Delningsfilter

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-15 14:54

Har läst en del i forumet att man helst ska byta vissa komponenter i delningsfiltren på äldre högtalare.
Har ett par Sinus-högtalare från -80 ungefär som jag köpte nästan nya, någon hade haft dom 3-4 månader men inte kunde betala så handlarn tog tillbaks dom.
Jag är helt okunnig i princip allt som har med högtalare att göra förutom att lyssna på dom. :lol:
Skickar med ett foto på filtret och hoppas på svar från någon av er (verkar som ni är väldigt kunniga allihop).
Bilagor
Delningsfilter.JPG
Delningsfilter.JPG (173.25 KiB) Visad 5912 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-15 15:17

Mollgan006 skrev:Har läst en del i forumet att man helst ska byta vissa komponenter i delningsfiltren på äldre högtalare.
Har ett par Sinus-högtalare från -80 ungefär som jag köpte nästan nya, någon hade haft dom 3-4 månader men inte kunde betala så handlarn tog tillbaks dom.
Jag är helt okunnig i princip allt som har med högtalare att göra förutom att lyssna på dom. :lol:
Skickar med ett foto på filtret och hoppas på svar från någon av er (verkar som ni är väldigt kunniga allihop).

I det här filtret behöver du byta samtliga kondensatorer, främst för att en verkar har gått i bitar och att byta bara en kan ge o önskade skillnader mellan elementen och mellan högtalarna.
Om du vill k osta på lite extra kan du byta från elektrolyt till polyesterkondensatorer.
Det blir högre spänningstålighet och större noggrannhet mot angivna värden.
HiFi-Kit i Stockholm har allt du behöver för att renovera filtren, varesig du vill ha elektrolyt enligt orginalschema eller polyester.
Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-15 15:32

OK, vad jag förstår är det dom gråa som är kondensatorer eftersom den ena har plasten gått sönder på.
Är det så att den är trasig inuti tror du, om överdraget är trasigt? 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-15 15:37

Mollgan006 skrev:OK, vad jag förstår är det dom gråa som är kondensatorer eftersom den ena har plasten gått sönder på.
Är det så att den är trasig inuti tror du, om överdraget är trasigt? 8O

Det där brukar hända när den blir för varm.
Då expanderar kondensatorn och plasten spricker.
Det kan också innebära att elektrolyten i kondensatorn kokat och torkat in eller läckt ut, då är det kört permanent.
Byte av alla ger tillbaks det som var från början.
Med polyester (dyrare men åldersstabilt) ger noggrannare toleranser och därmed bibehållen delning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-15 15:45

Det låter ju riktigt bra, då ska jag ta mig an detta projekt.
Tack så mycket för svaren. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-15 15:47

Mollgan006 skrev:Det låter ju riktigt bra, då ska jag ta mig an detta projekt.
Tack så mycket för svaren. :D

Berätta hur det går, är så jäkla nyfiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-15 19:03

Ju lägre kapacitans desto mer angenämt att byta från elektrolyter (som det sitter nu) till filmtyper (som kan bli lite dyra och stora vid höga värden).

Samtidigt är det inte så att alla gamla elektrolytkondensatorer slutar fungera bra, men de är usual suspects. Och här när en har svällt håller jag med om att det skulle kännas bäst att byta alla.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Delningsfilter

Inläggav paa » 2018-08-15 20:46

darkg skrev:Ju lägre kapacitans desto mer angenämt att byta från elektrolyter (som det sitter nu) till filmtyper (som kan bli lite dyra och stora vid höga värden).

Samtidigt är det inte så att alla gamla elektrolytkondensatorer slutar fungera bra, men de är usual suspects. Och här när en har svällt håller jag med om att det skulle kännas bäst att byta alla.

Eller när elektrolytkladdet läckt ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-15 21:07

paa skrev:
darkg skrev:Ju lägre kapacitans desto mer angenämt att byta från elektrolyter (som det sitter nu) till filmtyper (som kan bli lite dyra och stora vid höga värden).

Samtidigt är det inte så att alla gamla elektrolytkondensatorer slutar fungera bra, men de är usual suspects. Och här när en har svällt håller jag med om att det skulle kännas bäst att byta alla.

Eller när elektrolytkladdet läckt ut.


Givetvis, ofta är det dock lätt hänt att misstolka lim som läckage :-)
Don’t just do something, sit there.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-16 14:09

Hmm :?:
Har ytterligare ett par funderingar.
Kollade på Hifi Kit på kondensatorer, finns en del att välja på och i väldigt olika prisklasser, är det som vanligt att kvalitén ökar med priset eller finns det några som passar äldre högtalare bättre än andra?
Och det största problemet, delningsfiltret är ju limmat fast inuti högtalaren, hur lossar man det utan att knäcka kretskortet?
Kan man mäta upp de här kondensatorerna på något sätt för att se vilket värde det är på dom?

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-16 14:16

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:Det låter ju riktigt bra, då ska jag ta mig an detta projekt.
Tack så mycket för svaren. :D

Berätta hur det går, är så jäkla nyfiken.


Såg att du varit högtalarbyggare på Sinus, du kanske var med och byggde mina?
Bilagor
44f_2.JPG
44f_2.JPG (223.22 KiB) Visad 5790 gånger
44f.JPG
44f.JPG (313.8 KiB) Visad 5790 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-16 16:02

Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:Det låter ju riktigt bra, då ska jag ta mig an detta projekt.
Tack så mycket för svaren. :D

Berätta hur det går, är så jäkla nyfiken.


Såg att du varit högtalarbyggare på Sinus, du kanske var med och byggde mina?

Nja, jag samarbetade med dom men var inte anställd som byggare.
Jäkligt trevliga element dock.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-16 20:19

Mollgan006 skrev:Hmm :?:
Har ytterligare ett par funderingar.
Kollade på Hifi Kit på kondensatorer, finns en del att välja på och i väldigt olika prisklasser, är det som vanligt att kvalitén ökar med priset eller finns det några som passar äldre högtalare bättre än andra?
Och det största problemet, delningsfiltret är ju limmat fast inuti högtalaren, hur lossar man det utan att knäcka kretskortet?
Kan man mäta upp de här kondensatorerna på något sätt för att se vilket värde det är på dom?


???

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-16 20:36

Mollgan006 skrev:
Mollgan006 skrev:Hmm :?:
Har ytterligare ett par funderingar.
Kollade på Hifi Kit på kondensatorer, finns en del att välja på och i väldigt olika prisklasser, är det som vanligt att kvalitén ökar med priset eller finns det några som passar äldre högtalare bättre än andra?
Och det största problemet, delningsfiltret är ju limmat fast inuti högtalaren, hur lossar man det utan att knäcka kretskortet?
Kan man mäta upp de här kondensatorerna på något sätt för att se vilket värde det är på dom?


???

Om det kostar för mycket kan du köra på samma kvalitet som sitter i.
https://www.monacor.se/produkter/bipola ... ensatorer/
Funkar nog bra till dina filter utan att ruinera dig.
Här finns även filmkondensatorer till vettiga priser.
https://www.monacor.se/produkter/filmkondensator/
Och det är nog så att HiFi-Kit's komponenter har pris efter namn (fina namn dyra komponenter).
Nödlösning.
Klipp av benen på kondensatorerna och löd det nya på benen som blir kvar.
Bipolära kondingar behöver inte riktas utan kan lödas i åt vilket håll som helst.
Delning 700 och 6000 Hz kan man ta ur filterlistan jag la in tidigare.
Annars är det klippa loss och lämna långa ben kvar att löda dit nya komponenter som gäller. Då kan du även mäta upp kondingarna och se värdet på dom minus åldersförändringar som nog har blivit.
Får du loss dom utan att skada plasten runt om kan du se värdet där utan problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-16 20:58

Det bör gå att läsa värdet på dem. Det går bra att mäta annars, så länge de inte är helkass.

Nja, sambandet mellan pris och värde är väl sällan speciellt pålitligt. Det är svårt att få fram några riktiga uppgifter om tex alla kondensatorvarianter (i alla fall lyckas inte jag så bra), det blir mest pseudotyckande och förvirrade hembakta resonemang - och ren reklamprosa.

Givetvis är det förhållandevis lätt att köpa en näve kondensatorer, ev kolla att de är ok, tejpa på nåt stiligt och kalla dem något ännu stiligare och sätta en prislapp. Ungefär så går det nog ändå ofta till. Min uppfattning, ganska ogrundad som det kan tyckas, är det mycket sällan lönar sig att köpa från allra dyraste hyllan, men då och då straffar sig att köpa det billigaste.

HifiKit har ändå en viss självaktning tror jag, redan där finns en viss trygghet. Fabrikaten, undantaget elektrolyten, är bekanta och troligen är det inte piratkopior (vanligt annars).

Jag vet inte hur man tar bort det limmade filtret :-(
Don’t just do something, sit there.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-16 21:18

Nja, det beror väl inte så mycket på priset egentligen men man kan ju undra när det ena fabrikatet tar mellan 19 - 62:- för sina produkter medan nästa fabrikat tar 365 - 1.070:- för sina. Jag får väl ta något mittemellan som dom gör bra reklam för helt enkelt.
Bra tips med att klippa av långa ben att löda i, tack. :D

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-18 23:28

https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... preme.html
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... /plus.html
Vilken av dessa skulle ni satsa på? Jag, som sagt, har inte en aning.
Jag var på en loppis häromdan och fick se ett par Luxor 8071 till salu för en femhundring, är det värt att köpa ett par såna, vet inget om dom ifall det är riktiga element eller om dom är provade överhuvudet taget?? kan bara tillägga att dom var i svart ek.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-18 23:57

Vet inte. Skulle kikat på jantzens billigare varianter. Men jag vet inte. Som du märker är polypropylen vanligt, men jag har hört trovärdiga uttalanden om att polyester inte alls nödvändigtvis är sämre i högtalarfilter.
2% tolerans är kanske inte alltid så viktigt, men det är åtminstone en verklig faktor, bland alla tomma ord. Bättre tolerans uppnår man ofta genom att helt enkelt sortera, och då är det skäligt med högre pris.

Audiofilvärlden är som känt lite för full av låtsas-premium, och komponenter som alltför tydligt slår an de strängarna bojkottar jag lite.

I praktiken hade jag även tagit hänsyn till utseendet :oops:

Hoppas nån annan har nåt att säga om fabrikaten och varianterna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-08-19 00:05

Mollgan006 skrev:Vilken av dessa skulle ni satsa på? Jag, som sagt, har inte en aning.

Med tanke på att det ser rätt trångt ut på kortet skulle jag satsa på de med minsta möjliga fysiska proportioner. Dessa ställda på högkant, till exempel. Eller kanske till och med nya bipolära elektrolyter med en liten parallellkopplad plastkondensator. Jag menar, om de gamla höll i fyrtio år kanske det räcker om de nya inte låter sämre än original, och håller i tjugo år till. Efter det är nog elementen slut i alla fall.
Vilka värden är det du behöver?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-19 00:18

darkg skrev:Vet inte. Skulle kikat på jantzens billigare varianter. Men jag vet inte. Som du märker är polypropylen vanligt, men jag har hört trovärdiga uttalanden om att polyester inte alls nödvändigtvis är sämre i högtalarfilter.
2% tolerans är kanske inte alltid så viktigt, men det är åtminstone en verklig faktor, bland alla tomma ord. Bättre tolerans uppnår man ofta genom att helt enkelt sortera, och då är det skäligt med högre pris.

Audiofilvärlden är som känt lite för full av låtsas-premium, och komponenter som alltför tydligt slår an de strängarna bojkottar jag lite.

I praktiken hade jag även tagit hänsyn till utseendet :oops:

Hoppas nån annan har nåt att säga om fabrikaten och varianterna.


Du skulle valt den här om jag har tolkat dig rätt?
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html
Den är ju ganska tilltalande estetiskt som du säger och verkar vara hyggligt bra. :-)
Inte så farligt pris heller om man inte behöver någon av de störste modellerna, då får man blunda när man betalar. :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-19 00:37

Mollgan006 skrev:
darkg skrev:Vet inte. Skulle kikat på jantzens billigare varianter. Men jag vet inte. Som du märker är polypropylen vanligt, men jag har hört trovärdiga uttalanden om att polyester inte alls nödvändigtvis är sämre i högtalarfilter.
2% tolerans är kanske inte alltid så viktigt, men det är åtminstone en verklig faktor, bland alla tomma ord. Bättre tolerans uppnår man ofta genom att helt enkelt sortera, och då är det skäligt med högre pris.

Audiofilvärlden är som känt lite för full av låtsas-premium, och komponenter som alltför tydligt slår an de strängarna bojkottar jag lite.

I praktiken hade jag även tagit hänsyn till utseendet :oops:

Hoppas nån annan har nåt att säga om fabrikaten och varianterna.


Du skulle valt den här om jag har tolkat dig rätt?
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html
Den är ju ganska tilltalande estetiskt som du säger och verkar vara hyggligt bra. :-)
Inte så farligt pris heller om man inte behöver någon av de störste modellerna, då får man blunda när man betalar. :-)


De är verkligen läckra. Men jag vet inte; då ser ju kanske resten av bygget ännu mer apa ut! :lol:

Här använde jag 2 skönt rosa "NOS" polykarbonatkondingar och i övrigt polypropylen från SCR:
viewtopic.php?f=16&t=47175&p=1945926&hilit=delningsfilter#p1945926
Don’t just do something, sit there.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-19 08:44

darkg skrev:
Mollgan006 skrev:
darkg skrev:Vet inte. Skulle kikat på jantzens billigare varianter. Men jag vet inte. Som du märker är polypropylen vanligt, men jag har hört trovärdiga uttalanden om att polyester inte alls nödvändigtvis är sämre i högtalarfilter.
2% tolerans är kanske inte alltid så viktigt, men det är åtminstone en verklig faktor, bland alla tomma ord. Bättre tolerans uppnår man ofta genom att helt enkelt sortera, och då är det skäligt med högre pris.

Audiofilvärlden är som känt lite för full av låtsas-premium, och komponenter som alltför tydligt slår an de strängarna bojkottar jag lite.

I praktiken hade jag även tagit hänsyn till utseendet :oops:

Hoppas nån annan har nåt att säga om fabrikaten och varianterna.


Du skulle valt den här om jag har tolkat dig rätt?
https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... z-cap.html
Den är ju ganska tilltalande estetiskt som du säger och verkar vara hyggligt bra. :-)
Inte så farligt pris heller om man inte behöver någon av de störste modellerna, då får man blunda när man betalar. :-)


De är verkligen läckra. Men jag vet inte; då ser ju kanske resten av bygget ännu mer apa ut! :lol:

Här använde jag 2 skönt rosa "NOS" polykarbonatkondingar och i övrigt polypropylen från SCR:
viewtopic.php?f=16&t=47175&p=1945926&hilit=delningsfilter#p1945926


Grymt snyggt!!!

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-19 08:53

gopnik skrev:
Mollgan006 skrev:Vilken av dessa skulle ni satsa på? Jag, som sagt, har inte en aning.

Med tanke på att det ser rätt trångt ut på kortet skulle jag satsa på de med minsta möjliga fysiska proportioner. Dessa ställda på högkant, till exempel. Eller kanske till och med nya bipolära elektrolyter med en liten parallellkopplad plastkondensator. Jag menar, om de gamla höll i fyrtio år kanske det räcker om de nya inte låter sämre än original, och håller i tjugo år till. Efter det är nog elementen slut i alla fall.
Vilka värden är det du behöver?


Har inte demonterat ännu och kan inte se vad det ska vara för storlek på kondensatorerna tyvärr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 10:45

Förutom den exploderade så ser det ju möjligt ut att läsa på när lossade.... är samma trasig på båda sidor, eller är det större chans på det andra?

Annars skulle det kanske gå att söka fram en ritning/servicemanual? Annars kanske någon kan bakåträkna om övriga komponenter är kända och du kan rita upp hur de är kopplade till varandra - delningsfrekvenserna är ju kända...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 11:53

Mollgan006 skrev:
gopnik skrev:
Mollgan006 skrev:Vilken av dessa skulle ni satsa på? Jag, som sagt, har inte en aning.

Med tanke på att det ser rätt trångt ut på kortet skulle jag satsa på de med minsta möjliga fysiska proportioner. Dessa ställda på högkant, till exempel. Eller kanske till och med nya bipolära elektrolyter med en liten parallellkopplad plastkondensator. Jag menar, om de gamla höll i fyrtio år kanske det räcker om de nya inte låter sämre än original, och håller i tjugo år till. Efter det är nog elementen slut i alla fall.
Vilka värden är det du behöver?


Har inte demonterat ännu och kan inte se vad det ska vara för storlek på kondensatorerna tyvärr.

Här en som kan mäta kondensatorerna åt dig, upp till 200 uF vilket borde räcka fint
https://www.monacor.se/produkter/multimeter/vnr/291970/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-19 12:01

Nu springer man antagligen inte iväg och beställer en LCR-mätare för rätt stora pengar utan vidare. Tycker det kan vara att skjuta över målet i detta fall. Bättre att kanske uppsöka en verkstad som redan har en sådan och be dem mäta. Det kanske går att ta loss filtren och skicka dit?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 12:08

RogerGustavsson skrev:Nu springer man antagligen inte iväg och beställer en LCR-mätare för rätt stora pengar utan vidare. Tycker det kan vara att skjuta över målet i detta fall. Bättre att kanske uppsöka en verkstad som redan har en sådan och be dem mäta. Det kanske går att ta loss filtren och skicka dit?

Limmade filter i lådan som inte enkelt kan demonteras som han skrev högre upp i tråden.
Bor TS i närheten av trosa har jag LCR 3500 som kan mäta spolar, kondingar och motstånd.
Bilagor
LCR-3500.JPG
LCR-3500.JPG (299.92 KiB) Visad 5583 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-08-19 14:08

Det är inte aktuellt att mäta upp värdena på så gamla och dessutom delvis trasiga elektrolyter. Det kommer inte bli rätt i alla fall. Det som är intressant är vad de hade för värden när de var nya. Inte efter ett halvt århundrades åldring.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 14:31

gopnik skrev:Det är inte aktuellt att mäta upp värdena på så gamla och dessutom delvis trasiga elektrolyter. Det kommer inte bli rätt i alla fall. Det som är intressant är vad de hade för värden när de var nya. Inte efter ett halvt århundrades åldring.

Man kan mäta och se hur mycket dom åldrats, det kan man göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 14:36

Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 14:37

Nattlorden skrev:Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....

skriva på filtret vilket värde det är kanske så man kan ha koll på läget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 14:40

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....

skriva på filtret vilket värde det är kanske så man kan ha koll på läget.


Fast det var ju för att kunna läsa värdet som det behövde demonteras lite hårdare.... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 14:50

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....

skriva på filtret vilket värde det är kanske så man kan ha koll på läget.


Fast det var ju för att kunna läsa värdet som det behövde demonteras lite hårdare.... :wink:

Klippa ena benet och mäta, sedan se om man kan se värdet.
Om det inte är helt åt skogen skulle man tom. kunna nöja sig med att byta det som är helfel och spara lite pengar.
Fast man behöver nog byta samma på båda filtren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-08-19 14:55

Perfector skrev:
gopnik skrev:Det är inte aktuellt att mäta upp värdena på så gamla och dessutom delvis trasiga elektrolyter. Det kommer inte bli rätt i alla fall. Det som är intressant är vad de hade för värden när de var nya. Inte efter ett halvt århundrades åldring.

Man kan mäta och se hur mycket dom åldrats, det kan man göra.

Man kan stå på huvudet i en hink senap också. Frågan är varför.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-19 15:24

Oavsett måste ju filtret ut om det ska bytas komponenter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 16:10

RogerGustavsson skrev:Oavsett måste ju filtret ut om det ska bytas komponenter.

Näe, man klipper benen så nära kondingen som möjligt och löder dit den nya på benen man lämnat kvar.
Tror jag föreslog det högre upp i tråden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-19 16:34

Om det skulle bli skrot av korten när man bänder bort filtren gör det inte så jättemycket - de nya kondingarna passar förmodligen ändå inte, så det blir ett tillfälle att anpassa efter de nya komponenterna. Bara spolarna klarar sig. (Ofta struntar man i kretskort när man gör filter, eftersom det är så pass få lödningar. Går bra att montera på lite masonit eller så.) Det kan gå att löda på lödda benstumpar, men det är imo en nödlösning. De befintliga lödningarna riskerar att släppa, och inte kan man inspektera hur det blir. Det är väl inte heller särskilt bekvämt att löda inne i lådan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 16:49

Perfector skrev:Klippa ena benet och mäta, sedan se om man kan se värdet.


Hur är det med logiken? Om du kan läsa vad värdet skulle vara så tar du bort felkällan av en felmätning.... *suck*

Bästa vore att få tag på ett schema och göra ett helt nytt utan att behöva bry sig på det gamla alls...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 17:05

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Klippa ena benet och mäta, sedan se om man kan se värdet.


Hur är det med logiken? Om du kan läsa vad värdet skulle vara så tar du bort felkällan av en felmätning.... *suck*

Bästa vore att få tag på ett schema och göra ett helt nytt utan att behöva bry sig på det gamla alls...

Tanken var nog mer att se om kondingarna är torra och därmed missvisande.
Visar dom ungefär vad det står på dom kan man välja att bara byta dom som inte stämmer alls.
Då räcker det med att klippa loss ett ben för att få en mätning på komponenten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-19 19:57

Nu har jag lyckats att se värdet på två av dom iallafall. :)
Jag öppnade den andra lådan och där gick det lite lättare.
Den som plasten var trasig på såg likadan ut i denna låda också men den är ju precis lika stor som den andra som sitter bredvid så dom borde väl vara likadana?
Den bredvid den trasiga stog det 6uF på och den största 46uF den fjärde kunde jag inte se men någonstans mitt emellan då vaklart, får kolla på det när jag plockar ner alltihop. :)
Hur exakta måste dom nya kondensatorerna vara? Hittade bara 6,8 och 47, funkar det eller får man leta på?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-19 20:17

Mollgan006 skrev:Nu har jag lyckats att se värdet på två av dom iallafall. :)
Jag öppnade den andra lådan och där gick det lite lättare.
Den som plasten var trasig på såg likadan ut i denna låda också men den är ju precis lika stor som den andra som sitter bredvid så dom borde väl vara likadana?
Den bredvid den trasiga stog det 6uF på och den största 46uF den fjärde kunde jag inte se men någonstans mitt emellan då vaklart, får kolla på det när jag plockar ner alltihop. :)
Hur exakta måste dom nya kondensatorerna vara? Hittade bara 6,8 och 47, funkar det eller får man leta på?


Nej, det går inte att veta att värdet är detsamma, tyvärr! Det finns fler värden än storlekar. Det är inte otroligt att det är samma.

47 är bara ett par procent mer än 46, toleransen på elektrolyterna kan säkert ha varit 10%... minst.

6.8 är mer än 10% procent från 6 - känns inte helt OK tycker jag. Parallellkoppling är ett alternativ, här tex 2.7µF||3.3 µF blir prick 6µF
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 20:30

En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 5028 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 08:53

Perfector skrev:En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.


Jag erkänner direkt, denna filterlista förstår jag inte mycket av. :oops:
Detsamma gäller en ritning på ett delningsfilter jag hittade på Visaton´s hemsida, jag tycker inte det finns någon riktig struktur utan allt är ihopkopplat hur som helst, plus med minus fram och tillbaks. :?
Bilagor
hw3_130ng_8_w.gif
hw3_130ng_8_w.gif (105.69 KiB) Visad 4995 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 09:11

Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.


Jag erkänner direkt, denna filterlista förstår jag inte mycket av. :oops:
Detsamma gäller en ritning på ett delningsfilter jag hittade på Visaton´s hemsida, jag tycker inte det finns någon riktig struktur utan allt är ihopkopplat hur som helst, plus med minus fram och tillbaks. :?

Så här är filtret avsett att dela de olika elementen.
Bågen över en dragning betyder att den inte går ihop med den linje den korsar.
Att visaton sedan fasvänder mellanregistret är deras sätt att slippa överlappning i delningen som kan ge en höjning med 3 dB där delningen ligger och det låter illa när man spelar upp volymen lite.
Bilagor
hw3_130ng_8_w.gif
hw3_130ng_8_w.gif (95.85 KiB) Visad 4990 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 10:07

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.


Jag erkänner direkt, denna filterlista förstår jag inte mycket av. :oops:
Detsamma gäller en ritning på ett delningsfilter jag hittade på Visaton´s hemsida, jag tycker inte det finns någon riktig struktur utan allt är ihopkopplat hur som helst, plus med minus fram och tillbaks. :?

Så här är filtret avsett att dela de olika elementen.
Bågen över en dragning betyder att den inte går ihop med den linje den korsar.
Att visaton sedan fasvänder mellanregistret är deras sätt att slippa överlappning i delningen som kan ge en höjning med 3 dB där delningen ligger och det låter illa när man spelar upp volymen lite.

Ok, det var den där fasvändningen som störde mig mest. :)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 11:00

En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 11:05

Mollgan006 skrev:En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Om du köper samma som du har spänning värde så är det lugnt.
Jag misstänker att högtalarna blivit spelade med en förstärkare som klippt och skickat likspänning till kondingarna.
100 v kondingar är inte fel, kanske lite dyrare.
Men om dom låter vackert kan det vara värt det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 11:06

Ett förslag är att du leker lite i Xsim och ställer frågor vartefter.

http://www.diyaudio.com/forums/software ... igner.html

När du har installerat det där och börjat med det, lägg till ett element och koppla den till förstärkaren med plus till plus, minus till minus och se hur det ser ut i graferna. Lägg sedan till en komponent i taget och se vad som händer.

Man kan använda programmet mer "på riktigt" också, men då behövs riktiga mätningar för de element man har, både tonkurva (frequency response) och impedans. Har man möjlighet att mäta dessa och dessutom har tillgång till filterkomponenternas data så (resistans för spole, ESR för kondensatorer etc) så kan man simulera fram ett filter med god precision.

Lite inspiration:

XSim 1.PNG
XSim 1.PNG (39.65 KiB) Visad 4966 gånger


XSim 2.PNG
XSim 2.PNG (40.18 KiB) Visad 4966 gånger


XSim 3.PNG
XSim 3.PNG (42 KiB) Visad 4966 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 11:14

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Om du köper samma som du har spänning värde så är det lugnt.
Jag misstänker att högtalarna blivit spelade med en förstärkare som klippt och skickat likspänning till kondingarna.
100 v kondingar är inte fel, kanske lite dyrare.
Men om dom låter vackert kan det vara värt det.

Har volt något med priset att göra? :?:
Bara µF stämmer är allt ok menar du iallafall?

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 11:15

Cortado skrev:Ett förslag är att du leker lite i Xsim och ställer frågor vartefter.

http://www.diyaudio.com/forums/software ... igner.html

När du har installerat det där och börjat med det, lägg till ett element och koppla den till förstärkaren med plus till plus, minus till minus och se hur det ser ut i graferna. Lägg sedan till en komponent i taget och se vad som händer.

Man kan använda programmet mer "på riktigt" också, men då behövs riktiga mätningar för de element man har, både tonkurva (frequency response) och impedans. Har man möjlighet att mäta dessa och dessutom har tillgång till filterkomponenternas data så (resistans för spole, ESR för kondensatorer etc) så kan man simulera fram ett filter med god precision.

Lite inspiration:

XSim 1.PNG


XSim 2.PNG


XSim 3.PNG

Jag kan säga att det sträcker sig utöver min förmåga, helt klart. :oops:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 11:22

Byt kondingarna och lyssna först.
Låter det bra är det bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-20 11:35

Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Om du köper samma som du har spänning värde så är det lugnt.
Jag misstänker att högtalarna blivit spelade med en förstärkare som klippt och skickat likspänning till kondingarna.
100 v kondingar är inte fel, kanske lite dyrare.
Men om dom låter vackert kan det vara värt det.

Har volt något med priset att göra? :?:
Bara µF stämmer är allt ok menar du iallafall?


Ja, pris och storlek ökar med spänningstålighet (V) och kapacitans (µF). När det gäller tex Hifikit är alla avsedda för ändamålet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 11:47

Mollgan006 skrev:Jag kan säga att det sträcker sig utöver min förmåga, helt klart. :oops:


Med den inställningen kommer man nog inte lära sig något! :)

Det finns en del videos på yotuube för just XSim. Det finns också förklaringar på varför tabellfilter (sådant som visades tidigare) inte fungerar i verkligheten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 12:07

Cortado skrev:
Mollgan006 skrev:Jag kan säga att det sträcker sig utöver min förmåga, helt klart. :oops:


Med den inställningen kommer man nog inte lära sig något! :)

Det finns en del videos på yotuube för just XSim. Det finns också förklaringar på varför tabellfilter (sådant som visades tidigare) inte fungerar i verkligheten.

Det har funkat fint i alla år jag använt det med konjugatlänkar för att rikta impedansen i filtret.
Ingen av alla jag jobbat med har haft invändningar mot det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-20 12:20

Konjugatlänken är ett plåster på det sår som orsakas av att filtret inte räknats ut för det specifika fallet. Det blir onödiga komponenter som kan degenerera ljudet och dessutom orsakar effektförlust. Man man väljer ju vilken kravnivå man vill sätta helt frivilligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 13:03

Perfector skrev:Det har funkat fint i alla år jag använt det med konjugatlänkar för att rikta impedansen i filtret.
Ingen av alla jag jobbat med har haft invändningar mot det.


Just filterlistan har ju ingen aning om hur elementen faktiskt är, så man kan säga att den utgår ifrån att impedansen är resistiv (samma vid alla frekvenser) och att tonkurvan är spikrak från DC till oändligheten. Så ser inte verkligheten ut.

Det enda tillfällena filterlistan är något att ha är om;

1) man inte har några andra alternativ alls, för filterlistan är trots allt bättre än inget filter alls
2) man inte vill lära sig hur det fungerar i verkligheten
3) en situationen är både 1 och 2

I det här fallet har man ju ett färdigt filter så det är väl bara att byta mot motsvarande värden. Komponentkvaliten lär vara bättre men framförallt så kommer man återställa värdena till det tillverkaren en gång avsett och det kommer väl återställa "ljudet" närmare det det en gång varit. Vill man få det bättre måste man mäta både tonkurvor och impedans och sedan jobba med både mätning, simulering och lyssning. Det kräver mätprylar, filterkomponenter och tid (dels för själva arbetet men eventuellt även insamlande av kunskap).

Konjugatlänkar har Nattlorden redan nämnt, lägger till det faktum att en jämn impedans inte nödvändigtvis är något problem - det kan bli ett problem i vissa fall då man har en rörförstärkare. Dessutom sjunker impedansen med konjugatlänk vilket drar mer ström från förstärkaren man använder. Det finns vissa fall där det är bra men det är inte bra i alla fall. En typisk tumregel som man borde förpassa till det runda arkivet.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 17:12

Ja, det verkar ju som jag kan se värdena när jag får lös kondensatorerna, värdena är placerade nedåt av någon outgrundlig anledning. :roll:
Det som stör mig nu är att det verkar vara svårt att hitta så man får alla likadana, men det har kanske ingen betydelse? :|

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 17:14

Mollgan006 skrev:Ja, det verkar ju som jag kan se värdena när jag får lös kondensatorerna, värdena är placerade nedåt av någon outgrundlig anledning. :roll:
Det som stör mig nu är att det verkar vara svårt att hitta så man får alla likadana, men det har kanske ingen betydelse? :|


Ptja, vet inte om exakt är så viktigt. få till värdena och lista dem här. Då kan du få mer hjälp.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 19:58

Ja, tänkte få det gjort på lördag när jag är ledig hoppas jag. :wink:
Men det kan också bli en tur tillbaka till loppisen där jag såg ett par Luxor 8071 för 500:- så jag har något att spela på 'så länge'. :D
Bara att hoppas att dom funkar som dom ska, vilket kanske är för mycket begärt. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-20 20:12

...ett par Luxor 8071 för 500:- 8O 8O

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 22:31

Ja, precis. Får hoppas att dom är kvar men dom stog väldigt undangömda så jag tror att dom är kvar, plus att det är en väldigt liten loppis som bara har öppet en gång i veckan. :D Nu tycker ju inte jag att det särskilt märkligt heller för jag vet inte vad ett par sådana kostar annars. :?:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-22 16:06

Jag menade kanske att 500 kr var alldeles för dyrt... :D ...not!
Om inte lådorna är bortom räddning är det absolut värt att försöka få dom i anständigt skick. Det finns gott om delar och omkantade basar ute i stugorna.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-22 20:09

Det kan bli ett klipp då? Dom såg inte alltför dåliga ut tycker jag, men jag tycker nog att dom träfärgade är snyggare än dom här svarta.
Går det att se om det är original element som sitter i??
Bilagor
luxor_8071.jpg
luxor_8071.jpg (6.51 KiB) Visad 5454 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-22 20:29

Mollgan006 skrev:Det kan bli ett klipp då? Dom såg inte alltför dåliga ut tycker jag, men jag tycker nog att dom träfärgade är snyggare än dom här svarta.
Går det att se om det är original element som sitter i??

Det verkar vara originalelementen.
Filtren suger dock
Enligt Sune Petterson på Luxor kostade dom 25 kronor per högtalare.
Andra filter 1000/5000 gör underverk, det vet jag för jag har renoverat med nya filter och element.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-22 20:35

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:Det kan bli ett klipp då? Dom såg inte alltför dåliga ut tycker jag, men jag tycker nog att dom träfärgade är snyggare än dom här svarta.
Går det att se om det är original element som sitter i??

Det verkar vara originalelementen.
Filtren suger dock
Enligt Sune Petterson på Luxor kostade dom 25 kronor per högtalare.
Andra filter 1000/5000 gör underverk, det vet jag för jag har renoverat med nya filter och element.


Det låter intressant, får väl se först så dom är kvar, om dom är det kommer det säkert fler frågor. :D

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Delningsfilter

Inläggav Fostex » 2018-08-24 13:37

Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-24 14:05

Fostex skrev:Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?

Komponenterna är usla och filtret är ett schablonfilter som används i alla deras 3-vägshögtalare.
Det har nog avhandlats i nån annan tråd åxå.
Uppgifterna har jag från Sune Petterson själv på Luxor.
Alltså kan man byta mot andra schablonfilter utan att förlora funktionen och ljudet blir klart bättre.
Jag bytte mot HiFi-Kit filter och elementen blev i det fallet Bravox 10" som var väldigt trevliga att använda.
Det här funkar fint trots att det delar 800 i bas/mellan och motsvara det jag fick fram hos HiFi Kit på den tiden.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... gKnIPD_BwE
Bilagor
Visaton HW 3-120 NG.jpg
Visaton HW 3-120 NG.jpg (119.09 KiB) Visad 5393 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-24 14:23

Perfector skrev:
Fostex skrev:Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?

Komponenterna är usla och filtret är ett schablonfilter som används i alla deras 3-vägshögtalare.
Det har nog avhandlats i nån annan tråd åxå.
Uppgifterna har jag från Sune Petterson själv på Luxor.
Alltså kan man byta mot andra schablonfilter utan att förlora funktionen och ljudet blir klart bättre.
Jag bytte mot HiFi-Kit filter och elementen blev i det fallet Bravox 10" som var väldigt trevliga att använda.
Det här funkar fint trots att det delar 800 i bas/mellan och motsvara det jag fick fram hos HiFi Kit på den tiden.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... gKnIPD_BwE


Schablonfilter.. hmm. Det är väl inte mycket bättre än att köra tabellfilter?.. Egentligen skulle man kunna tro att det är samma sak. En tabell är ju en slags schablon man går efter.

Nu förmodar jag, utan att veta, att det du menar är att man använder ett trevägsfilter för alla trevägare oavsett vad det faktiskt sitter för element i det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-24 14:40

Cortado skrev:
Perfector skrev:
Fostex skrev:Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?

Komponenterna är usla och filtret är ett schablonfilter som används i alla deras 3-vägshögtalare.
Det har nog avhandlats i nån annan tråd åxå.
Uppgifterna har jag från Sune Petterson själv på Luxor.
Alltså kan man byta mot andra schablonfilter utan att förlora funktionen och ljudet blir klart bättre.
Jag bytte mot HiFi-Kit filter och elementen blev i det fallet Bravox 10" som var väldigt trevliga att använda.
Det här funkar fint trots att det delar 800 i bas/mellan och motsvara det jag fick fram hos HiFi Kit på den tiden.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... gKnIPD_BwE


Schablonfilter.. hmm. Det är väl inte mycket bättre än att köra tabellfilter?.. Egentligen skulle man kunna tro att det är samma sak. En tabell är ju en slags schablon man går efter.

Nu förmodar jag, utan att veta, att det du menar är att man använder ett trevägsfilter för alla trevägare oavsett vad det faktiskt sitter för element i det.

Jodå, det stämmer.
alla luxors 3-or hade det filtret eftersom det kostade så lite och var minst besvär.
Och schablon eller tabellfilter är för mig samma sak.
Men dom jag gjorde i ordning till en kund som skulle sälja dom till en kompis blev så nöjd att han behöll dom till kompisens förtret.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Delningsfilter

Inläggav rolfzetterberg » 2018-08-24 18:46

Nej,Perfector.
Det finns ett flertal Luxor trevägare som har mer avancerade filter än 8071,t.ex 4002,4011,4580 och Orchestra.Kanske ytterligare någon som inte jag känner till.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-24 18:53

rolfzetterberg skrev:Nej,Perfector.
Det finns ett flertal Luxor trevägare som har mer avancerade filter än 8071,t.ex 4002,4011,4580 och Orchestra.Kanske ytterligare någon som inte jag känner till.

Vet inte om dom fanns då jag pratade med luxor, men dom jag vet om hade detta simpla filter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 18:37

Nå, hur gick det Mollgan? Blev det några Luxorfynd? 8)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-29 21:02

Kalejdokom skrev:Nå, hur gick det Mollgan? Blev det några Luxorfynd? 8)

Nej, det blev inget fynd vaklart, dom var sålda.
Det känns lite som en dålig vibb, när jag började snacka om högtalarna här så fick loppisen mail som frågade om just dessa högtalare???
Vilket sammanträffande. :|

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 22:16

Det var inte jag! Bor i Gbg, så det är lite för långt att åka.
Tyvärr måste man väl vara lite taktisk i sådana här lägen och inte röja för mycket detaljer om man vill vara safe.
"Tjuven" kanske röjer sig själv framöver... 8)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-02 12:11

Ja, det är väl så att man inte ska säga nåt innan.
Dom stog på en loppis i Stenungsund, inte så långt ändå. :D
Nej, det är bara till att vänta på nästa fynd, :) och slå till direkt vaklart.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-02 15:48

Jasså, jag trodde det var Hunnebo Loppis & Kuriosa - tur att man inte åkte dit då i onödan. :)
Igår blev det i alla fall en tur till Fiskebäckskil och Lysekil, inte så långt från Hunnebo - så fint ni har det där uppe i Bohuslän!

Grillen på stadsfestivalen i Lysekil var ju rätt cool:
Bilagor
Grillen.JPG
Grillen.JPG (361.93 KiB) Visad 5211 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-04 21:08

Kalejdokom skrev:Jasså, jag trodde det var Hunnebo Loppis & Kuriosa - tur att man inte åkte dit då i onödan. :)
Igår blev det i alla fall en tur till Fiskebäckskil och Lysekil, inte så långt från Hunnebo - så fint ni har det där uppe i Bohuslän!

Grillen på stadsfestivalen i Lysekil var ju rätt cool:


Vem vet? Dom kanske har nåt ännu bättre, har inte varit där och kollat. :)
Det ser ju jäkligt käckt ut på festivalen, den missade jag också, tur att eldningsförbudet är över. :D
Alla säger ju att det är fint och det tycker väl jag med men särskilt fint vet jag inte om det är men man är väl hemmavan på nåt sätt. :roll:

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-09 18:18

Hej igen på er alla. :)
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ut filtrena ur lådorna.
Det var ju fyra kondensatorer på varje delningsfilter, 2X6µf 22µf och 46µf.
Sedan satt det ju lite andra grejer på, en fyrkantig i porslin som det stog bl.a. "208. 5W 6R8 10%" är det något man ska byta när man ändå håller på? Det fanns ju en annan lite smal grå grej som jag tyvärr inte läste på också, bör den bytas?
Hela filtret heter "Sinus 11 846" om någon har data på det kanske?? :roll:
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och som jag säkert kommer att få också. :) :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-09 18:54

Mollgan006 skrev:Hej igen på er alla. :)
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ut filtrena ur lådorna.
Det var ju fyra kondensatorer på varje delningsfilter, 2X6µf 22µf och 46µf.
Sedan satt det ju lite andra grejer på, en fyrkantig i porslin som det stog bl.a. "208. 5W 6R8 10%" är det något man ska byta när man ändå håller på? Det fanns ju en annan lite smal grå grej som jag tyvärr inte läste på också, bör den bytas?
Hela filtret heter "Sinus 11 846" om någon har data på det kanske?? :roll:
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och som jag säkert kommer att få också. :) :D

Porslinet är motstånd och dom lär knappast ha gått sönder.
Kondensatorerna tycker jag du byter mot samma fason, dvs. elektrolyter istället för polyester.
Dels tror jag att det ger mer likvärdigt ljud som orginalbestyckningen.
Dels är det ordentligt mycket billigare.
Den smala grå grejen är åxå ett motstånd av klenare effekttålighet men lär inte behöva bytas om den inte blivit svartbränd med risk för skada.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-09 18:56

Mollgan006 skrev:Hej igen på er alla. :)
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ut filtrena ur lådorna.
Det var ju fyra kondensatorer på varje delningsfilter, 2X6µf 22µf och 46µf.
Sedan satt det ju lite andra grejer på, en fyrkantig i porslin som det stog bl.a. "208. 5W 6R8 10%" är det något man ska byta när man ändå håller på? Det fanns ju en annan lite smal grå grej som jag tyvärr inte läste på också, bör den bytas?
Hela filtret heter "Sinus 11 846" om någon har data på det kanske?? :roll:
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och som jag säkert kommer att få också. :) :D


Porslinsgrunkan är ett effektmotstånd, låt vara. 6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF. 22 µF är ett standardvärde. 46 µF kan du ersätta med 47 µF. Om du tänker använda filmkondensatorer blir det antagligen rätt dyrt för det större värdena.

https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... rolyt.html

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-09-10 01:51

RogerGustavsson skrev:6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF.

Jag skulle parallellkoppla 2.7 och 3.3. Inte för att jag tror det spelar så stor roll egentligen, men bara för att... :D Extrakostnaden blir ju bara en tjuga eller så. Och så blir det "rätt".
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-10 16:39

gopnik skrev:
RogerGustavsson skrev:6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF.

Jag skulle parallellkoppla 2.7 och 3.3. Inte för att jag tror det spelar så stor roll egentligen, men bara för att... :D Extrakostnaden blir ju bara en tjuga eller så. Och så blir det "rätt".


Hmm, jag undrar om dom ska parallellkopplas? Har sett att det är andra som också säger så men i min lilla värld av el och elektronik skulle jag seriekoppla men jag har troligen helt fel för dom här delningsfiltrena är ju ren grekiska för mig. :oops:
En annan sak jag lade märke till på det filtret jag hade lös var att pluskabeln in gick direkt på minus till högtalarna medan minus gick runt på kretskortet och in i alla motstånd, kondensatorer mm. ska det vara så?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-10 17:25

Mollgan006 skrev:
gopnik skrev:
RogerGustavsson skrev:6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF.

Jag skulle parallellkoppla 2.7 och 3.3. Inte för att jag tror det spelar så stor roll egentligen, men bara för att... :D Extrakostnaden blir ju bara en tjuga eller så. Och så blir det "rätt".


Hmm, jag undrar om dom ska parallellkopplas? Har sett att det är andra som också säger så men i min lilla värld av el och elektronik skulle jag seriekoppla men jag har troligen helt fel för dom här delningsfiltrena är ju ren grekiska för mig. :oops:
En annan sak jag lade märke till på det filtret jag hade lös var att pluskabeln in gick direkt på minus till högtalarna medan minus gick runt på kretskortet och in i alla motstånd, kondensatorer mm. ska det vara så?



Du ska parallellkoppla om du vill att 2.7+3.3 ska bli 6!

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-10 18:18

Ok, jag förstår. :oops:
Vad tror ni om + och - på filtret då? Jag har aldrig haft lös kablarna men har från början förutsett att den kabeln med plastränder på är jord och den släta är plus, är det riktigt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-10 18:51

Mollgan006 skrev:Ok, jag förstår. :oops:
Vad tror ni om + och - på filtret då? Jag har aldrig haft lös kablarna men har från början förutsett att den kabeln med plastränder på är jord och den släta är plus, är det riktigt?

Jag hade alltid fasen med räfflan och jorden slät, vilket var standard om man köpte färdiga sladdar med dinkontakt på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-10 22:08

Polariteten spelar ingen roll, bara du kopplar lika på båda högtalarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Delningsfilter

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 23:08

Kalejdokom skrev:Polariteten spelar ingen roll, bara du kopplar lika på båda högtalarna.

Fast det råder lite delade meningar om detta, dvs om "absolut fas". Det finns ju tex försteg som vänder fasen och då brukar det rekommenderas att man vänder på fasen till högtalarna, dvs att man kopplar svart till plus och röd till minus på högtalarna. Jag har inte själv testat det hela trots att jag har ett fasvändande försteg. Det kostar 0 kronor och tar mycket kort tid i anspråk.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Delningsfilter

Inläggav Morello » 2018-09-11 09:59

Det spelar roll om och endast om systemet lider av generös distorsion av jämn ordning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 12:47

Ok, jag behöver inte vara rädd att något går sönder hur jag än kopplar in högtalarna kan jag förstå. :)
Jag får väl testa och se vilket som låter bäst eller om det inte gör någon skillnad. :wink:
Det lutar åt att det blir elektrolytkondensatorer ändå faktiskt, har suttit och letat efter något som verkar bra och vet inte ett smack om just detsamma,
när man väl får syn på något som ser trevligt ut så kostar dom skjortan. :roll:
Dom lär nog överleva mig, det räcker ju. :wink:
Man kunde vända dom som man ville vad jag förstod, finns inget "bak och fram"? :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-12 12:52

Mollgan006 skrev:Ok, jag behöver inte vara rädd att något går sönder hur jag än kopplar in högtalarna kan jag förstå. :)
Jag får väl testa och se vilket som låter bäst eller om det inte gör någon skillnad. :wink:
Det lutar åt att det blir elektrolytkondensatorer ändå faktiskt, har suttit och letat efter något som verkar bra och vet inte ett smack om just detsamma,
när man väl får syn på något som ser trevligt ut så kostar dom skjortan. :roll:
Dom lär nog överleva mig, det räcker ju. :wink:
Man kunde vända dom som man ville vad jag förstod, finns inget "bak och fram"? :)

bipolära lyter är tvekönade :-)
Och det finns till ganska vettiga priser hos Monacor.
https://www.monacor.se/produkter/bipola ... ensatorer/
Nu hoppar alla säkert på mig men dom har aldrig gjort mig missnöjd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-12 12:53

Mollgan006 skrev:Det lutar åt att det blir elektrolytkondensatorer ändå faktiskt, har suttit och letat efter något som verkar bra och vet inte ett smack om just detsamma,
när man väl får syn på något som ser trevligt ut så kostar dom skjortan. :roll:
Dom lär nog överleva mig, det räcker ju. :wink:
Man kunde vända dom som man ville vad jag förstod, finns inget "bak och fram"? :)


Du måste ha bipolära elektrolytkondensatorer för att kunna vända dem hur som helst. Kallas även "non polarized", NP. Sådana som i länken, https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... rolyt.html

Nu hann Perfector före... Monacor verkar vara dyrare.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 13:18

Har tittat på Monacors sida som Prefector föreslog, kanske lite dyrare men inte mycket. Däremot får man ju lite grejer över eftersom det var fyra i varje post.
Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:
Bilagor
kond...jpg
kond...jpg (46.61 KiB) Visad 3984 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 15:30

Mollgan006 skrev:Har tittat på Monacors sida som Prefector föreslog, kanske lite dyrare men inte mycket. Däremot får man ju lite grejer över eftersom det var fyra i varje post.
Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:

Vill bara förtydliga att priset jag har på bilderna är på dom kondensatorer jag behöver per högtalare. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-12 16:06

Det är det inte värt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-09-12 16:25

Vilka värden är det du vill ha och antal? (för båda högtalarna)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-09-12 16:54

Mollgan006 skrev:Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:

Nej, jag tycker nog inte det. När dessa elytar ens börjar åldras så kommer andra delar av högtalaren vara helt slut ändå. Nöj dig med de billigare bipolära elektrolyterna. Lättare att få plats med på befintligt filterkort också.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-09-12 16:56

gopnik skrev:
Mollgan006 skrev:Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:

Nej, jag tycker nog inte det. När dessa elytar ens börjar åldras så kommer andra delar av högtalaren vara helt slut ändå. Nöj dig med de billigare bipolära elektrolyterna. Lättare att få plats med på befintligt filterkort också.



+1

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 17:18

Cortado skrev:Vilka värden är det du vill ha och antal? (för båda högtalarna)

Jag har två på 6 ett på 22 och ett på 47µf i varje högtalare.
Nu fanns det ju inga på 6µf så jag har fått lära mig att om man parallellkopplar en på 2,7 och en på 3,3 så får man ju 6, så det har jag gjort. :D
Så det blir ju 4X2,7µf 4X3,3µf 2X22µf och 2X47µf totalt.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-13 22:53

:D Japp, saken är klar, har beställt nya elektrolytkondensatorer från HiFi Kit. :)
Nu blir det bara en liten väntan på att dom ska komma också, :roll: men det ska väl inte ta en evighet. :wink:
Man får verkligen tacka för all hjälp jag fått i alla mina funderingar, och billigt blev det ju också, 195:- med frakt, jag hade väntat mig minst det tiodubbla när jag började tänka på det här projektet faktiskt. :?
Det känns som att jag skulle vilja hjälpa tillbaks på nåt sätt men ju mer jag tänker på det desto mer förstår jag att jag inte kan det, tyvärr.
Kommer iallafall att visa resultatet i bilder och försöka förmedla i text om hur och vad jag tycker det blir för skillnad. :D
Fast man vet ju aldrig heller. kanske stöter på fler problem innan allt är klart. :lol:

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 17:26

Ojdå, vilken skillnad det var på storleken, :) (fast den har ju ingen betydelse säger dom, vilket kan ifrågasättas.) :lol:
Bilagor
kondensatorer2.jpg
kondensatorer2.jpg (80.21 KiB) Visad 3875 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-17 17:41

Mollgan006 skrev:Ojdå, vilken skillnad det var på storleken, :) (fast den har ju ingen betydelse säger dom, vilket kan ifrågasättas.) :lol:

Kolla till höger, det står 22uF på den nya kondingen, men det ser ut att kunna stå 2.2 på den stora gamla kan du se på den andra stora om det är så och byta, eller är det en synvilla?
angående storleken så är de nya små snabbare än de gamla som hade en fördröjning, a la' "turbolagg" innan dom svarade vilket man kunde se när man mätte på dom.
Fast det förstås, det fanns nog inte vassare kvaliteter när dom byggde dina högtalare, så det är så bra det kunde bli liksom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 22:29

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:Ojdå, vilken skillnad det var på storleken, :) (fast den har ju ingen betydelse säger dom, vilket kan ifrågasättas.) :lol:

Kolla till höger, det står 22uF på den nya kondingen, men det ser ut att kunna stå 2.2 på den stora gamla kan du se på den andra stora om det är så och byta, eller är det en synvilla?
angående storleken så är de nya små snabbare än de gamla som hade en fördröjning, a la' "turbolagg" innan dom svarade vilket man kunde se när man mätte på dom.
Fast det förstås, det fanns nog inte vassare kvaliteter när dom byggde dina högtalare, så det är så bra det kunde bli liksom.


Jag såg också det först och blev lite orolig men det visade sig var lite gammalt lim som förvillade lite, har kollat noga på båda och det står 22, siffrorna sitter ju lite långt ifrån varandra också men det gör det på 46 med. :)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 22:37

Och så mycket snyggare än det här blev det inte. :|
Dom ske ju ändå sitta inne i lådorna. :wink:
Bilagor
filter.jpg
filter.jpg (273.68 KiB) Visad 3852 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 23:08

Såg dom här högtalarna nu, ser ju väldigt trevliga ut men, spelar dom nåt bra egentligen?
Dom var sålda för 500:- +frakt på blocket, men man missade väl inte så mycket kanske?
Bilagor
luxorsh835.jpg
luxorsh835.jpg (21.96 KiB) Visad 3848 gånger
sh835.jpg
sh835.jpg (24.61 KiB) Visad 3848 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-29 16:50

Ursäkta dröjsmålet men det har inte blivit så mycket tid över det sista till någonting. :|
Men högtalarna är ju ihopsatta och provlyssnade sedan ett par veckor. :)
Det är allt lite skillnad på dom från innan jag bytte kondensatorer, inte så mycket som jag trodde det skulle bli men jag tyckte ju att dom spelade bra innan så det kanske inte är så konstigt. den största skillnaden är nog att dom tål att spelas högre än förut utan att knorra det minsta utan håller en klar fin musik hela vägen upp.
Dom har ju alltid spelat väldigt fint på låg volym, behåller go bas i riktigt låga volymer i fin balans med med den övriga musiken, men nu känns det mer som att det funkar bättre om man höjer rejält på volymknappen, har varit tvungen att sänka basen förut när jag har höjt men det behöver jag inte längre. :D
Så jag får tacka er allihop som varit delaktiga och hjälpt mig i det här projektet. TACK :)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Delningsfilter

Inläggav Lasse- » 2018-09-30 21:17

Hej sent inlägg kanske men ändå när spolarna sitter sådär nära varandra ska man inte vrida upp dom 90 grader ifrån
Varandra eller för att dom inte ska påverka varandra ?

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-01 11:22

Det kan vara medräknat från början. I normalfallet vill man inte ha dem placerade som på bilden. Även mina långt dyrare Magnepan Tympani IVa har spolarna "galet" placerade.

crossover .jpg
crossover .jpg (326.88 KiB) Visad 3733 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Delningsfilter

Inläggav Lasse- » 2018-10-01 22:13

Ja som typ på Tradera finns det färdiga mönsterkort i någon universalmodel som man kan bestycka som man
Vill där det är trångt mellan delningsfilter komponenterna som typ drosslararna som sitter mitt för varann
Men när började man att sätta spolarna 90 grader mot varandra är det länge sedan eller ?

Mvh Lasse-


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster