Chaconne ll

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Chaconne ll

Inläggav Skorpio » 2018-09-03 13:36

Hej,

Er der nogen der har nogle informationer omkring de "gamle" Chaconne højttalere? Med de gamle, mener jeg dem fra ca. 1980-1982 i spånplade og med 2 stk. 6,5" basser og en 1" diskant dome. Ikke den nyere Chaconne i hvid beton fra Opus 3...

Som jeg forstår det, var de gamle Chaconne forløberen for Rauna Njord, begge med samme enheder og delefilter og begge transmissionslinie typen? Er det korrekt?

Jeg har også hørt at de fik en fin test i danske "High Filelity" magasinet, hvor også Rauna Njord senere fik en flot test...

Jeg har søgt her på forummet og også Google, men der findes stort set ingen info....

:D
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chaconne ll

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-03 16:16


Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: Chaconne ll

Inläggav Skorpio » 2018-09-03 16:34

Tak for info :-)

Men jeg har været der og der er næsten ingen ting om den gamle model :-(
-Chaconne ll, sorte


Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: Chaconne ll

Inläggav Skorpio » 2018-09-03 20:44

-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: Chaconne ll

Inläggav Skorpio » 2018-09-18 20:48

Nu står der et sæt hjemme og spiller :D
Bilagor
chaconne 3.jpeg
chaconne 3.jpeg (73.23 KiB) Visad 3963 gånger
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Chaconne ll

Inläggav peterh » 2018-09-19 05:29

Skorpio skrev:Nu står der et sæt hjemme og spiller :D

Vackert! Det lockar fram minnen . Fick du med fronterna i skumplast också ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Re: Chaconne ll

Inläggav Skorpio » 2018-09-19 08:48

peterh skrev:
Skorpio skrev:Nu står der et sæt hjemme og spiller :D

Vackert! Det lockar fram minnen . Fick du med fronterna i skumplast också ?


Nej, fik fronter med, men det er trærammer med noget stofnet....måske hjemmegjorde?

Enhederne ligner Philips?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Chaconne ll

Inläggav Lassen » 2018-10-03 15:15

Kul kul!
Jag spelar på Chaconne IIa (som ser ut som dessa som det länkades till innan https://www.minhembio.com/Stormen).
Jag tror elementen i mina i grunden är Sinus, men bestyckningen är ju annan än i dina.
Är väldigt glad i deras ljud :)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Chaconne ll

Inläggav Lasse- » 2018-10-05 23:24

Hej hålet till höger på baffeln ser ljust bara ut att vara ett hål utan basreflexrör men man ser dämpvadd innanför
Varför är det så ?

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Chaconne ll

Inläggav staffanw » 2018-10-06 15:27

Lassen skrev:Kul kul!
Jag spelar på Chaconne IIa (som ser ut som dessa som det länkades till innan https://www.minhembio.com/Stormen).
Jag tror elementen i mina i grunden är Sinus, men bestyckningen är ju annan än i dina.
Är väldigt glad i deras ljud :)

Javisst, Bosse köpte Sinus-fabriken och fortsatte med dessa element även om han förbättrade dom med bl.a. fas-pluggar i trä!
Innan hade han ofta SEAS-element, vilket jag hade i mina gamla Tyr innan Bosse uppgraderade dom till Sinus och nya filter.
Chaconne fanns i två versioner när det gäller kabinetten, dels en helt i Bosses betongblandning och sluttande baffel-yta där de två elementen satt, och en med träkabinett och en baffel i minerit (den som länkas till på minhembio.com ovan) och gick under namnet Chaconne II. De som finns i denna tråd ser inte alls ut som att vara Bosses skapelse då han var en stor motståndare till spånskivekabinett!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chaconne ll

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-06 17:06

staffanw skrev:Chaconne fanns i två versioner när det gäller kabinetten, dels en helt i Bosses betongblandning och sluttande baffel-yta där de två elementen satt, och en med träkabinett och en baffel i minerit (den som länkas till på minhembio.com ovan) och gick under namnet Chaconne II. De som finns i denna tråd ser inte alls ut som att vara Bosses skapelse då han var en stor motståndare till spånskivekabinett!


Vad hette modellen som hade ett litet stativ av "två skivor i kryss"? En skiss i paint får duga.
Tror nog att den var i någon träbaserat skivmaterial. Det var nog lite marknadsföring i Bo's uttalande.

opus3.jpg
opus3.jpg (11.93 KiB) Visad 3647 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Chaconne ll

Inläggav peterh » 2018-10-06 17:12

Bo hanssons tidiga högtalare var ofta i spåskivor. Jag har haft crescendo med en 10´bas och tror jag
en isophon diskant. Men han bytte relativt tidigt till mineral. De snyggaste, som han tyvärr slutade med,
var gjorda i kalkkross. Senare bliev det beton i specialla formar och en pump att fylla dem med.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Chaconne ll

Inläggav staffanw » 2018-10-06 19:46

Säkert har Bosse ett långt förflutet inom branschen och han verkar ha återanvänt sina namn ganska flitigt. Den Crescendo som finns beskriven på Bosses gamla forum var gjuten i cement blandad betong, hade en 8" Sinus bas och vägde 60 kg! http://www.rauna.forum24.se/rauna-about21.html
Jag har för mig att Bosse en gång uttryckte sig ungefär som: "Det sämsta man kan göra av 6 st spånplattor är högtalare!"

Jag träffade Bosse en gång när han uppgraderade mina Tyr, som jag fortfarande har kvar, och kommer ihåg hans vardagsrum där han förutom sin egen skivspelare också hade ett bashorn i källaren med ljudutsläpp bakom soffan med galler i golvet!
Han gick bort alldeles för tidigt, speciellt som han precis hade återtagit kontrollen över Rauna!

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Chaconne ll

Inläggav staffanw » 2018-10-06 20:13

RogerGustavsson skrev:
staffanw skrev:Chaconne fanns i två versioner när det gäller kabinetten, dels en helt i Bosses betongblandning och sluttande baffel-yta där de två elementen satt, och en med träkabinett och en baffel i minerit (den som länkas till på minhembio.com ovan) och gick under namnet Chaconne II. De som finns i denna tråd ser inte alls ut som att vara Bosses skapelse då han var en stor motståndare till spånskivekabinett!


Vad hette modellen som hade ett litet stativ av "två skivor i kryss"? En skiss i paint får duga.
Tror nog att den var i någon träbaserat skivmaterial. Det var nog lite marknadsföring i Bo's uttalande.

opus3.jpg

Din skiss ser ju ut som Chaconne II som hade minerit-baffel och jag kan inte påminna mig någon annan som var rektangulär på det viset. Självklart var Bosses uttalande en del i marknadsföringen, men jag är övertygad om att han faktiskt tyckte så. Jag hittade följande text av Bosse på hans forum:
Det farliga med Rauna och Opus3 högtalarna är att när man lärt in hörseln att den traditionella "lådresonansen" inte behöver finnas, då är det svårt att gå tillbaka till spånplattelådorna, du vet "Det sämsta man kan göra av 6 st spånplattor är högtalare" en gångbar slogan när vi introducerade Rauna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Chaconne ll

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-07 09:11

Den högtalare jag skissade ovan var förmodligen före Rauna och Opus 3, alltså en 70-talare.

Det lär ha varit en amerikan som myntade uttrycket enligt http://www.rauna.com


Rauna hade som slogan "Det sämsta man kan bygga av sex spånplattebitar är en högtalare". Detta var ett citat från en amerikansk mässbesökare (fast på engelska).

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Chaconne ll

Inläggav staffanw » 2018-10-07 10:52

RogerGustavsson skrev:Den högtalare jag skissade ovan var förmodligen före Rauna och Opus 3, alltså en 70-talare.

Det lär ha varit en amerikan som myntade uttrycket enligt http://www.rauna.com


Rauna hade som slogan "Det sämsta man kan bygga av sex spånplattebitar är en högtalare". Detta var ett citat från en amerikansk mässbesökare (fast på engelska).

Ja, men det som gör mig lite konfunderad är att den Chaconne i denna tråd uppenbart är byggd av ganska tunn spånplatta, men heter Chaconne II.
Vi vet att Bosse gjorde Chaconne (I) under 80-talet i minst i två versioner och helt i betong och med 1 bas/mellan-register och 1 diskant:
Version 1:
Bild och även denna med sluttande baffel:
Bild
senare kom ju även Bosses Chaconne II byggd i trä med baffel av minerit och antagligen under den tid som Bosse inte hade tillgång till gjutformarna till betonghögtalarna.
Bild
Söker man på webben efter Chaconne II så dyker det upp ett par i trä och faktiskt ligger det ett par till salu just nu på Hifitorget.se:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/chaconne_2_hogtalare_saljes_57934.htm för 1700:-

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Chaconne ll

Inläggav bassman » 2018-10-07 13:39

Vad kul se mina gamla Chaconne (1). Hade dom under många år och satt nöjd i 15 år. Dom såldes till södra Sverige och är faktiskt saknade!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Chaconne ll

Inläggav staffanw » 2018-10-07 17:51

bassman skrev:Vad kul se mina gamla Chaconne (1). Hade dom under många år och satt nöjd i 15 år. Dom såldes till södra Sverige och är faktiskt saknade!

Vilken modell hade du? Grindstolpen eller med lutande baffel?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Chaconne ll

Inläggav bassman » 2018-10-07 18:22

staffanw skrev:
bassman skrev:Vad kul se mina gamla Chaconne (1). Hade dom under många år och satt nöjd i 15 år. Dom såldes till södra Sverige och är faktiskt saknade!

Vilken modell hade du? Grindstolpen eller med lutande baffel?


Grindstolpen, Köptes (om jag kommer igår rätt) för 6500:- runt-83-84. Det var väldigt mycket pengar för en ung man!

edit. man kan skymta ett par Sonab OA14 vänster på bilden som var under renovering vid fototillfället :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Chaconne ll

Inläggav Lassen » 2018-11-19 13:58

staffanw skrev:
Lassen skrev:Kul kul!
Jag spelar på Chaconne IIa (som ser ut som dessa som det länkades till innan https://www.minhembio.com/Stormen).
Jag tror elementen i mina i grunden är Sinus, men bestyckningen är ju annan än i dina.
Är väldigt glad i deras ljud :)

Javisst, Bosse köpte Sinus-fabriken och fortsatte med dessa element även om han förbättrade dom med bl.a. fas-pluggar i trä!
Innan hade han ofta SEAS-element, vilket jag hade i mina gamla Tyr innan Bosse uppgraderade dom till Sinus och nya filter.
Chaconne fanns i två versioner när det gäller kabinetten, dels en helt i Bosses betongblandning och sluttande baffel-yta där de två elementen satt, och en med träkabinett och en baffel i minerit (den som länkas till på minhembio.com ovan) och gick under namnet Chaconne II. De som finns i denna tråd ser inte alls ut som att vara Bosses skapelse då han var en stor motståndare till spånskivekabinett!


Ja, mina har Bosses Sinus-element med faspluggen i trä. Dessa var Bosses och kom till mig efter hans för tidiga bortgång. De används flitigt.
OT, men någon nämnde de... Bosses bashorn i hemmet var... woah. Går inte riktigt att beskriva med ord.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Chaconne ll

Inläggav Tangband » 2018-11-24 21:01

Jag lyssnade ganska ingående på chaconne , betongmodellen då den kom ut. Den första versionen av betonglådan hade en metalkalott från Seas om jag inte minns fel. Bra basåtergivning minns jag :)

Och, om jag inte minns fel satt det en Seas DD 8:a av polypropylen i den.

Fråga- tycker ni chaconne II låter bättre än ettan ?


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster