Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-24 16:24

Plockade lite med en gammal högtalare från tidigt 70-tal(som faktiskt låter rätt bra), blev lite förvånad över det extremt enkla filtret!
Är det genialt enkelt eller bara allmänt billig konstruktion?
Som sagt högtalaren låter riktigt bra i mina öron. Kan inget om delningsfilter och det vore roligt att få lite input från nån Hi-Fi-expert !
Rank Arena HT-525_Delningsfilter.jpg
Rank Arena HT-525_Delningsfilter.jpg (89.98 KiB) Visad 7540 gånger

Skrivit 6.5" bas men det räknas nog snarare som en 8", har aldrig blivit riktigt klok på hur detta skall anges, membranmått eller yttermått?

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-25 01:11

Såna där högtalare har jag, men dom är dock ombyggda. Basen i dom är 8 tum. Känner inte till någon beteckning, ser ut som en äldre variant av L825WG. Den basen brukade också sitta i vissa OM 3-28.
Men däremot i min så var bägge diskanterna sammankopplade över en kondensator.
Nu så sitter där ett nytt 3 väg filter, Philips AD8066 bas, Philips AD5060 mellanreg samt original Peerless MT225HFC diskant. Funderar dock på att sätta in Philips diskanter, AD0162 eller nåt.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-25 03:19

Vad roligt! Mina är helt orginal och fungerande, gillat faktiskt ljudet i dom! Jag tror det sitter någon annan bas i mina , magnettypen ser ut som på diskanterna, ingen märkning!
Halvsuddig bild från när jag hade isär dom sist!
DSC_0033s.jpg
HT-525
DSC_0033s.jpg (1.04 MiB) Visad 7477 gånger


Dessa bilder hittade jag på nätet(bläddra ner), ser ut som på mina!
http://picssr.com/tags/alnico

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-25 08:46

Först av allt, välkommen till faktiskt.
Högtalaren är en 3 vägare enligt det jag hittat.
Det betyder att det är en 6dB filter
Är du nöjd så låt dom leva och må bra.
http://www.radiomuseum.org/r/rankarena_ht525.html


Country: Denmark
Manufacturer / Brand: Rank-Arena, Horsens
Brand
Arena
Year: 1972 Category: Loudspeaker, headphone or earphone
Wave bands
- without
Details
Power type and voltage
No Power needed
Loudspeaker
3 Loudspeakers
Power out
20 W (unknown quality)
from Radiomuseum.org
Model: HT525 - Rank-Arena, Horsens
Material
Wooden case

Dimensions (WHD)
280 x 430 x 240 mm / 11 x 16.9 x 9.4 inch

Notes
3-Weg-HiFi-Box mit 20 Watt Sinus an 4 Ohm. Frequenzbereich: 60-20000Hz.
Volumen: 20 Liter.
Frequenzweiche Übergang bei 500 und 3000Hz.
Gehäuse in Nussbaum, Teak, Palisander, Weiss oder Eiche.

Net weight (2.2 lb = 1 kg)
8.1 kg / 17 lb 13.5 oz (17.841 lb)

Source of data
-- Original prospect or advert
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav rolfzetterberg » 2017-08-25 16:14

TS har fått svar även här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=88473
Vill han veta för och nackdelar och hur och varför och av vem och när så finns det en hel del skrivet på nätet om såna här filter.Kallas ibland "constant impedance filter".
L825WG har en helt annan upphängning än den visade och kåpa över magneten.Gissar på en P825W.
Peerless högtalare blev med åren allt svårare att identifiera eftersom de slutade helt att stämpla sina alster med nummer.Inte nog med det så försvann även etiketten på magneten.Detta gäller särskilt de svarta.De lite äldre silverfärgade kan ha ett nummer stämplat på kanten.Syns bara om man tar loss basen.

Men det är en annan sak som förbryllar mig och det är delningsfrekvensen på mellanregistret?En MT25HFC har en egenresonans på 1500Hz....

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-25 21:40

Jag bugar och tackar för informationen! :)

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-25 23:34

Exakt så där såg mina ut innan jag byggde om dom.
Aha, så det är P825W dom heter? Såna basar satt i mina med.
Så det är olika delning på de 2 diskanterna? Trodde inte det då det inte var något bra mellanregister i dom. Nu efter dom byggts om så låter dom mycket bättre, beror väl på att det är ett riktigt mellanregister och nytt filter. O Philips elementen slår ju allt när det gäller ljudkvalitet. De bästa jag nånsin hört :)

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-26 00:14

Tycker övre mellanregister ändå är rätt bra, kvinnliga röster osv framträder bra tycker jag, i övrigt känns det som det är rätt vågig frekvensgång, renheten i ljudet också varierar mycket med musikinnehållet, likadant en viss tunnhet/burkighet nånstans i spektrumet! Men, ändå rätt trevliga att lyssna på! :)

Funderar på om jag skulle löda loss spolen nästa gång jag har dom framme, så man kunde räkna på delningsfrekvenserna. Kondningarna har kanske tappat spänsten över tiden!
Om jag har förstått det rätt så blir det ju ingen bandpass på mellanregistret, så det elementet spelar ju diskanttonerna också, eller!? Frågan är om det verkligen är likadana element eller om det är någon skillnad i frekvensgång på dom?

Basen är faktiskt fasvänd mot vad jag ritat ovan!
Senast redigerad av Platis 2017-08-26 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-26 01:07

Platis skrev:Tycker övre mellanregister ändå är rätt bra, kvinnliga röster osv framträder bra tycker jag, i övrigt känns det som det är rätt vågig frekvensgång, renheten i ljudet också varierar mycket med musikinnehållet, likadant en viss tunnhet/burkighet nånstans i spektrumet! Men, ändå rätt trevliga att lyssna på! :)

Funderar på om jag skulle löda loss spolen nästa gång jag har dom framme, så man kunde räkna på delningsfrekvenserna. Kondningarna har kanske också tappat spänsten över tiden!
Om jag har förstått det rätt så blir det ju ingen bandpass på mellanregistret, så det elementet spelar ju diskanttonerna också, eller!? Frågan är om det verkligen är likadana element eller om det är någon skillnad i frekvensgång på dom?

Basen är faktiskt fasvänd mot vad jag ritat ovan!

Kondingarna kan du nog byta med gott samvete, men tänk på att dom antagligen hade en viss karaktär som nya så du kanske ska se om du kan få fram samma fabrikat.
Spolen åldras ju inte alls på det sättet utan bör nog vara kvar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-27 01:27

Njaaaeh enligt min åsikt var det tjejers röster som inte lät så bra i dom högtalarna. Blev som sagt mycket bättre med ett riktigt AD5060 mellanregister.
Har lite bilder på högtalarna före och efter jag gjorde om dom.
Bilagor
monster.PNG
Efter ombyggnad
monster.PNG (728.95 KiB) Visad 7300 gånger
Iht525 original.PNG
Före ombyggnad
Iht525 original.PNG (1.77 MiB) Visad 7300 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-27 02:09

Glockenmeister skrev:Njaaaeh enligt min åsikt var det tjejers röster som inte lät så bra i dom högtalarna. Blev som sagt mycket bättre med ett riktigt AD5060 mellanregister.
Har lite bilder på högtalarna före och efter jag gjorde om dom.

Det ser ju fint ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-27 20:14

Nice!
Jag blev nästan sugen på att göra nåt liknande fast 2-vägs, borde vara rätt lätt att bara göra en ny frontskiva och prova!
Funderade på en Gamma BBK200 eller liknande, hur står sej dessa mot dina philips AD8066:or?
Hittade även några gamla diskanter här hemma, "philips AD 11400 T8", är dessa bra eller dåliga? Hittar inga data på dom!
Såg även att det låg några gamla philipselement på tradera motsvarande dina, är det värt att handla?
Spelar mellanregistret i samma utrymme som basen på dina eller hur har monterat dom?
Glockenmeister skrev:Njaaaeh enligt min åsikt var det tjejers röster som inte lät så bra i dom högtalarna. Blev som sagt mycket bättre med ett riktigt AD5060 mellanregister.
Har lite bilder på högtalarna före och efter jag gjorde om dom.

Ja det är nog inte lustigt att det nån dip i frekvenskurvan orginal, blir inte klok på dom angivna delningsfrekvenserna, 500 och 3K, ihop med dessa element!? Antar att dessa filter inte är så branta, men ändå, måste vara rätt bredbandiga element!

Hur räknar man på seriefilter egentligen, tycker det verkar svårt!?

Edit; Data på AD 11400/T4 på Hifikit, men inga kurvor! http://www.hifikit.se/hogtalarelement/ad-11400t4

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-27 20:31

Platis skrev:Nice!
Jag blev nästan sugen på att göra nåt liknande fast 2-vägs, borde vara rätt lätt att bara göra en ny frontskiva och prova!
Funderade på en Gamma BBK200 eller liknande, hur står sej dessa mot dina philips AD8066:or?
Hittade även några gamla diskanter här hemma, "philips AD 11400 T8", är dessa bra eller dåliga? Hittar inga data på dom!
Såg även att det låg några gamla philipselement på tradera motsvarande dina, är det värt att handla?
Spelar mellanregistret i samma utrymme som basen på dina eller hur har monterat dom?
Glockenmeister skrev:Njaaaeh enligt min åsikt var det tjejers röster som inte lät så bra i dom högtalarna. Blev som sagt mycket bättre med ett riktigt AD5060 mellanregister.
Har lite bilder på högtalarna före och efter jag gjorde om dom.

Ja det är nog inte lustigt att det nån dip i frekvenskurvan orginal, blir inte klok på dom angivna delningsfrekvenserna, 500 och 3K, ihop med dessa element!? Antar att dessa filter inte är så branta, men ändå, måste vara rätt bredbandiga element!

Hur räknar man på seriefilter egentligen, tycker det verkar svårt!?

Edit; Data på AD 11400/T4 på Hifikit, men inga kurvor! http://www.hifikit.se/hogtalarelement/ad-11400t4

Här är data på diskanten.
filterlista har jag för statiska filter som kan anpassas för ändamålet.
Ska du använda BBK-200 krävs ett specialfilter för att ta fram hela välljudet ur den, jag har det åxå.
Bilagor
ad11400t8.jpg
ad11400t8.jpg (510.32 KiB) Visad 7231 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-27 20:34

Jo tack det blev mycket bra.
Har aldrig hört dom, men jag kan starkt rekommendera Philips då de är de bästa jag någonsin hört. Något som är bra med dom är att de har rejäl effekttålighet på elementen och baselementen ger enormt bra bastryck. Och ljudkvalitet i toppklass.
De borde nog va bra, har dock aldrig testat dom. Inte så lustigt, på Tradera verkar alla gamla Philips flockas. Har köpt i stort sett alla mina där.
Man kan aldrig ha mellanregistret i samma rum som basen. Vissa element har dock sluten korg vilket gör att man kan sätta dom direkt i lådan. Och på Philips Ad5060 sitter det en förmonterad plast-burk. Om elementet inte har något sådant måste man bygga en låda i lådan. Gjorde det på mina PA-högtalare då jag inte hittade något slutet 8'' element.
Brukar aldrig räkna på sånt, jag köper färdiga filter istället. Då slipper man massa bök :)

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-27 20:56

Kul när det blir bra och låter bra även med gamla prylar! :D
Vad har du för typ av delningsfilter och frekvenser?

Perfector, tack så mycket för databladet! :)
Du råkar inte ha en kurva för BBK200 också?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-27 21:06

Platis skrev:Kul när det blir bra och låter bra även med gamla prylar! :)
Vad har du för typ av delningsfilter och frekvenser?

Perfector, tack så mycket för databladet! :D
Du råkar inte ha en kurva för BBK200 också?

Jag hittar inget i mina gömmor, men på forumet har någon mätt upp detta.
Om det är med modifieringar vet jag inte.
Men ett filter anpassat för den har jag då jag själv byggde under många år med den i 23 liter sluten låda.
Edit:
Så här tycker jag det blir klangrent och lättplacerat då man kan ställa den var som helst och den klär upp hela rummet.
Bilagor
Perfector Original.JPG
Perfector Original.JPG (59.1 KiB) Visad 7214 gånger
BBK200.jpg
BBK200.jpg (42.54 KiB) Visad 7216 gånger
Senast redigerad av Perfector 2017-08-27 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-27 21:12

Tackar! Ser ju bra ut, så vitt jag kan bedöma! Filtret blir jag lite nyfiken på, varför behövs ett specialfilter?
Dessa lådor är runt 20-liter, så borde väl funka okej?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-27 21:16

Platis skrev:Tackar! Ser ju bra ut, så vitt jag kan bedöma! Filtret blir jag lite nyfiken på, varför behövs ett specialfilter?
Dessa lådor är runt 20-liter, så borde väl funka okej?

Det är en kulinaritet med gamma.
8 ohm 3 kHz blir 0.5 mH i serie och det räcker fint.
Men sedan kommer impedansjusteringen som jag upplever är nödvändigt.
15 uF och 8.2 ohm mellan + och - och i den ordningen, då kommer hela botten fram.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-27 21:19

Ja, och de gamla grejorna är dessutom mycket bättre än de nya när det gäller välljud, kvalitet och verkningsgrad.
Vilket av filtrena tänker du på? Alla mina filter är från Billebro. Har för mig att det delar basen vid 800-1000 hz. Som ni säkert hört så finns det många som snackar skit om Billebro, men jag kan verkligen rekommendera dom då de har extremt bra grejor där. Där köpte jag även mycket grejor till PA utrustningen, bland annat 22'' elementen till subbarna. Dom elementen trycker på mycket bättre än andra dyrare jag hört, bland annat CV. Vet dock inte om mina element har något direkt med CV att göra som det står på hemsidan, men enormt bra och tåliga är dom i alla fall. Och filtrena är mycket bra, finns flera olika att välja mellan. Alla lika bra :)

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-27 21:40

Ja man får väl inse att allt inte vara sämre förr, verkar som det gjordes riktigt bra Hifi-prylar på 70-talet! :)
"Billebro" Okej, bra tips, ska kolla där!

Perfector skrev:
Platis skrev:Tackar! Ser ju bra ut, så vitt jag kan bedöma! Filtret blir jag lite nyfiken på, varför behövs ett specialfilter?
Dessa lådor är runt 20-liter, så borde väl funka okej?

Det är en kulinaritet med gamma.
8 ohm 3 kHz blir 0.5 mH i serie och det räcker fint.
Men sedan kommer impedansjusteringen som jag upplever är nödvändigt.
15 uF och 8.2 ohm mellan + och - och i den ordningen, då kommer hela botten fram.

Ok, behövs inget filter till diskanten då? På AD11400 så ser kurvan ut att dala väldigt brant vid 1.5KHz men samtidigt är det ju en liten puckel uppåt just där! Det behövs inte rundas av lite? Hur känsligt är det?

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Platis » 2017-08-27 23:03

Sista kommentaren av mej var ju lite ur sitt sammanhang eftersom det var gamma-elementet som vi specifikt diskuterade!

impedansjusteringen du nämner, är det det som brukar kallas konjugatlänk?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-28 00:12

Platis skrev:Ja man får väl inse att allt inte vara sämre förr, verkar som det gjordes riktigt bra Hifi-prylar på 70-talet! :)
"Billebro" Okej, bra tips, ska kolla där!

Perfector skrev:
Platis skrev:Tackar! Ser ju bra ut, så vitt jag kan bedöma! Filtret blir jag lite nyfiken på, varför behövs ett specialfilter?
Dessa lådor är runt 20-liter, så borde väl funka okej?

Det är en kulinaritet med gamma.
8 ohm 3 kHz blir 0.5 mH i serie och det räcker fint.
Men sedan kommer impedansjusteringen som jag upplever är nödvändigt.
15 uF och 8.2 ohm mellan + och - och i den ordningen, då kommer hela botten fram.

Ok, behövs inget filter till diskanten då? På AD11400 så ser kurvan ut att dala väldigt brant vid 1.5KHz men samtidigt är det ju en liten puckel uppåt just där! Det behövs inte rundas av lite? Hur känsligt är det?

Diskanten måste naturligtvis ha ett filter annars brinner det upp vid fattiga 1.5 watt tror jag det stod någonstans.
Filter 3kHz är 3.3 uF serie och 0.75 mH parallellt.
Dämpning kan behövas, annars blir tonen lite för ljus.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-28 00:33

Platis skrev:Sista kommentaren av mej var ju lite ur sitt sammanhang eftersom det var gamma-elementet som vi specifikt diskuterade!

impedansjusteringen du nämner, är det det som brukar kallas konjugatlänk?

helt rätt.
För gamma blir den speciell då inget av de normala beräkningsvärden funkade.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-28 21:04

Som sagt, mycket lättare att köpa färdiga filter, man blir ju helt blaskig i bollen utav alla siffror :lol:
Gamma låter väldigt krångligt om dom måste ha specialfilter... Sådant bök slipper man med Philips elementen. Vad jag gillar med dom är deras höga effekttålighet och verkningsgrad då jag har som krav på mina högtalare att dom ska kunna köras riktigt hårt under långa perioder. Kör dessutom mest rejv och hardcore-musik och det kräver ordentliga baselement för att orka det. Har dock alltid subwoofer för att avlasta dom lite.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-28 21:41

Glockenmeister skrev:Som sagt, mycket lättare att köpa färdiga filter, man blir ju helt blaskig i bollen utav alla siffror :lol:
Gamma låter väldigt krångligt om dom måste ha specialfilter... Sådant bök slipper man med Philips elementen. Vad jag gillar med dom är deras höga effekttålighet och verkningsgrad då jag har som krav på mina högtalare att dom ska kunna köras riktigt hårt under långa perioder. Kör dessutom mest rejv och hardcore-musik och det kräver ordentliga baselement för att orka det. Har dock alltid subwoofer för att avlasta dom lite.

Gamma är värd sitt specialfilter med konjugatlänken.
dom kommer till sin rätt på ett sätt som inte är möjligt med andra länkar.
Det har provats med konjugat vid dubbla impedansen och en kondensator motsvarande delningen vid dubbla impedansen. Lät skit.
En länk enligt Visaton som skulle vara faskompenserad funkade inte heller.
Inte ens mina egna beräkningar att låsa länken till delningen ville ge nå't.
Den länken som jag nu rekommenderar är framtagen specifikt för elementet och är absolut guld.
Det kan du inte få med standardfilter, som jag gärna använder medkonjugat och anpassning mellan elementen med dämpningar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-28 21:46

Så med andra ord så finns det filter för alla fabrikat?
Låter konstigt då det inte skiljer så mycket mellan olika högtalarelement, konstruktionen är ju likadan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rank Arena Högtalare 3-vägs delningsfilter

Inläggav Perfector » 2017-08-28 22:03

Glockenmeister skrev:Så med andra ord så finns det filter för alla fabrikat?
Låter konstigt då det inte skiljer så mycket mellan olika högtalarelement, konstruktionen är ju likadan.

Det blir ju individuellt med olika material, magnetgap talspolens induktion osv.
Normalt använder jag färdiga filter och korrigerar en del saker, överlppande delning tex.
Dom flesta på forumet vill dock mäta in filter till varje enskild högtalare även om dom bygger 2 likadana.
Det funkar säkert det åxå, men jag försöker skapa en så resistiv last som möjligt för att ge förstärkaren bästa förutsättningen att arbeta så effektivt som möjligt.
Förstärkaren är ju mätt med en resitivs last i 4 eller 8 Ohm och då tycker jag (personlig uppfattning) att man ska ge den högtalare som möjliggör det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster