Delningsfilter

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-12 12:53

Mollgan006 skrev:Det lutar åt att det blir elektrolytkondensatorer ändå faktiskt, har suttit och letat efter något som verkar bra och vet inte ett smack om just detsamma,
när man väl får syn på något som ser trevligt ut så kostar dom skjortan. :roll:
Dom lär nog överleva mig, det räcker ju. :wink:
Man kunde vända dom som man ville vad jag förstod, finns inget "bak och fram"? :)


Du måste ha bipolära elektrolytkondensatorer för att kunna vända dem hur som helst. Kallas även "non polarized", NP. Sådana som i länken, https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... rolyt.html

Nu hann Perfector före... Monacor verkar vara dyrare.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 13:18

Har tittat på Monacors sida som Prefector föreslog, kanske lite dyrare men inte mycket. Däremot får man ju lite grejer över eftersom det var fyra i varje post.
Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:
Bilagor
kond...jpg
kond...jpg (46.61 KiB) Visad 3877 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 15:30

Mollgan006 skrev:Har tittat på Monacors sida som Prefector föreslog, kanske lite dyrare men inte mycket. Däremot får man ju lite grejer över eftersom det var fyra i varje post.
Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:

Vill bara förtydliga att priset jag har på bilderna är på dom kondensatorer jag behöver per högtalare. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-12 16:06

Det är det inte värt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-09-12 16:25

Vilka värden är det du vill ha och antal? (för båda högtalarna)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-09-12 16:54

Mollgan006 skrev:Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:

Nej, jag tycker nog inte det. När dessa elytar ens börjar åldras så kommer andra delar av högtalaren vara helt slut ändå. Nöj dig med de billigare bipolära elektrolyterna. Lättare att få plats med på befintligt filterkort också.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-09-12 16:56

gopnik skrev:
Mollgan006 skrev:Kunde inte hitta något som skulle ersätta mina sexor dock, har också kollat dom här som är på bilden och tvekar fram och tillbaks. Det är ju ändå ett ganska hyggligt pris på Jetzens grejer, är dom värda det?? :roll:

Nej, jag tycker nog inte det. När dessa elytar ens börjar åldras så kommer andra delar av högtalaren vara helt slut ändå. Nöj dig med de billigare bipolära elektrolyterna. Lättare att få plats med på befintligt filterkort också.



+1

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 17:18

Cortado skrev:Vilka värden är det du vill ha och antal? (för båda högtalarna)

Jag har två på 6 ett på 22 och ett på 47µf i varje högtalare.
Nu fanns det ju inga på 6µf så jag har fått lära mig att om man parallellkopplar en på 2,7 och en på 3,3 så får man ju 6, så det har jag gjort. :D
Så det blir ju 4X2,7µf 4X3,3µf 2X22µf och 2X47µf totalt.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-13 22:53

:D Japp, saken är klar, har beställt nya elektrolytkondensatorer från HiFi Kit. :)
Nu blir det bara en liten väntan på att dom ska komma också, :roll: men det ska väl inte ta en evighet. :wink:
Man får verkligen tacka för all hjälp jag fått i alla mina funderingar, och billigt blev det ju också, 195:- med frakt, jag hade väntat mig minst det tiodubbla när jag började tänka på det här projektet faktiskt. :?
Det känns som att jag skulle vilja hjälpa tillbaks på nåt sätt men ju mer jag tänker på det desto mer förstår jag att jag inte kan det, tyvärr.
Kommer iallafall att visa resultatet i bilder och försöka förmedla i text om hur och vad jag tycker det blir för skillnad. :D
Fast man vet ju aldrig heller. kanske stöter på fler problem innan allt är klart. :lol:

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 17:26

Ojdå, vilken skillnad det var på storleken, :) (fast den har ju ingen betydelse säger dom, vilket kan ifrågasättas.) :lol:
Bilagor
kondensatorer2.jpg
kondensatorer2.jpg (80.21 KiB) Visad 3768 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-17 17:41

Mollgan006 skrev:Ojdå, vilken skillnad det var på storleken, :) (fast den har ju ingen betydelse säger dom, vilket kan ifrågasättas.) :lol:

Kolla till höger, det står 22uF på den nya kondingen, men det ser ut att kunna stå 2.2 på den stora gamla kan du se på den andra stora om det är så och byta, eller är det en synvilla?
angående storleken så är de nya små snabbare än de gamla som hade en fördröjning, a la' "turbolagg" innan dom svarade vilket man kunde se när man mätte på dom.
Fast det förstås, det fanns nog inte vassare kvaliteter när dom byggde dina högtalare, så det är så bra det kunde bli liksom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 22:29

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:Ojdå, vilken skillnad det var på storleken, :) (fast den har ju ingen betydelse säger dom, vilket kan ifrågasättas.) :lol:

Kolla till höger, det står 22uF på den nya kondingen, men det ser ut att kunna stå 2.2 på den stora gamla kan du se på den andra stora om det är så och byta, eller är det en synvilla?
angående storleken så är de nya små snabbare än de gamla som hade en fördröjning, a la' "turbolagg" innan dom svarade vilket man kunde se när man mätte på dom.
Fast det förstås, det fanns nog inte vassare kvaliteter när dom byggde dina högtalare, så det är så bra det kunde bli liksom.


Jag såg också det först och blev lite orolig men det visade sig var lite gammalt lim som förvillade lite, har kollat noga på båda och det står 22, siffrorna sitter ju lite långt ifrån varandra också men det gör det på 46 med. :)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 22:37

Och så mycket snyggare än det här blev det inte. :|
Dom ske ju ändå sitta inne i lådorna. :wink:
Bilagor
filter.jpg
filter.jpg (273.68 KiB) Visad 3745 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-17 23:08

Såg dom här högtalarna nu, ser ju väldigt trevliga ut men, spelar dom nåt bra egentligen?
Dom var sålda för 500:- +frakt på blocket, men man missade väl inte så mycket kanske?
Bilagor
luxorsh835.jpg
luxorsh835.jpg (21.96 KiB) Visad 3741 gånger
sh835.jpg
sh835.jpg (24.61 KiB) Visad 3741 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-29 16:50

Ursäkta dröjsmålet men det har inte blivit så mycket tid över det sista till någonting. :|
Men högtalarna är ju ihopsatta och provlyssnade sedan ett par veckor. :)
Det är allt lite skillnad på dom från innan jag bytte kondensatorer, inte så mycket som jag trodde det skulle bli men jag tyckte ju att dom spelade bra innan så det kanske inte är så konstigt. den största skillnaden är nog att dom tål att spelas högre än förut utan att knorra det minsta utan håller en klar fin musik hela vägen upp.
Dom har ju alltid spelat väldigt fint på låg volym, behåller go bas i riktigt låga volymer i fin balans med med den övriga musiken, men nu känns det mer som att det funkar bättre om man höjer rejält på volymknappen, har varit tvungen att sänka basen förut när jag har höjt men det behöver jag inte längre. :D
Så jag får tacka er allihop som varit delaktiga och hjälpt mig i det här projektet. TACK :)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Delningsfilter

Inläggav Lasse- » 2018-09-30 21:17

Hej sent inlägg kanske men ändå när spolarna sitter sådär nära varandra ska man inte vrida upp dom 90 grader ifrån
Varandra eller för att dom inte ska påverka varandra ?

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-01 11:22

Det kan vara medräknat från början. I normalfallet vill man inte ha dem placerade som på bilden. Även mina långt dyrare Magnepan Tympani IVa har spolarna "galet" placerade.

crossover .jpg
crossover .jpg (326.88 KiB) Visad 3626 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Delningsfilter

Inläggav Lasse- » 2018-10-01 22:13

Ja som typ på Tradera finns det färdiga mönsterkort i någon universalmodel som man kan bestycka som man
Vill där det är trångt mellan delningsfilter komponenterna som typ drosslararna som sitter mitt för varann
Men när började man att sätta spolarna 90 grader mot varandra är det länge sedan eller ?

Mvh Lasse-

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster