RT:s 3D system

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 21:23

Fyndade idag Rt horn med satelliter(1000kr), riktigt bra skick på grejerna lite fanér släpp på nåt ställe. Men systemet har ett problem när jag höjer volymen och det är musik med djupbas innehåll så klipper det. Det är inte så hög volym att det är förstärkarens fel, kan dåliga kondingar skapa det problemet?

Mycket roligt må ja säga va att han jag köpte det av byggde det 1973! Och att han sparat tidningen är juh bara så grymt!
Bilagor
IMG_2072.JPG
IMG_2072.JPG (1.62 MiB) Visad 6594 gånger
IMG_2071.JPG
IMG_2071.JPG (1.31 MiB) Visad 6594 gånger
IMG_2069.JPG
IMG_2069.JPG (1.32 MiB) Visad 6594 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 21:33

Va' kul! Det var ett häftigt system på sin tid.

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att hornet drivs av en sluten låda med en 10-tums Philipsbas. Troligen läcker lådan i så fall. Prova att köra rena sinustoner från 100 Hz och nedåt.

Men, vänta nu... Det var inte så, möjligen, att filtret kopplade ihop kanalerna i basen? Titta i tidningen hur filtret ser ut! I så fall kan det vara problemet och din förstärkare mår dåligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 21:34

PS. Min andra hypotes kan du kolla genom att koppla ur ena kanalen från förstärkaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 21:34

Upptäckte nu att en kanal i taget fungerar att spela högt vid låga frekvenser

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 21:37

PerStromgren skrev:PS. Min andra hypotes kan du kolla genom att koppla ur ena kanalen från förstärkaren.


Det verkar stämma, briken gillar inte hur systemet är kopplat:(

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 21:43

Hur gör jag enklast för att slippa problemet?
Bilagor
IMG_2073.JPG
IMG_2073.JPG (1.64 MiB) Visad 6567 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 21:46

Colquhoun skrev:
PerStromgren skrev:PS. Min andra hypotes kan du kolla genom att koppla ur ena kanalen från förstärkaren.


Det verkar stämma, briken gillar inte hur systemet är kopplat:(


Jag hade en aning om detta. Var glad att du inte förstörde din förstärkare, sådant har hänt! :roll:
Vill du använda högtalaren kan du ju tillfälligt koppla ur ena baskanalen och köra på bägge sidosystemen men ha basen bara från ena kanalen. Det är rätt lätt om du hittar filtret.

Tycker du att det är värt besväret, kan du köra bi-amp och antingen dela elektroniskt, eller använda det befintliga filtret, men se till att en förstärkare drivs från både vänster och höger kanal. (Usch, va fult beskrivet det blev. Hoppas att du förstår. )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 21:47

Colquhoun skrev:Hur gör jag enklast för att slippa problemet?


Koppla loss den ena 4,4mH-spolarna i vilken ände som helst.

PS. Basen blir dock för svag (6dB) och återger bara vänster (eller höger) kanal från signalkällan.
PPS. Hm, jag undrar om den verkligen blir för svag? Prova, jag blev hemskt osäker!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 21:54

PerStromgren skrev:
Colquhoun skrev:
PerStromgren skrev:PS. Min andra hypotes kan du kolla genom att koppla ur ena kanalen från förstärkaren.


Det verkar stämma, briken gillar inte hur systemet är kopplat:(


Jag hade en aning om detta. Var glad att du inte förstörde din förstärkare, sådant har hänt! :roll:
Vill du använda högtalaren kan du ju tillfälligt koppla ur ena baskanalen och köra på bägge sidosystemen men ha basen bara från ena kanalen. Det är rätt lätt om du hittar filtret.

Tycker du att det är värt besväret, kan du köra bi-amp och antingen dela elektroniskt, eller använda det befintliga filtret, men se till att en förstärkare drivs från både vänster och höger kanal. (Usch, va fult beskrivet det blev. Hoppas att du förstår. )


Jag hänger med, en helt separat basförstärkare vore att föredra. Men vad finns de för alternativ på 2kanals förstärkare som klarar köras med detta filter? Beg å billigt får de gärna vara:)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: RT:s 3D system

Inläggav Svante » 2017-08-23 21:55

Colquhoun skrev:Fyndade idag Rt horn med satelliter(1000kr), riktigt bra skick på grejerna lite fanér släpp på nåt ställe. Men systemet har ett problem när jag höjer volymen och det är musik med djupbas innehåll så klipper det. Det är inte så hög volym att det är förstärkarens fel, kan dåliga kondingar skapa det problemet?

Mycket roligt må ja säga va att han jag köpte det av byggde det 1973! Och att han sparat tidningen är juh bara så grymt!


Vad betyder "klipper"? Betyder det att det låter illa eller att förstärkaren stänger av så att det blir tyst?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 21:56

Colquhoun skrev:Jag hänger med, en helt separat basförstärkare vore att föredra. Men vad finns de för alternativ på 2kanals förstärkare som klarar köras med detta filter? Beg å billigt får de gärna vara:)


Leta upp ett rörsteg! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 22:01

Svante skrev:
Colquhoun skrev:Fyndade idag Rt horn med satelliter(1000kr), riktigt bra skick på grejerna lite fanér släpp på nåt ställe. Men systemet har ett problem när jag höjer volymen och det är musik med djupbas innehåll så klipper det. Det är inte så hög volym att det är förstärkarens fel, kan dåliga kondingar skapa det problemet?

Mycket roligt må ja säga va att han jag köpte det av byggde det 1973! Och att han sparat tidningen är juh bara så grymt!


Vad betyder "klipper"? Betyder det att det låter illa eller att förstärkaren stänger av så att det blir tyst?


Jag har bara hört hur en Sentec (eg. Semicon) PA77 beter sig och den distar rätt illa ett tag innan den ger upp med brunna sluttrissor. Jag har provat själv, nämligen... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 22:06

Svante skrev:
Colquhoun skrev:Fyndade idag Rt horn med satelliter(1000kr), riktigt bra skick på grejerna lite fanér släpp på nåt ställe. Men systemet har ett problem när jag höjer volymen och det är musik med djupbas innehåll så klipper det. Det är inte så hög volym att det är förstärkarens fel, kan dåliga kondingar skapa det problemet?

Mycket roligt må ja säga va att han jag köpte det av byggde det 1973! Och att han sparat tidningen är juh bara så grymt!


Vad betyder "klipper"? Betyder det att det låter illa eller att förstärkaren stänger av så att det blir tyst?


Ljudet börjar hacka, och desto mer jag höjde i raskare takt hacka det

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 22:07

Har du hunnit provat att modda filtret?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 22:08

PerStromgren skrev:
Colquhoun skrev:Jag hänger med, en helt separat basförstärkare vore att föredra. Men vad finns de för alternativ på 2kanals förstärkare som klarar köras med detta filter? Beg å billigt får de gärna vara:)


Leta upp ett rörsteg! :D


Klarar 2kanals rörförstärkare köra det?

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 22:08

PerStromgren skrev:Har du hunnit provat att modda filtret?


Ska göra det me en gång

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 22:09

Colquhoun skrev:
PerStromgren skrev:
Colquhoun skrev:Jag hänger med, en helt separat basförstärkare vore att föredra. Men vad finns de för alternativ på 2kanals förstärkare som klarar köras med detta filter? Beg å billigt får de gärna vara:)


Leta upp ett rörsteg! :D


Klarar 2kanals rörförstärkare köra det?


Ja, det tror jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 22:12

Här står litet om vad som händer när man parallellkopplar två utgångar från en förstärkare: https://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_a ... _amplifier
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: RT:s 3D system

Inläggav Jodah » 2017-08-23 22:19

Det är inte så att det råkat blivit polvänt på ena kanalen?
Borde bli knepig effekt med det filtret.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-23 22:21

Jodah skrev:Det är inte så att det råkat blivit polvänt på ena kanalen?
Borde bli knepig effekt med det filtret.


Nej, det blir nog illa även om det är rättvänt. Om du skulle koppla utgångarna på förstärkare i parallell och polvända ena utgången tror jag förstärkaren skulle ge upp helt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 22:31

PerStromgren skrev:Har du hunnit provat att modda filtret?


Vart ingen skillnad, kan förstärkaren blivit skadad pga filtret å beter sig så här därför?

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 23:14

Ok nu fungerar det, Kopplade ur ena minus kabeln ur förstärkaren då låter de som de ska :roll: ljud i höger/vänster å stereo

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: RT:s 3D system

Inläggav Svante » 2017-08-23 23:24

Är det ett bryggat slutsteg?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-23 23:42

Svante skrev:Är det ett bryggat slutsteg?


Det är kopplat som bilden visar schemat lite högre upp i tråden förutom att ja klippt ena drosseln och kopplat loss ena minuskabeln från förstärkaren

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: RT:s 3D system

Inläggav Svante » 2017-08-23 23:49

Colquhoun skrev:
Svante skrev:Är det ett bryggat slutsteg?


Det är kopplat som bilden visar schemat lite högre upp i tråden förutom att ja klippt ena drosseln och kopplat loss ena minuskabeln från förstärkaren


Det var inte svar på frågan. Så här då: Vad är det för slutsteg? Har du en länk som visar vad det är?

I högtalarens filter är "minusarna" ihopkopplade och om slutsteget är bryggat går det åt skogen. Om man skulle ha råkat förväxla "plus" och "minus" går det åt skogen även med ett icke-bryggat slutsteg.

Eventuellt kan även en del icke-bryggade slutsteg må dåligt av att "plusarna" sitter ihop via drosslarna, speciellt om man spelar riktigt låga frekvenser och basen inte är identisk i de två kanalerna (=viss musik).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-24 06:58

Svante skrev:
Colquhoun skrev:
Svante skrev:Är det ett bryggat slutsteg?


Det är kopplat som bilden visar schemat lite högre upp i tråden förutom att ja klippt ena drosseln och kopplat loss ena minuskabeln från förstärkaren


Det var inte svar på frågan. Så här då: Vad är det för slutsteg? Har du en länk som visar vad det är?

I högtalarens filter är "minusarna" ihopkopplade och om slutsteget är bryggat går det åt skogen. Om man skulle ha råkat förväxla "plus" och "minus" går det åt skogen även med ett icke-bryggat slutsteg.

Eventuellt kan även en del icke-bryggade slutsteg må dåligt av att "plusarna" sitter ihop via drosslarna, speciellt om man spelar riktigt låga frekvenser och basen inte är identisk i de två kanalerna (=viss musik).


Det är en Brik integrerad förstärkare

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: RT:s 3D system

Inläggav PerStromgren » 2017-08-24 09:40

Colquhoun skrev:Ok nu fungerar det, Kopplade ur ena minus kabeln ur förstärkaren då låter de som de ska :roll: ljud i höger/vänster å stereo


Fint, kör så!

Hur låter det, då? Jag har hört systemet ganska mycket, men det var över 40 år sedan.

PS. Bashögtalaren kallades "blombänken" och det var också vad den användes till i många hem, till exempel hemma hos min moster och morbror.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-24 11:00

PerStromgren skrev:
Colquhoun skrev:Ok nu fungerar det, Kopplade ur ena minus kabeln ur förstärkaren då låter de som de ska :roll: ljud i höger/vänster å stereo


Fint, kör så!

Hur låter det, då? Jag har hört systemet ganska mycket, men det var över 40 år sedan.

PS. Bashögtalaren kallades "blombänken" och det var också vad den användes till i många hem, till exempel hemma hos min moster och morbror.


Lär säga jag är positivt överraskad, de ja störde mig mest på är nog basen som behöver en lägre delning tycker jag samt nivån på den är liite låg.
Det är byggt med element efter rekommendation av RT:s ritning.

Användarvisningsbild
Colquhoun
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2013-09-02
Ort: Bergsjö/fiskvik

Re: RT:s 3D system

Inläggav Colquhoun » 2017-08-25 21:49

Beställde en sån här idag http://m.ebay.com/itm/100-240VAC-Blueto ... iid%253A10

Hoppas den duger att tjänstgöra som förstärkare:)

Har lyssnat lite mera nu å diskanterna lär ja byta ut då dom rasslar lite, har ett par Phillips ad163 som ligger å skräpar som ja ska montera istället.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: RT:s 3D system

Inläggav Perfector » 2017-08-25 21:58

Colquhoun skrev:Fyndade idag Rt horn med satelliter(1000kr), riktigt bra skick på grejerna lite fanér släpp på nåt ställe. Men systemet har ett problem när jag höjer volymen och det är musik med djupbas innehåll så klipper det. Det är inte så hög volym att det är förstärkarens fel, kan dåliga kondingar skapa det problemet?

Mycket roligt må ja säga va att han jag köpte det av byggde det 1973! Och att han sparat tidningen är juh bara så grymt!

filterritningen påminner mycket om det jag fick av HiFi-Kit en gång
Skillnaden tycks vara ett extra motstånd i kopplingen till basen.
Bifogar den ritningen så kanske du kan kolla med motstånden om det hjälper.
Kan tillägga att spolarna till basen inte får vara för tjock tråd då för mycket effekt spär på effekten och korsmatning som är det som inte förstärkaren gillar.
Jag fick rekommendationen att använda 0.8 mm tråd.
Då tål filtret runt 100 watt.
Bilagor
3D-filter.gif
3D-filter.gif (112.67 KiB) Visad 6320 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jooe och 8 gäster