Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fidelity

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

pertj
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-12-31

Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fidelity

Inläggav pertj » 2018-01-07 14:53

Hei !
Tidlig på 80-tallet bygde jeg et par bassreflekskasser basert på en konstruksjon fra Radio & Television (?).
Designet var basert på Fostex FW-303 (?)
Det var 2 versjoner, en med 2 elementer i motkobling og 1/2 parten av kassevolumet.
Og et design med et element i hver kasse.
Jeg bygde de antageligvis i 81 - 84 en gang.
Saken er at jeg har elementene liggende og kunne tenke meg å bygge noe med de, men da trenger jeg Thiele - Small dataene på elementene.
Jeg har lett rundt på nettet, men har ikke klart å finne de.
Jeg minnes at de i byggeartiklene både oppga fabrikkdataene, men også hva de selv kom frem til ved egne målinger.

Så: Er det noen som fortsatt kan ha de 2-3 utgavene av Radio & Television eller danske High Fidelity, og som kunne sendt meg en kopi/bilde av Thiele Small dataene på elementene (?)

MvH,
Per Jenssen,
Norge
Senast redigerad av pertj 2018-01-09 09:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav PerStromgren » 2018-01-07 15:48

Välkommen till faktiskt, Per!

Tidningen du söker var säkert Radio&Television, den hade många byggprojektbeskrivningar på den tiden. Du får säkert napp hos någon här!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav paa » 2018-01-07 19:10

pertj skrev:Hei !
Tidlig på 80-tallet bygde jeg et par bassreflekskasser basert på en konstruksjon fra Radio & Television (?).
Designet var basert på Fostex FW-303 (?)
Det var 2 versjoner, en med 2 elementer i motkobling og 1/2 parten av kassevolumet.
Og et design med et element i hver kasse.
Jeg bygde de antageligvis i 81 - 84 en gang.
Saken er at jeg har elementene liggende og kunne tenke meg å bygge noe med de, men da trenger jeg Thiele - Small dataene på elementene.
Jeg har lett rundt på nettet, men har ikke klart å finne de.
Jeg minnes at de i byggeartiklene både oppga fabrikkdataene, men også hva de selv kom frem til ved egne målinger.

Så: Er det noen som fortsatt kan ha de 2-3 utgavene av Radio & Television, og som kunne sendt meg en kopi/bilde av Thiele Small dataene på elementene (?)

MvH,
Per Jenssen,
Norge

Hej. De subwoofer med fostexelement jag kommer ihåg var med 15" bas med plåtkorg. Jag tror de hade ganska högt Qt runt 0.4. Om det är sådana kanske jag kan hitta info, men om det är 12" element så har jag ingen aning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pertj
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-12-31

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav pertj » 2018-01-07 20:39

paa skrev:
pertj skrev:Hei !
Tidlig på 80-tallet bygde jeg et par bassreflekskasser basert på en konstruksjon fra Radio & Television (?).
Designet var basert på Fostex FW-303 (?)
Det var 2 versjoner, en med 2 elementer i motkobling og 1/2 parten av kassevolumet.
Og et design med et element i hver kasse.
Jeg bygde de antageligvis i 81 - 84 en gang.
Saken er at jeg har elementene liggende og kunne tenke meg å bygge noe med de, men da trenger jeg Thiele - Small dataene på elementene.
Jeg har lett rundt på nettet, men har ikke klart å finne de.
Jeg minnes at de i byggeartiklene både oppga fabrikkdataene, men også hva de selv kom frem til ved egne målinger.

Så: Er det noen som fortsatt kan ha de 2-3 utgavene av Radio & Television, og som kunne sendt meg en kopi/bilde av Thiele Small dataene på elementene (?)

MvH,
Per Jenssen,
Norge

Hej. De subwoofer med fostexelement jag kommer ihåg var med 15" bas med plåtkorg. Jag tror de hade ganska högt Qt runt 0.4. Om det är sådana kanske jag kan hitta info, men om det är 12" element så har jag ingen aning.


Nei, det var 12" (FW-303), og jeg mener å huske at det var en konstruksjon i Radio & Television.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav DrBoar » 2018-01-08 23:04

Var inte det en High Fidelity Danmark. R&T hade push-pull kopplad låda med U-66 steg, jag kom ihåg Hokutone och Sinus 12".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav paa » 2018-01-09 00:28

DrBoar skrev:Var inte det en High Fidelity Danmark. R&T hade push-pull kopplad låda med U-66 steg, jag kom ihåg Hokutone och Sinus 12".

Det som de satt Hokutone och Sinus i var nog diverse bashorn. Det hette nog RT-hornet RT-2 resp RT-3.
Den pushpullkopplade basen som troligen såldes som U66 var den som jag skrev om tidigare, den med 15" Fostexbasar i. Jag har fortfarande en sådan i 100 litersversionen driven av ett Zachry subwoofersteg i hemmabioanläggningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav Svante » 2018-01-09 00:33

Jag minns några isobaric-byggen från 80-talet, jag tror det var tre varianter med 10-, 12-, och 15-tumselement. De hade gjort simuleringar på miniräknare och de var en stor inspiration för mig att lära mig om simulering. Jag minns att jag jämförde min första simulator på en ABC-80 mot de kurvorna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav paa » 2018-01-09 01:36

Jag tror faktiskt jag har en U66-katalog liggande. Ska kolla lite efter den i morgon.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pertj
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-12-31

Re: Basskonstruksjon Radio & Television tidlig 80-tallet

Inläggav pertj » 2018-01-09 08:58

DrBoar skrev:Var inte det en High Fidelity Danmark. R&T hade push-pull kopplad låda med U-66 steg, jag kom ihåg Hokutone och Sinus 12".


Jo, det kan godt hende det var det danske High Fidelity, jeg leste flere HiFi magasiner på den tiden.
Kan noen ha tilgang på det danske High Fidelity fra den tiden (?)

/PerJ

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fideli

Inläggav paa » 2018-01-09 10:48

Jag har kollat i U66-katalogen och där finns inget om pushpullkopplade Fostexelement. Dom sålde ju det konkurrerande märket, Coral, och det var RT-hornen som dom jobbade med.
Jag hittade en gammal Fostexkatalog, men den har ju inga riktiga T/S-parametrar angivna, och inte exakt det elementet var med heller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fideli

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-09 13:01

Jag har ett svagt minne av att Danska High Fidelity höll på med något liknande. Har alla nummer från 1978 till slutet men de ligger långt inne i garaget.... Ser att du varit på ett norskt forum, http://www.hifisentralen.no/forumet/diy ... -d-15.html

Finns väldigt lite data på basarna, https://www.hifiengine.com/hfe_download ... 981_en.pdf Man måste vara registrerad för att kunna se filerna.

Här finns samma info, http://www.preservationsound.com/wp-con ... s_1981.pdf

ACR var en distributör av Fostex, kolla med dem, acr-info@acr.eu

Fostex, info@fostex.jp

Användarvisningsbild
highfive
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2006-12-14

Re: Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fideli

Inläggav highfive » 2018-01-12 14:22

Ställ en fråga på http://vintagehifi.dk Fostex distribuerades av Audioscan på den tiden när FW303 tillverkades. Det kan ju finnas någon som har kvar elemntdata och byggbeskrivningar från Audioscans kataloger och byggbeskrivningar därtill.

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg

pertj
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-12-31

Re: Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fideli

Inläggav pertj » 2018-01-12 17:33

highfive skrev:Ställ en fråga på http://vintagehifi.dk Fostex distribuerades av Audioscan på den tiden när FW303 tillverkades. Det kan ju finnas någon som har kvar elemntdata och byggbeskrivningar från Audioscans kataloger och byggbeskrivningar därtill.

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg


Godt tips !
Skal legge inn en forspørsel der også.

/PerJ

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fideli

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-14 13:02

Jag har hittat artiklarna där Fostex FW303 förekommer! Låg inte i garagaet utan i min tidskriftshylla. Det är det aktuella fallet tal om två olika stora baslådor, 80 resp. 46 L. Jag kan scanna artiklarna (tot. 9 sidor).

pertj
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-12-31

Re: Basskonstruksjon Radio & Television / danske High Fideli

Inläggav pertj » 2018-01-14 20:19

RogerGustavsson skrev:Jag har hittat artiklarna där Fostex FW303 förekommer! Låg inte i garagaet utan i min tidskriftshylla. Det är det aktuella fallet tal om två olika stora baslådor, 80 resp. 46 L. Jag kan scanna artiklarna (tot. 9 sidor).


Og jeg tenkte meg om en gang til, og tok deretter en tur hjem til min gamle mor.
Der oppe på loftet (vinden ?) fant jeg noen 30 år + gamle plastposer, og i den ene fant jeg de aktuelle utgavene av High Fidelity !
Tusen takk til alle som har forsøkt å hjelpe til !

Forsøkte så å simulere de i en Onken simulator, men det ble ikke så bra.
Membranene er for tunge osv.
Så da blir det tradisjonelle bassreflekskasser.

Men først må jeg kjøpe nye skumoppheng, de gamle er fullstendig borte...
Bilagor
20180114_190532.jpg
20180114_190532.jpg (819.94 KiB) Visad 2988 gånger


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster