Testa funktion på högtalarelement

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Testa funktion på högtalarelement

Inläggav jonas72 » 2017-10-12 09:05

Hej.

Hur kan man testa/mäta funktionen på ett högtalarelement om jag endast besitter en multimeter! Gäller diskant och mellanregister.

Med vänlig hälsning
Jonas

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav Perfector » 2017-10-12 09:16

jonas72 skrev:Hej.

Hur kan man testa/mäta funktionen på ett högtalarelement om jag endast besitter en multimeter! Gäller diskant och mellanregister.

Med vänlig hälsning
Jonas

Du kan mäta om talspolen i elementet är hel, inte mycket annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav PerStromgren » 2017-10-12 09:31

Perfector skrev:
jonas72 skrev:Hej.

Hur kan man testa/mäta funktionen på ett högtalarelement om jag endast besitter en multimeter! Gäller diskant och mellanregister.

Med vänlig hälsning
Jonas

Du kan mäta om talspolen i elementet är hel, inte mycket annat.


Helt rätt. För att förtydliga: mät resistansen. För ett 8-ohmselement bör den vara lite över 6 ohm, för ett 4-ohmselement, lite över 3.

Troligen har du dock också en dator och något slags förstärkare. Då kan du åtminstone ansluta elementen och spela en sinuston(*) med varierande frekvens. Är de trasiga låter det normalt illa eller inte alls. För mellanregister kan 100-5000 Hz vara lämpligt "svep", för diskant kanske 1kHz - 15-20kHz. Se upp med nivån, bara. Spela försiktigt!

*) Det finns massor av gratisprogram till datorn som kan det. Ett utmärkt exempel är faktiskt.se:s egen Svantes program Tone: http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
... tycker jag!

Per

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav jonas72 » 2017-10-12 10:24

Tackar för informationen.

Med vänlig hälsning
Jonas

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav Fostex » 2017-10-13 15:43

PerStromgren skrev:Troligen har du dock också en dator och något slags förstärkare. Då kan du åtminstone ansluta elementen och spela en sinuston(*) med varierande frekvens. Är de trasiga låter det normalt illa eller inte alls. För mellanregister kan 100-5000 Hz vara lämpligt "svep", för diskant kanske 1kHz - 15-20kHz. Se upp med nivån, bara. Spela försiktigt!


Ett litet tillägg är att det är bra att ha en kondensator i serie när man kör tonsvep i diskanter, så att man inte råkar döda den med DC eller för låga frekvenser. 10 µF i serie med plusledaren är lämpligt vid en 8 ohmsdiskant, eller 20 µF vid en 4 ohmsdiskant. Det ger -3 dB vid 2000 Hz.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav PerStromgren » 2017-10-13 15:46

Fostex skrev:
PerStromgren skrev:Troligen har du dock också en dator och något slags förstärkare. Då kan du åtminstone ansluta elementen och spela en sinuston(*) med varierande frekvens. Är de trasiga låter det normalt illa eller inte alls. För mellanregister kan 100-5000 Hz vara lämpligt "svep", för diskant kanske 1kHz - 15-20kHz. Se upp med nivån, bara. Spela försiktigt!


Ett litet tillägg är att det är bra att ha en kondensator i serie när man kör tonsvep i diskanter, så att man inte råkar döda den med DC eller för låga frekvenser. 10 µF i serie med plusledaren är lämpligt vid en 8 ohmsdiskant, eller 20 µF vid en 4 ohmsdiskant. Det ger -3 dB vid 2000 Hz.


Japp, det är klokt. Jag är mer av Wild-And-Crazy-typen! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav Fostex » 2017-10-13 15:54

Det är coolare :twisted:
Mycket kul - lite tid

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: Testa funktion på högtalarelement

Inläggav jonas72 » 2017-10-17 15:17

Hej.

Har börjat med att mäta upp dom och det verkar stämma:-)

Med vänlig hälsning
Jonas


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster