Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

MAV
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-05-31

Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav MAV » 2018-08-21 09:40

Hej, Mina två kondensatorer 50V 10000uf verkar ha tröttnat i nätdelen. Om jag byter ut dessa är det okej att gå upp i volt och kapacitans, exempelvis 63V 15000uf?

Bild
Senast redigerad av MAV 2018-08-21 12:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byta kondensatorer nätdelen

Inläggav Perfector » 2018-08-21 09:43

MAV skrev:Hej, Mina två kondensatorer 50V 10000uf verkar ha tröttnat i nätdelen. Om jag byter ut dessa är det okej att gå upp i volt och kapacitans, exempelvis 63V 15000uf?

Jag har bytt i NAD 3020 på det sättet, ett spänningsvärde upp och högre kapacitans.
Om kondingen blir för stor kan nätdelen bli överbelastad då den laddar om den.
För trots allt är det kondingarna som driver elektroniken och nätdelen "bara" laddar dom.
Så ett värde upp på kondingarna funkar bra, men inte mer än så om du vill ha det absolut säkert.
Och 1 värde upp är mycket nog.
Glöm inte att kolla storleken på dom nya så dom får plats.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MAV
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-05-31

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen

Inläggav MAV » 2018-08-21 09:51

Okej, glömde säga att recivern ä en Pioneer SX-939. Transformator är ganska stor o tung så den borde klara.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen

Inläggav Perfector » 2018-08-21 10:01

MAV skrev:Okej, glömde säga att recivern ä en Pioneer SX-939. Transformator är ganska stor o tung så den borde klara.

[ Bild ]

Kan du få fram data på nätdelen, hur många VA den är på.
Men byt som du planerat, det borde hålla.
Det finns ju 12000 uF åxå som blir det logiska steget om man ser det så.
Är dom gamla buckliga, annars kan du nog behålla spänningen och bara "uppa" kapacitansen.
Tex. den här
https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektro ... simi=100.0
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav peterh » 2018-08-21 14:16

MAV skrev:Hej, Mina två kondensatorer 50V 10000uf verkar ha tröttnat i nätdelen. Om jag byter ut dessa är det okej att gå upp i volt och kapacitans, exempelvis 63V 15000uf?

[ Bild ]

Varför skall du öka capacitansen ? Tror du att det blir bättre ljud på det sättet ?
Köp närmaste värde och tempklass, och se till att de fysiskt får plats.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MAV
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-05-31

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav MAV » 2018-08-21 14:31

Jag har bara läst vad Svalander skrev på sin hemsida; "En kondensator är som badkaret. Dvs förstärkaren drar inte mera ström än den brukar annat än vid uppstart. DÄREMOT finns det gott om lagrad energi (vatten) då det behövs."

Modtips för elektrolytkondensatorer
https://www.svalander.se/tips_fakta/hif ... ensatorer/

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Perfector » 2018-08-21 15:31

MAV skrev:Jag har bara läst vad Svalander skrev på sin hemsida; "En kondensator är som badkaret. Dvs förstärkaren drar inte mera ström än den brukar annat än vid uppstart. DÄREMOT finns det gott om lagrad energi (vatten) då det behövs."

Modtips för elektrolytkondensatorer
https://www.svalander.se/tips_fakta/hif ... ensatorer/

Helt rätt av Svalander.
En Inertia 2235 har 4 st. 2200 uf kondingar original.
Ett extra kort med 16 till (8 per spänningssida) samt en större nätdel gav otroligt mycket mer effekt att ta av
Om man räknar vad en kondensator kan släppa i en stöt gånger antal så kan man modda nå't helt otroligt.
spänning x ström genom last = effekt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-21 16:22

Om den där Inertian fick dramatisk ökning av uteffekten var den väl feldimensionerad från början? Större glättningsbank kan ge lite bättre drag i korta utbrott. Om man vill in och pilla i en befintlig apparat tycker jag det är av vikt att komponenterna passar rent fysiskt. Svalanders egna förstärkeri var dock av en helt annan kaliber och de glättningsbankar han hade där var något helt annat än de som diskuteras i denna tråd. Svalander nöjde sig inte med att dubbla kapacitansen, det handlade om att mångdubbla den.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Perfector » 2018-08-21 16:52

RogerGustavsson skrev:Om den där Inertian fick dramatisk ökning av uteffekten var den väl feldimensionerad från början? Större glättningsbank kan ge lite bättre drag i korta utbrott. Om man vill in och pilla i en befintlig apparat tycker jag det är av vikt att komponenterna passar rent fysiskt. Svalanders egna förstärkeri var dock av en helt annan kaliber och de glättningsbankar han hade där var något helt annat än de som diskuteras i denna tråd. Svalander nöjde sig inte med att dubbla kapacitansen, det handlade om att mångdubbla den.

Jo, och att öka från 4 till 20 är mångdubbla om något.
Men att den lät bättre än nå't annat jag hört är sant.
Jag byggde ut och sålde sådana under nästan 6 års tid, tills Inertia såldes och slutade göra recivern helt och hållet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-21 18:42

Det tror jag säkert men nu var Svalanders och Hiragas skapelser långt biffigare, man gick till det extrema och då framstod den mindre utökningen som betydligt sämre. Många talade om en viss svampighet i basen (minns inte de exakta orden) som försvann med den extrema lösningen. De här extrema glättningsbankarna blev något av ett signum för Svalander och Hiraga under 80-talet.

Den här Pioneer SX-939 är rejält till åren (42-44 år). Är det inte mer som tröttnat?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Zzombie » 2018-08-31 18:57

Man får en större effekt genom att byta alla elyter i signalvägen, helst mot film

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-02 08:43

Zzombie skrev:Man får en större effekt genom att byta alla elyter i signalvägen, helst mot film

Nej, det får man inte.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Cortado » 2018-09-02 10:14

RogerGustavsson skrev:Den här Pioneer SX-939 är rejält till åren (42-44 år). Är det inte mer som tröttnat?


+8.2

Jag hade övervägt det hela åtminstone ett-två varv innan jag lade pengar på den där. Nätdelskondensatorerna är väl inte en så stor grej att byta ut, men det finns ett antal andra elektrolyter iden där som lär ha torkat. Att lite random byta ut elektrolyter mot film kan med lite otur ge oönskade effekter. Blir en del tid och pengar på att byta ut de relevanta eller allihop. Vill man ändå göra det så kan man spåra ur ännu mer och byta ut alla kolfilmsmotstånd till metallfilm.. då har man att göra.. :)

Men, skulle någon aktiv komponent, IC eller transistor, pajja så blir det nog jobbigt att hitta ersättare.

Ett helt annat alternativ är att man rensa innehållet på lådan och bygger sig en chip-amp+hallonpaj inuti, om det nu är den yttre nostalgin man vill behålla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-02 11:32

Johan_Lindroos skrev:
Zzombie skrev:Man får en större effekt genom att byta alla elyter i signalvägen, helst mot film


Nej, det får man inte.


Jag tror det menas att skillnaden blir större ju fler kondensatorer som byts ut, inte att uteffekten ökar.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Laila » 2018-09-02 21:08

+1, tror ja åsså . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-02 23:05

RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Zzombie skrev:Man får en större effekt genom att byta alla elyter i signalvägen, helst mot film


Nej, det får man inte.


Jag tror det menas att skillnaden blir större ju fler kondensatorer som byts ut, inte att uteffekten ökar.


Precis, det tror jag också att han egentligen möjligtvis menade! Det är alltså ett synnerligen olämpligt ordval i detta fall.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Laila » 2018-09-02 23:31

Din petimäter . . . typ. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Bill50x » 2018-09-02 23:34

Laila skrev:Din petimäter . . . typ. :wink: :D

Inte alls, man ska inte behöva gissa sig till vad folk menar. För man kanske gissar fel - och vems fel är det?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Laila » 2018-09-02 23:40

Vad menar du egentligen . . . typ ? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Bill50x » 2018-09-02 23:53

Laila skrev:Vad menar du egentligen . . . typ ? 8)

Precis det jag skrev. Man är inte en petimeter bara för att man vill ha ett förtydligande av vad någon skrev.

För övrigt har jag två gånger mekat med att addra kondingar, en gång på en Xelex 50-wattförstärkare där jag helt enkelt adderade ett paket kondingar av exakt samma typ som redan fanns där. Det lät apa rent ut sagt trots att kompletteringen sågs som OK av konstruktören (jobbade där då). Andra gången var när jag fick köpa lite komponenter från NAD-importören när jag behövde reparera min dåvarande 3020. Eftersom skillnaden mellan den och en kraftigare modell enbart bestod av en kraftigare nätdel så var det enkelt att löda in lite nya komponenter, inkl några biffigare kondingar. Lät det bättre? Nä, med lite god vilja ungefär lika bra.

Generellt tror jag man ska vara försiktig med att "förbättra" befintliga konstruktioner, de är ofta optimerade av konstruktören och det bästa är nog att behålla dem som dom är. Om man nu inte råkar veta exakt vad man gör.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Perfector » 2018-09-03 00:20

Bill50x skrev:
Laila skrev:Vad menar du egentligen . . . typ ? 8)

Precis det jag skrev. Man är inte en petimeter bara för att man vill ha ett förtydligande av vad någon skrev.

För övrigt har jag två gånger mekat med att addra kondingar, en gång på en Xelex 50-wattförstärkare där jag helt enkelt adderade ett paket kondingar av exakt samma typ som redan fanns där. Det lät apa rent ut sagt trots att kompletteringen sågs som OK av konstruktören (jobbade där då). Andra gången var när jag fick köpa lite komponenter från NAD-importören när jag behövde reparera min dåvarande 3020. Eftersom skillnaden mellan den och en kraftigare modell enbart bestod av en kraftigare nätdel så var det enkelt att löda in lite nya komponenter, inkl några biffigare kondingar. Lät det bättre? Nä, med lite god vilja ungefär lika bra.

Generellt tror jag man ska vara försiktig med att "förbättra" befintliga konstruktioner, de är ofta optimerade av konstruktören och det bästa är nog att behålla dem som dom är. Om man nu inte råkar veta exakt vad man gör.

/ B

Optimeringen består i en order från någon att det inte får kosta mer än så mycket att tillverka den då den ska in i ett segment av marknaden.
Annars ger större kondingar med högre kapacitet att lagra och avge ström en klar effektökning enligt formeln spänning gånger ström genom last är effekt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-09-03 02:20

Perfector skrev:
Bill50x skrev:
Laila skrev:Vad menar du egentligen . . . typ ? 8)

Precis det jag skrev. Man är inte en petimeter bara för att man vill ha ett förtydligande av vad någon skrev.

För övrigt har jag två gånger mekat med att addra kondingar, en gång på en Xelex 50-wattförstärkare där jag helt enkelt adderade ett paket kondingar av exakt samma typ som redan fanns där. Det lät apa rent ut sagt trots att kompletteringen sågs som OK av konstruktören (jobbade där då). Andra gången var när jag fick köpa lite komponenter från NAD-importören när jag behövde reparera min dåvarande 3020. Eftersom skillnaden mellan den och en kraftigare modell enbart bestod av en kraftigare nätdel så var det enkelt att löda in lite nya komponenter, inkl några biffigare kondingar. Lät det bättre? Nä, med lite god vilja ungefär lika bra.

Generellt tror jag man ska vara försiktig med att "förbättra" befintliga konstruktioner, de är ofta optimerade av konstruktören och det bästa är nog att behålla dem som dom är. Om man nu inte råkar veta exakt vad man gör.

/ B

Optimeringen består i en order från någon att det inte får kosta mer än så mycket att tillverka den då den ska in i ett segment av marknaden.
Annars ger större kondingar med högre kapacitet att lagra och avge ström en klar effektökning enligt formeln spänning gånger ström genom last är effekt.


Perfector, nu blev det fel i din formel. ;)
Sedan stämmer resten i andra stycket inte heller.
Sedan är det inte säkert att ditt första stycke stämmer heller. Det kan göra det, men det måste inte vara så.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Morello » 2018-09-03 10:41

En aningens större kapacitans skadar typiskt inte, men tänk på att inrusningsströmmen ökar. Därtill minskar laddpulsernas varaktighet och toppströmmen ökar något, vilket medför att trafon går något varmare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Morello » 2018-09-03 10:41

MAV skrev:Hej, Mina två kondensatorer 50V 10000uf verkar ha tröttnat i nätdelen. Om jag byter ut dessa är det okej att gå upp i volt och kapacitans, exempelvis 63V 15000uf?


Det skall gå bra!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Byta till större kondensatorer nätdelen? Pioneer SX-939

Inläggav Laila » 2018-09-03 11:08

Bill50x skrev:
Laila skrev:Vad menar du egentligen . . . typ ? 8)

Precis det jag skrev. Man är inte en petimeter bara för att man vill ha ett förtydligande av vad någon skrev.

Petimäter heter det . . . typer. :wink:

Bill50x skrev:För övrigt har jag två gånger mekat med att addra kondingar, en gång på en Xelex 50-wattförstärkare där jag helt enkelt adderade ett paket kondingar av exakt samma typ som redan fanns där. Det lät apa rent ut sagt trots att kompletteringen sågs som OK av konstruktören (jobbade där då).

Märkligt att det lät apa . . . är du helt hundra på att du hade kopplat kondingarna rätt ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster