Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav T68 » 2018-09-04 13:08

Hej!
Har tänkt pyssla om min Dual 1225:a och har lite funderingar på om och hur jag ska göra med gummiytan på drivhjulet som snurrar tallriken.
I utländska forum tipsas det bland annat om något som heter "rubber renue" som tydligen ska mjuka upp hjulet och få det att greppa bra.


Andra verkar med framgång ha fäst hjulet i en borrmaskin och snurrat det mot sandpapper för att få bort ev föroreningar och ojämnheter.

När det gäller ämnet "rubber renue" så hittar jag det inte på svenska marknaden. Men det kanske finns andra liknande produkter?
Borrmaskinsmetoden känns också lite intresserant (slippa gegga med kemikalier).

Tacksam för input och tips om detta!


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav paa » 2018-09-04 13:20

Så här skriver Svalander om saken:
Kontrollera gummibeläggningen på hjulet. Är den lite lagom mjuk och saknar sprickor räcker det med rengöring med tvål och ljummet vatten (i svåra fall kan t-sprit användas). Äkta balsamterpentin används av proffsen för att hålla gummihjulen mjuka och friska. Men använd inte syntetisk sådan - det ska vara äkta naturlig balsamterpentin!

Är gummit hårt och har börjat spricka krävs nytt hjul eller omvulkning av det gamla.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-04 13:44

T68 skrev:Hej!
Har tänkt pyssla om min Dual 1225:a och har lite funderingar på om och hur jag ska göra med gummiytan på drivhjulet som snurrar tallriken.
I utländska forum tipsas det bland annat om något som heter "rubber renue" som tydligen ska mjuka upp hjulet och få det att greppa bra.


Andra verkar med framgång ha fäst hjulet i en borrmaskin och snurrat det mot sandpapper för att få bort ev föroreningar och ojämnheter.

När det gäller ämnet "rubber renue" så hittar jag det inte på svenska marknaden. Men det kanske finns andra liknande produkter?
Borrmaskinsmetoden känns också lite intresserant (slippa gegga med kemikalier).

Tacksam för input och tips om detta!


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Om du slipar hjulet blir det fel dimension och då blir det fel hastighet.
Prova med siliconspray och sedan vanligt hushållspapper att torka med.
då mellanhjulet ju trycks mot tallrikens insida så är risken att det slirar minimal.
Motorn går moturs, mellanhjulet medurs och tallriken medurs.
Tror jag har en user manual till den åxå.
Kan eventullt scanna och lägga i en fil som kan skickas till dig ifall det är intressant.
Jo, glöm inte att tvätta insidan på tallriken för där kan det samlas smuts och gummirester.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Morello » 2018-09-04 13:51

Olja på mellanhjulet känns kanske inte helt genomtänkt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav paa » 2018-09-04 14:19

Silikonolja är inte organiskt, dvs kolbaserat vilket gör att det inte kan påverka gummit annat än att dess yta blir blank och hal.
Eftersom mellanhjulet driver mellan motoraxeln och tallrikens insida så spelar dess radie ingen roll för utväxlingen.
Periferin som går mot drivaxeln går lika fort som den mot tallriken i vilket fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Morello » 2018-09-04 14:39

Jag ser ända en potentiell risk att det börjar slira med olja.

Angående hastigheten har du självklart helt rätt!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav paa » 2018-09-04 14:59

Jo, min kommentar om att silikonoljan inte gör någon skillnad handlade om att den inte kan få gummit mjukare eller "läka" det igen, eller något sådant, som kanske terpentinet som Svalander skriver om kan göra, jag vet inte. Men att det blir halt av silikonolja och möjligen kan slira är förstås en annan sak.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-04 16:41

paa skrev:Silikonolja är inte organiskt, dvs kolbaserat vilket gör att det inte kan påverka gummit annat än att dess yta blir blank och hal.
Eftersom mellanhjulet driver mellan motoraxeln och tallrikens insida så spelar dess radie ingen roll för utväxlingen.
Periferin som går mot drivaxeln går lika fort som den mot tallriken i vilket fall.

Inte helt rätt.
motoraxeln snurrar med fast hastighet men kan ges större eller mindre omkrets via en plugg mitt i axeln som ökar eller minskar omkretsen på den.
Mellanhjulets diameter är då direkt proportionerlig mot motoraxeln.
Större hjul lägre fart och omvänt.
Mellanhjulet trycker sedan mot tallrikens insida till skillnad från Lenco som trycker mot tallrikens översida.
Kan hålla med om att olja i silikon nog är dåligt tänkt-
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav paa » 2018-09-04 16:51

Det spelar ingen roll om motoraxeln är konisk, mellanhjulet skapar bara en 1:1 utväxling mellan motoraxelns diameter vid anliggningen och tallriken oavsett sin diameter.
Utväxlingen blir alltså Diametern på skivtallrikens insida i förhållande till diametern på motorns drivaxel där den ligger emot mellanhjulet. Mellanhjulets två radier kan man förkorta bort.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-04 16:54

paa skrev:Det spelar ingen roll om motoraxeln är konisk, mellanhjulet skapar bara en 1:1 utväxling mellan motoraxelns diameter vid anliggningen och tallriken oavsett sin diameter.
Utväxlingen blir alltså Diametern på skivtallrikens insida i förhållande till diametern på motorns drivaxel där den ligger emot mellanhjulet. Mellanhjulets två radier kan man förkorta bort.

Man drevar med mellanhjulet, alla som drevat en moppe vet att man ökar eller minskar utväxlingen med drevet.
Mellanhjulets diameter är beräknad på ett standardvärde där trimmen för tallrikens hastighet ligger mitt emellan + och - märkning på skivspelaren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Morello » 2018-09-04 17:46

Perfector skrev:
paa skrev:Silikonolja är inte organiskt, dvs kolbaserat vilket gör att det inte kan påverka gummit annat än att dess yta blir blank och hal.
Eftersom mellanhjulet driver mellan motoraxeln och tallrikens insida så spelar dess radie ingen roll för utväxlingen.
Periferin som går mot drivaxeln går lika fort som den mot tallriken i vilket fall.

Inte helt rätt.
motoraxeln snurrar med fast hastighet men kan ges större eller mindre omkrets via en plugg mitt i axeln som ökar eller minskar omkretsen på den.
Mellanhjulets diameter är då direkt proportionerlig mot motoraxeln.
Större hjul lägre fart och omvänt.
Mellanhjulet trycker sedan mot tallrikens insida till skillnad från Lenco som trycker mot tallrikens översida.
Kan hålla med om att olja i silikon nog är dåligt tänkt-


Nej

A=motorspindels diamater
B=mellanhjulets diameter
C= tallrikens innerdiameter

Utväxling:

A/B*B/C=A/C, dvs mellanhjulets omkrets spelar ingen roll.

Givetvis kommer mellanhjulets vinkelfrekvens att ändras (jfr mopeden), men det spelar alltså inte någon roll.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-04 18:40

Morello skrev:
Perfector skrev:
paa skrev:Silikonolja är inte organiskt, dvs kolbaserat vilket gör att det inte kan påverka gummit annat än att dess yta blir blank och hal.
Eftersom mellanhjulet driver mellan motoraxeln och tallrikens insida så spelar dess radie ingen roll för utväxlingen.
Periferin som går mot drivaxeln går lika fort som den mot tallriken i vilket fall.

Inte helt rätt.
motoraxeln snurrar med fast hastighet men kan ges större eller mindre omkrets via en plugg mitt i axeln som ökar eller minskar omkretsen på den.
Mellanhjulets diameter är då direkt proportionerlig mot motoraxeln.
Större hjul lägre fart och omvänt.
Mellanhjulet trycker sedan mot tallrikens insida till skillnad från Lenco som trycker mot tallrikens översida.
Kan hålla med om att olja i silikon nog är dåligt tänkt-


Nej

A=motorspindels diamater
B=mellanhjulets diameter
C= tallrikens innerdiameter

Utväxling:

A/B*B/C=A/C, dvs mellanhjulets omkrets spelar ingen roll.

Givetvis kommer mellanhjulets vinkelfrekvens att ändras (jfr mopeden), men det spelar alltså inte någon roll.

Du har ju rätt.
Jag satt och räknadepå en allmän reduktion.
Motorn är ju konstant, mellanhjulet går ju samma sträcka oavsett dess diameter, bara lite fortare med en slipning.
Jag ser det i huvet nu när jag sovit en stund.
Tack för rättelsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav T68 » 2018-09-04 21:34

Tack för tips (...och mattelektionen :-) )!

Kan tillägga att 1225:an går bra redan nu. Håller farten utan missljud. Fantastiskt egentligen med tanke på åldern. Men tänkte att det inte kan skada med en liten service ändå.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-04 22:33

T68 skrev:Tack för tips (...och mattelektionen :-) )!

Kan tillägga att 1225:an går bra redan nu. Håller farten utan missljud. Fantastiskt egentligen med tanke på åldern. Men tänkte att det inte kan skada med en liten service ändå.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Rör inte om det funkar.
Eventuellt en droppe symaskinsolja i mellanhjulets axellager, inget mer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav paa » 2018-09-04 23:48

Här finns det en servicemanual med info om alla justeringar och oljerekommendationer och allt:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... n9MRCMKmUu
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-05 08:16

Det där med passande smörjning kan vara viktigt. Om det använts impregnerade lagerbussningar (inte ovanligt i motorer) kan dessa inte tillföras olja annat än genom infusion.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-05 08:21

RogerGustavsson skrev:Det där med passande smörjning kan vara viktigt. Om det använts impregnerade lagerbussningar (inte ovanligt i motorer) kan dessa inte tillföras olja annat än genom infusion.

mellanhjulet är en glidlagrad historia och kan smörjas med en droppe olja.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-09-05 08:23

Bra men det är lurigt att ge generella smörjråd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav Perfector » 2018-09-05 08:27

RogerGustavsson skrev:Bra men det är lurigt att ge generella smörjråd.

Jag servade Dual under många år, både smörja mellanhjulslager och riva motorn och renovera den.
Motorn har ett kullager i botten och ett bronslager i överdelen som kan smörjas med en droppe symaskinsolja.
Så det är inga generella råd jag kommer med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Serva drivhjul på en mellanhjulspelare

Inläggav T68 » 2018-09-18 12:56

Så, nu är 1225:an genomgången. Rengjorde mellanhjulet med lite tvål o varmvatten. Det verkar vara i bra skick. Smorde upp kamhjulet med nytt fett och tallrik och motor fick några droppar i lagren.
Spelaren snurrar på riktigt fint nu, framför allt efter att jag hittat kalibreringsskruven för pitchen (aldrig fel att läsa manualen :-) ). Håller 33,3 riktigt stabilt med pitchratten I neutralläge.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster