Audio Research SP3A-1

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-03-30 10:48

Är sen ett par veckor en lycklig ägare till ett Audio Research SP3A-1 försteg. Fylld med damm och oklart när spänningen var på senast. Fullt orörd enligt vad förra ägaren minns.
Vad gör jag nu? Är elektronikkunnig så jag vet vad jag gör :wink: Tänker byte av rör, elektrolyter och kolmassamotstånd som en start. Alla portar är säkert kackiga... Tänker mig en restaurering med framtidssäkring i minne dvs inte en fullt puristisk restaurering med originakomponenter. NOS rör är iofs intressant. Var letar jag "rätt" komponenter? Tips emottages på restaurering och komponenter!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav petersteindl » 2018-03-30 10:56

danfra skrev:Är sen ett par veckor en lycklig ägare till ett Audio Research SP3A-1 försteg. Fylld med damm och oklart när spänningen var på senast. Fullt orörd enligt vad förra ägaren minns.
Vad gör jag nu? Är elektronikkunnig så jag vet vad jag gör :wink: Tänker byte av rör, elektrolyter och kolmassamotstånd som en start. Alla portar är säkert kackiga... Tänker mig en restaurering med framtidssäkring i minne dvs inte en fullt puristisk restaurering med originakomponenter. NOS rör är iofs intressant. Var letar jag "rätt" komponenter? Tips emottages på restaurering och komponenter!

Jag skulle inte byta ut kolmassamotstånden i första taget. Om apparaten är orörd och rören är som nya så skulle jag heller inte byta ut dessa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Bill50x » 2018-03-30 11:53

+1 på det. Men jag skulle plocka bort allt löst och dammsuga ordentligt, storstädning helt enkelt. Damm leder ström och med de höga spänningar som finns i rörsteg så kan det hända saker. SP3:an fick mycket gott betyg för sitt ljud när den kom men om jag minns rätt lider den en aning av sk rörljud, speciellt i basen. Men säkert mycket behagligt att lyssna på i det långa loppet.

Var försiktig vid dammsugningen bara, statisk elektricitet kan ställa till det. Ha gärna hög luftfuktighet i rummet (kan fixas lokalt med sprayflaska) se till att håren på borsten är lätt fuktiga så ska det funka.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav hifikg » 2018-03-30 13:25

Grattis! AR´s försteg och för all del även slutsteg var en våt dröm i min ungdom :)
Följ alla goda råd så blir det säkert bra. Erik Andersson är en av dem jag skulle vända mig till för råd om eventuella utbytesrör och annat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav jonasp » 2018-03-30 14:12

Bjuds det på bilder på skönheten?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-03-30 15:08

Bilder kommer imorgon. Just nu ligger denna (som jag i princip fick på köpet) på operationsbordet.
Den är moddad för att bli två-vägs men är enkelt återställningsbar. Fick tom med originalschemat med modden inritad. Försöker intala mig att jag behöver den till något...
Är lite uppspelt att äga Audio Research prylar faktiskt.io. Har alltid drömt om det men snålat ur.

Bild

Bild

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-03-30 15:13

petersteindl skrev:
danfra skrev:Är sen ett par veckor en lycklig ägare till ett Audio Research SP3A-1 försteg. Fylld med damm och oklart när spänningen var på senast. Fullt orörd enligt vad förra ägaren minns.
Vad gör jag nu? Är elektronikkunnig så jag vet vad jag gör :wink: Tänker byte av rör, elektrolyter och kolmassamotstånd som en start. Alla portar är säkert kackiga... Tänker mig en restaurering med framtidssäkring i minne dvs inte en fullt puristisk restaurering med originakomponenter. NOS rör är iofs intressant. Var letar jag "rätt" komponenter? Tips emottages på restaurering och komponenter!

Jag skulle inte byta ut kolmassamotstånden i första taget. Om apparaten är orörd och rören är som nya så skulle jag heller inte byta ut dessa.

Mvh
Peter


Ok, lovar att vara varsam med patienten.
Sen var det ju det där med rören. Äger tyvärr ingen rörtestare och är inte direkt inläst i hur man gör. Man kanske skulle höra av sig till Perka trots allt.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav JM » 2018-03-30 16:50

Grattis! Jag hade en SP3a i många år.
Spännande att höra dina lyssningsintryck.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-03-30 17:09

Kunde inte hålla mig...
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav jonasp » 2018-03-30 17:19

Snyggt! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Morello » 2018-03-30 17:32

Hög klass!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav darkg » 2018-03-30 17:48

Hade fått en halv stjärna till om kabelstammarna varit najade :)
Don’t just do something, sit there.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-03-30 17:54

Har faktiskt en rulle najtråd :wink:

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Figge77 » 2018-03-30 22:17

ojoj! detta kommer jag följa! grattis!
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-04-01 16:01

Tips på en överkomlig ändamålsenlig rörtestare emottages. Alternativ var man kan få hjälp med det.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Fostex » 2018-04-16 13:10

Ser verkligen fram emot fortsättningen av denna tråd! Kul att du verkar ha fått tag i ett fint exemplar för restaurering. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Laila » 2018-04-19 23:19

danfra skrev:Är sen ett par veckor en lycklig ägare till ett Audio Research SP3A-1 försteg. Fylld med damm och oklart när spänningen var på senast. Fullt orörd enligt vad förra ägaren minns.
Vad gör jag nu? Är elektronikkunnig så jag vet vad jag gör :wink: Tänker byte av rör, elektrolyter och kolmassamotstånd som en start. Alla portar är säkert kackiga... Tänker mig en restaurering med framtidssäkring i minne dvs inte en fullt puristisk restaurering med originakomponenter. NOS rör är iofs intressant. Var letar jag "rätt" komponenter? Tips emottages på restaurering och komponenter!

Om du är "elektronikkunnig" så kanske du skall smyga upp nätspänningen sakta från några Volt till 230 Volt med hjälp av en vridtrafo eller någon typ av "dimerkrets". På så vis kan du kanske slippa att i onödan byta jättefina lytar . . . det bästa vore nog om du slapp byta något alls då komponenterna håller en alldeles utmärkt ursprungskvalitet, har jag fått för mig . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav peterh » 2018-04-20 00:13

Laila skrev:
danfra skrev:Är sen ett par veckor en lycklig ägare till ett Audio Research SP3A-1 försteg. Fylld med damm och oklart när spänningen var på senast. Fullt orörd enligt vad förra ägaren minns.
Vad gör jag nu? Är elektronikkunnig så jag vet vad jag gör :wink: Tänker byte av rör, elektrolyter och kolmassamotstånd som en start. Alla portar är säkert kackiga... Tänker mig en restaurering med framtidssäkring i minne dvs inte en fullt puristisk restaurering med originakomponenter. NOS rör är iofs intressant. Var letar jag "rätt" komponenter? Tips emottages på restaurering och komponenter!

Om du är "elektronikkunnig" så kanske du skall smyga upp nätspänningen sakta från några Volt till 230 Volt med hjälp av en vridtrafo eller någon typ av "dimerkrets". På så vis kan du kanske slippa att i onödan byta jättefina lytar . . . det bästa vore nog om du slapp byta något alls då komponenterna håller en alldeles utmärkt ursprungskvalitet, har jag fått för mig . . . typ. :)

Håller helt med föregående talare. Många fina förstärkare är förstörda av s.k. renoveringar.
Sätt på strömmen , sakta om det går ( vridtrafo eller en 60w glödlampa i serie) och håll tummarna. Koppla in den och
observera om något är konstigt. Potar kan mycket väl skrapa men det kan gå över med några vridningar.
Byt ingenting som inte är trasigt ! Mickla inte med rören ! Köp inte på dig extra rör utan använd de som sitter i !
Om den är trasig - lämna in den hos en seriös typ ( en som inte tänker byta ut allt utan som kan fixa problemet och låta
resten vara på sin plats) .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-04-24 22:16

Ni kan vara lugna. Har ingen avsikt att fixa ngt som fungerar :) Ska mäta lite och försäkra mig om att det inte finns kortisar. Sen smyger jag ingång den med min vridtrafo med multimeter i serie för att mäta strömmen. Vilken dag som som helst...

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Laila » 2018-04-25 00:32

Rapport kräves* . . . typ. :evil: :D

*Men börja gärna med vridtrafo . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Lasse- » 2018-04-25 19:02

Mönsterkortet är hålborrat under likriktar dioderna på flera ställen räcker det inte som det är eller är det
Något smart med det ?

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav peterh » 2018-04-25 20:47

Lasse- skrev:Mönsterkortet är hålborrat under likriktar dioderna på flera ställen räcker det inte som det är eller är det
Något smart med det ?

Mvh Lasse-

Kyling av dioderna, luften kan cirkulera en smula.
Dessutom bör dioderna monteras en bit upp med keramiska "pärlor" på benen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-09-19 21:46

Nu är "babyn" up and running! Inga konstigheter och inga rökmoln. Signal in och signal ut :D
Bilagor
IMG_0352 (1).jpg
IMG_0352 (1).jpg (1.04 MiB) Visad 7122 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Morello » 2018-09-19 21:51

Vore kul att känna det på pulsen ordentligt medelst mätövning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-09-19 22:03

Håller med 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav Morello » 2018-09-20 11:06

Vad har du för rörbestyckning idag?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-09-20 20:10

Philips (ECC83)
Originalrör mig veterligen.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav peterh » 2018-09-20 21:42

Hur låter det ? Är det nirvana med grädde ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav danfra » 2018-09-21 20:29

Återstår att utröna...

Användarvisningsbild
OA
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-04-04

Re: Audio Research SP3A-1

Inläggav OA » 2021-03-08 17:47

Kan kanske vara min gamla SP-3a-1. Köpte min ny 1975 för 5500:- av Dimitri Sovre på Luntmakargatan. Vill ha tillbaks den ;-) Men vårda den ömt men byt inget som inte behöver bytas. Damsug med pensel. Amperex (med orange logotext) var oginalrör i SP-3 dessa hade egenskapen att glödarna lös upp ordentligt vid påslag särskilt i Riaa-steget på SP-3 men detta är normalt och inget att vara orolig över. Även EC-4 skulle ju kunna vara mitt gamla ex. dessa sålde Dimitri inte särskilt många av för de var i första hand ämnade till ARC/Magneplanar Tympani III (A,B) vilka inte heller sålde en masse, men visst 5-6 uppsättningar var det väl. Köpte i.o.f.s en EC-3A senare som kanske (egentligen) var ett sämre val eftersom den hade bara 6dB:s branthet för bas-kanalerna medan EC-4 hade 12dB. Däremot hade EC-3 ett antal olika brytfrekvenser att välja på vilket ju kunde vara bra att tillgå. Härlig tid i HIgh-End stereons barndom var det i.a.f. och lät riktigt bra gjorde det också med dessa fina grejor.
Mvh,
Bo H

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster