Om att tackla av

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-06-29 22:04

exd4dHej
Det var ett tag sedan. Men nu har jag fått några glas vin under dammkåpan och jag saknar tiden jag la på att läsa och diskutera här.

Då, för några år sedan tillbringade jag dagarna på jobbet, nätterna i verkstaden med att försöka få till ett par välljudande högtalare med hög WAF-faktor som gick att sälja. Konceptet var massiva träkabinett med virke från egen gård som var sågat, torkat och bearbetat på gården. Sedan sinkade ihop med högtalarskydd i snyggt och valbart tyg. Jag som hantverkare och en kompetent akustiker från detta forum kämpade in i kaklet. Vi nådde nästan i mål, sen tröt orken och jag gick i väggen och blev sjukskriven. Prototyp 1 är spelbara och samlar damm i verkstaden. Prototyp två samlar än mer damm i verkstaden. Varför jag skriver under vintage-forum? Jo, jag trodde mig se en trend om -70-talets återkomst och ville skapa högtalare med -70-talets design. Och kanske även ljudbild.

Jag tänkte med detta inlägg kanske glädja någon med att ha kört i diket, eller bränt vingarna av mig när jag flög för nära solen. Det dyker ju upp en och annan tråd om kloner på Carlssonlådor. Men jag ville mer. Jag ville bygga den perfekta högtalaren. Den som både lät bra och som frugan tyckte var snygg. Efter ett år så sa frugan: Måste den hänga där på väggen? Merparten av högtalare är borta nu och här hemma syns bara högtalare som används, allt enligt frugans önskemål. Det är par OA 58 och ett par OD11. Lallerstedt vann och jag förlorade.

Jaja...det är kul med dikeskörningar.


Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Om att tackla av

Inläggav Perfector » 2018-06-29 22:25

Jag har som du gått i väggen, men inte hittat tillbaks.
Hoppas du kan hitta tillbaks till högtalarbyggen igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-06-29 22:34

Perfector skrev:Jag har som du gått i väggen, men inte hittat tillbaks.
Hoppas du kan hitta tillbaks till högtalarbyggen igen.


Jag är för kass har jag insett. Både på att driva företag som på att veta något om ljud. Jag hade behövt blivit anställd på området. Det räcker ju inte med att man gillar att det låter bra. Men iden var ok från början.

Jag hoppas att inga fler behöver gå i väggen. Det är inte kul och är ett symptom på hur samhällsbygget går. Det går illa. I takt med att våra hifisystem låter bättre eller blir billigare mår vi människor allt sämre. Jag tror att det var vettigt att min sambo sa "Halt stopp".

Men det vore kul om Prot 1 någon gång kom ut från verkstaden och spelade musik. Akustikern var hyggligt nöjd. Dom är stoppade med ull och bestyckade med SEAS element.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Om att tackla av

Inläggav Perfector » 2018-06-29 22:39

Andersh74 skrev:
Perfector skrev:Jag har som du gått i väggen, men inte hittat tillbaks.
Hoppas du kan hitta tillbaks till högtalarbyggen igen.


Jag är för kass har jag insett. Både på att driva företag som på att veta något om ljud. Jag hade behövt blivit anställd på området. Det räcker ju inte med att man gillar att det låter bra. Men iden var ok från början.

Jag hoppas att inga fler behöver gå i väggen. Det är inte kul och är ett symptom på hur samhällsbygget går. Det går illa. I takt med att våra hifisystem låter bättre eller blir billigare mår vi människor allt sämre. Jag tror att det var vettigt att min sambo sa "Halt stopp".

Men det vore kul om Prot 1 någon gång kom ut från verkstaden och spelade musik. Akustikern var hyggligt nöjd. Dom är stoppade med ull och bestyckade med SEAS element.

/A

Ge inte upp.
Jag är självlärd, till många forumisters stora nöje.
Det ger dom nå't att hacka på.
Men under 25 år lärde jag mig och fick svar från kunnigt folk när jag inte visste hur jag skulle lösa problem.
Jag tror att om du tar dina alster och lyssnar på dom så kan du nog få inspiration att fortsätta, om än i blygsam skala.
Bygga till vänner och bekanta och kanske genom dom få spridning av dina byggen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-06-29 22:47

Jag tror att jag har släppt själva iden om att livnära mig på högtalarbygge. Nu tycker jag bara det vore kul att slippa slänga dom i elektronikbingen. Ljudintresset lever ett tufft liv på marginalen och har för länge sedan blivit överkörd av det andra intresset på marginalen, nämligen att spela musik. Om slumpen vill väl lyckas mitt band ge ut platta två innan år 2020! :-D

Nu har vi ett gemensamt mål, jag och min sambo, med hög WAF, nämligen ett bryggeri här på gården. Min verkstad ska förvandlas och maskinerna slängas ut.

Men vad ska jag göra med Prot 1 och halvfärdiga prot 2? Någon som vill ha? Någon som vill titta och lyssna och ta över?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Om att tackla av

Inläggav Perfector » 2018-06-29 22:49

Andersh74 skrev:Jag tror att jag har släppt själva iden om att livnära mig på högtalarbygge. Nu tycker jag bara det vore kul att slippa slänga dom i elektronikbingen. Ljudintresset lever ett tufft liv på marginalen och har för länge sedan blivit överkörd av det andra intresset på marginalen, nämligen att spela musik. Om slumpen vill väl lyckas mitt band ge ut platta två innan år 2020! :-D

Nu har vi ett gemensamt mål, jag och min sambo, med hög WAF, nämligen ett bryggeri här på gården. Min verkstad ska förvandlas och maskinerna slängas ut.

Men vad ska jag göra med Prot 1 och halvfärdiga prot 2? Någon som vill ha? Någon som vill titta och lyssna och ta över?

/Anders

Det borde finnas någon som vill ha tycker jag.
Samling vid pumpen!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Om att tackla av

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-06-29 23:24

Ta hand om dig och undvik flaskan. :idea: ;)
//Johan Lindroos

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Om att tackla av

Inläggav ante_77 » 2018-06-30 02:13

Du verkar ju ha gått in rätt hårt i dina byggen.
Fungerar dom och låter dom, så är det ju alltid säljbart.
Om dom inte är helt färdigutvecklade så bör det väl finnas någon på detta forum som kan ge, det liv till högtalarna som dom faktiskt förtjänar.

Vart bor herrn’, i detta avlånga land?

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Om att tackla av

Inläggav Gigas » 2018-06-30 21:07

För mig är mycket av behållningen i denna hobby själva resan, att samla över tid på prylar man tycker är värda att behålla. Att låta tillverka en högtalare eller två, bygga en bänk eller att helt enkelt plocka ihop en grupp apparater som lirar bra ihop är viktigt. Sedan ska man naturligtvis inte förglömma att njuta av musiken, att ta tid för lite seriös lyssnande och glädjas åt detta. Jag har prova mycket olika prylar genom åren och börja först nu komma i mål. Nu får man leta reda på kringprylar som akustikförbättrare och mjukvara i form av band och vinyl.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-07-15 11:08

ante_77 skrev:Du verkar ju ha gått in rätt hårt i dina byggen.
Fungerar dom och låter dom, så är det ju alltid säljbart.
Om dom inte är helt färdigutvecklade så bör det väl finnas någon på detta forum som kan ge, det liv till högtalarna som dom faktiskt förtjänar.

Vart bor herrn’, i detta avlånga land?


På Tjörn. Högtalarna låter och spelar.
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om att tackla av

Inläggav Morello » 2018-07-15 12:09

Vad är det för högtalare vi pratar om här?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Om att tackla av

Inläggav IngOehman » 2018-07-16 12:20

Perfector skrev:
Andersh74 skrev:
Perfector skrev:Jag har som du gått i väggen, men inte hittat tillbaks.
Hoppas du kan hitta tillbaks till högtalarbyggen igen.


Jag är för kass har jag insett. Både på att driva företag som på att veta något om ljud. Jag hade behövt blivit anställd på området. Det räcker ju inte med att man gillar att det låter bra. Men iden var ok från början.

Jag hoppas att inga fler behöver gå i väggen. Det är inte kul och är ett symptom på hur samhällsbygget går. Det går illa. I takt med att våra hifisystem låter bättre eller blir billigare mår vi människor allt sämre. Jag tror att det var vettigt att min sambo sa "Halt stopp".

Men det vore kul om Prot 1 någon gång kom ut från verkstaden och spelade musik. Akustikern var hyggligt nöjd. Dom är stoppade med ull och bestyckade med SEAS element.

/A

Ge inte upp.
Jag är självlärd, till många forumisters stora nöje.
Det ger dom nå't att hacka på.
Men under 25 år lärde jag mig och fick svar från kunnigt folk när jag inte visste hur jag skulle lösa problem.
Jag tror att om du tar dina alster och lyssnar på dom så kan du nog få inspiration att fortsätta, om än i blygsam skala.
Bygga till vänner och bekanta och kanske genom dom få spridning av dina byggen.

Jag är också självlärd. Har dock aldrig upplevt det vara ett stort problem i form av forumhäcklande.

Visst finns det människor som är fokuserade på titlar och papper snarare än på kunskaper om den fysikaliska verklighetens egenskaper, men det som kännetecknar dem är ju alltid deras okunskap, så varför bry sig?

För 10-15 år sedan så var det någon som hellre ville diskutera mina titlar än fysik, tror till och med att det hänt två gånger, men idioter finns det alltid.

- - -

Jag tror dock de tillfällen du känt dig påhoppad/hackad på, har haft mindre med att du är självlärd att göra och kanske mera med att du närt övertygelser som strider mot etablerad kunskap? Jag kan förstås ha missat några fall, men de fall jag sett där du blivit ifrågasatt så har det varit på sakliga grundee (dock ibland på onödigt otrevligt sätt, har jag tyckt). Men i grunden gillar jag faktiskt just för att faktiska förhållanden får (i varje fall har fått) diskuteras. Faktiskt är ju därför ett sådant ställe där man kan ställas till svars för påståenden. Det tycker jag är bra, för det är så man reder ut hur det faktiskt är.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Om att tackla av

Inläggav Morello » 2018-07-16 14:13

Väl talat Ingvar!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Om att tackla av

Inläggav peterh » 2018-07-16 17:11

Morello skrev:Väl talat Ingvar!

Instämmer.
Egenföretagande är fyllt av gropar i vägen. Inte minst misstänksamheten från myndigheter som ibland blir
lite påfrestande ( om jag betalat in skatten i tid under 5 år , skall man då få en ovillkorlig straffavgift
för en enda försening på någon vecka ? )
Sådant känns onödigt petigt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-09-11 19:48

Hur som helst har dom fått flytta in igen och spelar.

Dom spelar Sundström och Paul Simon bättre än vad ace of Base eller Metallica.

Jag är dock nöjd med vad som åstadkommits. Det är långt ifrån alla ljudnördar som byggt egna.

Väl mött!
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Om att tackla av

Inläggav Perfector » 2018-09-11 19:58

Andersh74 skrev:Hur som helst har dom fått flytta in igen och spelar.

Dom spelar Sundström och Paul Simon bättre än vad ace of Base eller Metallica.

Jag är dock nöjd med vad som åstadkommits. Det är långt ifrån alla ljudnördar som byggt egna.

Väl mött!
/Anders

Alla resor börjar med ett steg, det är nog inte det sista du knåpar ihop.
Trevligt att se dig tillbaks här dessutom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-09-11 20:42

Tack Perfector.

Nu hoppas jag att få skicka Mk2 över hela landet till min goda vän akustikern. Kanske börjar det om igen. Den som lever får se.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Om att tackla av

Inläggav Perfector » 2018-09-11 21:11

Andersh74 skrev:Tack Perfector.

Nu hoppas jag att få skicka Mk2 över hela landet till min goda vän akustikern. Kanske börjar det om igen. Den som lever får se.

/Anders

Jag fick tillbaks ett par högtalare byggda 1988 av en vän som pga sjukdom inte längre tål musik och som tyckte jag skulle ha dom istället för att sälja dom.
Det var en trevlig återblick som skapade lite lust att bygga igen.
Men det blir nog så att jag bara känner glädje att ha gjort dom.
Hoppas du åxå fortsätter att utveckla dina ideer och kanske kan leva på det i framtiden.
Bilagor
DSC00088.JPG
DSC00088.JPG (406.35 KiB) Visad 2976 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Om att tackla av

Inläggav Andersh74 » 2018-09-15 20:31

Så här ser det alltså ut.

/A
Bilagor
AF3110DE-7A09-44CC-B0C9-B04F1D080BC7.jpeg
AF3110DE-7A09-44CC-B0C9-B04F1D080BC7.jpeg (1.82 MiB) Visad 2859 gånger
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Om att tackla av

Inläggav Perfector » 2018-09-15 20:52

Behändigt format, måste jag säga.
Ge inte upp utan se till att din dröm om att bygga vidare blir verklighet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster