Värdering av äldre HiFi-anläggning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 09:24

Hejsan
Jag har en fundering på hur man kan få hjälp att värdera inför försäljning.

Min far har en fin HiFi-anläggning från sent 70-tal/80-tal.

Det är följande delar
Thorens TD 126 MK III med Dynavector pickup
Threshold model 400A class A amplifier
Pioneer FM/AM digital synthesizer tuner F-676
Mark & Levinson ML-1 Preamplifier
Mark & Levinson PLS-150 power supply
Technics Stereo Graphic Equalizer SH-8065
Magnepan Tympani ID Magneplanar loudspeaker (serial nr 044034-1)

I hela "paketet" ingår ca 600 LP-skivor varav 27 av dem är direktgraverade, Amerikapressade eller Japanpressade. Allt i en stilren möbel med fack för alla delar och skivor.

Hoppas någon kan ge mig ett tips på hur jag ska göra. Pappa är sjuk och vet inget han heller. Ska man sälja allt i ett enda set eller del för del.
Kan tillägga allt allt ska fungera, dock osäker på skicket på högtalarna.

Tacksam för alla svar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav paa » 2018-05-16 10:35

När det gäller pris så är dom värda precis så mycket som någon kan tänkas vilja betala, hittar man ingen köpare så är dom inte värda något alls. Men det är ju bra om så många som möjligt känner till att de är till salu, och Hifimagasinet är nog det givna forumet för att sälja sådana saker, om du inte får napp redan nu och här.
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1

Jag kan förstås inte säga säkert, men tror att skivsamlingen och anläggningen kanske inte sitter ihop så hårt för andra, som för den som använt detta genom åren, så jag gissar att i alla fall skivorna borde säljas för sig, dom har säkert ett högre värde separat, än som "deal breaker" för anläggningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-16 12:27

Helena, jag har skickat ett PM till dig.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav shaft » 2018-05-16 13:33

Hej!
Detta är bra grejor så "skänk" inte bort dem.
Men viktigt är ju såklart skicket och om de fungerar bra. Gamla Magneplanarhögtalare kan bli dåliga och måste renoveras. Det påverkar ju priset såklart. En grej i toppskick kanske är värd 10.000 medans samma pryl är värd 2.000 i söndrigt skick.

Framförallt Mark Levinson är riktig high end och är värt pengar även begagnat. Threshold är även bra märke.

Thorens spelare hittar alltid köpare.

Tunerns och equalizern är sannolikt lite mindre heta även om de som samlar på de fina vintage-serierna säkert vill komplettera.

Tips: Försök hitta vad apparaterna bjuds ut för på eBay och gärna kryssa i "Completed sales" där man ser vad de egentligen gått för. Många bjuder ut till för högt fantasipris.

Har du tålamod - sälj separat - om inte skaffa dig en uppfattning om vad det är värt först.

Ang. vinyl så kan man inte generellt säga vad det är värt. Varje platta måste gås igenom - vad det är för musik och label. Audiofila skivor kan vara värt en del. Direktgraverade är inte alltid heta (typ Sheffield Lab) utan ofta om det är t.ex Mobile Fidelity av kanda artister som Pink Floyd är det bra. Är det Jazz, Pop eller Rock. Vilka bolag har gett ut skivan. Är det förstapress eller 2:a, 3:e etc. På jazz är det Blue Note Originalpressar från 1955-60 som är hetast. Kan kosta upp till 50.000kr/st men det är såklart mycket ovanligt. Den bästa plattformen är Discogs.com alternativt Popsike.com. Här måste man vara noga med detaljerna och skicket. Ser vinylen ny ut eller är det repigt påverkar mycket.
Generellt betalar vinylbutike ca 50% av vad de kan sälja vidare för. Riktigt bra skivor kan ge mer. Har du ingen uppfattning om värdet så märker d det och du får sämre betalt.

Lycka till!

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 13:50

paa skrev:När det gäller pris så är dom värda precis så mycket som någon kan tänkas vilja betala, hittar man ingen köpare så är dom inte värda något alls. Men det är ju bra om så många som möjligt känner till att de är till salu, och Hifimagasinet är nog det givna forumet för att sälja sådana saker, om du inte får napp redan nu och här.
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1

Jag kan förstås inte säga säkert, men tror att skivsamlingen och anläggningen kanske inte sitter ihop så hårt för andra, som för den som använt detta genom åren, så jag gissar att i alla fall skivorna borde säljas för sig, dom har säkert ett högre värde separat, än som "deal breaker" för anläggningen.


Tack för att du hör av dig. Jag ska kolla hifimagasinet och se om jag ska annonsera. Och jag tar nog skivorna för sig...

mvh /Helena

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 13:58

shaft skrev:Hej!
Detta är bra grejor så "skänk" inte bort dem.
Men viktigt är ju såklart skicket och om de fungerar bra. Gamla Magneplanarhögtalare kan bli dåliga och måste renoveras. Det påverkar ju priset såklart. En grej i toppskick kanske är värd 10.000 medans samma pryl är värd 2.000 i söndrigt skick.

Framförallt Mark Levinson är riktig high end och är värt pengar även begagnat. Threshold är även bra märke.

Thorens spelare hittar alltid köpare.

Tunerns och equalizern är sannolikt lite mindre heta även om de som samlar på de fina vintage-serierna säkert vill komplettera.

Tips: Försök hitta vad apparaterna bjuds ut för på eBay och gärna kryssa i "Completed sales" där man ser vad de egentligen gått för. Många bjuder ut till för högt fantasipris.

Har du tålamod - sälj separat - om inte skaffa dig en uppfattning om vad det är värt först.

Ang. vinyl så kan man inte generellt säga vad det är värt. Varje platta måste gås igenom - vad det är för musik och label. Audiofila skivor kan vara värt en del. Direktgraverade är inte alltid heta (typ Sheffield Lab) utan ofta om det är t.ex Mobile Fidelity av kanda artister som Pink Floyd är det bra. Är det Jazz, Pop eller Rock. Vilka bolag har gett ut skivan. Är det förstapress eller 2:a, 3:e etc. På jazz är det Blue Note Originalpressar från 1955-60 som är hetast. Kan kosta upp till 50.000kr/st men det är såklart mycket ovanligt. Den bästa plattformen är Discogs.com alternativt Popsike.com. Här måste man vara noga med detaljerna och skicket. Ser vinylen ny ut eller är det repigt påverkar mycket.
Generellt betalar vinylbutike ca 50% av vad de kan sälja vidare för. Riktigt bra skivor kan ge mer. Har du ingen uppfattning om värdet så märker d det och du får sämre betalt.

Lycka till!


Tack snälla!

Jo jag vet ju att det är hyffsat bra grejor...det är ju det som gör det svårt. Önskar någon fantast köpte allt i ett paket. Men ett önsketänkande. Jag tror dock att den köparen som tar allt får det till ett kanonpris. ;)

Anläggningen har ju stått olyssnad i säkert 8 år då ödet inte ville bättre än att min far nästan blev döv på äldre dagar. Och jag har tyvärr ingen möjlighet att ta hand om det. Hade gärna gjort det då jag vet vilket härligt ljud det är. Minns bl a en skiva med Pink Floyd där ett plan kraschar.....nästan så man trodde det hände på riktigt.

Hur som helst är allt pedantskött och det enda vi är osäkra på, är skicket på högtalarna. Repor på skivorna finns det inte då allt är noga instoppat i konvolut med öppningen uppåt. Här blev jag tidigt drillad med mina egna skivor att vara rädd om dem. Undrar om det finns vinylförsäljare som kan komma ut och själva plocka? Det är ju över 600 skivor...

Åter igen tack för ditt svar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav paa » 2018-05-16 14:14

Sen finns det ju förstås Rehifi, som köper och säljer begagnad HiFi.
Jag tror nog era prylar skulle vara intressanta för dom.
https://www.rehifi.se
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav shaft » 2018-05-16 14:21

Är det seriösa Vinylköpare så kommer de som ett skott. Men först frågar de dig hur gamla skivorna är, skicket samt ber dig specificera några titlar. Handlare hatar att åka ut till Madonna och Mantovani. Kommer de ut till dig så russinplockar de godbitarna och lämnar resten om de inte tar allt för att vara snälla. Betalt får du för godbitarna endast. Skicket på LP är lätt att överskatta som "amatör" men tillvägaggångssättet att hantera skivorna är en bra början ;-) Jag blev själv drillad till att vara rädd om skivor av min Pappa så jag vet vad du menar 8)

Tänk igenom en gång till om du inte kan köra lite bra grejor istället för Sonos eller vad det nu är. Kanske finns det barnbarn andra släktningar som kan vara intresserade?

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 14:31

paa skrev:Sen finns det ju förstås Rehifi, som köper och säljer begagnad HiFi.
Jag tror nog era prylar skulle vara intressanta för dom.
https://www.rehifi.se



Tack igen. Det ska jag kolla upp.
Har också fått en del PM från intresserade. men behöver förstås få hjälp med värdering.....åtminstone så jag inte säljer för billigt. Vill ju inte vara för dyr heller. :)

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 14:33

shaft skrev:Är det seriösa Vinylköpare så kommer de som ett skott. Men först frågar de dig hur gamla skivorna är, skicket samt ber dig specificera några titlar. Handlare hatar att åka ut till Madonna och Mantovani. Kommer de ut till dig så russinplockar de godbitarna och lämnar resten om de inte tar allt för att vara snälla. Betalt får du för godbitarna endast. Skicket på LP är lätt att överskatta som "amatör" men tillvägaggångssättet att hantera skivorna är en bra början ;-) Jag blev själv drillad till att vara rädd om skivor av min Pappa så jag vet vad du menar 8)

Tänk igenom en gång till om du inte kan köra lite bra grejor istället för Sonos eller vad det nu är. Kanske finns det barnbarn andra släktningar som kan vara intresserade?



Haha.....aldrig ett finger på dessa skivor....aldrig mina heller när jag hade vinyl. Nu står mina gamla hårdrocksskivor hos pappa och får hänga med i försäljningen.

Jag är ensamt barn och inga barnbarn blev det...så...det är väldigt känslomässigt jobbigt att behöva göra sig av med allt detta

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav shaft » 2018-05-16 15:04

Men ta upp vinylen igen istället - ett superbra tillfälle. 600 plattor är ju ingenting. Ta skivspelaren och koppla in den till det du har. Så får du en fin koppling till farsan resten av livet. LPs är ju mer personliga än hifi-prylar ;-.)

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 15:45

shaft skrev:Men ta upp vinylen igen istället - ett superbra tillfälle. 600 plattor är ju ingenting. Ta skivspelaren och koppla in den till det du har. Så får du en fin koppling till farsan resten av livet. LPs är ju mer personliga än hifi-prylar ;-.)



Vilken fin tanke....men jag tror inte jag skulle orka det. Jag är alldeles för blödig och sentimental. Dessutom har han lyssnat mer på funkjazz....och jag har väl inte riktigt den smaken. ;)

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav shaft » 2018-05-16 16:04

Funkjazz rules! Gillar min pappa också typ Mezzoforte. Jag gillar det med ;-)

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-16 16:12

shaft skrev:Funkjazz rules! Gillar min pappa också typ Mezzoforte. Jag gillar det med ;-)



Jag har lite skivor om du vill köpa. :D

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Fostex » 2018-05-16 23:24

Speciellt ML-1-försteget finns det en hel del värde i om du hittar rätt köpare. Som många redan sagt, scanna av nätet noga för att få en bra uppfattning. Hifishark.com är en bra hjälp, med samlade annonser från hela världen.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav paa » 2018-05-16 23:34

Thorens TD 126 MK III är ingen lågprismodell heller, och borde dra in flera tusingar.
Men jag kollade på ML-1 på Ebay, och säger bara ojdå!!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Bill50x » 2018-05-17 00:01

paa skrev:Thorens TD 126 MK III är ingen lågprismodell heller, och borde dra in flera tusingar.
Men jag kollade på ML-1 på Ebay, och säger bara ojdå!!

Jo, 60-70 tusen är väl ok?

Personligen skulle jag aldrig släppa den anläggningen, snarare betala för någon som kan sätta upp den korrekt om jag inte kan själv. Den funkar ju faktiskt för all slags musik ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-05-17 08:43

Bill50x skrev:
paa skrev:Thorens TD 126 MK III är ingen lågprismodell heller, och borde dra in flera tusingar.
Men jag kollade på ML-1 på Ebay, och säger bara ojdå!!

Jo, 60-70 tusen är väl ok?

Personligen skulle jag aldrig släppa den anläggningen, snarare betala för någon som kan sätta upp den korrekt om jag inte kan själv. Den funkar ju faktiskt för all slags musik ;-)

/ B


Önskar verkligen att jag hade både utrymme och rätt bostad för att kunna ta hand om den och lyssna på den (utan att grannar kommer klaga)
Förhoppningsvis köper någon detta och njuter av ljudet. Det skulle glädja både mig och min far.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav shaft » 2018-05-17 09:58

Helena_016 skrev:
shaft skrev:Funkjazz rules! Gillar min pappa också typ Mezzoforte. Jag gillar det med ;-)



Jag har lite skivor om du vill köpa. :D


PM skickat till Dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-14 19:16

Har nu varit och hämtat högtalarna. Gick bra med transporten och nu står de i garaget och väntar på provspelning. Får bli när man är ensam hemma för dessa pjäser smyger man inte in...

DSC_0931.JPG
DSC_0931.JPG (1.79 MiB) Visad 4354 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Nattlorden » 2018-07-14 19:19

Om du inte provspelat---- hur vet du att transporten gick bra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Perfector » 2018-07-14 19:28

RogerGustavsson skrev:Har nu varit och hämtat högtalarna. Gick bra med transporten och nu står de i garaget och väntar på provspelning. Får bli när man är ensam hemma för dessa pjäser smyger man inte in...

DSC_0931.JPG

Bygg om garaget till musikstudio och lyssna när du vill ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Nattlorden » 2018-07-14 19:40

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Har nu varit och hämtat högtalarna. Gick bra med transporten och nu står de i garaget och väntar på provspelning. Får bli när man är ensam hemma för dessa pjäser smyger man inte in...

DSC_0931.JPG

Bygg om garaget till musikstudio och lyssna när du vill ;-)


Byt lås och lyssna när du vill..... ;-)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-14 21:02

Jag lyssnar när jag vill men jag vill inte ha en massa folk rännandes när dessa ladugårdsdörrar baxas in! Beträffande transporten så är det bara högtalarnas yttre jag bedömt, inget intryckt eller skavt. Utgår ifrån att det inre inte skadats men ägaren har inte spelat på dem på väldigt länge då han mer eller mindre förlorat hörseln. Högtalarna har stått på samma ställe sedan de köptes för 40 år sedan, rätt mörkt utan att Egentligen vill jag ha dessa som lite referens för renoveringar.

Helena_016
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-05-16

Re: Värdering av äldre HiFi-anläggning

Inläggav Helena_016 » 2018-07-15 04:51

RogerGustavsson skrev:Har nu varit och hämtat högtalarna. Gick bra med transporten och nu står de i garaget och väntar på provspelning. Får bli när man är ensam hemma för dessa pjäser smyger man inte in...

DSC_0931.JPG


Tack för ett trevligt besök och stort lycka till med högtalarna. :)


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster