 spelare/brännare vid stereon.
Lycka till med renoveringen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Figge77 » 2017-09-17 14:02

tänkte skriva tidigare att vad du än gör börja inte skruva på potarna:)
för det kan sluta lite hursomhälst. varav man kan döda lasern i förtid om man ställer på lite extra med poten för att kompensera nåt annat fel.
ska man justera dom där potarna på rätt sätt krävs jättemycket utrustning och speciella testskivor.

bästa är ju att hitta felet istället.
Senast redigerad av Figge77 2017-09-17 14:19, redigerad totalt 2 gånger.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Perfector » 2017-09-17 14:08

Figge77 skrev:tänkte skriva tidigare att vad du än gör börja inte skruva på potarna:)
för det kan sluta lite hursomhälst. varav man kan döda lasern i förtid om man ställer på lite extra med poten för att kompensera nåt annat fel.
ska man justera dom där potarna på rätt sätt krävs jätte mycket utrustning och speciella test skivor.

bästa är ju att hitta felet istället.

Jag tog en i taget och vred bara lite.
Om inget märkbart hände ställde jag tillbaks den i ursprungsläget och tog nästa.
Jag fick faktiskt spelaren att ta även mina hembrända skivor, men eftersom jag vill flytta 1200 vinyler till datorn blev jag tvungen att skaffa en brännare vid stereon.
Så om man är noga med inställningarna och ta en liten pot i taget så bör det inte innebära fara för spelaren.
"easy does it"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-09-17 21:22

Tvättade ren mekaniken med isoprapanol och en liten pensel som typ traversen till lasern och den gängade skruven
Som sitter bredvid och som matar fram pickupen.

Sen så fettade jag in delarna med Super Lube lite gran med penseln och skruvade sen tillbaka hela delen på
Plats och provade med cd skivan Värmlandsrock som krånglade lite grann .

Och det gick bättre att spela skivan hoppandet på låtarnaförsvan iallafall.

Men volykontrollen till hörlursuttaget är raspig och utsliten så jag för göra någonting åt

Sprejade hörlurs uttaget med EML Contacts cleaner Lubricant.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-07 13:57

Provade cd spelaren igen på sängkanten med diverse cd skivor och ett par Akg hörlurar under nattens gång
och hörlursuttaget är väldigt glappigt och raspigt så fort man kommer ut sladden så försvinner ljudet i
En kanalen .

Funderade om man kan ta bort hela det lilla kortet och bända ihop blecken inuti kontakten för att få mer
press på kontakten Volymkontrollen är raspig också men den kan man kanske hitta en ersättare till på
Elfa i Solna och löda dit istället för den raspiga potten.

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Figge77 » 2017-10-07 14:30

spraya poten...
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-07 16:35

Hej jag tror inte det går att komma in i den här potentiometern den är liten fyrkantig och inte så lätt att få isär
Enda plusset är det sitter på ett litet separat kort med hörlursuttaget på insidan på fronten jag kanske kan skruva
bort det och ta med det till elfa i Solna och kolla efter en ersättare måste bara kolla värdet på den och att
den är logaritmisk .

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-07 16:58

Eftersom cd spelaren var ej inte riktigt fungerande så kanske man skulle ta och modifiera analogdelen med
Bättre kondensatorer ifrån SCR på utgången jag håller på och letar efter ett schema på Hifiengine
och det är alltid intressant att höra vad det gör för ljudet mednya utgångskondensatorer.bara att få ur kortet
Ur apparaten med att dra ur alla flatkablar.

Har kollat med ficklampa på det som ser ut som ser ut som utgångskondensatorer och det är Elna 4,7 uF 50 V stående
Montage radiella brukar det heta också.

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Figge77 » 2017-10-08 09:21

wima mks2 passar perfekt som ersättare till just det ändamålet. passar rakt i hålen från dom gamla lytarna.
utg lytarna brukar vara orangea elna. medans resten är blåa. men kolla i schemat innan du byter.

löd bort poten från kortet och se om det går att få in lite spray där benen går in i poten.
alt. spraya i petflasklock och lägg poten i ett bad

och det glappande hörlursuttaget beror troligtvis på att det är oxid på blecken. prova att polera med en tops med spray på eller nåt i den stilen.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-08 18:47

Hej Elna 4,7 uF 50 V som sitter i cd spelaren ser ut att vara mörkblåa 5 mm dvs 2 moduler.

Jag hittade Wima msk2 kondensatorn som du tipsade om på eBay i två pack jag får köpa en omgång när jag får
lön .

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Figge77 » 2017-10-08 19:40

Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-09 07:49

På ebay och hos några tyska leverantörer kan man hitta Wima MKS2 med 5% tolerans (fast det lär inte behövas i detta fall) till priser lägre än de som finns hos t.ex. Elfa. Frakten kan vara billigare än inom Sverige.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-09 10:55

Lasse- skrev:Eftersom cd spelaren var ej inte riktigt fungerande så kanske man skulle ta och modifiera analogdelen med
Bättre kondensatorer ifrån SCR på utgången jag håller på och letar efter ett schema på Hifiengine
och det är alltid intressant att höra vad det gör för ljudet mednya utgångskondensatorer.bara att få ur kortet
Ur apparaten med att dra ur alla flatkablar.

Har kollat med ficklampa på det som ser ut som ser ut som utgångskondensatorer och det är Elna 4,7 uF 50 V stående
Montage radiella brukar det heta också.

Mvh Lasse-


De 4,7-mikrosar du ser sitter inte som seriekondensatorer på utgången. Det är istället C433 och C434 som har värdet 22 mikroF/25 V som är dessa seriekondensatorer. Jag tror inte du får bättre ljud genom att byta ut dessa.

Däremot är PD-S501 lite bättre än många anda Pioneer-spelare eftersom den inte har Legato Link.

Om du har glapp i hörlursuttaget är det väl bara att använda hörlursuttaget i något/n försteg/förstärkare istället?

Min åsikt är att det är inte lönt att meka med såna här gamla spelare då du kan skaffa någon annan för en hundring på loppis som funkar, typ. Eller så skaffar du en apparat som är bra på riktigt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav oa51 » 2017-10-09 13:06

Johan L skrev:
Min åsikt är att det är inte lönt att meka med såna här gamla spelare då du kan skaffa någon annan för en hundring på loppis som funkar, typ. Eller så skaffar du en apparat som är bra på riktigt.

+1 :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-09 19:13

Hej men jag har tre cd spelare att hålla på med och mixtra med och testa med en Rotel med HDCD och en
Micromega stage 2 som jag köpte ny och sen reparerade upp efter lång tids andvändning och Pioneern som
Jag håller på med.

Kondensator modden har jag provat på trasig Rotel tuner och jag bytte ut kopplingskondensatorerna efter
Stereo dekoden till SCR kondensatorer med samma värde och ljudet vart mer luftigt och inte så grötigt
och tjockt så skillnad är det nog .

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-24 21:20

Hej hittade ett Tp1 testjack på mönsterkortet och en ruta bredvid med förklaringar till dom 6 st stiften
men jag är osäker vad förkortningarna betyder men nu har jag plockat bort utgångselektrolyterna och
Ersatt dom med två st Jansen 22 uF kondensatorer som sitter bredvid på bakstycket med självhäftande
bundbandsankare och större buntband runt kodningen bestämt två runt varje kondensator och
flertrådiga ledare däremellan lödda men det var pilligt på pertinax kortet hurisomhelst eftersom
det är lackat på baksidan och svårt att se ledningsbanorna genom den gröna färgen.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-10-31 23:57

Har skrivit ut manualen och stoppat in dom i plastfickor ifrån Biltema Men idag så hittade jag en box med
Cd skivor med Stanley Clarke med låten Silly Putty som cd spelaren hackade på så nu tänkte jag att jag
Ska prova att rucka på dom fyra trimpotarna på kortet någon millimeter åt gången från vänster till höger.

Trimpoten längst till höger närmast trafon gjorde verkan när jag ruckade den någon millimeter åt höger
och hackandet i musiken försvann och sen så har jag provat fler cd skivor för att se var som händer men
det har inte hänt något hackande med dom så nu ser problemet att vara över med lasern.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-11-11 22:14

Trimpoten står nu på klockan 11:00 och det skulle visa vara olika känsligt med hur man ställer trimpotentiometern
För vilken cd skiva man spelar av någon anledning utan att musiken hackar Tears For Fears cd skiva
Songs From The Big Chair var extra känslig med inställningen av trimpotentiometern men nu får jag nog ge mig.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-12-01 22:06

Hittade en rengjord fjärrkontroll på eBay som passar till cd spelaren men nu är det både tryckknappar på
Fjärrkontrollen och en ratt på cd spelare som reglerar volymen ut och i hörlurarna.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-12-02 17:39

image.jpg
image.jpg (1.72 MiB) Visad 7404 gånger
Hej så här vart det

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav darkg » 2017-12-02 18:04

Vet du om det brukar vara ett antal trimpotar, som på din, för att ställa in lasern? Jag har en cd-spelare som fungerar perfekt men på vissa skivor inte alls, hackar omåttligt...

(Varför blir det så, förresten, på vilket sätt är skivorna så olika?)
Don’t just do something, sit there.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav Lasse- » 2017-12-02 18:32

Hej jag laddade ner originalmanualen till den här cd spelaren och det finns en massa oskilloskop bilder
Och ett testuttag för att mäta hur man skall justera lasern men jag brydde mig inte om det.

Utan jag använde mina Akg hörlurar och en trave med cd skivor som jag testade med fram och tillbaka
Tills jag kom på hur jag skulle ställa trimpoten .

Jag har läst att cd spelare har ett sofistikerat system för cd skivor som det är fel på som den
Korrigerar för nånstans på kortet så tror jag att man kan löda dit en lysdiod som indikerar
När felkorrigeringskretsarna jobbar för för mycket fel på hålen i cd skivan.

Syrran har en mini stereo Philips som hackar när man spelar cd skivor och jag provade med att tvätta linsen
Med isopropanol men det hjälpte inte.


Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: pioneer pds 501 cd spelare

Inläggav darkg » 2017-12-02 20:55

Just det, nu minns jag det, att det finns en felsignal som man kan komma åt och se hur mycket (ofta) spelaren måste korrigera eller kompensera, så kan man utläsa om det är lite snett redan utan att det blir så fel att den inte klarar att lappa ihop det hela. Lite kul.

Jag avvaktar nog med eventuell service inuti min apparat, det kräver en koncentration som jag saknar.
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster