Delningsfilter

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 14:37

Nattlorden skrev:Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....

skriva på filtret vilket värde det är kanske så man kan ha koll på läget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 14:40

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....

skriva på filtret vilket värde det är kanske så man kan ha koll på läget.


Fast det var ju för att kunna läsa värdet som det behövde demonteras lite hårdare.... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 14:50

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Nej, men de är oanvändbara i nuvarande skick, så då får man antingen gå på hårdare metoder eller ge upp.

Stämjärn? Men först skriva ned hur de var kopplade till varandra....

skriva på filtret vilket värde det är kanske så man kan ha koll på läget.


Fast det var ju för att kunna läsa värdet som det behövde demonteras lite hårdare.... :wink:

Klippa ena benet och mäta, sedan se om man kan se värdet.
Om det inte är helt åt skogen skulle man tom. kunna nöja sig med att byta det som är helfel och spara lite pengar.
Fast man behöver nog byta samma på båda filtren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-08-19 14:55

Perfector skrev:
gopnik skrev:Det är inte aktuellt att mäta upp värdena på så gamla och dessutom delvis trasiga elektrolyter. Det kommer inte bli rätt i alla fall. Det som är intressant är vad de hade för värden när de var nya. Inte efter ett halvt århundrades åldring.

Man kan mäta och se hur mycket dom åldrats, det kan man göra.

Man kan stå på huvudet i en hink senap också. Frågan är varför.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-19 15:24

Oavsett måste ju filtret ut om det ska bytas komponenter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 16:10

RogerGustavsson skrev:Oavsett måste ju filtret ut om det ska bytas komponenter.

Näe, man klipper benen så nära kondingen som möjligt och löder dit den nya på benen man lämnat kvar.
Tror jag föreslog det högre upp i tråden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-19 16:34

Om det skulle bli skrot av korten när man bänder bort filtren gör det inte så jättemycket - de nya kondingarna passar förmodligen ändå inte, så det blir ett tillfälle att anpassa efter de nya komponenterna. Bara spolarna klarar sig. (Ofta struntar man i kretskort när man gör filter, eftersom det är så pass få lödningar. Går bra att montera på lite masonit eller så.) Det kan gå att löda på lödda benstumpar, men det är imo en nödlösning. De befintliga lödningarna riskerar att släppa, och inte kan man inspektera hur det blir. Det är väl inte heller särskilt bekvämt att löda inne i lådan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 16:49

Perfector skrev:Klippa ena benet och mäta, sedan se om man kan se värdet.


Hur är det med logiken? Om du kan läsa vad värdet skulle vara så tar du bort felkällan av en felmätning.... *suck*

Bästa vore att få tag på ett schema och göra ett helt nytt utan att behöva bry sig på det gamla alls...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 17:05

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Klippa ena benet och mäta, sedan se om man kan se värdet.


Hur är det med logiken? Om du kan läsa vad värdet skulle vara så tar du bort felkällan av en felmätning.... *suck*

Bästa vore att få tag på ett schema och göra ett helt nytt utan att behöva bry sig på det gamla alls...

Tanken var nog mer att se om kondingarna är torra och därmed missvisande.
Visar dom ungefär vad det står på dom kan man välja att bara byta dom som inte stämmer alls.
Då räcker det med att klippa loss ett ben för att få en mätning på komponenten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-19 19:57

Nu har jag lyckats att se värdet på två av dom iallafall. :)
Jag öppnade den andra lådan och där gick det lite lättare.
Den som plasten var trasig på såg likadan ut i denna låda också men den är ju precis lika stor som den andra som sitter bredvid så dom borde väl vara likadana?
Den bredvid den trasiga stog det 6uF på och den största 46uF den fjärde kunde jag inte se men någonstans mitt emellan då vaklart, får kolla på det när jag plockar ner alltihop. :)
Hur exakta måste dom nya kondensatorerna vara? Hittade bara 6,8 och 47, funkar det eller får man leta på?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-19 20:17

Mollgan006 skrev:Nu har jag lyckats att se värdet på två av dom iallafall. :)
Jag öppnade den andra lådan och där gick det lite lättare.
Den som plasten var trasig på såg likadan ut i denna låda också men den är ju precis lika stor som den andra som sitter bredvid så dom borde väl vara likadana?
Den bredvid den trasiga stog det 6uF på och den största 46uF den fjärde kunde jag inte se men någonstans mitt emellan då vaklart, får kolla på det när jag plockar ner alltihop. :)
Hur exakta måste dom nya kondensatorerna vara? Hittade bara 6,8 och 47, funkar det eller får man leta på?


Nej, det går inte att veta att värdet är detsamma, tyvärr! Det finns fler värden än storlekar. Det är inte otroligt att det är samma.

47 är bara ett par procent mer än 46, toleransen på elektrolyterna kan säkert ha varit 10%... minst.

6.8 är mer än 10% procent från 6 - känns inte helt OK tycker jag. Parallellkoppling är ett alternativ, här tex 2.7µF||3.3 µF blir prick 6µF
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-19 20:30

En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 5011 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 08:53

Perfector skrev:En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.


Jag erkänner direkt, denna filterlista förstår jag inte mycket av. :oops:
Detsamma gäller en ritning på ett delningsfilter jag hittade på Visaton´s hemsida, jag tycker inte det finns någon riktig struktur utan allt är ihopkopplat hur som helst, plus med minus fram och tillbaks. :?
Bilagor
hw3_130ng_8_w.gif
hw3_130ng_8_w.gif (105.69 KiB) Visad 4978 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 09:11

Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.


Jag erkänner direkt, denna filterlista förstår jag inte mycket av. :oops:
Detsamma gäller en ritning på ett delningsfilter jag hittade på Visaton´s hemsida, jag tycker inte det finns någon riktig struktur utan allt är ihopkopplat hur som helst, plus med minus fram och tillbaks. :?

Så här är filtret avsett att dela de olika elementen.
Bågen över en dragning betyder att den inte går ihop med den linje den korsar.
Att visaton sedan fasvänder mellanregistret är deras sätt att slippa överlappning i delningen som kan ge en höjning med 3 dB där delningen ligger och det låter illa när man spelar upp volymen lite.
Bilagor
hw3_130ng_8_w.gif
hw3_130ng_8_w.gif (95.85 KiB) Visad 4973 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 10:07

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:En filterlista som funkar väl, då det är i princip den som sinus använde.
Här finns värden på delningen 700 / 6000 Hz 12 dB / Oct.


Jag erkänner direkt, denna filterlista förstår jag inte mycket av. :oops:
Detsamma gäller en ritning på ett delningsfilter jag hittade på Visaton´s hemsida, jag tycker inte det finns någon riktig struktur utan allt är ihopkopplat hur som helst, plus med minus fram och tillbaks. :?

Så här är filtret avsett att dela de olika elementen.
Bågen över en dragning betyder att den inte går ihop med den linje den korsar.
Att visaton sedan fasvänder mellanregistret är deras sätt att slippa överlappning i delningen som kan ge en höjning med 3 dB där delningen ligger och det låter illa när man spelar upp volymen lite.

Ok, det var den där fasvändningen som störde mig mest. :)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 11:00

En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 11:05

Mollgan006 skrev:En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Om du köper samma som du har spänning värde så är det lugnt.
Jag misstänker att högtalarna blivit spelade med en förstärkare som klippt och skickat likspänning till kondingarna.
100 v kondingar är inte fel, kanske lite dyrare.
Men om dom låter vackert kan det vara värt det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 11:06

Ett förslag är att du leker lite i Xsim och ställer frågor vartefter.

http://www.diyaudio.com/forums/software ... igner.html

När du har installerat det där och börjat med det, lägg till ett element och koppla den till förstärkaren med plus till plus, minus till minus och se hur det ser ut i graferna. Lägg sedan till en komponent i taget och se vad som händer.

Man kan använda programmet mer "på riktigt" också, men då behövs riktiga mätningar för de element man har, både tonkurva (frequency response) och impedans. Har man möjlighet att mäta dessa och dessutom har tillgång till filterkomponenternas data så (resistans för spole, ESR för kondensatorer etc) så kan man simulera fram ett filter med god precision.

Lite inspiration:

XSim 1.PNG
XSim 1.PNG (39.65 KiB) Visad 4949 gånger


XSim 2.PNG
XSim 2.PNG (40.18 KiB) Visad 4949 gånger


XSim 3.PNG
XSim 3.PNG (42 KiB) Visad 4949 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 11:14

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Om du köper samma som du har spänning värde så är det lugnt.
Jag misstänker att högtalarna blivit spelade med en förstärkare som klippt och skickat likspänning till kondingarna.
100 v kondingar är inte fel, kanske lite dyrare.
Men om dom låter vackert kan det vara värt det.

Har volt något med priset att göra? :?:
Bara µF stämmer är allt ok menar du iallafall?

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 11:15

Cortado skrev:Ett förslag är att du leker lite i Xsim och ställer frågor vartefter.

http://www.diyaudio.com/forums/software ... igner.html

När du har installerat det där och börjat med det, lägg till ett element och koppla den till förstärkaren med plus till plus, minus till minus och se hur det ser ut i graferna. Lägg sedan till en komponent i taget och se vad som händer.

Man kan använda programmet mer "på riktigt" också, men då behövs riktiga mätningar för de element man har, både tonkurva (frequency response) och impedans. Har man möjlighet att mäta dessa och dessutom har tillgång till filterkomponenternas data så (resistans för spole, ESR för kondensatorer etc) så kan man simulera fram ett filter med god precision.

Lite inspiration:

XSim 1.PNG


XSim 2.PNG


XSim 3.PNG

Jag kan säga att det sträcker sig utöver min förmåga, helt klart. :oops:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 11:22

Byt kondingarna och lyssna först.
Låter det bra är det bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-08-20 11:35

Mollgan006 skrev:
Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:En sak till som jag känner att jag måste fråga innan jag köper något som kanske inte passar.
Det står 50 V peak på mina kondensatorer, alla jag tittat på har som lägst 100 volt och uppåt men det är väl det dom tål som mest så det har ingen betydelse att jag har mycket lägre voltantal??
För övrigt står det "for crossover" och "type eci bipolar", är det något jag bör tänka på när jag köper nya? :roll:

Om du köper samma som du har spänning värde så är det lugnt.
Jag misstänker att högtalarna blivit spelade med en förstärkare som klippt och skickat likspänning till kondingarna.
100 v kondingar är inte fel, kanske lite dyrare.
Men om dom låter vackert kan det vara värt det.

Har volt något med priset att göra? :?:
Bara µF stämmer är allt ok menar du iallafall?


Ja, pris och storlek ökar med spänningstålighet (V) och kapacitans (µF). När det gäller tex Hifikit är alla avsedda för ändamålet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 11:47

Mollgan006 skrev:Jag kan säga att det sträcker sig utöver min förmåga, helt klart. :oops:


Med den inställningen kommer man nog inte lära sig något! :)

Det finns en del videos på yotuube för just XSim. Det finns också förklaringar på varför tabellfilter (sådant som visades tidigare) inte fungerar i verkligheten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-20 12:07

Cortado skrev:
Mollgan006 skrev:Jag kan säga att det sträcker sig utöver min förmåga, helt klart. :oops:


Med den inställningen kommer man nog inte lära sig något! :)

Det finns en del videos på yotuube för just XSim. Det finns också förklaringar på varför tabellfilter (sådant som visades tidigare) inte fungerar i verkligheten.

Det har funkat fint i alla år jag använt det med konjugatlänkar för att rikta impedansen i filtret.
Ingen av alla jag jobbat med har haft invändningar mot det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Delningsfilter

Inläggav Nattlorden » 2018-08-20 12:20

Konjugatlänken är ett plåster på det sår som orsakas av att filtret inte räknats ut för det specifika fallet. Det blir onödiga komponenter som kan degenerera ljudet och dessutom orsakar effektförlust. Man man väljer ju vilken kravnivå man vill sätta helt frivilligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 13:03

Perfector skrev:Det har funkat fint i alla år jag använt det med konjugatlänkar för att rikta impedansen i filtret.
Ingen av alla jag jobbat med har haft invändningar mot det.


Just filterlistan har ju ingen aning om hur elementen faktiskt är, så man kan säga att den utgår ifrån att impedansen är resistiv (samma vid alla frekvenser) och att tonkurvan är spikrak från DC till oändligheten. Så ser inte verkligheten ut.

Det enda tillfällena filterlistan är något att ha är om;

1) man inte har några andra alternativ alls, för filterlistan är trots allt bättre än inget filter alls
2) man inte vill lära sig hur det fungerar i verkligheten
3) en situationen är både 1 och 2

I det här fallet har man ju ett färdigt filter så det är väl bara att byta mot motsvarande värden. Komponentkvaliten lär vara bättre men framförallt så kommer man återställa värdena till det tillverkaren en gång avsett och det kommer väl återställa "ljudet" närmare det det en gång varit. Vill man få det bättre måste man mäta både tonkurvor och impedans och sedan jobba med både mätning, simulering och lyssning. Det kräver mätprylar, filterkomponenter och tid (dels för själva arbetet men eventuellt även insamlande av kunskap).

Konjugatlänkar har Nattlorden redan nämnt, lägger till det faktum att en jämn impedans inte nödvändigtvis är något problem - det kan bli ett problem i vissa fall då man har en rörförstärkare. Dessutom sjunker impedansen med konjugatlänk vilket drar mer ström från förstärkaren man använder. Det finns vissa fall där det är bra men det är inte bra i alla fall. En typisk tumregel som man borde förpassa till det runda arkivet.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 17:12

Ja, det verkar ju som jag kan se värdena när jag får lös kondensatorerna, värdena är placerade nedåt av någon outgrundlig anledning. :roll:
Det som stör mig nu är att det verkar vara svårt att hitta så man får alla likadana, men det har kanske ingen betydelse? :|

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-20 17:14

Mollgan006 skrev:Ja, det verkar ju som jag kan se värdena när jag får lös kondensatorerna, värdena är placerade nedåt av någon outgrundlig anledning. :roll:
Det som stör mig nu är att det verkar vara svårt att hitta så man får alla likadana, men det har kanske ingen betydelse? :|


Ptja, vet inte om exakt är så viktigt. få till värdena och lista dem här. Då kan du få mer hjälp.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 19:58

Ja, tänkte få det gjort på lördag när jag är ledig hoppas jag. :wink:
Men det kan också bli en tur tillbaka till loppisen där jag såg ett par Luxor 8071 för 500:- så jag har något att spela på 'så länge'. :D
Bara att hoppas att dom funkar som dom ska, vilket kanske är för mycket begärt. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-20 20:12

...ett par Luxor 8071 för 500:- 8O 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster