Delningsfilter

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-20 22:31

Ja, precis. Får hoppas att dom är kvar men dom stog väldigt undangömda så jag tror att dom är kvar, plus att det är en väldigt liten loppis som bara har öppet en gång i veckan. :D Nu tycker ju inte jag att det särskilt märkligt heller för jag vet inte vad ett par sådana kostar annars. :?:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-22 16:06

Jag menade kanske att 500 kr var alldeles för dyrt... :D ...not!
Om inte lådorna är bortom räddning är det absolut värt att försöka få dom i anständigt skick. Det finns gott om delar och omkantade basar ute i stugorna.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-22 20:09

Det kan bli ett klipp då? Dom såg inte alltför dåliga ut tycker jag, men jag tycker nog att dom träfärgade är snyggare än dom här svarta.
Går det att se om det är original element som sitter i??
Bilagor
luxor_8071.jpg
luxor_8071.jpg (6.51 KiB) Visad 5382 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-22 20:29

Mollgan006 skrev:Det kan bli ett klipp då? Dom såg inte alltför dåliga ut tycker jag, men jag tycker nog att dom träfärgade är snyggare än dom här svarta.
Går det att se om det är original element som sitter i??

Det verkar vara originalelementen.
Filtren suger dock
Enligt Sune Petterson på Luxor kostade dom 25 kronor per högtalare.
Andra filter 1000/5000 gör underverk, det vet jag för jag har renoverat med nya filter och element.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-22 20:35

Perfector skrev:
Mollgan006 skrev:Det kan bli ett klipp då? Dom såg inte alltför dåliga ut tycker jag, men jag tycker nog att dom träfärgade är snyggare än dom här svarta.
Går det att se om det är original element som sitter i??

Det verkar vara originalelementen.
Filtren suger dock
Enligt Sune Petterson på Luxor kostade dom 25 kronor per högtalare.
Andra filter 1000/5000 gör underverk, det vet jag för jag har renoverat med nya filter och element.


Det låter intressant, får väl se först så dom är kvar, om dom är det kommer det säkert fler frågor. :D

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Delningsfilter

Inläggav Fostex » 2018-08-24 13:37

Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-24 14:05

Fostex skrev:Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?

Komponenterna är usla och filtret är ett schablonfilter som används i alla deras 3-vägshögtalare.
Det har nog avhandlats i nån annan tråd åxå.
Uppgifterna har jag från Sune Petterson själv på Luxor.
Alltså kan man byta mot andra schablonfilter utan att förlora funktionen och ljudet blir klart bättre.
Jag bytte mot HiFi-Kit filter och elementen blev i det fallet Bravox 10" som var väldigt trevliga att använda.
Det här funkar fint trots att det delar 800 i bas/mellan och motsvara det jag fick fram hos HiFi Kit på den tiden.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... gKnIPD_BwE
Bilagor
Visaton HW 3-120 NG.jpg
Visaton HW 3-120 NG.jpg (119.09 KiB) Visad 5321 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Delningsfilter

Inläggav Cortado » 2018-08-24 14:23

Perfector skrev:
Fostex skrev:Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?

Komponenterna är usla och filtret är ett schablonfilter som används i alla deras 3-vägshögtalare.
Det har nog avhandlats i nån annan tråd åxå.
Uppgifterna har jag från Sune Petterson själv på Luxor.
Alltså kan man byta mot andra schablonfilter utan att förlora funktionen och ljudet blir klart bättre.
Jag bytte mot HiFi-Kit filter och elementen blev i det fallet Bravox 10" som var väldigt trevliga att använda.
Det här funkar fint trots att det delar 800 i bas/mellan och motsvara det jag fick fram hos HiFi Kit på den tiden.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... gKnIPD_BwE


Schablonfilter.. hmm. Det är väl inte mycket bättre än att köra tabellfilter?.. Egentligen skulle man kunna tro att det är samma sak. En tabell är ju en slags schablon man går efter.

Nu förmodar jag, utan att veta, att det du menar är att man använder ett trevägsfilter för alla trevägare oavsett vad det faktiskt sitter för element i det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-24 14:40

Cortado skrev:
Perfector skrev:
Fostex skrev:Perfector, menar du att kvalitén på filtrets ingående komponenter suger, eller att filterkopplingen suger?

Komponenterna är usla och filtret är ett schablonfilter som används i alla deras 3-vägshögtalare.
Det har nog avhandlats i nån annan tråd åxå.
Uppgifterna har jag från Sune Petterson själv på Luxor.
Alltså kan man byta mot andra schablonfilter utan att förlora funktionen och ljudet blir klart bättre.
Jag bytte mot HiFi-Kit filter och elementen blev i det fallet Bravox 10" som var väldigt trevliga att använda.
Det här funkar fint trots att det delar 800 i bas/mellan och motsvara det jag fick fram hos HiFi Kit på den tiden.
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... gKnIPD_BwE


Schablonfilter.. hmm. Det är väl inte mycket bättre än att köra tabellfilter?.. Egentligen skulle man kunna tro att det är samma sak. En tabell är ju en slags schablon man går efter.

Nu förmodar jag, utan att veta, att det du menar är att man använder ett trevägsfilter för alla trevägare oavsett vad det faktiskt sitter för element i det.

Jodå, det stämmer.
alla luxors 3-or hade det filtret eftersom det kostade så lite och var minst besvär.
Och schablon eller tabellfilter är för mig samma sak.
Men dom jag gjorde i ordning till en kund som skulle sälja dom till en kompis blev så nöjd att han behöll dom till kompisens förtret.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Delningsfilter

Inläggav rolfzetterberg » 2018-08-24 18:46

Nej,Perfector.
Det finns ett flertal Luxor trevägare som har mer avancerade filter än 8071,t.ex 4002,4011,4580 och Orchestra.Kanske ytterligare någon som inte jag känner till.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-08-24 18:53

rolfzetterberg skrev:Nej,Perfector.
Det finns ett flertal Luxor trevägare som har mer avancerade filter än 8071,t.ex 4002,4011,4580 och Orchestra.Kanske ytterligare någon som inte jag känner till.

Vet inte om dom fanns då jag pratade med luxor, men dom jag vet om hade detta simpla filter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 18:37

Nå, hur gick det Mollgan? Blev det några Luxorfynd? 8)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-08-29 21:02

Kalejdokom skrev:Nå, hur gick det Mollgan? Blev det några Luxorfynd? 8)

Nej, det blev inget fynd vaklart, dom var sålda.
Det känns lite som en dålig vibb, när jag började snacka om högtalarna här så fick loppisen mail som frågade om just dessa högtalare???
Vilket sammanträffande. :|

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 22:16

Det var inte jag! Bor i Gbg, så det är lite för långt att åka.
Tyvärr måste man väl vara lite taktisk i sådana här lägen och inte röja för mycket detaljer om man vill vara safe.
"Tjuven" kanske röjer sig själv framöver... 8)

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-02 12:11

Ja, det är väl så att man inte ska säga nåt innan.
Dom stog på en loppis i Stenungsund, inte så långt ändå. :D
Nej, det är bara till att vänta på nästa fynd, :) och slå till direkt vaklart.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-02 15:48

Jasså, jag trodde det var Hunnebo Loppis & Kuriosa - tur att man inte åkte dit då i onödan. :)
Igår blev det i alla fall en tur till Fiskebäckskil och Lysekil, inte så långt från Hunnebo - så fint ni har det där uppe i Bohuslän!

Grillen på stadsfestivalen i Lysekil var ju rätt cool:
Bilagor
Grillen.JPG
Grillen.JPG (361.93 KiB) Visad 5139 gånger

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-04 21:08

Kalejdokom skrev:Jasså, jag trodde det var Hunnebo Loppis & Kuriosa - tur att man inte åkte dit då i onödan. :)
Igår blev det i alla fall en tur till Fiskebäckskil och Lysekil, inte så långt från Hunnebo - så fint ni har det där uppe i Bohuslän!

Grillen på stadsfestivalen i Lysekil var ju rätt cool:


Vem vet? Dom kanske har nåt ännu bättre, har inte varit där och kollat. :)
Det ser ju jäkligt käckt ut på festivalen, den missade jag också, tur att eldningsförbudet är över. :D
Alla säger ju att det är fint och det tycker väl jag med men särskilt fint vet jag inte om det är men man är väl hemmavan på nåt sätt. :roll:

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-09 18:18

Hej igen på er alla. :)
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ut filtrena ur lådorna.
Det var ju fyra kondensatorer på varje delningsfilter, 2X6µf 22µf och 46µf.
Sedan satt det ju lite andra grejer på, en fyrkantig i porslin som det stog bl.a. "208. 5W 6R8 10%" är det något man ska byta när man ändå håller på? Det fanns ju en annan lite smal grå grej som jag tyvärr inte läste på också, bör den bytas?
Hela filtret heter "Sinus 11 846" om någon har data på det kanske?? :roll:
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och som jag säkert kommer att få också. :) :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-09 18:54

Mollgan006 skrev:Hej igen på er alla. :)
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ut filtrena ur lådorna.
Det var ju fyra kondensatorer på varje delningsfilter, 2X6µf 22µf och 46µf.
Sedan satt det ju lite andra grejer på, en fyrkantig i porslin som det stog bl.a. "208. 5W 6R8 10%" är det något man ska byta när man ändå håller på? Det fanns ju en annan lite smal grå grej som jag tyvärr inte läste på också, bör den bytas?
Hela filtret heter "Sinus 11 846" om någon har data på det kanske?? :roll:
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och som jag säkert kommer att få också. :) :D

Porslinet är motstånd och dom lär knappast ha gått sönder.
Kondensatorerna tycker jag du byter mot samma fason, dvs. elektrolyter istället för polyester.
Dels tror jag att det ger mer likvärdigt ljud som orginalbestyckningen.
Dels är det ordentligt mycket billigare.
Den smala grå grejen är åxå ett motstånd av klenare effekttålighet men lär inte behöva bytas om den inte blivit svartbränd med risk för skada.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-09 18:56

Mollgan006 skrev:Hej igen på er alla. :)
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit ut filtrena ur lådorna.
Det var ju fyra kondensatorer på varje delningsfilter, 2X6µf 22µf och 46µf.
Sedan satt det ju lite andra grejer på, en fyrkantig i porslin som det stog bl.a. "208. 5W 6R8 10%" är det något man ska byta när man ändå håller på? Det fanns ju en annan lite smal grå grej som jag tyvärr inte läste på också, bör den bytas?
Hela filtret heter "Sinus 11 846" om någon har data på det kanske?? :roll:
Är väldigt tacksam för de svar jag fått och som jag säkert kommer att få också. :) :D


Porslinsgrunkan är ett effektmotstånd, låt vara. 6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF. 22 µF är ett standardvärde. 46 µF kan du ersätta med 47 µF. Om du tänker använda filmkondensatorer blir det antagligen rätt dyrt för det större värdena.

https://www.hifikit.se/komponenter/filt ... rolyt.html

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Delningsfilter

Inläggav gopnik » 2018-09-10 01:51

RogerGustavsson skrev:6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF.

Jag skulle parallellkoppla 2.7 och 3.3. Inte för att jag tror det spelar så stor roll egentligen, men bara för att... :D Extrakostnaden blir ju bara en tjuga eller så. Och så blir det "rätt".
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-10 16:39

gopnik skrev:
RogerGustavsson skrev:6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF.

Jag skulle parallellkoppla 2.7 och 3.3. Inte för att jag tror det spelar så stor roll egentligen, men bara för att... :D Extrakostnaden blir ju bara en tjuga eller så. Och så blir det "rätt".


Hmm, jag undrar om dom ska parallellkopplas? Har sett att det är andra som också säger så men i min lilla värld av el och elektronik skulle jag seriekoppla men jag har troligen helt fel för dom här delningsfiltrena är ju ren grekiska för mig. :oops:
En annan sak jag lade märke till på det filtret jag hade lös var att pluskabeln in gick direkt på minus till högtalarna medan minus gick runt på kretskortet och in i alla motstånd, kondensatorer mm. ska det vara så?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-10 17:25

Mollgan006 skrev:
gopnik skrev:
RogerGustavsson skrev:6µF är ett udda värde men toleransen är säkert stor. Närmaste värde är 5.6 µF.

Jag skulle parallellkoppla 2.7 och 3.3. Inte för att jag tror det spelar så stor roll egentligen, men bara för att... :D Extrakostnaden blir ju bara en tjuga eller så. Och så blir det "rätt".


Hmm, jag undrar om dom ska parallellkopplas? Har sett att det är andra som också säger så men i min lilla värld av el och elektronik skulle jag seriekoppla men jag har troligen helt fel för dom här delningsfiltrena är ju ren grekiska för mig. :oops:
En annan sak jag lade märke till på det filtret jag hade lös var att pluskabeln in gick direkt på minus till högtalarna medan minus gick runt på kretskortet och in i alla motstånd, kondensatorer mm. ska det vara så?



Du ska parallellkoppla om du vill att 2.7+3.3 ska bli 6!

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-10 18:18

Ok, jag förstår. :oops:
Vad tror ni om + och - på filtret då? Jag har aldrig haft lös kablarna men har från början förutsett att den kabeln med plastränder på är jord och den släta är plus, är det riktigt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-10 18:51

Mollgan006 skrev:Ok, jag förstår. :oops:
Vad tror ni om + och - på filtret då? Jag har aldrig haft lös kablarna men har från början förutsett att den kabeln med plastränder på är jord och den släta är plus, är det riktigt?

Jag hade alltid fasen med räfflan och jorden slät, vilket var standard om man köpte färdiga sladdar med dinkontakt på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-10 22:08

Polariteten spelar ingen roll, bara du kopplar lika på båda högtalarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Delningsfilter

Inläggav Bill50x » 2018-09-10 23:08

Kalejdokom skrev:Polariteten spelar ingen roll, bara du kopplar lika på båda högtalarna.

Fast det råder lite delade meningar om detta, dvs om "absolut fas". Det finns ju tex försteg som vänder fasen och då brukar det rekommenderas att man vänder på fasen till högtalarna, dvs att man kopplar svart till plus och röd till minus på högtalarna. Jag har inte själv testat det hela trots att jag har ett fasvändande försteg. Det kostar 0 kronor och tar mycket kort tid i anspråk.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Delningsfilter

Inläggav Morello » 2018-09-11 09:59

Det spelar roll om och endast om systemet lider av generös distorsion av jämn ordning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Delningsfilter

Inläggav Mollgan006 » 2018-09-12 12:47

Ok, jag behöver inte vara rädd att något går sönder hur jag än kopplar in högtalarna kan jag förstå. :)
Jag får väl testa och se vilket som låter bäst eller om det inte gör någon skillnad. :wink:
Det lutar åt att det blir elektrolytkondensatorer ändå faktiskt, har suttit och letat efter något som verkar bra och vet inte ett smack om just detsamma,
när man väl får syn på något som ser trevligt ut så kostar dom skjortan. :roll:
Dom lär nog överleva mig, det räcker ju. :wink:
Man kunde vända dom som man ville vad jag förstod, finns inget "bak och fram"? :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Delningsfilter

Inläggav Perfector » 2018-09-12 12:52

Mollgan006 skrev:Ok, jag behöver inte vara rädd att något går sönder hur jag än kopplar in högtalarna kan jag förstå. :)
Jag får väl testa och se vilket som låter bäst eller om det inte gör någon skillnad. :wink:
Det lutar åt att det blir elektrolytkondensatorer ändå faktiskt, har suttit och letat efter något som verkar bra och vet inte ett smack om just detsamma,
när man väl får syn på något som ser trevligt ut så kostar dom skjortan. :roll:
Dom lär nog överleva mig, det räcker ju. :wink:
Man kunde vända dom som man ville vad jag förstod, finns inget "bak och fram"? :)

bipolära lyter är tvekönade :-)
Och det finns till ganska vettiga priser hos Monacor.
https://www.monacor.se/produkter/bipola ... ensatorer/
Nu hoppar alla säkert på mig men dom har aldrig gjort mig missnöjd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster