Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-01-17 22:02

Ja, hur använder ni olika kombinationer utav vintageprylar om ni har flera apparater/tillbehör att välja mellan när ni lyssnar till musik. Själv har jag blivit alltmer entusiastisk efter jag återgick till vinyl för snart två år sedan. Det har varit en spännande resa hittills! :P
Jag hade kvar några apparater som jag började använda igen och har sedan köpt på mig ett och annat sedan dess.

Jag har allteftersom upptäckt betydelsen av hur olika typer pickuper/nålar påverkar själva upplevelsen utav musiken i sig samt hur olika försteg/förstärkare samt högtalare antingen är neutrala eller färgar. Olika pickuper kan också vara antingen neutrala eller färgade i tonklangen. Vissa delar passar sämre ihop med varandra, i synnerhet färgat till färgat (varmt till varmt) i ljudhänseende. Bäst är att kombinera neutralt med färgat om man vill ha färgat ljud åt det varma hållet.
Även inspelningar på vinyl kan vara allt från det mera neutrala till färgat och varmt och framförallt låta halvdant eller okej till något alldeles fantastiskt beroende på vilken typ av studioinspelning det gäller. Olika typ av pressningar framhäver eller förminskar kvaliteten på soundet. Rörgrejer har jag fått känslan passar dåligt ihop med snabb rock/hårdrock exempelvis om det nu inte är ett modifierat rörförsteg/förstärkare det handlar om.

Har ni själva funderat på hur mycket era egna grejer påverkar hur det låter förutom att det låter vintage..!?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav PerStromgren » 2018-01-17 22:58

Välkommen till faktiskt!

Jag har inga vintageapparater i drift, alla som jag använder är tillverkade efter 1973... Förresten, mina Popboxar är nog rejält äldre än så! Så, jotack, de används!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav juanth » 2018-01-18 01:00

PerStromgren skrev:Välkommen till faktiskt!

Jag har inga vintageapparater i drift, alla som jag använder är tillverkade efter 1973... Förresten, mina Popboxar är nog rejält äldre än så! Så, jotack, de används!


Menar du att du definerar vintage som hifi tillverkat innan 1973 Per?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav lennartj » 2018-01-18 01:53

Jag blandar hej vilt med både vintage, retro och moderna prylar, som kanske framgår av listan nedan,
skivspelare Thorens TD124 (ca. 60 år) Systemdek IIS (33 år) båda med nya Jelco-armar,
Pickuper Denon DL-103 (nytillverkad 55 år gammal modell) Lyra Dorian (nästan ny)
Försteg McIntosh C2300 (10 år), vintage är för dåliga, mina Dynaco PAS2 och PAT5 är undanställda
Marantz CD12 + DA12 (30 år) hängde med tills för 5 år sedan, nu har Oppo och Mytek tagit över.
Dynaco Mk.III original, ombyggda till klass-A (bäst), McIntosh MC75 (retro <10år helt modern konstruktion) tillförlitligast
Högtalare Carlsson OA52.2 (24-34 år) B&W DM4 (45 år) smaksak, jag kan inte göra mig av med något av paren.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-01-18 18:04

PerStromgren skrev:Välkommen till faktiskt!

Jag har inga vintageapparater i drift, alla som jag använder är tillverkade efter 1973... Förresten, mina Popboxar är nog rejält äldre än så! Så, jotack, de används!


Jo, jag har uppsnappat lite här och var att en del tycker gränsen går vid riktigt gammalt och andra sträcker sig till typ 80-talet, men om vi drar snävt tidigt 70-tal så kvalar jag minsann in.. Jag köpte på mig ett par Bic Venturi Formula 4W 100 wattare högtalare från början av 70-talet nu i höstas som jag kände att jag bara måste ha med omställningsknapp för softare till rockmusik. De är av amerikansk härstamning.
http://stereonomono.blogspot.se/2015/03 ... ula-4.html

En JVC AL 3 skivspelare hade jag redan inköpt sedan tidigare och jag började kolla efter lämplig 70-tals förstärkare. (Min Technics SU-V9 från början av 80-talet visade sig ej vilja lira riktigt bra ljudmässigt ihop med dem) Det blev en Sansui AU 9500 med en massa extra finesser, det finns bla utgångar för att koppla in 4-kanals system om man vill. Omställningsbar ohm för ena phonoutgången, 30, 47 och 100 ohm. Dessutom har jag köpt på mig några 70/80-tals pickuper. Den första följde med en annan skivspelare jag köpt tidigare, en Ortofon VMS 20, sedan har det i tillägg blivit ADC MXL mkii med mk iii nål och en Grace F9E med ett par extra nålar på köpet samt en Audio Technica AT13EA och nu är en Empire 2000 är på ingång. Ortofon VMS,en funderar jag på att skaffa en VMS 30 nål till, det märks på nålen som sitter på nu ibland att den är något sliten. Funderar skarpt på att använda en Denon 103 till den andra phonoutgången. Har redan testat med en Audio Technica AT 30E MC pickup på 0,4 Mv och det funkar kanon på Sansuien. Har redan köpt på mig en Thorens 160 med tidiga TP16 armen för att använda ihop med en 103a.

Det är riktigt kul att lira 60/70-tals plattor på den här anläggningen. Byter pickup beroende på ljudklang på den aktuella skivan jag avnjuter. Som igår använde jag ADC MXL pickupen till Atomic Rooster då Gracen kändes något mörk till ljudbilden och till Curved Air använde jag hellre Grace F9an.
ADC MXL känns bra till rock och hårdrock och en del annan progressiv rock från 70-talet.
Grace F9an känns riktigt bra när det gäller lite ljusare musik, det blir så mysig stämning..
Ortofon VMSen tänker jag mer för softare musik överlag typ poprock och kanske bluesrock beroende på.
Audio Technica AT13EA är en audiofil pickup, så den kommer få gotta sig på riktigt bra studioinspelningar.
Har inte hunnit testat alla musiktyper ännu då jag precis satt ihop anläggningen efter flytt nu nyligen, men jag kan tänka mig att Denon 103 kommer passa ypperligt till rock och bluesrock..
/nigthdreamerssky

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-01-18 18:16

lennartj skrev:Jag blandar hej vilt med både vintage, retro och moderna prylar, som kanske framgår av listan nedan,
skivspelare Thorens TD124 (ca. 60 år) Systemdek IIS (33 år) båda med nya Jelco-armar,
Pickuper Denon DL-103 (nytillverkad 55 år gammal modell) Lyra Dorian (nästan ny)
Försteg McIntosh C2300 (10 år), vintage är för dåliga, mina Dynaco PAS2 och PAT5 är undanställda
Marantz CD12 + DA12 (30 år) hängde med tills för 5 år sedan, nu har Oppo och Mytek tagit över.
Dynaco Mk.III original, ombyggda till klass-A (bäst), McIntosh MC75 (retro <10år helt modern konstruktion) tillförlitligast
Högtalare Carlsson OA52.2 (24-34 år) B&W DM4 (45 år) smaksak, jag kan inte göra mig av med något av paren.


Att vintage är för dåligt beror nog snarare på hur man använder grejerna och till vad för slags musik och därefter på hur högt ställda krav man har.
Jag själv är lite sugen på att skaffa en gammal röris och lämpliga lättdrivna högtalare av vintage model samt skaffa en monopickup och enbart lira 50/60-tals vinyl på en sådan anläggning. Tror att det kommer mer till sin rätt då med grejerna samt mysfaktorn med det varma gosiga ljudet.

Vad lirar du för slags musik ihop med Denon 103an då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-19 08:39

Nu är väl inte begreppet vintage entydigt? Det behöver verkligen inte vara gammalt och mossigt men kan vara det. Det finns trots allt audioprylar som trots sin ålder inte alls låter gamla. Ingen vill väl direkt hävda att t.ex. Quad ESL låter bedagade om de är välfungerande och om man låter dem arbeta inom sina kapacitetsgränser. Åldern tar förstås ut sin rätt i en del komponenter i gamla prylar och konstruktionsfilosofin har ändrats under årens lopp. Man strävar efter andra mål än förr. Tycker nog att en hel del bättre hifi från de senaste 50 åren trots allt kan prestera bra även med dagens mått. Själv har en del från tidigt 70-tal och framåt men inte just nu i drift. Det är skivspelare, kassettdäck, tuner och högtalare. Ingen av dessa har direkt vintageljud = ålderstiget.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav lennartj » 2018-01-19 11:49

nigthdreamerssky skrev:Vad lirar du för slags musik ihop med Denon 103an då?

Allt, för närvarande. Det är ganska nytt för mig att ha bytt till tonarmar med lätt utbytbara Ortofon/SME pickupskal och jag har oturen att min moderna Lyra-pickup har rasat och jag väntar på besked och kostnadsförslag från van den Hul.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1966959#p1966959
I min långsiktiga plan ska jag ha en riktigt bra modern MC-pickup (t.ex. Lyran), en London Decca helst Super Gold och någon Ortofon SPU med ellipsnål eller bättre.
Denon DL103'an vann jag på första Sweetspotmässans lotteri i Jönköping.
Dessutom har jag två MM-pickuper för 78-varvarna, en Shure 75 och en Ortofon OM78.
Jag använder praktiskt taget bara vintage-prylar när de ger bättre pris/prestanda än moderna.
Vi har haft debatt om vad som är vintage i andra trådar tidigare och den vill jag inte dra igång igen, utan bara nämna min ståndpunkt för att undvika förvirring.
Vintage är de bästa apparaterna från sin tid som höjde sig över mängden, vilket gammalt junk som helst blir inte vintage bara för att det är gammalt, t.ex. en BSR P128-skivspelare i en vacker sockel från Ferguson eller Rank Arena kvalar aldrig in oavsett om åren går. En Thorens TD124 är Vintage. Slutsteg som Quad II, Leak TL12 och Dynaco Mk.III är vintage, NAD 208 kommer nog att bli det. Med friska komponenter, en rimlig arbetsinsats för renovering och använda med lämplig kringutrustning behöver de inte alls låta bedagat.
Däremot har jag problem med vintage förförstärkare. Jag tycker att en riktig förförstärkare ska ha åtminstone en RIAA-korrigerad ingång för MM-pickuper och tonkontroller, men de låter alla för murrigt och otransparent för mina krav. De kräver ett orimligt hästjobb med utbyte av alla omkopplare och potentiometrar som sällan ens går att få tag i och inte ens då låter de bra nog för mina krav.
Förförstärkaren är ju anläggningens nav och är inte lika lätt att byta efter dagens humör som en programkälla.

Däremot har jag en halvportabel 78-varvsanläggning, men den kvalar inte riktigt som vintage enligt ovan
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav Kalle G » 2018-02-02 09:06

Jag vet inte om jag kvalar in på begreppet audiofil, men tycker det ska låta bra dock.
Hemma låter det ur en Technics SL1300 spelare med Ortofon Super OM30 (fick modifiera motvikten där), Luxor 6004 med tillhörande kassettdäck, Luxor 8071 högtalare, Sony TC377 rullbandare samt NAD C717 som cd/DVD-spelare. Helt ok ljud.
I garaget finns Inertia BDT2 med Jelco-armen, en NAD302 förstärkare, Aiwa AD1800 kassettdäck samt Martin Persson SilverRing 2B högtalare. Låter helt ok det med.
Har även div. andra grejor men som inte används f. n.
Musiken är i princip allt utom klassiskt.

Grejorna är ju som ni ser 35-40 år gamla - förutom CD/DVD-spelaren - och jag vet inte om det låter så mycket bättre med nytillverkat. I rimlig prisklass vill säga. Prylarna när det begav sig kostade en halv månadslön stycket, om inte mer, och står sig länge än faktiskt.

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Hur lyssnar ni på musik med vintageprylar?

Inläggav Gigas » 2018-02-04 12:42

För min personliga del så utgör begreppet "vintage" flera aspekter. För det första så är det en kulturgärning att ta vara på och vårda gamla apparater för eftervärlden så de slipper att skrotas. Detta gäller naturligtvis inte bara spelmaskiner utan mycket annat runt om kring oss. För det andra , så tar det mig tillbaka till ungdomens dagar med det lite fetare ljudet, långt från den "hysteri" som många av dagens analytiska apparater frambringar. Huruvida ett vintageljud är rätt eller fel bryr jag mig inte så mycket om, huvudsaken är att det låter bra i mina öron. Layout, uppbyggnad, design och komponentval var mycket rejäla förr men kunskapen att bygga liknande är till stor del förlorad och kostnaderna går knappast att motivera. Den enkelhet som prylarna hade förr står sig inte idag utan folk lyssnar med ögonen mycket mer än förr. Ju fler "extra allt" ju bättre verkar gälla. Är man en analogälskare så passar vintage in på ett enkelt och bra sätt. Att blanda med moderna prylar tror jag inte på då det är viktigt att tidsanpassa delarna i en gammal anläggning. Med relativt effektsvaga förstärkare så skall de spela med lättdrivna högtalare annars blir det fel. Moderna lösningar på kablage och annat tweaks passar inte heller så bra utan det är enkelheten som ska få råda. Mellan 1965-75 var de gyllene åren då de flesta tillverkarna erbjöd de bästa apparaterna men det finns naturligtvis undantag. Vintage ger en lite speciell känsla att hantera och sjunker inte som en sten i värde utan behåller det och kan t-o-m- stiga lite över tid!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster