Missljud från Luxman M-120a

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Missljud från Luxman M-120a

Inläggav VladDrac » 2018-04-21 15:57

Hej jag skulle behöva hjälp med en grej. Jag har ett Luxman-slutsteg M-120a som ger ifrån sig ett väsande flugsurrliknande ljud. Det hörs mest när det är ett ensamt basinstrument som spelar. Då kan man få uppfattningen att basen är spräckt men ljudet kommer från diskantelementen. Fenomenet uppstår även när signalkällan kopplas direkt till slutsteget utan försteg emellan. Men det uppstår inte med andra förstärkare så jag drar slutsatsen att slutsteget är skurken här. Det låter lika på höger och vänster kanal. Ljuden är jämt i tid och tonhöjd och verkar inte komma från något som glappar eller är oxiderat. Men det låter inte när ingen musik spelas. Det är alltså mer som en distorsion som uppstår när andra ljud spelas.
Någon som har någon idé om vad det kan bero på?

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Missljud från Luxman M-120a

Inläggav VladDrac » 2018-10-04 21:10

Ok, för framtida sökares skull skriver jag en uppdatering. Efter en del felsökande visade det sig vara oxidering av slutstegets högtalarrelän som var problemet. När jag knackade på dom skrapade det ordentligt i högtalarna. Jag gjorde rent dom och vips så var disten helt borta i ena kanalen och nästan borta i den andra. Skönt att ha hittat felet men det verkar som att jag blir tvungen att hitta nya relän att ersätta dom med.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster