Ferguson i fyra dimensioner - nu low-tech reverb

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Ferguson i fyra dimensioner - nu low-tech reverb

Inläggav Kralle » 2018-05-04 22:07

Hittade en Ferguson 3481 receiver på ett ställe.
Ser att den har möjlighet att presentera ljud i 4D. Låter ju onekligen spännande.
Hittar ingen dokumentation på nätet. Förmodar att det krävs fyra högtalare för 4D-funktionen.
Är det bara att ansluta fyra högtalare, trycka in de båda knapparna och luta sig tillbaka?
ferguson_3481.jpg
ferguson_3481.jpg (36.13 KiB) Visad 3131 gånger
Senast redigerad av Kralle 2018-06-22 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav lennartj » 2018-05-05 02:01

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav Kralle » 2018-05-05 12:07

Letade upp några tidsenliga högtalare och kan nu konstatera att 70-talsteknologin levererar fortfarande, då med avseende på simulerad fyrkanal.
Testade med Pink Floyds "Grantchester Meadows". Här kan man riktigt följa humlorna och lärkorna med blicken när de åker omkring i rummet.
Ungefär som att ta på sig hörlurar, fast bättre.
https://open.spotify.com/track/5YllQ4X9 ... 5crVnKbUpQ

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav lennartj » 2018-05-07 13:41

Sedan 70-talet har jag alltid haft ett par ambiofonikopplade högtalare på en hylla högst upp och längst bak i rummet.
Sedan 30 år drivna av en separat liten integrerad förstärkare för att lättare kunna justera in den relativa nivån på de
bakre högtalarna från ohörbar till nästan samma nivå som fronthögtalarna.
Den senare inställningen ger ett rejält lyft till gamla godingar, som t.ex. trumsolot i "Whole lotta love" från Led Zeppelin II.
[spotify]https://open.spotify.com/track/0hCB0YR03f6AmQaHbwWDe8?si=YLS452CXTUWKYyP_IDvhHA[/spotify]
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav paa » 2018-05-07 15:36

lennartj skrev:Sedan 70-talet har jag alltid haft ett par ambiofonikopplade högtalare på en hylla högst upp och längst bak i rummet.
Sedan 30 år drivna av en separat liten integrerad förstärkare för att lättare kunna justera in den relativa nivån på de
bakre högtalarna från ohörbar till nästan samma nivå som fronthögtalarna.
Den senare inställningen ger ett rejält lyft till gamla godingar, som t.ex. trumsolot i "Whole lotta love" från Led Zeppelin II.
[spotify_quote]https://open.spotify.com/track/0hCB0YR03f6AmQaHbwWDe8?si=YLS452CXTUWKYyP_IDvhHA[/spotify_quote]

Dagens AV-receivrar har fått en funktion för ambiofoni som utvecklad av Jim Fosgate, via Dolby, utan att receivertillverkarna verkar fattat vad det är till för.

Jag klipper in ett par tidigare inlägg som jag gjort på Faktiskt:

Dolby Pro Logic II Music Mode är ambiofoni med de förbättringar som behövs, t.ex fördröjning och lite begränsat frekvensregister uppåt i bakhögtalarna, däremot är de kraftiga styrningarna och pumpningarna från standard Pro Logic borta ur Music Mode.
Det var väl mästaren Jim Fosgate som utvecklade ProLogic Music Mode, och nu finns det i det flesta AV-receivers, men folk känner inte till det eftersom det finns så många andra tusentals inställningar på dem så det går inte att sätta sig in i allt. Jag rekommenderar dock att testa med Pro Logic II Music Mode på lämpligt inspelad akustisk musik.


Det är synd att så få har insett vad Dolby ProLogic II, IIX och IIz i "Music Mode" som finns i många AV-receivrar egentligen är!
När man kopplar in det, så ligger resultatet nämligen väldigt nära ambiofoni.
Man har dock lagt till lite tidsfördröjning till bakkanalerna så att bakre högtalarna inte ska höras före ljudet framifrån, och även begränsat lite i diskanten i bakkanalen, precis som det akustiskt reflekterade ljudet bakfrån en konsertlokal har tappat lite i de högsta frekvenserna.
När man kör PL II i "music mode" så är det ingen syntetisk efterklang pålagd, och ingen Dolby-pumpning mellan kanalerna.
Sammantaget, helt vanlig ambiofoni, men bättre!

Dolby Prologic II i "Movie Mode" däremot, har kraftigare styrning mellan kanalerna, och påverkar lite för mycket för musiklyssning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav Kralle » 2018-05-07 16:57

lennartj skrev:... förstärkare för att lättare kunna justera in den relativa nivån på de bakre högtalarna från ohörbar till nästan samma nivå som fronthögtalarna.
Den senare inställningen ger ett rejält lyft till gamla godingar, som t.ex. trumsolot i "Whole lotta love" från Led Zeppelin II.
https://open.spotify.com/track/0hCB0YR0 ... YyP_IDvhHA

Tack för tipset. Blir ju att man söker efter låtar som är tacksamma ur ambiofonisynpunkt. Jo, insåg att man behöver kunna justera nivån på bakhögtalarna. Så det är ordnat nu. Kommer nog alltid att ha ett sånt här ambiofonisystem. Känns väldigt platt utan. Stort mervärde för ringa eller ingen kostnad.

Intressant från paa också. Kanske ska prova att dra ner diskanten lite på bakhögtalarna. Hittar dock ingen inställning för fördröjning i Fergusonen :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav lennartj » 2018-05-07 22:57

Nej, fördröjning kan bara åstadkommas med digitaliserat ljud, och det fanns i princip inte på 70-talet, för tekniken existerade inte då och eller krävde så mycket processorkraft att kostnaden skulle blivit orimlig. Jag tror att det dröjde till slutet av 80-talet innan processorkraften blivit tillräckligt billig för
att byggas in i hembioreceivrar för att t.ex. ge möjlighet att justera delay i varje kanal.

Det paa nämner om Dolby ProLogic II, IIX och IIz i "Music Mode" som (tydligen) finns i många (nya) AV-receivrar var helt okänt för mig.
Jag har väldigt liten erfarenhet av hembio-(eller AV-) receivrar och har betraktat alla som odugliga för god musikåtergivning.
Eftersom jag inte är någon cineast håller jag fast vid min i grunden 2-kanaliga anläggning kompletterad med ambiofoni för enkelhetens och transparensens skull.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav rolfzetterberg » 2018-05-07 23:05

Förutom Ferguson hade vårt eget Luxor 3-4 modeller med inbyggd 4ch.
Men inte nog med det så tilllverkade de en egen liten dosa liknande Haflers Quadaptor,en "Luxor ambiofonibox".

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav Kralle » 2018-05-08 09:02

lennartj skrev:Eftersom jag inte är någon cineast håller jag fast vid min i grunden 2-kanaliga anläggning kompletterad med ambiofoni för enkelhetens och transparensens skull.

Delar denna inställning.

Hittade av en händelse denna skiva på en känd auktionssajt. Kunde inte att låta bli att köpa den. Den liksom passar in i sammanhanget.
ferguson_ambiofoni.jpg
ferguson_ambiofoni.jpg (39.75 KiB) Visad 2827 gånger

Saxat ur annonnstexten:
"Från 70-talet har jag alltså hittat denna lilla singel pärla för Fergusons senaste med Ambiofoni ljud. Det var Thorn i Sverige som saluförde de Engelsk tillverkade Ferguson förstärkarna. Här har Perceptums reklambyrå skrivit ihop ett manus som den då populära komikern Rolf Bengtsson läser upp. Här pratar Roffe om hur hans dag har varit och du får höra honom rota i byrålådan, springa i trappor, åka taxi osv. Allt för att du skall få uppleva hur ljudet "flyttar" sig"
Track list:
1. Rolf Bengtsson -Två Fram Två Bak
2. De Fyra Årstiderna
3. My Sweet Lord
4. Dos Palomitas
5. Goodbye Yellow Brick Road

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ferguson i fyra dimensioner - delay med RPi?

Inläggav Kralle » 2018-05-19 00:34

Har labbat lite med att fördröja ljudet till bakre högtalarna med hjälp av Equalizer APO som går under Windows på en PC. Satte även high shelf filter vid 7 kHz och low shelf vid 150 Hz. Behövde inte använda delayfiltret eftersom latensen i datorn blev lagom fördröjning som det var. Det hela blir ganska effektfullt.
Vore käckt om man kunde skippa datorn och köra med t ex en liten Raspberry Pi för att göra jobbet där. Googlade runt lite men hittade ingen självklar lösning. Någon kanske redan har tittat på detta? Alltså, EQ och delay med hjälp av RPi.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 11:02

lennartj skrev:Eftersom jag inte är någon cineast håller jag fast vid min i grunden 2-kanaliga anläggning kompletterad med ambiofoni för enkelhetens och transparensens skull.

Vilket system använder du och med vilka högtalare för den bakre återgivningen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav lennartj » 2018-05-19 14:06

Yamaha A-320.jpg
Yamaha A-320.jpg (37.91 KiB) Visad 2712 gånger
Baktill använder jag ett par för länge sedan uppgraderade OD11 med B65OA och CT62, som ligger på en hylla nära taket ovanför soffan, drivna av en liten Yamaha A-320.
Den störs inte av att minus-terminalerna till höger och vänster högtalare kopplas samman och inte heller av att inte ha någon traditionell 8 ohmslast på höger och vänster kanal.
Jag har dessutom bytt ut de trista japanska klämlisterna för högtalaranslutningarna mot rejäla polskruvar samt en vippomkopplare som skiftar mellan ambiofoni och vanlig stereo, så jag t.ex. kan lyssna på P1 via OD11 och slipper elda på rörslutstegen med OA52.2 för det.
A-320 är ansluten till ett av tre par obalanserade utgångar från försteget (som dessutom har 3 par balanserade utgångar).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav Kalle G » 2018-05-23 09:25

Jag arbetade som biografmaskinist under ett antal år när det introducerades "Dolby Stereo" på biograferna. Vi hade bl a Dolbys CP50 avkodare eller vad man ska kalla den. Tekniken medgav fyra kanaler från två kanaligt optiskt ljudspår. Där var den bakre kanalen fördröjd (inställbar) en 20-30 millisekunder för bättre separation och den var dessutom med beskuren över 7kHz. De främre hade Dolby typ A brusreducering och den bakre typ B.
Något senare kom den väl att heta Dolby Pro Logic i konsumentapparater.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ferguson i fyra dimensioner

Inläggav Kralle » 2018-05-23 10:13

Labbar nu med Holtek HT8972 för att skapa fördröjning till bakre högtalarna. Får se om det går att komma under 30 ms med den medelst en lättare överklockning.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Ambiofoni med low-tech delaykrets

Inläggav Kralle » 2018-06-22 18:11

Low-tech varning utfärdas. Kanske kan det vara av intresse för någon ändå.
Fergusonen är ställd åt sidan och ersatt med en Proton AM-452.
Lade nu sista handen vid en delay-box baserad på två stycken Holtek HT8972. Kan välja fördröjningen i fasta steg: 25, 40, 75, 100 eller 200 ms.
Nuvarande layout:
ambiofoni.png
ambiofoni.png (7.21 KiB) Visad 2454 gånger

front_small.jpg
front_small.jpg (64.67 KiB) Visad 2454 gånger

Kostnad ca 350:- för delayboxen.
Den snor lite av diskanten men det spelar ingen roll eftersom jag ändå begränsar den vid ca 7 kc/s.
Helt OK lösning för mina behov. Reverbet lyfter definitivt ambiofonin ett steg.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster